NordicViking Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Finland har i likhet med en lang rekke andre europeiske land stengt skolene for å hindre spredningen av koronaviruset. Barn av personell som har kritisk viktige oppgaver i samfunnet, har likevel fått tilbud vanlig undervisning. Nå justerer den finske regjeringen kursen. Nå kan alle barn i første til tredje klasse møte på skolen hvis det er nødvendig. Det er opp til foreldrene å bedømme behovet. Barn i fjerde til tiende klasse vil fortsatt bare tilbys fjernundervisning for å hindre spredning av koronaviruset. (Dagsavisen) Kanskje noe for Norge også?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Det hadde vært fint om det gjøres på denne måten når det åpner igjen, sånn at jeg kan fortsette å holde mitt barn hjemme. Anonymkode: a2891...be2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært fint om det gjøres på denne måten når det åpner igjen, sånn at jeg kan fortsette å holde mitt barn hjemme. Anonymkode: a2891...be2 Enig, bortsett fra at jeg ville benyttet anledningen til å la barnet gå på skole/barnehage. Anonymkode: bc3ec...0a6 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #4 Skrevet 22. mars 2020 Dette er i hvert fall en langt mer fornuftig løsning enn det Høie snakker om. Det har ingen hensikt at de eldste elevene er de som skal tilbake først. Anonymkode: ac5ab...ad7 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #5 Skrevet 22. mars 2020 Håper Norge gjør det samme. Da sender jeg mine yngste på skolen. Anonymkode: 1ad71...b59 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #6 Skrevet 22. mars 2020 Skal lærerne da både lage opplegg til de som er på skolen og de som er hjemme? Sykt mye jobb for lærerne tenker jeg. Anonymkode: 0dab1...f64 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #7 Skrevet 22. mars 2020 Jeg er så glad for stengningen her. Jeg jobber som lærer i småskolen, og jeg tror det skulle vært fryktelig vanskelig å bedømme sin egen helsetilstand i forhold til om man bør jobbe eller ikke. Nå feks sitter jeg her med småfrysninger, er sliten og trøtt og synes det er vondt å trekke pusten skikkelig. Men ikke feber, vond hals eller noe annet som minner om sykdom. Det hadde sitti langt inne med tanke på arbeidsmoral og meldt seg syk for noe sånt, samtidig som det hadde vært vanskelig med tanke på en folkehelsemoral og ikke gjøre det. Og samtidig lurer man jo på om symptomene er reelle eller noe man har tenkt på seg av mediene... Nei, glad jeg slipper problemstillingen og kan gjennomføre undervisning hjemmefra så lenge jeg er i form til det (dvs ikke sofa- eller sengeliggende). Anonymkode: 4fbe3...129 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #8 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er så glad for stengningen her. Jeg jobber som lærer i småskolen, og jeg tror det skulle vært fryktelig vanskelig å bedømme sin egen helsetilstand i forhold til om man bør jobbe eller ikke. Nå feks sitter jeg her med småfrysninger, er sliten og trøtt og synes det er vondt å trekke pusten skikkelig. Men ikke feber, vond hals eller noe annet som minner om sykdom. Det hadde sitti langt inne med tanke på arbeidsmoral og meldt seg syk for noe sånt, samtidig som det hadde vært vanskelig med tanke på en folkehelsemoral og ikke gjøre det. Og samtidig lurer man jo på om symptomene er reelle eller noe man har tenkt på seg av mediene... Nei, glad jeg slipper problemstillingen og kan gjennomføre undervisning hjemmefra så lenge jeg er i form til det (dvs ikke sofa- eller sengeliggende). Anonymkode: 4fbe3...129 Ja, du er glad mens vi foreldre må pløye gjennom skoleprogrammet med barna mens vi prøver å være effektive på hjemmekontor. Dere forventer at ungene går gjennom programmet innen kl 14, jobben forventer at jeg stiller opp på ørtogførti møter i løpet av dagen og gjør mine oppgaver fra 8 til 16. Anonymkode: 780df...514 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, du er glad mens vi foreldre må pløye gjennom skoleprogrammet med barna mens vi prøver å være effektive på hjemmekontor. Dere forventer at ungene går gjennom programmet innen kl 14, jobben forventer at jeg stiller opp på ørtogførti møter i løpet av dagen og gjør mine oppgaver fra 8 til 16. Anonymkode: 780df...514 Skolene har forskjellige løsninger, ikke alle har innleveringsfrist klokken 14. Anonymkode: ac5ab...ad7 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #10 Skrevet 22. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er glad mens vi foreldre må pløye gjennom skoleprogrammet med barna mens vi prøver å være effektive på hjemmekontor. Dere forventer at ungene går gjennom programmet innen kl 14, jobben forventer at jeg stiller opp på ørtogførti møter i løpet av dagen og gjør mine oppgaver fra 8 til 16. Anonymkode: 780df...514 Jøss. Jeg må tydeligvis få bedre oversikt over undervisningen min, for her var det mye tidsfrister og lignende jeg ikke visste om at jeg har lagt ut. Mange lærere har forøvrig også barn. Meg selv inkludert. Anonymkode: 4fbe3...129 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #11 Skrevet 22. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er glad mens vi foreldre må pløye gjennom skoleprogrammet med barna mens vi prøver å være effektive på hjemmekontor. Dere forventer at ungene går gjennom programmet innen kl 14, jobben forventer at jeg stiller opp på ørtogførti møter i løpet av dagen og gjør mine oppgaver fra 8 til 16. Anonymkode: 780df...514 Men du forventer at lærere skal stille opp og bli utsatt for alle de små smittebombene? Anonymkode: 9da1c...6cc 4
