Gå til innhold

Hvorfor er det verre å dø av corona enn andre ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk dør hver eneste dag av bilulykker, alderdom, influensa, kreft, 12 åring som døde her om dagen i scooterulykke, ALS, knivdrap osv osv.

Men at en frisk 29-åring i USA døde av corona blir en enorm nyhet og folk blir livredde?? Hvorfor er det verre å dø av corona enn av andre ting?

Anonymkode: 99590...8dc

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med unntak av influensa, er ingen av tingene du nevner smittsomme. Det er en stor forskjell. 

Anonymkode: 021cb...9f0

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Frykt for det ukjente, særlig når dette kommer fra Asia.

Anonymkode: 0ca6e...ac6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er så unødvendig og lett å unngå.

Anonymkode: dc1e1...5ef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skrekkscenarioet for enkelte av oss er at noen vi bryr oss om dør av corona uten hjelp fra helsepersonell fordi sykehusene er fulle. Og så må vi (som ikke har snøre på sånt) sitte der alene med med noen som har det vondt og er redd og prøve å trøste og gjøre så godt vi kan mens personen stadig blir dårligere og dårligere.

Vil noe sånt være uproblematisk for deg, TS? Det høres i så fall rimelig psycho ut.

Anonymkode: dc416...712

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

For all oppmerksomheten rundt dette viruset har gjort (enkelte av) oss gærne.

Anonymkode: 6f8d5...f82

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke er regnet som særlig behagelig å dø av lungeødem - det omtales som «å drukne i egne lunger». Ikke går det særlig raskt heller. Er sykehusene fulle, får man heller ikke noe lindrende behandling i forkant av døden.

Anonymkode: dba77...97f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er regnet som særlig behagelig å dø av lungeødem - det omtales som «å drukne i egne lunger». Ikke går det særlig raskt heller. Er sykehusene fulle, får man heller ikke noe lindrende behandling i forkant av døden.

Du mener det er behagelig å dø av andre ting?

• Liker 4
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)

Fordi man dør helt unødvendig og altfor tidlig pga dumskapen og egoismen til andre, friske folk, og fordi man dør raskt og helt alene uten mulighet til at noen holder handa di engang og må ta farvel med dine kjære på videochat over en iPad... vel vitende om at du bare har minutter igjen. Og, det er en smertefull død hvor du både vet at du skal dø, og det kjennes ut som at du skal drukne/kveles.

Endret av MadameDeRosa
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller dø av alderdom enn koronavirus, føler ikke jeg behøver å utdype dette noe mer. 

Anonymkode: 2a470...84c

• Liker 7
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du sosiopat eller noe???

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke verre å dø av noe annet, men de fleste "planlegger" jo ikke å dø i en bilulykke. Når en da vet at det er et dødlig virus ute å går så tar en jo forhåndsregler for å forsøke å unngå det da, like mye som at en i en bil holder fartsgrensa, tar på sikkerhetsbelte, kjører i riktig fil, ikke kjører med alkohol i blodet osv. for å unngå bilulykker.

Anonymkode: ba9c7...93b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke verre å dø av corona enn noe annet* skulle det stå

Anonymkode: ba9c7...93b

Skrevet (endret)

Du dør alene og vet at du skal dø. Utenom helsepersonell i verneutstyr så vil du ikke ha familie rundt deg som holder deg i hånden og som får ta farvel med deg. Det er det verste, både for den som dør og kanskje verst for de pårørende.

Endret av missmcbeal
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig er mest redd for corona akkurat nå, fordi om jeg får det kan jeg dø, og om jeg ikke får det kan jeg leve i 40-50 år til. Influensa kan jeg ta vaksine mot, og der er jeg dessuten ikke i risikogruppe, men jeg er det for corona. Ulykker og sånt tar jeg selvfølgelig også forholdsregler for å prøve å unngå.

Anonymkode: f2f0a...29b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

🤦‍♀️

Anonymkode: 8800e...37c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Fordi man dør helt unødvendig og altfor tidlig pga dumskapen og egoismen til andre, friske folk, og fordi man dør raskt og helt alene uten mulighet til at noen holder handa di engang og må ta farvel med dine kjære på videochat over en iPad... vel vitende om at du bare har minutter igjen. Og, det er en smertefull død hvor du både vet at du skal dø, og det kjennes ut som at du skal drukne/kveles.

Hvordan skapte dumskap og egoisme viruset, mener du? Tenker du på kineseren som potensielt spiste infisert skjelldyr/flaggermus? Hen var dum, ja. Men nå er det gjort, og man kan ikke isolere seg det neste århundret for å unngå viruset. Viruset er der ute nå, nå må vi bare overleve (og det kommer de aller fleste av oss til å gjøre).

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller dø av alderdom enn koronavirus, føler ikke jeg behøver å utdype dette noe mer. 

Anonymkode: 2a470...84c

Du vet at når noen dør av "alderdom", så betyr dette ofte i praksis en sykdom som f.eks. virus...?

Anonymkode: 6f8d5...f82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om at det er verre å dø av korona enn noe annet. Men vi vet at mange vil trenge respirator hvis de blir koronasyke. Vi driver med det vi gjør nå for å unngå at alle blir syke SAMTIDIG. Hadde ikke dette vært så innmari smittsomt hadde det ikke vært noe problem!

Anonymkode: eec98...58a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, enkelte andre ting går raskere. Blir man drept momentant i en bilulykke, rekker man neppe å føle smerte eller angst. Hjertestans kan også medføre en rask død.

Synes det er litt rart å tenke «pytt, pytt» om dem som dør en langsom og pinefull død. 

• Liker 6
Skrevet

Det overrasker meg at folk enda ikke har forstått hva dette dreier seg om. 

Jeg er helt sikker på at hvis det hadde vært risiko for at 20% av befolkningen døde av noe hva som helst annet så hadde det fortsatt blitt gjort det aller ytterste for å unngå det.

Problemet er jo ikke at folk dør av korona, men at folk dør. Punktum. Selvfølgelig er det enda værre om folk dør i hopetall fordi de ikke får behandling som kunne vært livreddende på grunn av kapasitetsmangel. Om det er pga korona, ulykker eller andre sykdommer er ikke poenget, poenget er at vi faktisk ikke klarer å redde alle livene. Du kan dø av flis i fingeren hvis ikke helsevesenet har kapasitet eller utstyr til å stoppe blodforgiftningen.

Korona er ikke poenget. Det burde være relativt forståelig nå. 

• Liker 12
  • Opprett ny...