Gjest Ludmilla Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Leser stadig vekk om folk som besøker hverandre. Selv om vi snakker om nær familie som lever forsiktig blir det mange smittepunkter. La oss ta et par i 60 årene, med 3 barn. Noe som er ganske realistisk. Alle barna besøker foreldrene sine fordi de mener at både de og foreldrene lever isolert. Vel, alle 3 barna og foreldrene handler i butikk, på apotek osv. Selv om ingen av disse jobber nå, noe som også er usannsynlig, så er det likevel mange muligheter her for å bli smittet. Og så har vel disse 3 barna, barn selv... osv... Og så har vel partnerne til barna i 60 årene egne foreldre de skal besøke... I min familie besøker vi ikke hverandre nå, vi snakker sammen daglig på telefon eller sosiale medier. Jeg forstår ikke hvordan noen kan være så naive. Er dere ikke redde for å dra smitten inn til far og mor, mormor, bestefar osv? Det virker som om det er mange som tror det ikke skjer dem. Det er jo sannsynlig at 2,2 millioner av oss får denne sykdommen før eller senere. Det hadde vært fint om det fantes en medisin eller vaksine før vi alle ender opp med corona. Antar det snart blir portforbud fordi folk ikke forstår hva som menes med kontaktpunkter og forsiktighet. Besøker dere familie om dagen?
Enyya Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Vi besøker ikke familie nå om dagen. Barna får heller ikke være sammen med venner. 10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Fordi det ikke er forbudt å besøke familie. FHI har ikke frarådet folk totalt å besøke familie, og de har anbefalt at barna har 1-2 lekevenner. Myndighetene har ikke sagt hvor lenge dette skal vare. Kanskje det varer i 6 måneder, kanskje ett år, kanskje to år. Skal man isolere seg fra alle andre folk og ikke besøke familie på så lang tid? Anonymkode: 630ae...379 18
Gjest Ludmilla Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi det ikke er forbudt å besøke familie. FHI har ikke frarådet folk totalt å besøke familie, og de har anbefalt at barna har 1-2 lekevenner. Myndighetene har ikke sagt hvor lenge dette skal vare. Kanskje det varer i 6 måneder, kanskje ett år, kanskje to år. Skal man isolere seg fra alle andre folk og ikke besøke familie på så lang tid? Anonymkode: 630ae...379 Ts her. Ja selvfølgelig skal man det hvis det redder liv. Man må ikke sitte i samme rom for å være sammen lenger. De fleste har eldre eller andre som ikke bør få denne sykdommen. Besøk nå kan jo føre til at man mister familiemedlemmer. Da er det vel bedre å ha de lenger og heller unngå besøk, ja 1 år hvis det er nødvendig.
Bøtteballetten Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 Jeg er i risikogruppa og jeg vil ikke ha besøk. Ikke en gang av noen i familien. Sånn må det bli inntil tingene normaliserer seg. 7
Pås Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 5 minutter siden, Ludmilla skrev: Ts her. Ja selvfølgelig skal man det hvis det redder liv. Man må ikke sitte i samme rom for å være sammen lenger. De fleste har eldre eller andre som ikke bør få denne sykdommen. Besøk nå kan jo føre til at man mister familiemedlemmer. Da er det vel bedre å ha de lenger og heller unngå besøk, ja 1 år hvis det er nødvendig. Dersom jeg ikke får besøke min gamle far på et år er han garantert død av ensomhet og depresjon... jeg besøker ham vel vitende om at jeg utsetter ham for en viss risiko. Den er veldig liten, jeg sitter hjemme og jobber og treffer nesten ingen. Jeg vasker meg på hendene før jeg går inn til ham, sitter langt unna og klemmer naturligvis ikke. Når jeg er der tar jeg så godt jeg kan på nesten ingenting. Men jeg fortsetter å besøke ham til det evt blir forbudt. 22
Gjest snødråpe Skrevet 22. mars 2020 #7 Skrevet 22. mars 2020 Ser mange eldre selv går ut og besøker andre. Naboene er over 60 og begge er i risikogruppen. Møtte de i går og de fortalte at de hadde handlet og vært på besøk. Tror ikke at de forstår at de kan dø av dette
Okapi Skrevet 22. mars 2020 #8 Skrevet 22. mars 2020 5 minutter siden, Pås said: Dersom jeg ikke får besøke min gamle far på et år er han garantert død av ensomhet og depresjon... jeg besøker ham vel vitende om at jeg utsetter ham for en viss risiko. Den er veldig liten, jeg sitter hjemme og jobber og treffer nesten ingen. Jeg vasker meg på hendene før jeg går inn til ham, sitter langt unna og klemmer naturligvis ikke. Når jeg er der tar jeg så godt jeg kan på nesten ingenting. Men jeg fortsetter å besøke ham til det evt blir forbudt. Så lenge det kun er dere to som møtes er det jo ikke noe problem. Det blir først en greie når et par besteforeldre møter hver av sine tre barn, som har to barn hver, som får ha 1-2 lekekamerater, som har foreldre, som også besøker sine egne foreldre, som besøker sine andre barn, som har barn, som har 1-2 lekekamerater... 14
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 Holder oss inne. Har også nabo som driver og har besøk daglig av barn med familie. Mens ordføreren i kommunen har gått ut med forbud mot besøk og å ikke gå ut annet enn når det er et nødvendig ærend ... Det kommer til å bli totalt portforbud i landet fra neste uke pga folk som ikke respekterer restriksjonene som er blitt gitt... Anonymkode: 98dd4...33a 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #10 Skrevet 22. mars 2020 5 minutter siden, snødråpe skrev: Ser mange eldre selv går ut og besøker andre. Naboene er over 60 og begge er i risikogruppen. Møtte de i går og de fortalte at de hadde handlet og vært på besøk. Tror ikke at de forstår at de kan dø av dette Det er derfor det er provoserende at mange av oss må sitte innesperret med hjemmekontor, hjemmeundervisning og barnehagebarn for å redde de eldre som gir faen. Anonymkode: 630ae...379 8
Gjest snødråpe Skrevet 22. mars 2020 #11 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er derfor det er provoserende at mange av oss må sitte innesperret med hjemmekontor, hjemmeundervisning og barnehagebarn for å redde de eldre som gir faen. Anonymkode: 630ae...379 Jeg syntes ikke det er provoserende, de fleste vet ikke sitt eget beste generelt. Om de er unge eller eldre. At enkelte eldre ikke forstår at dette er farlig for dem er ikke verre enn den personen som ikke forstår hvor farlig overvekt er eller ungdommen som ikke forstår at det er risikabelt snike seg ut og bli full med mange eldre mennesker. Vi har alle være dårlige vaner og holdninger som er dårlige for oss og der vi ikke vet eller forstår i hvor stor grad de påvirker livet vårt negativt. Om jeg skulel blitt sur på alle som tar dårlige valg hadde jeg ikke hatt tid til annet
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #12 Skrevet 22. mars 2020 4 minutter siden, snødråpe skrev: Jeg syntes ikke det er provoserende, de fleste vet ikke sitt eget beste generelt. Om de er unge eller eldre. At enkelte eldre ikke forstår at dette er farlig for dem er ikke verre enn den personen som ikke forstår hvor farlig overvekt er eller ungdommen som ikke forstår at det er risikabelt snike seg ut og bli full med mange eldre mennesker. Vi har alle være dårlige vaner og holdninger som er dårlige for oss og der vi ikke vet eller forstår i hvor stor grad de påvirker livet vårt negativt. Om jeg skulel blitt sur på alle som tar dårlige valg hadde jeg ikke hatt tid til annet Overvekt og ungdommers dumme oppførsel går ikke ut over min familie og jobb. Anonymkode: 630ae...379 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #13 Skrevet 22. mars 2020 10 minutter siden, snødråpe skrev: Ser mange eldre selv går ut og besøker andre. Naboene er over 60 og begge er i risikogruppen. Møtte de i går og de fortalte at de hadde handlet og vært på besøk. Tror ikke at de forstår at de kan dø av dette Det de ikke forstår er at deres handlinger kan føre til at andre dør av dette. Overbelastet helsevesen vil føre til at vi får dødsfall fra kreft, slag, skader osv i tillegg til flere koronadødsfall enn nødvendig. Det vil også føre til at folk må dø alene uten lindring de ellers ville fått. Å utsette seg selv for risiko synes jeg er helt greit, men de som bryter reglene nå utsetter ikke bare seg selv for risikoen. Anonymkode: f9f6f...ecd 8
Gjest Ludmilla Skrevet 22. mars 2020 #14 Skrevet 22. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor det er provoserende at mange av oss må sitte innesperret med hjemmekontor, hjemmeundervisning og barnehagebarn for å redde de eldre som gir faen. Anonymkode: 630ae...379 Enda en som er skråsikker på at dette ikke kan ramme han/ henne. Du sitter ikke bare inne for andres del, men din egen og familien din sin skyld også. Ts
Gjest Ludmilla Skrevet 22. mars 2020 #15 Skrevet 22. mars 2020 24 minutter siden, Okapi skrev: Så lenge det kun er dere to som møtes er det jo ikke noe problem. Det blir først en greie når et par besteforeldre møter hver av sine tre barn, som har to barn hver, som får ha 1-2 lekekamerater, som har foreldre, som også besøker sine egne foreldre, som besøker sine andre barn, som har barn, som har 1-2 lekekamerater... Nettopp... Ts
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #16 Skrevet 22. mars 2020 Dette er ett av argumentene jeg har hørt: Sitat Har du ikke skjønt at dette coronaviruset er hysteri? Det er selvfølgelig ikke såfarlig som myndighetene skal ha det til. Det fører bare til ledige sykehjemsplasser. Anonymkode: 40a58...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #17 Skrevet 22. mars 2020 Blir litt oppgitt. I dag ble jeg invitert på grilling hos en slektning, for dit skulle visst flere i familien. I natt ble jeg vekt av naboen som hadde fest. Skråning og musikk og masse folk, og såvidt jeg så når jeg kikket ut av vinduet fulgte de ikke 1m regelen. Så oppgitt er ordet herfra ja. Anonymkode: 9a3f1...8a7 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #18 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blir litt oppgitt. I dag ble jeg invitert på grilling hos en slektning, for dit skulle visst flere i familien. I natt ble jeg vekt av naboen som hadde fest. Skråning og musikk og masse folk, og såvidt jeg så når jeg kikket ut av vinduet fulgte de ikke 1m regelen. Så oppgitt er ordet herfra ja. Anonymkode: 9a3f1...8a7 Da synes det er respektløst å ikke dra! Anonymkode: 40a58...1e9 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #19 Skrevet 22. mars 2020 11 minutter siden, Ludmilla skrev: Enda en som er skråsikker på at dette ikke kan ramme han/ henne. Du sitter ikke bare inne for andres del, men din egen og familien din sin skyld også. Ts Vi er ikke i risikogruppen noen av oss. Anonymkode: 630ae...379 1
Gjest Ludmilla Skrevet 22. mars 2020 #20 Skrevet 22. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke i risikogruppen noen av oss. Anonymkode: 630ae...379 Det kan ramme dere hardt likevel. Ingen er fritatt, selv om det er større fare for de med underliggende sykdom. ts
Anbefalte innlegg