Gå til innhold

Coronaloven og brudd på demokratiske prinsipper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det overrasker meg hvor lett nordmenn er villige til å kaste alle rettigheter og rettsvern i dette landet for dette viruset. Det var på nære nippet at Stortinget lot en lov som begrenser nordmenns grunnleggende rettigheter gå gjennom uten diskusjon. Heldigvis reagerte opposisjonen i siste time og fikk endret noe, men loven kommer likevel til å være ganske drøy.

Det skulle ikke mer til en "liten" krise før man var villige til å la en slik lov gå gjennom, og det viser store svakheter ved hvordan landet styres.

Hva tenker dere? Er dere klare til å potensielt gi opp bevegelsesfriheten, rettsvernet og ytringsfriheten for å bremse et virus som for det meste tar livet av folk med kort forventet levetid?

Du kan allerede havne i fengsel for å reise på din egen hytte. De neste månedene kan du i verste fall risikere å bli innkalt til tvangsarbeid, miste alle grunnleggende individuelle rettigheter og bli buret inne for å ytre deg kritisk mot myndighetene som skal håndtere krise. Er det verdt det?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at jeg faktisk er mer skremt av å oppdage at jeg bor i land med folk som sier ting som dette: 

1 minutt siden, Example skrev:

for å bremse et virus som for det meste tar livet av folk med kort forventet levetid?

Neida, jeg er ikke klar for å oppgi rettsvern, bevegelsesfrihet og ytringsfrihet, men jeg er heller ikke klar for å oppgi den grunnleggende ideen om verdien til et menneskeliv. 

Anonymkode: 56f99...2b0

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner at jeg faktisk er mer skremt av å oppdage at jeg bor i land med folk som sier ting som dette: 

Neida, jeg er ikke klar for å oppgi rettsvern, bevegelsesfrihet og ytringsfrihet, men jeg er heller ikke klar for å oppgi den grunnleggende ideen om verdien til et menneskeliv. 

De gjøres hver dag i det vanlige Norge. Vi nekter folk livsforlengende medisiner på grunn av høye kostnader for eksempel. 

Akkurat nå utsettes operasjoner, og alt fokus vil være på korona. Pengene vi bruker vil føre til fremtidige kutt, og menneskeliv vil gå tapt. Den allerede 280 milliarder høye prislappen kunne gitt mange dyre medisiner, operasjoner og forskning på blant annet kreft. Andre livreddende tiltak som midtrabatter på veiene eller mer ressurser til for eksempel ambulanse og luftambulanse kunne også sett godt av disse pengene. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bør du følge bedre med for dette gjøres hver dag i helsevesenet. I gjennomsnitt er prislappen på et norsk menneskeliv 34 millioner kroner. 

Anonymkode: 2ddf7...056

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er like ille som i Europa på 30-tallet. Man trenger kun en ytre fiende og plutselig spiller demokratiske prinsipper ingen rolle lenger. Og meningsmotstandere blir kneblet. Menneskeheten har ikke endret seg mye.

Anonymkode: 873a1...67e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er like ille som i Europa på 30-tallet. Man trenger kun en ytre fiende og plutselig spiller demokratiske prinsipper ingen rolle lenger. Og meningsmotstandere blir kneblet. Menneskeheten har ikke endret seg mye.

Og vi vet hvor mye jævelskap som fulgte av 30-årene... vi har en stygg tid foran oss.

Anonymkode: f04cf...df6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg

Anonymkode: 2012f...26c

• Liker 2
Skrevet

Kjenner jeg blir litt skremt av folk som sitter på Facebook og argumenterer FOR portforbud. Det er en grunn til at dette er et tiltak som ikke er vanlig i Norge.

Håper dere skjønner at det kan gjelde dere selv også. At dere kan bli beordet til å jobbe på mottak for coronasyke mennesker uten beskyttelsesutstyr for et eksempel. At syke mennesker låses inn på en lukkede leire for syke mennesker og nærmest overlatt til seg selv for å dø. Ja, dere som mener vi bør gjøre som Kina, bør se på hva Kina faktisk gjorde.

Hva med en mildlertidlig innskrenking av ytringsfriheten? Kritiske røster skal stoppes, så innsatsen kan gjøres i ro og mak. VG og andre aviser får kun lov til å rapportere om tall og tiltak som myndighetene mener er riktig i denne tiden, for å unngå panikk. Hva med en mildlertidlig stenging av internett eller sider som Facebook for å unngå spredning av tanker som går imot myndighetene "i disse krisetider". Ja, igjen kan dere se til Kina som dere er så glade i, prøv å gå på Facebook der. The list goes on.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vi vet hvor mye jævelskap som fulgte av 30-årene... vi har en stygg tid foran oss.

Anonymkode: f04cf...df6

Ja det er bare å begynne å trene høyrearmen

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Example said:

De gjøres hver dag i det vanlige Norge. Vi nekter folk livsforlengende medisiner på grunn av høye kostnader for eksempel. 

