Gjest Grrr(hjelp meg) Skrevet 15. juni 2005 #1 Skrevet 15. juni 2005 Jeg og min samboer har et lite dilemma om dagen. Jeg vil kjøpe egen leilighet/hus og han vil leie... (nå bor vi gratis hos foreldrene hans :-? ) Jeg mener at det vil være best økonomisk å kjøpe, da betaler vi trossalt ned på noe som er vårt.. Han vil ikke ta opp lån enda, og vil derfor leie. Vi er begge 24 og har jobb. vi tjener ca 500.000 tilsammen, vet det ikke er mye, men en liten plass som er vår har vi råd til.. Hva mener dere? Er det best å leie og "kaste ut vinduet" 5000 i måneden, eller lønner det seg å kjøpe? Hvordan kan jeg eventuelt få han til å endre mening? Jeg orker ikke bo her mer!!!!! Grrrrrr
Gjest Leola Skrevet 15. juni 2005 #2 Skrevet 15. juni 2005 Jeg er ikke i tvil - jeg ville kjøpt. Det skal veldig mye til for at det ikke skal lønne seg. Har også leid i perioder, men det er ikke akkurat så veldig tilfredstillende å være med på å betale ned andre personers huslån
Superlammet Skrevet 15. juni 2005 #3 Skrevet 15. juni 2005 Jeg vil påstå at det kommer ann på forholdet. Hvertfall for min del. Det kan være lurt å leie i begynnelsen for å se hvordan forholdet utvikler seg, men dersom det er et forhold som er godt utviklet og har vart en stund ville jeg nok satset på å kjøpe. Mye mer økonomisk og som sagt, det er penger ut av vinduet å leie.
Gjest Madeline Skrevet 15. juni 2005 #4 Skrevet 15. juni 2005 Jeg vill ha kjøpt. Å leie er å kaste penger ut av vinduet. Det å kjøpe hus/leilighet kan ses på som sparing. Du får trekt fra rentene på skatten; hvis du betaler det samme på lånet som du ellers ville ha betalt i leie, vil du sitte igjen med mer penger i lommeboka pga. skattefradraget. Du nyter godt av en prisoppgang på hus/leiligheter og siden du også betaler avdrag på lånet så vil du sitte med en del egenkapital den dagen dere selger.
Gjest lmari Skrevet 15. juni 2005 #5 Skrevet 15. juni 2005 Vi leier fremdeles, etter å ha vært samboere i 6 år... Det er mange som maser på oss om å kjøpe, men vi har funnet ut at akkurat nå passer det best for oss å leie. Samboeren min har nemlig et sånt forhold til penger at han haaaater å ha lån. Hvis vi hadde hatt et digert lån, ville han ha brukt alle pengene sine på å betale det ned så fort som mulig, og ikke unnet seg verken ferier eller andre ting som koster penger. Vi har blitt enige om at vi lever litt "uansvarlig" nå mens vi er unge, og tar oss råd til sånne ting. Om noen år kjøper vi og lever med lån. For oss ble det riktig å gjøre det sånn, men jeg ser jo at det ville vært mye mer økonomisk å kjøpe. Så hvis jeg var dere, så ville jeg kjøpt. Men det kan jo være en sånn grunn for at din samboer ikke vil kjøpe også?
Gjest Chica Skrevet 15. juni 2005 #6 Skrevet 15. juni 2005 For 5000 i mnd kan dere betale på en lån på over en million. (Bør selvfølgelig tenkte på at renta kan stige ganske mye) Hva dere får for en million er avhengig av hvor dere bor. Vi kjøpte leilighet med en gang vi hadde bestemt oss hvor vi skulle bo og vi var ferdig med studiene. Det var greit å leie mens vi bestemte oss for om vi ville bo her, og om vi skulle bo her lenge. Dumt å kjøpe hvis man skal flytte før det er gått to år... Rent økonomisk lønner deg seg å kjøpe i og med at du betaler ned lånet ditt og oppnår høyere egenkapital framfor å "gi bort" pengene til noen andre. Vet du hvorfor han ikke vil ta opp lån?
Gjest Grrr(hjelpmeg) Skrevet 15. juni 2005 #7 Skrevet 15. juni 2005 Er ingen egentlig grunn til at han ikke vil ta opp lån, det er rett og slett kun at han ikke vil ha lån å betale på..... :-? Har bodd sammen (hos foreldrene hans) i 2 år, så vi vet at vi klarer å bo sammen, men d virker som om han er tilfreds med å bo "hjemme".... Men jeg vil ha et sted for oss selv, og da helst eid...
Superlammet Skrevet 15. juni 2005 #8 Skrevet 15. juni 2005 Er ingen egentlig grunn til at han ikke vil ta opp lån, det er rett og slett kun at han ikke vil ha lån å betale på..... :-? Har bodd sammen (hos foreldrene hans) i 2 år, så vi vet at vi klarer å bo sammen, men d virker som om han er tilfreds med å bo "hjemme".... Men jeg vil ha et sted for oss selv, og da helst eid... Da skjønner jeg deg godt at du kanskje er litt frustrert.. Lurer på hvor mye penger jeg har kastet ut av vinduet ved å leie gjennom tiden...
Gjest Hushaien Skrevet 15. juni 2005 #9 Skrevet 15. juni 2005 Kan ikke du kjøpe og han "leie" hos deg da? Det beste er helt klar å kjøpe; skal man leie over lang tid ( mer enn ett år, har jeg fått høre av en som jobber i bank) er det lureste å vurdere å kjøpe - ellers blir det penger rett ut av vinduet.
Arkana Skrevet 15. juni 2005 #10 Skrevet 15. juni 2005 Det lønner seg helt klart å kjøpe, som alle andre sier over her. Jeg kan bruke oss som eksempel. Denne leiligheten kjøpte vi for 5 år siden. I tillegg til at vi betaler mindre i mnd på lånet enn vi ville betalt for å leie en tilsvarende leilighet, har leiligheten økt i verdi med minst 4-500 000 (penger vi ikke hadde fått om vi hadde leid) på disse fem årene! Hvis ikke det er grunn god nok til å kjøpe, så vet ikke jeg.
tommeline Skrevet 16. juni 2005 #11 Skrevet 16. juni 2005 Du skriver at du ikke orker å bo der dere bor mer? Det kan jeg jo forstå siden det er rett oppi hans foreldre. Det må du forklare ham! Det er klart mest lønnsomt på lang sikt å kjøpe, men det går jo an å finne noe å leie f.eks for et år, mens dere ser etter noe å kjøpe. Jeg tror ikke det er så dumt, dere bor gratis nå, og rundt 5000, enten det er til lån eller leie, er en ganske stor endring i økonomien deres. Kan skjønne at han syns det er et stort sprang; flytte hjemmefra og rett til egenkjøpt leielighet...
Bree Skrevet 16. juni 2005 #12 Skrevet 16. juni 2005 Hvis jeg var dere, ville jeg benyttet muligheten dere har nå, til å spare opp penger til egenkapital. Bo der et år eller to til - og spar så mye dere kan (regner med at dere ikke akkurat betaler markedsleie hos foreldrene hans). Nå kjenner ikke jeg markedet andre steder enn i Oslo, men hvis det er der dere bor, ser jeg absolutt ingen grunn til å kjøpe nå. Tror ikke det kommer noen stor flopp, men tror ikke folk som kjøper nå kommer til å tjene noe særlig på et eiendomskjøp de neste to årene, ihvertfall. Rett og slett fordi det bygges vannvittig samtidig med at renten skal opp 2 prosentpoeng innen 2008.
Gjest bankboksen Skrevet 16. juni 2005 #13 Skrevet 16. juni 2005 For at jeg skulle gå for kjøpe alternativet måtte jeg: - være sikker på at vi skulle bo på dette stedet i minst 5 år - være sikker på forholdet og helst ha det i formelle former (være gift) - være sikker på hvilken type bolig man ønsker seg frem i tid også Akkurat nå er jeg også litt tvilende.. Det kan være et toppunkt på boligpriskurva.. Vi leier nå.. fordi vi rett og slett tror vi vil risikere å tape på å kjøpe nå.. Dessuten klarer vi oss nå med en liten toroms.. mens dersom vi først skal kjøpe ville gått for en bolig med minst 3 soverom. Derfor lønner det seg i alle fall for oss å leie nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå