Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier og vil ikke jobbe som det lenger. Ønsker ikke jobbe turnus. 

Vurderer å ta en ny bachelor, men den må kunne tas på deltid. Men er det noen bachelor i dag hvor man lett får jobb etterpå? Vil også ha en høyere lønn enn en vernepleier får. 

Anonymkode: 518da...10b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar du ha vurdert master ? Det åpner seg ofte flere muligheter da.

Hvis du lett skal få jobb er det en fordel å velge noe du er god på, så kanskje du skal starte der. I tillegg er det lettere å få jobb hvis du kan vise til relevant erfaring, så ta en bachelor hvor din bakgrunn er en fordel (til eks. helseinformatikk)

Hvis du vil ha svar helt uavhengig dette er vel ingeniør ofte veien å gå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men hva liker du? sitte på kontor? liker du masse folk rundt deg; jobbe i team? ikke bare se på lønn.

tall? språk? bioingeniør? ortopedtekniker? barnehagelærer?

kontor og adm? bare slengte vilt ut her😁

Anonymkode: 1524b...06d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør starte med å se på kravene dine:

1) Studere på deltid 

2) Lett å få jobb 

3) Ikke turnus

4) God lønn 

5) Bachelornivå 

Hva kan du fire på her? For denne kombinasjonen er ikke enkel! Særlig ikke hvis arbeidsmarkedet strammer seg til framover, noe som virker sannsynlig. 
Du må også opplyse om hvor mange konkurransepoeng du har, og om du har fag som matte, fysikk, kjemi og lignende. 

Anonymkode: 322f8...3fa

• Liker 2
Skrevet (endret)

Her er analysen:
Jeg gikk inn på samordna opptak, fant studieoversikten, krysset av for deltidsstudier og bachelor. Da fikk jeg 27 treff. 
9 er barnehagelærer - utgår pga at lønna er for lav
4 er sykepleie - utgår pga turnusarbeid
3 var vernepleie - utgår naturlig nok ;) 
1 var skolebibliotekkunnskap - utgår pga at det er langt mellom jobbene
1 var praktisk teologi - utgår pga både arbeidsmarked og forventet lønn
1 var paramedisin - utgår pga turnus
Ingen av de over er med andre ord aktuelle.

Det som imidlertid KAN passe er disse treffene:
2 av studiene var økonomi og administrasjon - kan vurderes, og kan være en god kombinasjon med vernepleien i forbindelse med offentlige saksbehandlerstillinger, men det kan være konkurranse på arbeidsmarkedet
2 var sosialt arbeid - kan vurderes, og du vil trolig være en sterk kandidat til stillinger innen f.eks NAV med en slik kombinasjon, men er neppe spesielt høyt lønnet
1 var barnevern - kan vurderes, men er neppe spesielt høyt lønnet, den heller
1 var pedagogikk - kan vurderes, og kan være en god kombinasjon med vernepleien i forbindelse med offentlige saksbehandlerstillinger, men du konkurrerer med mange om jobb
2 var ingeniørstudier - klaffer med alle ønskene dine, såfremt du har de realfagene som trengs for å komme inn

Hvis du har nødvendige faglige kvalifikasjoner - gå for ingeniørstudiene. Hvis ikke - velg etter interesse blant de andre studiene i nederste avsnitt.

Endret av Ullvott
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingeniør er vel ikke akkurat det tryggeste man kan velge for tiden, nå når økonomien går åt skogen. Men man kan jo håpe at oljeprisen stiger på tre år, og at ikke alt for mange går konkurs pga regjeringens koronatiltak. 

Dersom man skal slippe mye overtid og være sikker på jobb som ingeniør, vil jeg anbefale VA. Eller vei. Da kan man få jobb i kommunen. 

Anonymkode: 463b3...be2

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Ullvott skrev:

Her er analysen:
Jeg gikk inn på samordna opptak, fant studieoversikten, krysset av for deltidsstudier og bachelor. Da fikk jeg 27 treff. 
9 er barnehagelærer - utgår pga at lønna er for lav
4 er sykepleie - utgår pga turnusarbeid
3 var vernepleie - utgår naturlig nok ;) 
1 var skolebibliotekkunnskap - utgår pga at det er langt mellom jobbene
1 var praktisk teologi - utgår pga både arbeidsmarked og forventet lønn
1 var paramedisin - utgår pga turnus
Ingen av de over er med andre ord aktuelle.

Det som imidlertid KAN passe er disse treffene:
2 av studiene var økonomi og administrasjon - kan vurderes, og kan være en god kombinasjon med vernepleien i forbindelse med offentlige saksbehandlerstillinger, men det kan være konkurranse på arbeidsmarkedet
2 var sosialt arbeid - kan vurderes, og du vil trolig være en sterk kandidat til stillinger innen f.eks NAV med en slik kombinasjon, men er neppe spesielt høyt lønnet
1 var barnevern - kan vurderes, men er neppe spesielt høyt lønnet, den heller
1 var pedagogikk - kan vurderes, og kan være en god kombinasjon med vernepleien i forbindelse med offentlige saksbehandlerstillinger, men du konkurrerer med mange om jobb
2 var ingeniørstudier - klaffer med alle ønskene dine, såfremt du har de realfagene som trengs for å komme inn

Hvis du har nødvendige faglige kvalifikasjoner - gå for ingeniørstudiene. Hvis ikke - velg etter interesse blant de andre studiene i nederste avsnitt.