Akkurat nå utsettes operasjoner, og alt fokus vil være på korona. Pengene vi bruker vil føre til fremtidige kutt, og menneskeliv vil gå tapt. Den allerede 280 milliarder høye prislappen kunne gitt mange dyre medisiner, operasjoner og forskning på blant annet kreft. Andre livreddende tiltak som midtrabatter på veiene eller mer ressurser til for eksempel ambulanse og luftambulanse kunne også sett godt av disse pengene. 

Det er ikke sant.

Å ikke gjøre noe vil føre til store tåp. Å gjøre riktige ting skaper faktisk verdi . 

Anonymkode: 44e6b...d94

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle sitter på hver sin tue og forsvarer sitt eget. Det er sånn vi mennesker er, dessverre. Landegrensene stenges, kommuner "stenger" og skal passe på sitt eget. Folk går bananas på butikken, fordi de tror de ikke skal få dopapir eller mat på lang tid.

Det tok ikke mer enn et par dager for prinsippet om privat eiendomsrett og bevegelsesfrihet ble kastet. Til stor jubel fra massene. "Idiotene på hyttene" skulle tas. Nå ønsker man portforbud og sende militæret ut i gatene for å folk til å holde seg inne.

Problemet er bare igjen at vårt naboland ikke gjør det samme. Så om man klarer å stoppet smitten her i Norge, så vil det kun være én person fra Sverige eller et annet land som skal til, og alt er unyttig. Skal vi begynne samme dansen på nytt da?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant.

Å ikke gjøre noe vil føre til store tåp. Å gjøre riktige ting skaper faktisk verdi . 

Anonymkode: 44e6b...d94

Selvfølgelig er det sant. Vi bruker penger nå som må spares inn senere. Selv i Norge har vi ikke evig med penger på bok, selv om enkelte tror at oljefondet er en bankkonto med penger som vi kan hente penger ut av i tide og utide.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke rettigheter har du mistet i dagens situasjon, TS? Bevegelsesfriheten og yttringsfriheten din er i hvert fall ikke tatt fra deg. Du er mer hysterisk og konspirasjonsteoretisk enn koronahysterikerne som mener at viruset er menneskeskapt. 

Innkallelse til tvangsarbied er jo bare en dystopi du bruker for å få fram et poeng. Er det hytten din som er den store sorgen her?

Anonymkode: 01e7f...f91

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Example skrev:

Da bør du følge bedre med for dette gjøres hver dag i helsevesenet. I gjennomsnitt er prislappen på et norsk menneskeliv 34 millioner kroner. 

Anonymkode: 2ddf7...056

Jeg begynner oppriktig å miste troen på nordmenn. 

Her er det ikke snakk om å slenge opp et par midtrabatter eller gi en person behandling til mer enn 34 millioner kroner. Vi befinner oss midt i en pandemi, som ikke bare kan ta liv, men som også kan overbelaste helsevesenet i den grad at mange kan kommer til å gå glipp av livsnødvendig behandling. Og allikevel er det altså en del luringer som funderer på om dette egentlig er verdt pengene, eller midlertidig innskrenkninger i den individuelle friheten. Og det som skremmer meg mest, er at jeg er ikke sikker på om de samme menneskene hadde vært like ivrig på den samme retorikken, om de selv befant seg i risikogruppa. Dette bærer mer og mer preg av at det for enkelte føles mer ok å begi seg inn på denne typen argumentasjon når det er de eldste og syke som bærer den største risikoen. Et samfunn som er helt komfortabel med å ikke beskytte de svakeste i samfunnet, er i mine øyne et sykt samfunn. Og det er på ingen måte et slikt samfunn jeg ønsker at Norge skal være. Jeg foretrekker faktisk å leve i et samfunn hvor staten gjør det den kan gjøre, for å redde liv og unngå det verste trykket på helsevesenet. Også når det innebærer å bruke penger eller innskrenke min personlige frihet for en periode. 

For hvor går egentlig grensa? Om vi først skal begi oss inn på denne formen for tankegods? Hvor er det ok at staten setter aldersgrensa for hvem er verdig å beskytte? Hvor mange år igjen er nok år, til å forsvare at resten av oss må holde ut en periode med inngripende tiltak? 10? 20? 30? Jeg ønsker ikke å leve i et samfunn hvor staten gjør slike avveininger i en stor skala. Jeg foretrekker faktisk at staten gjør det den kan for å unngå å måtte sette slike aldersgrenser. Og ja, jeg ser også på det som en selvfølge at de som var med å bygge opp dette landet faktisk har en egenverdi i statens øyne, selv om de ikke har 30 år igjen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke rettigheter har du mistet i dagens situasjon, TS? Bevegelsesfriheten og yttringsfriheten din er i hvert fall ikke tatt fra deg. Du er mer hysterisk og konspirasjonsteoretisk enn koronahysterikerne som mener at viruset er menneskeskapt. 

Innkallelse til tvangsarbied er jo bare en dystopi du bruker for å få fram et poeng. Er det hytten din som er den store sorgen her?

Det er et tidsspørsmål

AnonymBruker
Skrevet

Dette. Folk som får dette til å virke som at Norge er på vei til å bli en politistat eller et diktatur er ikke riktig nagla. Diktaturer er vel ikke akkurat viden kjent for å anstrenge seg hardt for å verne om verken syke, svake eller gamle innbyggere. Snarere tvert i mot, i stater hvor man jevnt over har lite respekt for menneskeliv, så er disse enkle å kvitte seg med eller la gå til grunne. Så vidt jeg kan se er også alle stemmer i høyeste grad tilstede, og rettighetene våre er fortsatt på plass. I den grad at rettighetene våre styrkes, i form av at staten påtar seg flere forpliktelser for å hjelpe oss gjennom. 

Her er det også et poeng at om nordmenn faktisk tok et kollektivt ansvar, og fulgte de anbefalingene som kom, så hadde man kanskje også sluppet de juridiske forbudene. Men det ser jammen ut til å være vanskelig for enkelte.. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bevegelsesfriheten min er allerede tatt fra meg, da jeg sitter i karantene/isolajson hjemme.

Tvangsarbeid ligger jo allerede til grunn. Pensjonert helsepersonell kan tvinges tilbake i jobb for eksempel.

Det er i grunn ikke det verste, for dette er jo jemlet i smittevernsloven. Det er ikke nok, så da ønsker de en egen lov som kan sette til side andre lover, uten parlamentarisk behandling. Det kan være så mangt, og grensene var i utgangspunktet ganske få. Denne loven kommer jo av en grunn, at man akter å bruke den. I første rekke står nok arbeidsmiljøloven, som man bare kan glemme at er i effekt fremover.

Det kan være at det vil være behov for personell på ulike poster. Dersom det blir mye sykdom og karanter i transport og matbutikker for eksempel kan det være folk blir tvunget til å ta disse jobbene. Det kan være at man sperrer noen sider på internett for å holde folk i ro. Kanskje det blir for mange spekulasjoner og motstand mot myndighetene i denne krisen at regjeringen vedtar å stenge KG og Facebook.

En frisør kan brukes til å ta imot syke på akuttmottaket, en tatovør kan brukes til å vaske sykehuset, mens håndverkere kan brukes til å frakte likene til kirkegårdene. Glem sikkerhetsutstyr, for arbeidsmiljøloven gjelder ikke. Du er forventet å jobbe 14-timersvakter og lønnen er det du får i dagpenger fra NAV.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For et par uker siden hylte hele landet om at myndighetene ikke gjorde nok for å stoppe viruset. Når de endelig gjorde noe så var det tydeligvis ikke så viktig allikevel. Det er som når ungene vil ha noe og de får beskjed om å gjøre noe for pengene, da er det plutselig ikke så gøy lengre. Enn at det skal være så jævlig vanskelig å gjøre det man blir bedt om i en periode.

I løpet av disse dagene har det plutselig gått opp for meg at jeg ikke bor i et land som egentlig ikke er så bra som jeg trodde..

Anonymkode: 39b4f...db2

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Folk som får dette til å virke som at Norge er på vei til å bli en politistat eller et diktatur er ikke riktig nagla. Diktaturer er vel ikke akkurat viden kjent for å anstrenge seg hardt for å verne om verken syke, svake eller gamle innbyggere. Snarere tvert i mot, i stater hvor man jevnt over har lite respekt for menneskeliv, så er disse enkle å kvitte seg med eller la gå til grunne. Så vidt jeg kan se er også alle stemmer i høyeste grad tilstede, og rettighetene våre er fortsatt på plass. I den grad at rettighetene våre styrkes, i form av at staten påtar seg flere forpliktelser for å hjelpe oss gjennom. 

Her er det også et poeng at om nordmenn faktisk tok et kollektivt ansvar, og fulgte de anbefalingene som kom, så hadde man kanskje også sluppet de juridiske forbudene. Men det ser jammen ut til å være vanskelig for enkelte.. 

Er det én ting politistater og diktaturer er redde for, så er det folkelig opprør. Det gjelder å vise handlekraft og hindre å spre nyheter. Det er vel hovedgrunnen til at pandemien faktisk startet i Kina (hemmelighold) og at de klarte å begrense den (gjør som staten sier, eller bli skutt).

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

En frisør kan brukes til å ta imot syke på akuttmottaket, en tatovør kan brukes til å vaske sykehuset, mens håndverkere kan brukes til å frakte likene til kirkegårdene. Glem sikkerhetsutstyr, for arbeidsmiljøloven gjelder ikke. Du er forventet å jobbe 14-timersvakter og lønnen er det du får i dagpenger fra NAV.

Men dette gjelder vel så og si allerede?

Altså i reglene for dagpenger står det jo at man må ta enhver form for arbeid.

Hørte på radio i dag at bøndene er redd de ikke skal få folk til å høste avlingene sine. Det er en form for arbeid, og dersom man på dagpenger nekter å ta "enhver form for arbeid" så kan man miste dagpengene.

Anonymkode: c56ec...a2d

• Opprett ny...