Gå til innhold

Hva burde jeg plante i hagen av grønnsaker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Vi har stor hage, og jeg tenkte å plante noe grønnsaker og/eller urter. Jeg har et lite drivhus (hylle, ikke walk in), og vet at mye på forkultiveres først.. 

Men, hva trives best i hage? Morgen og formiddagsol, også litt ettermiddagssol inntil vegg. 

Enklest, gjerne stauder. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken klimasone? Vått, tørt? Hvor mye arbeid vil du legge ned i det? Det betyr masse for hva du kan lykkes med. 

Det er veldig få grønnsaker som er stauder (som ikke må sås hvert år). Jordbær kan overvintre. Noen opplever at tomat frøsår seg selv på friland, men da blir det gjerne avling seint. Bærbusker og frukt overvintrer. 

Anonymkode: ed6cb...643

• Liker 1
Skrevet

Som skrevet over er det viktig å vite hvilken klimasone man bor i. I tillegg kan mikroklima på steder i hagen som er ligger et hakk over pga lun beliggenhet og skjerming. https://www.hageselskapet.no/klimasonekart/

For folk som ikke har drevet så mye med dette før pleier jeg å anbefale reddiker, gressløk, kruspersille og salat. Reddiker og salat (isbergsalat er fint) kan man så i flere omganger slik at ikke alt blir ferdig samtidig. Jeg har akkurat startet salat inne og en ny runde kommer om ca fire uker (merk at salat spirer best om temp er under 20 grader).  Kruspersille er lett å få til, men trenger tid, så jeg starter dem inne i beg av april.  Alle hager må ha en tue gressløk. Man kan lett fryse oppkuttet gressløk og kruspersille. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...