Gå til innhold

Hva skjer med all shamingen og sladringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har skjedd med oss – har denne krisen hentet fram det verste i oss à la det som skjedde under andre verdenskrig, der man anga naboer og familie over en lav sko? Bekymringsverdig utvikling!

Anonymkode: 2b722...27a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Koronaen kommer til å bli en bagatell i forhold til galskapen som utvikler seg blant befolkningen.

Anonymkode: 4d124...738

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å si fra om noen som sette andres liv i fare, ved egen uforsvarlighet eller likegyldighet, er noe helt annet enn angiveri. Det er å redde liv.

Du kan sammenlikne det med å bare snu hodet og gå forbi når du ser noen som står på en bro og er klar til å hoppe, eller å ringe og si ifra.

Anonymkode: 6c97e...1f9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Toskete påstand. Vi er alle bedt om å være med på en dugnad for å hindre smitten bre seg, for å hindre at alle blir syke på en gang, og du syter om angivelser? Ville du likt at noen i din krets gikk rundt og dreit i at han var corona smittet og dermed smittet deg? Ville du virkelig ha holdt kjeft om det medførte at dine barn ble dødssyke fordi nettopp dine ban hadde underliggende sykdommer?

Det er lov å tenke litt lenger enn #krenket over "angiveri"! 

Anonymkode: 768d1...6cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å si fra om noen som sette andres liv i fare, ved egen uforsvarlighet eller likegyldighet, er noe helt annet enn angiveri. Det er å redde liv.

Du kan sammenlikne det med å bare snu hodet og gå forbi når du ser noen som står på en bro og er klar til å hoppe, eller å ringe og si ifra.

Dette handler altså om et virus som man ønsker at skal smitte befolkningen i et litt lavere tempo enn det som kan skje hvis det får fri flyt. Ikke om å utrydde et virus. Bare i tilfelle du ikke hadde fått det med deg.

Jo, sladring på og shaming av alt og alle for å "bryte karantene" (som det viste seg at de ikke gjorde, da karantene ikke betød at man ikke fikk gå ut av huset), for å dra på hytta, for å møtes med to faste venner, for å ta ungene ut på skogstur, for at en kollega er i et bygg som er koronastengt, you name it ... er angiveri.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Toskete påstand. Vi er alle bedt om å være med på en dugnad for å hindre smitten bre seg, for å hindre at alle blir syke på en gang, og du syter om angivelser? Ville du likt at noen i din krets gikk rundt og dreit i at han var corona smittet og dermed smittet deg? Ville du virkelig ha holdt kjeft om det medførte at dine barn ble dødssyke fordi nettopp dine ban hadde underliggende sykdommer?

Det er lov å tenke litt lenger enn #krenket over "angiveri"! 

Anonymkode: 768d1...6cc

Jeg forventer at jeg og barna skal bli smittet på ett eller annet tidspunkt. Å tro noe annet er "toskete".

Jeg er med på dugnaden, jeg, og følger hver eneste anbefaling for smittehindring. Men er jeg veldig opptatt med å bry meg om alle andres business? Nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har skjedd med oss – har denne krisen hentet fram det verste i oss à la det som skjedde under andre verdenskrig, der man anga naboer og familie over en lav sko? Bekymringsverdig utvikling!

Jeg er helt sjokkert over folk, at de har sunket så dypt på så kort tid. Hvordan vil de være om en eller to uker, tør nesten ikke tenke på det. De mener oppriktig at angiveri redder liv...

Anonymkode: f6996...9f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes

Anonymkode: f6996...9f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også helt oppgitt. Man skulle tro at en slik trussel mot folk og samfunn ville forenet oss, sveiset folk sammen. I stedet er det, her i min by/mitt nabolag og ulike facebookgrupper knyttet til skole og nærområde, folk som nærmest krangler om å være mest korrekte. De har ikke lest rådene fra FHI om at det er helt greit å lufte seg og  ta en pause fra hjemmekontoret, og til og med sende ungene ut en tur, så lenge de holder litt avstand til folk. Nei, her kritiseres alle som ikke sitter inne i huset sitt 24 timer i døgnet. Da er du smittefarlig, uansvarlig og jeg vet ikke hva...

jeg er sint og oppgitt, og kjenner at jeg ikke orker å forholde meg til disse folka etter at epidemien er over. Folk som hever seg over andre, og skal belære dem om ting som de selv ikke skjønner...  

Anonymkode: b1ae6...77e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

.. og på den andre siden: jeg har fått snap av venninne med familie som koser seg på hytta med vennepar. Vet ikke Hvordan jeg skal respondere på det.. 🤷🏼‍♀️ 

Det er store forskjeller på hvor seriøst folk tar dette. 

Anonymkode: e965c...145

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

.. og på den andre siden: jeg har fått snap av venninne med familie som koser seg på hytta med vennepar. Vet ikke Hvordan jeg skal respondere på det.. 🤷🏼‍♀️ 

Det er store forskjeller på hvor seriøst folk tar dette. 

Anonymkode: e965c...145

Du får melde dem til politiet, i god, norsk ånd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange nordmenn oppfører seg som noen trassige drittunger. Flaut å bevitne. 

Anonymkode: 49864...43e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Under 2.verdenskrig så anga ikke nordmenn andre nordmenn som drev med motstandskamp. Hvordan du klarer å sammenligne det med at nordmenn i dag melder inn andre nordmenn som sviker nasjonen og utsetter norges befolkning for økt smittefare skjønner ikke jeg. Har du hørt om dugnad og fellesskap, og vi (ikke jeg) ?

Det har alltid vært en haug av egoistiske idioter i Norge, og i kriser så kommer de alle som en frem i lyset. Jeg håper myndighetene pøser på med forbud og straff og tvinger samtlige av idiotene til å innrette seg.

• Liker 3
  • Opprett ny...