Gå til innhold

Permittering, ansiennitet og tilkalling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av trettiårene har to jobber i butikk jeg nå er permittert fra. Den første jobben begynte jeg i for fem år siden, den andre nå i februar. Jeg har jobbet i ulike butikker innenfor samme bransje i til sammen åtte år. Jeg fikk beskjed fra daglig leder i den siste at jeg ble tilkalt som nr 4 hvis det var behov for hjelp. Forståelig nok. Jeg ble glad da jeg fikk jobbe i går i den første jobben jeg ble ansatt i. Da oppdaget jeg på skriveren at det hadde blitt satt opp en midlertidig vaktlistene. Jeg ble svært skuffet da jeg leste den. Jeg hadde blitt satt opp to dager de to neste ukene, mens min kollega som ble ansatt i desember i fjor hadde blitt satt opp fire vakter. Jeg hadde ikke blitt forespurt om de dagene først før listen ble laget. Jeg hadde inntrykk av at den personen med lengst ansiennitet skulle bli spurt først ved behov. Omsetningen går så det suser, langt bedre enn normalt. Åpningstiden er kortet ned med to timer på hverdager og en på lørdagene. I den andre butikken er tiden redusert med tre timer på hverdagene og på lørdagene.

Jeg sendte en melding til daglig leder der jeg skrev at jeg regnet med at hun ville spørre meg først hvis hun hadde behov for hjelp. Hun svarte at hun var i dialog med ledelsen angående bemanningen, og at hun måtte ta dag for dag. Jeg synes ikke det stemmer overens med den midlertidige vaktlisten.. Jeg fikk ros for hvor flink jeg var og at hun er så fornøyd med omsetningen. Jeg har ikke svart på det. Vi har et en kjempefin kontakt siden hun ble innsatt som daglig leder desember i fjor. Dialogen har vært god og tydelig. Frem til nå.. 

Jeg er ganske skuffet og lei meg nå for jeg føler meg ført bak lyset og «tråkket på». Jeg er organisert i Handel & kontor. Vurderer å ta kontakt i morgen.

Hva tenker dere om dette? Takker for svar 🙂

Anonymkode: 7236d...dc8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært medlem av handel og kontor fagforbund så hadde ikke arbeidsgiver kunnet behandle deg slik og sette en som kom etter deg, foran deg i prioritering av vakter.

Anonymkode: e0e4a...f0a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært medlem av handel og kontor fagforbund så hadde ikke arbeidsgiver kunnet behandle deg slik og sette en som kom etter deg, foran deg i prioritering av vakter.

Anonymkode: e0e4a...f0a

Å lese innleggene man svarer på er faktisk lurt. 

Anonymkode: 1e7c3...a5e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke ansiennitet var et begrep i det private?

En leder har vel rett til å sette den som er best egnet til jobben. Og gi den som er best egnet best lønn. 

Anonymkode: 43d35...1d9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke ansiennitet var et begrep i det private?

En leder har vel rett til å sette den som er best egnet til jobben. Og gi den som er best egnet best lønn. 

TS her. Daglig leder har tidligere at jeg er som nr 2 hvis det er snakk om behov for ekstra hjelp. Jeg kjenner kundene best, har tatt relevante kurs og best kjennskap til produktene vi selger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Daglig leder har tidligere at jeg er som nr 2 hvis det er snakk om behov for ekstra hjelp. Jeg kjenner kundene best, har tatt relevante kurs og best kjennskap til produktene vi selger. 

For å være helt ærlig tror nok alle medarbeiderne mine at de er blant de beste. 

Folk yter bedre når de får ros. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være helt ærlig tror nok alle medarbeiderne mine at de er blant de beste. 

Folk yter bedre når de får ros. 

For all del. Men det er altså det jeg vet og det jeg har fått høre. De to andre har akkurat gått ut av videregående. Den ene har jobbet på Meny. Dessuten er det ulik praksis i forhold til den andre butikken i samme kjede..

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du ta kontakt med HK? 

Har du en arbeidskontrakt som ikke blir fulgt? 

Løse avtaler om at du skal bli ringt først er ikke advokatmat.  Ærlig talt

Den beste i jobben og de som står på, får de fleste vaktene. Det er så enkelt som det

AnonymBruker
Skrevet

Ansiennitet gjelder i privat også, også selv om man ikke er organisert.
Ingen hos meg er organisert men jeg må hele tiden huske på hvem som har lengst ansiennitet når det kommer til vakter.

Nå er det nok slik at i disse tider med mye usikkerhet og mye omstokking av vakter så tar man ofte noen kjappe avgjørelser som ikke nødvendigvis er helt etter boken.

Har du gitt beskjed om at du er permittert fra den andre jobben?
Slik at de ikke tror du har dager du ikke kan jobbe?

Er jo endel som ønsker å være solidariske med studenter, da de ikke kan få dagpenger og derfor vil stå helt uten noe når de permitteres.

Anonymkode: 373c1...c67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hovedavtalen LO-NHO §7-1

Anonymkode: 65fcc...cb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Hvorfor skal du ta kontakt med HK? 

Har du en arbeidskontrakt som ikke blir fulgt? 

Løse avtaler om at du skal bli ringt først er ikke advokatmat.  Ærlig talt

Den beste i jobben og de som står på, får de fleste vaktene. Det er så enkelt som det

Advokatmat? Skal orientere dem om situasjonen jeg er i. Jeg er den eneste som har kontrakt, de andre er vikarer. Jeg er den som selger best, det fremgår svart på hvitt på omsetningstallene. Så enkelt som det? Ærlig talt, sier jeg tilbake 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansiennitet gjelder i privat også, også selv om man ikke er organisert.
Ingen hos meg er organisert men jeg må hele tiden huske på hvem som har lengst ansiennitet når det kommer til vakter.

Nå er det nok slik at i disse tider med mye usikkerhet og mye omstokking av vakter så tar man ofte noen kjappe avgjørelser som ikke nødvendigvis er helt etter boken.

Har du gitt beskjed om at du er permittert fra den andre jobben?
Slik at de ikke tror du har dager du ikke kan jobbe?

Er jo endel som ønsker å være solidariske med studenter, da de ikke kan få dagpenger og derfor vil stå helt uten noe når de permitteres.

Anonymkode: 373c1...c67

Takk for svar! Ja, jeg har gitt beskjed om at jeg er 100 % permittert derfra. Skulle ønske at jeg hadde blitt orientert om hvorfor hun har tatt de valgene hun har tatt..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedavtalen LO-NHO §7-1

Anonymkode: 65fcc...cb4

Takk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver er forpliktet til å følge visse regler og norsk lov, selv uten tariffavtale. 

Min sjef/eier av butikken jeg jobber i er dessverre av typen som ikke er så nøye på at loven blir fulgt og har permittert meg og ei til som de eneste i stillinger med fast avtalte timer, jeg i fulltidsstilling, hun andre i deltidsstillinger. Vi er begge sykemeldt for tiden og noen må selvsagt jobbe når butikken fortsatt har åpent. Jeg mener jeg ikke skulle hatt permitteringsvarsel ennå, da jeg uten sykemelding skulle vært den siste igjen på jobb. Dette har Handel og kontor gitt meg rett i og er butikken fortsatt åpen når sykemeldingen min går ut, blir det opprettet sak.

https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2020/Veileder-ved-permittering

Anonymkode: 7b94c...9e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver er forpliktet til å følge visse regler og norsk lov, selv uten tariffavtale. 

Min sjef/eier av butikken jeg jobber i er dessverre av typen som ikke er så nøye på at loven blir fulgt og har permittert meg og ei til som de eneste i stillinger med fast avtalte timer, jeg i fulltidsstilling, hun andre i deltidsstillinger. Vi er begge sykemeldt for tiden og noen må selvsagt jobbe når butikken fortsatt har åpent. Jeg mener jeg ikke skulle hatt permitteringsvarsel ennå, da jeg uten sykemelding skulle vært den siste igjen på jobb. Dette har Handel og kontor gitt meg rett i og er butikken fortsatt åpen når sykemeldingen min går ut, blir det opprettet sak.

https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2020/Veileder-ved-permittering

Anonymkode: 7b94c...9e8

Takk for at du deler 👍🏻

• Opprett ny...