punkyB Skrevet 22. mars 2020 #12 Skrevet 22. mars 2020 Litt avh. av hvor lenge dette skal vare så er det kanskje en god løsning. Det er jo vanskelig for foreldre å undervise hjemme for de fleste har jo ikke kvalifikasjoner til det - mange har også en jobb de skal prøve å skjøtte. Tenker det blir vanskelig å holde barne aktivisert hvis dette varer lenge - sjansen er stor for at de treffes utendørs og sprer smitte uansett. På skolen er det jo bedre plass og mer uteområde så man burde kunne klare å holde avstand der.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #13 Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, punkyB skrev: Litt avh. av hvor lenge dette skal vare så er det kanskje en god løsning. Det er jo vanskelig for foreldre å undervise hjemme for de fleste har jo ikke kvalifikasjoner til det - mange har også en jobb de skal prøve å skjøtte. Tenker det blir vanskelig å holde barne aktivisert hvis dette varer lenge - sjansen er stor for at de treffes utendørs og sprer smitte uansett. På skolen er det jo bedre plass og mer uteområde så man burde kunne klare å holde avstand der. Nå er det 1-3 dette gjaldt da. Ikke akkurat de enkleste å holde avstand mellom. Hvertfall ikke med redusert bemanning. Anonymkode: 4fbe3...129 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #14 Skrevet 22. mars 2020 WHO har presisert at barn ikke ser ut til å spre viruset i like stor grad som voksne. Før eller siden må vi tilbake til vanlig, det må skje gradvis. Først må de yngste tilbake, de eldste og de i risikogruppene må være isolert lengst. En gradvis innfasing gjør at viruset sprer seg i et kontrollert tempo uten at helsevesenet kollapser. Spesielt om alle de unge blir immune før de eldre kommer ut igjen. Anonymkode: 8517d...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #15 Skrevet 22. mars 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: Skal lærerne da både lage opplegg til de som er på skolen og de som er hjemme? Sykt mye jobb for lærerne tenker jeg. Anonymkode: 0dab1...f64 Planen vi har fått fra lærer består av en viss mengde jobbing på nett og å lese i en bok. Jeg kan godt lage den planen selv, så kan læreren konsentrere seg om de som er på skolen. Anonymkode: a2891...be2
punkyB Skrevet 22. mars 2020 #16 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er det 1-3 dette gjaldt da. Ikke akkurat de enkleste å holde avstand mellom. Hvertfall ikke med redusert bemanning. Anonymkode: 4fbe3...129 Nei det er sant. Men jeg tror ikke foreldre vil klare det bedre hvis dette går over lang tid heller. Kanskje ansette noen "kulturarbeidere" eller andre uten jobb til å være assistenter ?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #17 Skrevet 22. mars 2020 4 minutter siden, punkyB skrev: Litt avh. av hvor lenge dette skal vare så er det kanskje en god løsning. Det er jo vanskelig for foreldre å undervise hjemme for de fleste har jo ikke kvalifikasjoner til det - mange har også en jobb de skal prøve å skjøtte. Tenker det blir vanskelig å holde barne aktivisert hvis dette varer lenge - sjansen er stor for at de treffes utendørs og sprer smitte uansett. På skolen er det jo bedre plass og mer uteområde så man burde kunne klare å holde avstand der. Det burde ikke være vanskelig for foreldre å forstå pensum for 1-3 klasse og undervise i det. Det er utopisk å forvente at barn i denne aldersgruppen klarer å holde avstand til hverandre. Anonymkode: 9da1c...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #18 Skrevet 22. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, du er glad mens vi foreldre må pløye gjennom skoleprogrammet med barna mens vi prøver å være effektive på hjemmekontor. Dere forventer at ungene går gjennom programmet innen kl 14, jobben forventer at jeg stiller opp på ørtogførti møter i løpet av dagen og gjør mine oppgaver fra 8 til 16. Anonymkode: 780df...514 Dette er jo håpløst. Både lærere og arbeidsgivere må gi litt slack her. Å få gjort alt dette i kjernetiden er jo umulig. I staten har de kuttet kjernetid nå, så man kan jobbe når det passer best. Anonymkode: b9024...299
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #19 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Planen vi har fått fra lærer består av en viss mengde jobbing på nett og å lese i en bok. Jeg kan godt lage den planen selv, så kan læreren konsentrere seg om de som er på skolen. Anonymkode: a2891...be2 Jeg hadde trodd at etter dette skulle holdningene til lærernes arbeid være løftet. Tydeligvis ikke. Anonymkode: 4fbe3...129
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #20 Skrevet 22. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er så glad for stengningen her. Jeg jobber som lærer i småskolen, og jeg tror det skulle vært fryktelig vanskelig å bedømme sin egen helsetilstand i forhold til om man bør jobbe eller ikke. Nå feks sitter jeg her med småfrysninger, er sliten og trøtt og synes det er vondt å trekke pusten skikkelig. Men ikke feber, vond hals eller noe annet som minner om sykdom. Det hadde sitti langt inne med tanke på arbeidsmoral og meldt seg syk for noe sånt, samtidig som det hadde vært vanskelig med tanke på en folkehelsemoral og ikke gjøre det. Og samtidig lurer man jo på om symptomene er reelle eller noe man har tenkt på seg av mediene... Nei, glad jeg slipper problemstillingen og kan gjennomføre undervisning hjemmefra så lenge jeg er i form til det (dvs ikke sofa- eller sengeliggende). Anonymkode: 4fbe3...129 Det er synd at man som voksen trenger staten til å ta slike avgjørelser for en. Anonymkode: a4a3d...34a
Anbefalte innlegg