Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2005 #1 Skrevet 15. juni 2005 Jeg skal være forlover til høsten, og trenger litt råd og tips ang talen. Det vil bli et ganske så høytidlig bryllup, så jeg har fått prestasjonsangst fullstendig... Kan noen forbarme seg over meg, og hjelpe meg med tips om dikt, historier ol? :cry:
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2005 #2 Skrevet 15. juni 2005 Historiene er det vel du som har? Ta ein kikk i fotoalbum, leit i minnene dine, ha ein liten brainstorming med deg sjølv, skriv den morsomme øyeblikk og slikt. Sei kva brura betyr for deg, osv. Og så binder du sammen til slutt. Lykke til!!
Minerva Grey Skrevet 15. juni 2005 #3 Skrevet 15. juni 2005 Hvor lenge har dere kjent hverandre? Dersom dere er barndomsvenninner/slektninger, så har du sikkert noen søte (ikke altfor flaue) anekdoter på lager! Dersom dere ble kjent senere har du sikkert masse morsomme minner allikevel! Synes også det er fint om man ikke glemmer brudgommen helt - kanskje du kan si noe om hvorfor du tror de passer så godt sammen? Forholdet dem i mellom blir sikkert gjennomgått en del i talene før deg (brudens far, brudgommen, evt. bruden selv), men ditt syn på dem er i alle fall hyggelig å ha med. Husk at du godt kan være litt 'morsom', ikke for mye, men litt mindre høytidelig enn brudens far og brudgommen. Dikt og slikt er veldig fint, men det er viktig at det ikke er for langt, at du har øvd deg på å lese det pent, og at det ikke blir for 'komplisert' -litt kjedelig med et vakkert dikt som ingen rundt bordet skjønner bæret av... Andre tips til fremføring er selvfølgelig: Dersom du bruker notater, ha dem på kjekke små lapper, slik at det ser mer 'elegant' ut og du slipper å bale med store A4-ark som ikke vil ligge flatt... Ikke vær redd for å se opp fra manus - du kan se på bruden, på resten av gjestene, på deres felles venner - bare ikke stå med nesen ned i arket mens du mumler! Gjenstander kan være morsomme 'knagger' å henge talen på - er det noen ting fra din og brudens felles bakgrunn som det knytter seg spesielle minner til? Det gyselige neonrosa sjalet hun hadde på seg første gang hun møtte brudgommen? Hundehalsbåndet hun kjøpte da du ønsket deg hund - men aldri fikk? Øredobbene dere alltid 'lånte' av hverandre - helt til dere glemte hvem som egentlig eide dem? Slike småting kan ofte hjelpe deg med å legge opp talen. :-) Lykke til!
Gjest forlover Skrevet 15. juni 2005 #4 Skrevet 15. juni 2005 Jeg var forlover for brudgom i fjor høst, og lurerte fælt om det var noen formaliteter jeg måtte passe på i talen? Ble litt spesielt for brudgomen var min far.
tommeline Skrevet 15. juni 2005 #5 Skrevet 15. juni 2005 Kanskje kan du snakke med andre felles veninner dere har for å få tips? Du skriver at det er et høytidelig bryllup. Det ville jeg ikke tenkt for mye på. Talen blir best hvis du skriver den på din måte og din stil. Og husk, en tale trenger ikke være så veldig lang! Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2005 #6 Skrevet 15. juni 2005 Huff, blir mer og mer nervøs, jeg. Jeg trenger all den hjelp jeg kan få Det blir bla ikke dans, fordi brudegommen syns det er lite seriøst, brudens mor ønsker ikke humoristiske innslag eller noen form for opptredener av vennene. Jeg vet det blir veldig mange taler, og håper jeg klarer å snekre sammen en som er kort og konsis :oops:
tommeline Skrevet 15. juni 2005 #7 Skrevet 15. juni 2005 Det blir bla ikke dans, fordi brudegommen syns det er lite seriøst, ???? :o
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2005 #8 Skrevet 15. juni 2005 ???? :o Han er sær....... Veldig sær.....
Minerva Grey Skrevet 16. juni 2005 #9 Skrevet 16. juni 2005 Hmmm... Lurer på hva han ser for seg, jeg. Det er jo litt forskjell på Macarena og engelsk vals...
Jannibrud Skrevet 16. juni 2005 #10 Skrevet 16. juni 2005 ???? :o brudgommen kan sikkert ikke danse, -men er for seriøs og selvhøytidelig til å innrømme det
tommeline Skrevet 16. juni 2005 #11 Skrevet 16. juni 2005 Huff, blir mer og mer nervøs, jeg. Jeg trenger all den hjelp jeg kan få Det blir bla ikke dans, fordi brudegommen syns det er lite seriøst, brudens mor ønsker ikke humoristiske innslag eller noen form for opptredener av vennene. Jeg vet det blir veldig mange taler, og håper jeg klarer å snekre sammen en som er kort og konsis :oops: Det hørtes litt sært ut dette her, og jeg skjønner at du får prestasjonsangst... Vil likevel holde på det jeg skrev tidligere at du må gjøre det som er naturlig for deg. Prøv og kom fram til koselige minner (men da ikke minner fra de værste fyllekulene, pinige situasjoner, det passer visst ikke i denne forsamlingen), hva du setter pris på ved bruden og ønske dem lykke til videre. Hvis du klarer det kan det være en trygghet å skrive på vers. Da blir det naturlig å lese, mer enn det blir hvis du holder en fri tale.
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2005 #12 Skrevet 16. juni 2005 Takker og bukker... Holder muligens talen på fransk, slik at det blir litt eleganse over den Neida, jeg får begynne nå, slik at jeg får bruke mye tid! Ps, når jeg tenker meg om så har jeg aldri sett brudegommen danse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå