Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ref. til emne. 
Sykepleiere viser til at helsefagarbeidere ikke har noe verdi på arbeidsplassen. De kan ingenting, og kunne like gjerne vert ufaglært. Lønn for strevet fortjener de visst heller ikke.

Er det virkelig slik? Sykepleiere som ser ned på helsefagarbeidere i daglig arbeid? Jeg har vurdert å ta fagbrev, men dette vil jeg ikke orke i lengden. 

Anonymkode: 7cba0...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ref. til emne. 
Sykepleiere viser til at helsefagarbeidere ikke har noe verdi på arbeidsplassen. De kan ingenting, og kunne like gjerne vert ufaglært. Lønn for strevet fortjener de visst heller ikke.

Er det virkelig slik? Sykepleiere som ser ned på helsefagarbeidere i daglig arbeid? Jeg har vurdert å ta fagbrev, men dette vil jeg ikke orke i lengden. 

La nå ikke et fåtall idioter hindre deg i å skaffe deg formell kompetanse.

Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Desverre tror jeg at de finnes. På samme måte som det finnes leger som ser ned på sykepleiere. Jeg er utrolig glad for å jobbe med de helsefagarbeiderne eg jobber med - jeg synes de er flinke og har mye kunnskap samt lengre erfaring i yrkeslivet enn meg. På min arbeidsplass er det ikke det typiske hireakiet som man ser på sykehus. Her samarbeider vi godt og har respekt for hverandre, uansett om du er lege, sykepleier, helsefagarbeider, ufaglært, renholdspersonale eller vaktmester. Desverre er ikke dette vanlig alle plasser. 

Hilsen sykepleier. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ref. til emne. 

På sykehjem er man ganske på team. 
På sykehus er du som en assistent som tørker opp blod og skit etter arbeidet sykepleieren har utført og tatt æren for. 
Skyllerom og søppel osv osv er din jobb.
På sykehjem deler man relativt likt utenom at sykepleieren er først i rekken til å få medisinansvaret og at selv om de i følge arbeidsgiver ikke skal slippe unna kjøkkentjeneste, skyllerom (pakking av tøy fra vaskeri og søppelsekker og få dem ut der de hører til og vasking av vaskefat), klesvask, rydding på plass av tøy fra vaskeriet eller bleier fra bleieleverandøren så slipper de altså unna det. 
Utover det så er det ganske ok å være helsefagarbeider på sykehjem. MEN selv om du har vært 16-17-18år på samme jobben med fagutdannelse så vil likevel en nyutdannet nyansatt sykepleier være den som bestemmer over deg og gir deg ordre hvor du skal være og hva du skal gjøre.
Var jeg deg ville jeg gjerne bare tatt fagbrevet og så kastet meg på et åring allmenne for generell studiekompetanse og så gå over på sykepleierstudiet. Det er bare 3år så.. Deretter kan du videreutdanne deg med 1-2år til å bli jordmor eller helsesøster (helsesykepleier). Lønna er god. 
Ja forresten helsefagarbeidere får siste gang lønnsforhøyelse ved 10år ansinnitet mens sykepleierene får også ved 16år. 
Ufaglærte får økning i lønn for absolutt all yrkeserfaring, helsefagarbeidere og sykepleiere kun for relevant yrkeserfaring (helsevesen).

Mvh ei med mange år som helsefagarbeider. (maaaaaaaaange år)

Anonymkode: e40a5...a9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ref. til emne. 

Er det det du leser i tråden? Det er en surmaga sykepleier som gir uttrykk for dette, resten tar til motmæle. 

Anonymkode: d9fae...fe0

• Liker 1
Gjest Jeeeeeeea
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På sykehjem er man ganske på team. 
På sykehus er du som en assistent som tørker opp blod og skit etter arbeidet sykepleieren har utført og tatt æren for. 
Skyllerom og søppel osv osv er din jobb.
På sykehjem deler man relativt likt utenom at sykepleieren er først i rekken til å få medisinansvaret og at selv om de i følge arbeidsgiver ikke skal slippe unna kjøkkentjeneste, skyllerom (pakking av tøy fra vaskeri og søppelsekker og få dem ut der de hører til og vasking av vaskefat), klesvask, rydding på plass av tøy fra vaskeriet eller bleier fra bleieleverandøren så slipper de altså unna det. 
Utover det så er det ganske ok å være helsefagarbeider på sykehjem. MEN selv om du har vært 16-17-18år på samme jobben med fagutdannelse så vil likevel en nyutdannet nyansatt sykepleier være den som bestemmer over deg og gir deg ordre hvor du skal være og hva du skal gjøre.
Var jeg deg ville jeg gjerne bare tatt fagbrevet og så kastet meg på et åring allmenne for generell studiekompetanse og så gå over på sykepleierstudiet. Det er bare 3år så.. Deretter kan du videreutdanne deg med 1-2år til å bli jordmor eller helsesøster (helsesykepleier). Lønna er god. 
Ja forresten helsefagarbeidere får siste gang lønnsforhøyelse ved 10år ansinnitet mens sykepleierene får også ved 16år. 
Ufaglærte får økning i lønn for absolutt all yrkeserfaring, helsefagarbeidere og sykepleiere kun for relevant yrkeserfaring (helsevesen).

Mvh ei med mange år som helsefagarbeider. (maaaaaaaaange år)

Anonymkode: e40a5...a9a

Lønnen til en sykepleier, videreutdanning eller ei, (eller generelt helsepersonell) er ikke god. 

Jeg som sykepleier får kun ansiennitet opp til 10 år. NSF har endelig klart å få gjennom at minstelønn ved 10 års ansiennitet er minimum 500 000 kr - man tjener altså ikke godt jmfr punktet over. 

Kan det være de regner ansiennitet ulikt utifra hvor man jobber? Jeg har fått ansiennitet for jobber som ikke er relevant for sykepleierutdanning. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da styrer jeg unna.
Jeg har en annen utdanning, men hadde planer om å bytte beite. Men dette får meg til å styre unna hele helsesektoren. 😅

Takk for advarsel. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har jobba med sykepleiere for lenge siden og ja de er sånn. De ser ned på alle "under seg" og sammenligner seg selv med alle "over seg". Utrolig kjip oppførsel mtp at de liksom skal være omsorgspersoner.

Anonymkode: dfcdf...d19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har jobba med sykepleiere for lenge siden og ja de er sånn. De ser ned på alle "under seg" og sammenligner seg selv med alle "over seg". Utrolig kjip oppførsel mtp at de liksom skal være omsorgspersoner.

Anonymkode: dfcdf...d19

Jeg jobber med de hver dag. Har lært å smile og be for de. De må føle seg liten på innsiden, når de må se ned på andre for å føle seg god nok. Kunnskap er alpha omega. Ikke la mennesker som ikke har din erfaring, rakke ned på deg. Smil og kos deg!

Anonymkode: 45ff6...285

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet nesten 10 år som ufaglært i helsevesenet før jeg tok sykepleien og jeg har overhodet ikke den erfaringen jeg ser flere har. Jobbet som assistent både i omsorgsbolig og på sykehus - og følte meg veldig inkludert og respektert av både hpl, spl og leger. Opplevde at vi jobbet i team hele gjengen. 

Nå som sykepleier selv føler jeg også det samme. Jeg ser ikke ned på hverken hjelpepleiere eller assistenter - jeg trenger dem for å gjøre jobben min på linje med at legene trenger meg for å gjøre sin. Dessuten er erfarne hjelpepleiere ofte ekstremt kompetente og kan mye lurt som letter både vårt arbeid og pasientens tilværelse - alle mine gode «tips og triks for letter hverdag» kommer fra erfarne hjelpepleiere 🙈 Jeg tror man trenger alle ledd for å gi best pasientbehandling. 

Anonymkode: 6a891...61a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...