FrøkenØ Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Jeg skal opereres og må ha hele armen igips etterpå, slik at albuen låses. Jeg er høyrehendt. Og det er denne armen som skal opereres/gipses. Jeg bor alene, så jeg må klare meg selv. Nå har jeg hatt hjemmekontor i over en uke. Og det er utrolig kjedelig, så jeg håper jeg slipper å være helt sykmeldt de 6 ukene jeg skal ha gips. Jeg skjønner at noe begrenser seg med smerte, men jeg lurer for eksempel på om det går greit å få på seg BH fikse håret, og når høyrearmen er såpass låst? Er det noen her som har hatt gips på hele armen, og som har noen tips til meg for hvordan man kan klare seg sånn noen lunde greit i perioden med gips?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Har du sjekka muligheten for hjelp av hjemmetjenesten til av- og påkledning? Anonymkode: 8519a...0a5
FrøkenØ Skrevet 22. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2020 Nei, det har jeg ikke. Håper jeg slipper det, så vil prøve å klare meg selv. Men, om det ikke går så må jeg kanskje kontakte de?
Gjest moreno Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 Skal du ha fingrene fri? Jeg har hatt hele armen (også albuen) i gips en gang, samt hatt albuen låst med en sånn ortose. Begge gangene var fingrene fri; og det hjelper jo litt. Men samtidig var alt et helvete de ukene. Alt fra å smøre leverpostei på skiva, ta på sokker til å tørke seg bak og vaske seg krevde jo planlegging og masse tid. Jeg brukte for det meste venstre hånd, og det gikk enklere og enklere, heldigvis. Jeg vil anbefale deg å sjekke om du kan ha rett på hjelp av hjemmetjenesten. Å dusje med albuen låst på den måten, attpåtil med en gips som ikke skal bli våt... Jeg kan røpe at jeg har en tålmodig ektefelle, men han ble satt hardt på prøve 😅
Eneri Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 Oi, det hørtes upraktisk ut 😬 Har ikke erfaring selv med gipset arm, men kanskje du kan tenke ut etpar innkjøp før operasjonen. Ser fex for meg at du vil trenge noen bukser uten knapper. At det kan være praktisk med såper, shampo, balsam og kremer i pumpeflaske framfor med vanlig kork. Lage opp litt ferdige middager og fryse i porsjoner. Fryse ferdigskjært brød og legge mellomleggspapir mellom skivene så de lett går løs med ei hånd. Tubepålegg. Ferdigskivet Hvitost. Tenk over om du skal kjøpe deg rimelige gensere med ermer vide nok til å gå over gipsen, evt satse på tskjorte+ cardigan/ jakke. Hmmm, tror jeg ville lagt rent dynetrekk og putetrekk på ekstra dyner jeg har for å kunne bytte enkelt hvis du ikke vil at noen skal hjelpe deg med dette. Kjøpt enkelt renholdsutstyr i form av moppeskaft+mopp med borrelås, evt sånn for engangsvåtmopper. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 Er nok lurt med litt hjelp de første dagene. Man blir hemmet. Armen er lite brukbar den første tida. Men det går lettere etter hvert, men armen er så kort at det er del man ikke får brukt den til. Anbefaler på forhånd å få tak i en dusjpose til å dekke gipsen med, og gjerne ha en fatle klar. Lurt å ha noen klær klare som er lett å få på, som et par gensere med vid nok arm for å dra over gipsen. Etter hvert går det fint å gå på jobb. Lykke til. Anonymkode: 63618...1aa
FrøkenØ Skrevet 23. mars 2020 Forfatter #7 Skrevet 23. mars 2020 Tusen takk for masse gode tips! 😍 Er det noen her son har prøvd å få av og på BH med gips på denne måten? Jeg regner med at fingrene skal være uten gips. Heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 Bruk beina, og lær deg å bruk venstre hånda. Jeg er høyrehendt, men etter å ha hatt armen i gips flere ganger kan jeg bruke venstre hånda like mye som høyre. Finmotorikken er ikke perfekt, men det funker. Det kan bli litt vanskelig på dass, da er våtservietter greit å bruke. Bruk gladpack og tape med en pose over når du bader/dusjer. Åpne alle såper før du begynner å dusje. Bruk klut, når du skal vaske deg. Jeg klarte å ta oppvasken, henge opp tøy, vaske gulvet, støvsuge trappen, ta selen av og på hunden, og mye mer da jeg hadde gips. Jeg bor alene, har ikke venner eller familie til å hjelpe meg. Jeg klarer alt på egen hånd, selv med gips. Anonymkode: 41221...646
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 Kjøp noen store t-skjorter, åpen cardian, og løse og ledige plagg, det blir lettere å kle på seg da. Ankelsokker er lette å få på med èn finger og bruk sko du kan skippe på deg. Anonymkode: 41221...646
Eneri Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 På 23.3.2020 den 13.46, FrøkenØ skrev: Tusen takk for masse gode tips! 😍 Er det noen her son har prøvd å få av og på BH med gips på denne måten? Jeg regner med at fingrene skal være uten gips. Heldigvis. Kan du ikke bare prøve mens du 'later som' høyrearmen er i gips med kun fingre fri? Går vel an hvis man hekter på spennene med bh-en bakfrem først, uten å ha tatt på stroppene. Så snurrer hektene bak og deretter tar stroppene opp. Hvis det blir umulig og du ikke vil gå med puppene fritt under t-skjorte, kan du kanskje få kjøpt topper med 'innebygd' bh, type singlet med dobbelt og løftende tøy i brystpartiet, og så ha cardigan over. Kjøpte en slik topp sommeren for etpar år siden, mulig det er en sommergreie altså...
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 BH'en tar du på deg ved å snu den bak frem og feste hektene foran på magesiden. Så drar du den rundt og tar på skulderstroppene. Klønete? Ja, men det funker så lenge du har fingrene fri. Toalettbesøk og tørking går greit med venstrehånd. Dett får du til. Hilsen hun som knuste albuen og ble lagt i 'ventegips fra skulderen og ned tom håndleddet i en hel uke før operasjonen. Anonymkode: 9b8c3...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå