Gå til innhold

Angående huseiere og manglende betaling av leie nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser om at leietakere som sliter med å betale husleia nå pga permitteringer og økonomisk krise, ikke fortjener noen goodwill - de burde jo ha spart en buffer på forhånd, visstnok. 

Gjelder ikke dette for utleiere også? Hvem i alle dager gjør seg avhengig av leieinntekter, uten en solid buffer i bakhånd hvis noe uforutsett skjer og leietaker ikke klarer å betale en måned?

Hvorfor er det alltid de som har minst, som folk føler et behov for å moralisere over?

Anonymkode: ec59c...bc1

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det jo forskjell på å betale ingenting, betale delvis eller avtale utsatt betaling. 

Jeg mener både leietaker og utleier må være fleksible nå. Men det er heller ikke rett å skyve hele det økonomiske tapet over på utleier. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om leien uteblir uten forklaring er det ikke noe poeng å leie ut. Det er ikke veldedighet for utleier (selv om ganske mange KG’ere mener det). Man har leieboere for å få inntekt.

Tar leieboer kontakt går det sikkert fint å finne en løsning, enten ved å senke husleien midlertidig, bo opp depositum eller avkorte oppsigelsestiden. Men om leietaker bare slutter å betale er det fort ut - her tenker jeg dialog er nøkkelen. 

Men så er vi avhengig av inntektene for å betjene boliglånet over tid, ellers hadde vi ikke leid ut. Vi gjør det ikke bare fordi det er hyggelig altså! Det er dessuten vår forsikring mot at en av oss mister jobben, dør eller blir ufør.

Regner ikke med at leietaker sponser meg med økt leie når det er jeg som blir permittert, så da kan ikke leietaker forvente at det går andre veien heller. Eller hva tenker dere KG’ere om at utleier kommer og spør om dere ikke kan betale mer i leie fordi h*n selv har blitt permittert?

Anonymkode: 1c2a0...6c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge burde ha det, utleiere skal selvsagt ikje forventes å fire på leien, hvorfor i all verden skulle de sponse fremmede mennesker med penger? 

Anonymkode: 0e27c...64b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er sånn noen boligeiere jobber seg opp. Har gjort det selv. I starten er det såvidt det går rundt. Man kjøper en leilighet som i starten dekker lånekostnadene, kanskje man må investere litt i møbler og oppussing og går i minus de første månedene. Deretter blir lånet sakte betalt ned, men all kapitalen er bundet i eiendommen. Til slutt kommer utbyttet. Etter flere år. Som man kanskje bruker til å kjøpe en leilighet til. Det er litt gambling, når renta er lav. Renteøkning eller ubrukelige leietakere kan velte alt. 

Anonymkode: 1882b...cba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utleier. Jeg har en god buffer. Jeg er likevel ikke interessert i å gi mine penger til noen jeg ikke har noen spesiell relasjon til. Da velger jeg heller å gi penger til familie eller venner som er permittert. 

Anonymkode: 90146...d42

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om leien uteblir uten forklaring er det ikke noe poeng å leie ut. Det er ikke veldedighet for utleier (selv om ganske mange KG’ere mener det). Man har leieboere for å få inntekt.

Tar leieboer kontakt går det sikkert fint å finne en løsning, enten ved å senke husleien midlertidig, bo opp depositum eller avkorte oppsigelsestiden. Men om leietaker bare slutter å betale er det fort ut - her tenker jeg dialog er nøkkelen. 

Men så er vi avhengig av inntektene for å betjene boliglånet over tid, ellers hadde vi ikke leid ut. Vi gjør det ikke bare fordi det er hyggelig altså! Det er dessuten vår forsikring mot at en av oss mister jobben, dør eller blir ufør.

Regner ikke med at leietaker sponser meg med økt leie når det er jeg som blir permittert, så da kan ikke leietaker forvente at det går andre veien heller. Eller hva tenker dere KG’ere om at utleier kommer og spør om dere ikke kan betale mer i leie fordi h*n selv har blitt permittert?

Anonymkode: 1c2a0...6c2

Godt poeng det siste! Det må jo gå begge veier isåfall. Spent på å høre hva de som mener utleier bare skal la folk bo gratis sier til det;)

Jeg er selv utleier og også helt enig i det du skriver om at man så langt det er mulig må gå i dialog. Men en leier jo ikke ut for å drive veldedighet. Og ja, jeg har en buffer ifm utleieboligen. Men den er jo for å sikre meg, ikke leietaker. 

Anonymkode: ba3c0...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier. Er gradert ufør og kan betale leia. Min skrekk er at gården blir solgt og jeg må ut med enda mer i leie. 
Hva sier loven om salg av bygårder?

Anonymkode: 160f8...303

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser om at leietakere som sliter med å betale husleia nå pga permitteringer og økonomisk krise, ikke fortjener noen goodwill - de burde jo ha spart en buffer på forhånd, visstnok. 

Gjelder ikke dette for utleiere også? Hvem i alle dager gjør seg avhengig av leieinntekter, uten en solid buffer i bakhånd hvis noe uforutsett skjer og leietaker ikke klarer å betale en måned?

Hvorfor er det alltid de som har minst, som folk føler et behov for å moralisere over?

Anonymkode: ec59c...bc1

Fordi jeg selv er arbeidsløs og betaler strøm, vann, forsikringer, søppel og alt annet til mine leieboere (dette er inkludert i husleia deres). Pluss at jeg har egne utgifter å betale. Har bare en bitteliten inntekt. Inkludert lån.  

Jeg går rundt med tepper her hjemme, mens leieboere koser seg med daglige varme dusjer og med ovner på full guffe.  Jeg Kjøper utgått mat, for å få det til halv pris osv.  Leier ut for å få en liten inntekt. Slik at jeg selv kan overleve til jeg får jobb.

Så hvorfor mener du at jeg skal betale fra egen lomme til leieboerne? Hvorfor mener du at de skal bo gratis? Har hatt nok av folk som ikke betaler leie. Så bufferen er tom på grunn av det. 

Anonymkode: f0bc7...1a1

• Opprett ny...