Gå til innhold

Gutt snart 17 år vil slutte på videregående skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han går 1. året på vgs medie og produksjon. Blir 17 år i år og trives ikke på skolen. Han vil slutte på skolen, og vi har foreslått folkehøyskole som et alternativ. Aller helst vil han lage musikk og trene, men vi ønsker ikke at han skal slutte. 

Vi har foreslått å bytte linje på vgs, men han vil ikke gå på skolen. Lei skole. 

Fortvila. 

Anonymkode: 3c467...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det et alternativ å ta et års pause fra utdanningen? Kanskje lurt at han bidrar enten økonomisk (finne seg en jobb/deltidsjobb) eller i hjemmet (rengjøring, klesvask,  lage middag,  vedlikehold osv) slik at det ikke blir et "bortkasta" år. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke enkelt når de blir skolelei.. 

det viktigste er at van gjennomfører dette året. Kanskje han kan søke på en folkeskole med idrett eller musikk linje? Da får han et år å vokse på.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han går 1. året på vgs medie og produksjon. Blir 17 år i år og trives ikke på skolen. Han vil slutte på skolen, og vi har foreslått folkehøyskole som et alternativ. Aller helst vil han lage musikk og trene, men vi ønsker ikke at han skal slutte. 

Vi har foreslått å bytte linje på vgs, men han vil ikke gå på skolen. Lei skole. 

Fortvila. 

Jeg tenker jo at alternativet til å gå på skole eventuelt må være å få seg en jobb. Man kan faktisk ikke slutte på skolen for å «trene og lage musikk», like lite som jeg som voksen kan si opp jobben min for det. Det er jo tross alt de færreste som kan leve av trening eller musikk. Vi er vel mange som godt kunne tenke oss å slutte på skole og jobb for å dyrke hobbyene våre - men man kan jo lære først som sist at det som hovedregel ikke er noe alternativ. 

Han kan ikke slutte på skolen, bo hjemme og leve på foreldrene sine, mens han dyrker hobbyene sine. Rett og slett. Foreldre har forsørgerplikt til han er 18 - og så lenge han går på videregående. Ellers kan han ikke forvente å bli forsørget. Det er helt greit å være skolelei - og det går jo an å ta skolen senere om han slutter nå - men hvis han skal slutte så er han nødt til å ha en plan med det. Ikke «lage musikk og trene», men få seg en jobb!

Han vil kanskje oppdage at det er mindre valgmuligheter for en 17 åring som har sluttet på videregående, og det er jo en konsekvens av å slutte. Mener absolutt ikke at feks å jobbe i butikk er en dårlig jobb, men man har utvilsomt litt mindre å velge i når man er i hans situasjon. Det må han være klar over. 

Folkehøgskole kan jo være et alternativ, men det er kanskje en viss fare for at han vil føle seg litt utenfor der. Husk at de fleste er to-tre år eldre enn ham der, og ferdig med videregående. Nå skriver du ikke noe om at han har sosiale problemer, men det er i hvert fall verdt å ha i bakhodet at på folkehøgskolen er man veldig tett hele tiden. Hvis man ikke «passer inn» med gruppa tror jeg det er ekstremt kjipt å gå der. 

Er han «bare» skolelei, eller ligger det mer bak? Feks mobbing, sosiale problemer eller psykiske utfordringer? I så fall det utrolig viktig at han får hjelp og støtte med disse tingene! 

Anonymkode: cfe79...698

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først gitt uttrykk for forståelse for at han er lei. Det kan man bli. 
Så ville jeg forklart at den eneste måten man kan bo hjemme og bli forsørget er ved å gå på skole. Det betyr at om han slutter på skole så forventes det at han jobber fullt og bidrar økonomisk, feks på McDonald’s, de ansetter 17-åringer. Så får han drive med musikk og trening på fritiden, som oss andre 👍🏼 
Kan love deg at etter noen måneder på gulvet på mcern er han KLAR for mer skole 🤗

Anonymkode: 1b0f8...e82

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortvila. 

Forståelig, jeg var drittlei hver dag på vgs selv, men jeg tenkte aldri at jeg hadde valget om å slutte en gang, så da fullførte jeg og alle andre jeg gikk sammen med.

