Gå til innhold

Er det bare meg, eller tar veldig mange for lett på de økonomiske konsekvensen av denne krisen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så mange bekjente som tror at dette kommer til å blåse over om et par uker, og alt vil gå tilbake til normalen rett etterpå. Prøver å forklare dem at de økonomiske ringvirkningene av denne krisen kommer til å bli helt sinnssyke, og på toppen har vi en oljekrise som kjører i parallell. Og bare for smøre på enda mer, så bor jeg i en mellomstor by der turistnæringen er veldig stor (dog jobber ingen av mine venner med dette direkte).

Har en vond følelse at mange personer plutselig komme til å stå arbeidsledige, mens de klør seg i hodet og lurer på hva f**n som skjedde 

Anonymkode: e7807...14f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad jeg har greit med sparepenger og ikke vært en av disse "vi lever jo bare en gang"-tullingene, ja.

Anonymkode: 85054...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns synd på venner og familie,  både meg og min mann er ansatt i kommune innen helse og IT. Veldig glad for det nå.  Har i tillegg veldig lite gjeld. 

Anonymkode: 9c9ba...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på andre land som er fattigere enn oss da

Anonymkode: 947bd...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har så mange bekjente som tror at dette kommer til å blåse over om et par uker, og alt vil gå tilbake til normalen rett etterpå. Prøver å forklare dem at de økonomiske ringvirkningene av denne krisen kommer til å bli helt sinnssyke, og på toppen har vi en oljekrise som kjører i parallell. Og bare for smøre på enda mer, så bor jeg i en mellomstor by der turistnæringen er veldig stor (dog jobber ingen av mine venner med dette direkte).

Har en vond følelse at mange personer plutselig komme til å stå arbeidsledige, mens de klør seg i hodet og lurer på hva f**n som skjedde 

Anonymkode: e7807...14f

Hva mener du? Hvordan kommer de økonomiske etterdønningene av denne krisen til å påvirke oss folk flest, sånn helt konkret? 

Anonymkode: f91f1...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hvordan kommer de økonomiske etterdønningene av denne krisen til å påvirke oss folk flest, sånn helt konkret? 

Anonymkode: f91f1...8c9

Arbeidsledighet, folk mister bolig, boligpriskollaps, mindre skatteinntekter og økte utgifter, drastiske kutt i velferdsstaten (sykehus, skoler, bhg, permisjoner, sykehjem, infrastruktur, trygder, pensjoner ++) som helt konkrete eksempler. 

Anonymkode: 11457...f05

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hva mener du? Hvordan kommer de økonomiske etterdønningene av denne krisen til å påvirke oss folk flest, sånn helt konkret? 

Anonymkode: f91f1...8c9

Mange mister jobben. Krona er sterkt devaluert og hvis ikke den retter seg opp igjen så vil mye bli 20-30% dyrere. Oljefondet har fått seg en knekk, det må brukes mye mer penger på arbeidsledige og skatteinntektene får seg en kraftig knekk. Det betyr at staten før eller seinere må kutte i mange andre utgifter.

Anonymkode: 85054...019

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner Jens Stoltenbergs kynisme når det kommer til slikt. Tror vi hadde kommet bedre ut med han som statsminister enn Erna som blir for svak.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TS😱. Jeg tror ikke de forstår det, kanskje noen fortrenger fakta for å holde ut? Jeg har prøvd å ta det opp med venninnene mine, men de er ikke helt så bølgelengde med meg og mine tanker. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsledighet, folk mister bolig, boligpriskollaps, mindre skatteinntekter og økte utgifter, drastiske kutt i velferdsstaten (sykehus, skoler, bhg, permisjoner, sykehjem, infrastruktur, trygder, pensjoner ++) som helt konkrete eksempler. 

Anonymkode: 11457...f05

Ahahaha, og vi som verken hadde fast jobb eller eide egen bolig var liksom tapere før Corona. Hvem er tapere NÅ? Den som ler sist ler best 

Anonymkode: f91f1...8c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ahahaha, og vi som verken hadde fast jobb eller eide egen bolig var liksom tapere før Corona. Hvem er tapere NÅ? Den som ler sist ler best 

Anonymkode: f91f1...8c9

Ikke sikkert du ler like mye når trygden din forsvinner

Anonymkode: 11457...f05

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahahaha, og vi som verken hadde fast jobb eller eide egen bolig var liksom tapere før Corona. Hvem er tapere NÅ? Den som ler sist ler best 

Anonymkode: f91f1...8c9

Nå risikerer dere at det dere hadde igjen forsvinner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsledighet, folk mister bolig, boligpriskollaps, mindre skatteinntekter og økte utgifter, drastiske kutt i velferdsstaten (sykehus, skoler, bhg, permisjoner, sykehjem, infrastruktur, trygder, pensjoner ++) som helt konkrete eksempler. 

Anonymkode: 11457...f05

Jeg ser ikke den med arbeidsledighet. Fortiden opplever mennesker arbeidsledighet, men dette vil gå tilbake til normalen når den vanlige hverdag kommer igjen. Kanskje det blir skapt nytt arbeidsmarked som gir nye muligheter. 
 

husk at permittering er midlertidig.

Anonymkode: 98429...6af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahahaha, og vi som verken hadde fast jobb eller eide egen bolig var liksom tapere før Corona. Hvem er tapere NÅ? Den som ler sist ler best 

Anonymkode: f91f1...8c9

Nå forstår jeg hvorfor du ikke får deg fast jobb iallefall. Herre min...🙈

Anonymkode: 36453...74c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert du ler like mye når trygden din forsvinner

Anonymkode: 11457...f05

Om de ikke er på trygd da? 
 

men ja jeg har øvd lenge på sult jeg. Jeg har lenge vissst at jeg skal dø og tiden er snart kommet. Trodde først det var depresjon, men det blir en blanding av dette og sult. Jeg er for dum for skole og eier ikke interesse for å jobbe innen helse. Isf serketær da

Anonymkode: 947bd...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Nå risikerer dere at det dere hadde igjen forsvinner. 

Men hva skjer da? Ihjelsult?

Anonymkode: 947bd...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke den med arbeidsledighet. Fortiden opplever mennesker arbeidsledighet, men dette vil gå tilbake til normalen når den vanlige hverdag kommer igjen. Kanskje det blir skapt nytt arbeidsmarked som gir nye muligheter. 
 

husk at permittering er midlertidig.

Anonymkode: 98429...6af

Og mange som blir syke nå dør eller blir kanskje ikke 100% arbeidsfør. Derfor kan mange nye komme inn på markedet

Anonymkode: 947bd...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke den med arbeidsledighet. Fortiden opplever mennesker arbeidsledighet, men dette vil gå tilbake til normalen når den vanlige hverdag kommer igjen. Kanskje det blir skapt nytt arbeidsmarked som gir nye muligheter. 
 

husk at permittering er midlertidig.

Anonymkode: 98429...6af

Permittering er midlertidig, men det fører ofte til oppsigelse.

Om dette blir å vare noen måneder blir det voldsomme mengder ledige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...