Tusen takk for ett veldig grundig svar! Ser også at det bare er ingeniørstudiene som treffer, har dessverre dårlig med realfagspoeng. Trist at det skal være så mye konkurranse om jobbene, og enda mer blir det vel også.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør starte med å se på kravene dine:

1) Studere på deltid 

2) Lett å få jobb 

3) Ikke turnus

4) God lønn 

5) Bachelornivå 

Hva kan du fire på her? For denne kombinasjonen er ikke enkel! Særlig ikke hvis arbeidsmarkedet strammer seg til framover, noe som virker sannsynlig. 
Du må også opplyse om hvor mange konkurransepoeng du har, og om du har fag som matte, fysikk, kjemi og lignende. 

Det trenger ikke være bachelor, men du tenker da at master må til? For ingen problem å ta vgs i stedet, men er vel ikke den veien man på fire på kravene.. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Thie skrev:

Jeg antar du ha vurdert master ? Det åpner seg ofte flere muligheter da.

Hvis du lett skal få jobb er det en fordel å velge noe du er god på, så kanskje du skal starte der. I tillegg er det lettere å få jobb hvis du kan vise til relevant erfaring, så ta en bachelor hvor din bakgrunn er en fordel (til eks. helseinformatikk)

Hvis du vil ha svar helt uavhengig dette er vel ingeniør ofte veien å gå :)

Har sett på master studiene. Syns det virker som man likevel fortsetter i turnus, om man ikke er leder da. 

AnonymBruker
Skrevet

IT må vel være lett å få jobb i og bra lønn med bacheloe

Anonymkode: 46366...681

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke være bachelor, men du tenker da at master må til? For ingen problem å ta vgs i stedet, men er vel ikke den veien man på fire på kravene.. 

Med mindre du velger en bachelor innen ingeniør, IT eller lignende (og du mangler realfag, så det er kanskje ikke så aktuelt?), er nok master generelt den beste veien å få for bedre lønn. Det tar også kortere tid enn en ny bachelor. Det finnes mange mastere som ikke nødvendigvis innebærer turnusarbeid, men det er slett ikke sikkert jobbene står i kø etterpå - og det er på ingen måte sikkert at du vil få mer utbetalt enn du gjør i din nåværende jobb (siden jeg går ut fra at du har tillegg pga turnus). 

Hvor mye tenker du at du ønsker å tjene? 

AnonymBruker
Skrevet

Med master må du fremdeles jobbe turnus, sett bort fra om du ønsker å være leder. Det er dog ingen dans på roser i helsevesenet. Ville tatt pedagogikk og ev master innen ped og jobbet i PPT. Fine arbeidstider, ingen utagering, ingen møter med psykiatri/bv..en fin og givende jobb.

Anonymkode: 47842...48a

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du velger en bachelor innen ingeniør, IT eller lignende (og du mangler realfag, så det er kanskje ikke så aktuelt?), er nok master generelt den beste veien å få for bedre lønn. Det tar også kortere tid enn en ny bachelor. Det finnes mange mastere som ikke nødvendigvis innebærer turnusarbeid, men det er slett ikke sikkert jobbene står i kø etterpå - og det er på ingen måte sikkert at du vil få mer utbetalt enn du gjør i din nåværende jobb (siden jeg går ut fra at du har tillegg pga turnus). 

Hvor mye tenker du at du ønsker å tjene? 

Jeg har ikke ett spesifikt tall på hva jeg ønsker å tjene. Men gjennomsnittslønna vil jeg gjerne ha og det uten å måtte jobbe turnus for å få det. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med master må du fremdeles jobbe turnus, sett bort fra om du ønsker å være leder. Det er dog ingen dans på roser i helsevesenet. Ville tatt pedagogikk og ev master innen ped og jobbet i PPT. Fine arbeidstider, ingen utagering, ingen møter med psykiatri/bv..en fin og givende jobb.

Er det lett å få jobb innen PPT og hva går den jobben ut på? Vet vernepleiere også kan jobbe som støttepedagoger i bhg, men det er stort sett vikariater.. 

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at turnus ikke er eneste grunn til at du ikke vil jobbe som vernepleier? Jeg er selv nyutdannet vernepleier og jobber vanlig 8-16

Anonymkode: 50a04...6ff

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke jobbe direkte med pasienter i turnus som vernepleier med master? For eksempel med en master i folkehelse, helsefremmende arbeid eller noe slikt? En master trenger ikke være klinisk rettet. Men det er ikke sikkert det står en jobb og venter på deg i den andre enden. Det er ikke så lett å få i både pose og sekk, og på meg virker du ganske passiv i denne tråden. Hva vil du? Annet enn mer penger og ikke turnus? Høy lønn kommer ikke rekende på en fjøl.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bachelor i landmåling på uib, krever ikke realfag og alle får lett jobb med høy lønn☺

Anonymkode: a3ca1...050

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bachelor i landmåling på uib, krever ikke realfag og alle får lett jobb med høy lønn☺

Anonymkode: a3ca1...050

Det er vel på høyskolen og er ikke deltid?

Anonymkode: 463b3...be2

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at turnus ikke er eneste grunn til at du ikke vil jobbe som vernepleier? Jeg er selv nyutdannet vernepleier og jobber vanlig 8-16

Anonymkode: 50a04...6ff

Hvor jobber du? Skole?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med master må du fremdeles jobbe turnus, sett bort fra om du ønsker å være leder.

Dette stemmer ikke, det finnes mange ulike jobber når man har en 5-årig helse- og sosialfaglig utdanning. Til eksempel saksbehandling, veiledning, HR, bedriftshelsetjenester, IT, logoped, folkehelsearbeid, annet administrasjon- og kontorarbeid osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...