Jeg tenker at noen ganger må man bare bite tennene sammen å fullføre, hata hvert sekund av bacheloren min og, men visste at jeg måtte igjennom det hvis jeg ville ha en utdanning og ha muligheten til å kunne ta master med drømmefagene mine. Jeg synes at du som foreldre bør fortelle ham hvilke konsekvenser dette kan få for ham framover, er lett å ta dumme avgjørelser når man er så ung. Jeg vet om et par stykker som ikke har fullført vgs og det går ikke bra med dem, sliter med å få seg jobber, sikkert ikke noe veldig motiverende med å bli eldre og se at alle andre får utdanninger,jobber og kjøper leiligheter etc, mens en selv står på stedet hvil. I dag er det skyhøye krav til selv enkle deltidsjobber (ja det har endret seg mye bare de siste 10 årene) jeg er nå snart 30 og har prøvd å søke jobber ved siden av masteren min, det er ikke lett da det er utrolig mange om beinet og jeg har både arbeidserfaring og høyere utdanning. Du kan jo spørre han, er det ikke verdt det å bite tenna sammen i 2 år nå, så har du mye høyere sjanser for jobb senere? Uten vgs utdanning kommer man ikke langt i dag dessverre.

Anonymkode: e84b4...baa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fokusert på at man skal til noe, ikke bare fra noe. Hvis han skal slutte på skolen, burde han begynne med noe annet produktivt, enten en jobb eller en annen studielinje. Utvekslingsår eventuelt. Et år brukt på trening og musikk gjør ham bare et år eldre, og sannsynligvis mer utilpass når han begynner igjen.

Anonymkode: f7b3a...fbc

• Liker 1
Skrevet
På 21.3.2020 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Fortvila. 

Hvis han vil trene og lage musikk, da blir det folkehøgskole :) her syntes jeg ikke dere skal komme med andre alternativer. 
Jeg selv sluttet på skolen som 17 åring, og angrer som fader i dag. Faren min lot meg vandre hjemme og jobbe av og til, dummeste som har skjedd i verdenshistorien. SHIP HAN TIL FOLKEHØGSKOLE. Hadde gjort alt i verden for at faren min gjorde det med meg når jeg var 17 år!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gi han valget, fulltids skole eller fulltidsjobb. Noe annet er uaktuelt. 

Anonymkode: ef903...817

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han får jo en liten «pause» nå, hvor dere kan tenke mer på det.

Anonymkode: f8ea8...720

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.3.2020 den 2.02, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo at alternativet til å gå på skole eventuelt må være å få seg en jobb. Man kan faktisk ikke slutte på skolen for å «trene og lage musikk», like lite som jeg som voksen kan si opp jobben min for det. Det er jo tross alt de færreste som kan leve av trening eller musikk. Vi er vel mange som godt kunne tenke oss å slutte på skole og jobb for å dyrke hobbyene våre - men man kan jo lære først som sist at det som hovedregel ikke er noe alternativ. 

Han kan ikke slutte på skolen, bo hjemme og leve på foreldrene sine, mens han dyrker hobbyene sine. Rett og slett. Foreldre har forsørgerplikt til han er 18 - og så lenge han går på videregående. Ellers kan han ikke forvente å bli forsørget. Det er helt greit å være skolelei - og det går jo an å ta skolen senere om han slutter nå - men hvis han skal slutte så er han nødt til å ha en plan med det. Ikke «lage musikk og trene», men få seg en jobb!

Han vil kanskje oppdage at det er mindre valgmuligheter for en 17 åring som har sluttet på videregående, og det er jo en konsekvens av å slutte. Mener absolutt ikke at feks å jobbe i butikk er en dårlig jobb, men man har utvilsomt litt mindre å velge i når man er i hans situasjon. Det må han være klar over. 

Folkehøgskole kan jo være et alternativ, men det er kanskje en viss fare for at han vil føle seg litt utenfor der. Husk at de fleste er to-tre år eldre enn ham der, og ferdig med videregående. Nå skriver du ikke noe om at han har sosiale problemer, men det er i hvert fall verdt å ha i bakhodet at på folkehøgskolen er man veldig tett hele tiden. Hvis man ikke «passer inn» med gruppa tror jeg det er ekstremt kjipt å gå der. 

Er han «bare» skolelei, eller ligger det mer bak? Feks mobbing, sosiale problemer eller psykiske utfordringer? I så fall det utrolig viktig at han får hjelp og støtte med disse tingene! 

Anonymkode: cfe79...698

Vi var flere som begynte på folkehøgskolen det året vi ble 18 år. Men ja, de fleste er rundt 20 år. 
er 18 års aldersgrense på de fleste. Jeg ble 18 først i desember, så da måtte de ta en prat med foreldrene mine først:) 

Anonymkode: 3ae2b...eee

AnonymBruker
Skrevet

En av mine største angre i livet er at jeg ikke fullførte VGs, og at jeg ikke fikk gode karakterer da jeg gikk der. Var utrolig skolelei. Lærte mye om meg selv, men har brukt en formue på å ta opp fag for å kvalifisere meg til høyere utdanning. Nå sitter jeg med en master og en jobb som betaler greit. 

Anonymkode: bd2e7...c70

Skrevet

Man kan ta fagbrev som lærlig i 4år. Det er et alternativ til skole. Da får man godt betalt og sikre jobber

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi tatt en samtale med 17 åringen, og hørt litt mer hva han tenker rundt dette. 
Han ønsker å lage musikk, og bli kjent igjennom nettet. Tydeligvis har han solgt noe av musikken sin, men det er en lang vei igjen. Det er det han ønsker å fortsette med på heltid, og få mye Met tid. 

Han orker ikke å stå opp tidlig, ha krav mot seg og skolearbeid/lekser. Ønsker ikke å gå på skole og ingenting er interessant. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Få ham til å snakke med minst en etablert fulltids musiker og gi ham en realitetsorientering på hvor mye arbeid og krav som følger med å faktisk få en musikerkarriere opp og stå. Uansett bør han vurdere Toneheim folkehøgskole.

Anonymkode: 7644d...1fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi tatt en samtale med 17 åringen, og hørt litt mer hva han tenker rundt dette. 
Han ønsker å lage musikk, og bli kjent igjennom nettet. Tydeligvis har han solgt noe av musikken sin, men det er en lang vei igjen. Det er det han ønsker å fortsette med på heltid, og få mye Met tid. 

Han orker ikke å stå opp tidlig, ha krav mot seg og skolearbeid/lekser. Ønsker ikke å gå på skole og ingenting er interessant. 

ts

Det der hadde ikke jeg tillatt, da måtte han i så fall ha flyttet ut. (Og så lenge han ikke går på VGS må dere ikke betale han heller)

Anonymkode: a7b80...2cc

• Liker 5
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde ikke jeg tillatt, da måtte han i så fall ha flyttet ut. (Og så lenge han ikke går på VGS må dere ikke betale han heller)

Anonymkode: a7b80...2cc

Dette skjønner ikke jeg! Kaste ut sitt eget barn...? Barna mine får bo hjemme så lenge de ønsker/har behov for det! Det er tross alt jeg som har satt dem til verden! Og jo, selvsagt stiller man krav!

Ts, er gjennom det samme. Min var drittlei etter ungdomsskolen. Hadde ikke lyst på mer skole. Han søkte seg på Vg1, på det som var det eneste han kanskje, kan hende, kunne LITT tenke seg å gå... Han kom inn, og det gjorde heldigvis kompisene hans også. Han slet seg gjennom første året, han følte ingen mestring, han ble litt deprimert og vi benyttet både lege og psykolog!

Han kom seg gjennom, med helt ok karakterer. Han kom ikke inn på 2.året (30 skulle kuttes til 15), men det gjorde ikke vennene heller. De kom alle inn på 3.valget sitt, samme sted. Etter et par mnd så ville min slutte, det var helt feil linje. Vi snakket med rådgiver og fikk faktisk bytte linje. Ikke noe han hadde særlig lyst til, men det var litt bedre. Dette er snakk om yrkesfag. Men å begynne etter høstferien er altfor sent. De andre hadde jo lært alt grunnleggende med verktøy og maskiner, og min ble hengende etter. Han slet og prøvde, han prøvde og slet... Han ser at de andre "får det til"... Følte seg dum og mislykket. Forferdelig for både han og meg!

I slutten av januar fikk han slutte. Før det måtte han legge frem en plan på hva han skulle gjøre videre med livet sitt. Det gjorde han 😊 Han tenkte litt på hva han kunne tenke seg å gjøre... Og han har bestemt seg å begynne på nytt, helt på nytt, på Vg1. Han har selvsagt andre muligheter med Vg2, men han sier selv at han vil begynne på Vg1, så han får med seg alt fra børjan. (Jeg har unnlatt alle detaljer om hvilke planer/linjer o.l. med vilje, det har null betydning!)

Jeg har fått en gutt som endelig er i ferd med å modnes. Det er ikke lett å være ungdom idag! Men må si jeg gleder meg til vgs er bak oss 🙈

Masse lykke til! Det ordner seg sikkert!

Endret av mam4ma
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Nei det ønsker ikke jeg heller. Dessverre er ikke livet alltid som man ønsker!  inntil han tjener nok penger på musikk til å forsørge seg selv ville jeg stilt krav til enten skolegang eller fulltidsjobb. 

Anonymkode: 1b0f8...e82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La han gå på en folkehøyskole med musikklinje. 👍👍👍

Vår pode har fått jobb, og stortrives med det. Skolen var ett helvete for han. Måtte tvinge han gjennom grunnskolen. Voksne hadde aldri klart å ha det sånn i arbeidslivet som enkelte unger har det på skolen. 

Anonymkode: a2d19...a8a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...