spettmeisen Skrevet 21. mars 2020 #1 Del Skrevet 21. mars 2020 Hei! Håper noen her kan hjelpe meg med å forstå starten på oppskrift til kumulusbluse fra Petitknitt. På første pinne skal jeg i alt gjenta økinger 4 ganger, vil det si at det også skal økes på bakstykket (de 26 maskenen, str xs)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #2 Del Skrevet 21. mars 2020 siden du skal strikke raglan betyr det at du har 4 steder hvor du skal øke, så det blir to forran og to bak Anonymkode: 5ab01...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spettmeisen Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 21. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: siden du skal strikke raglan betyr det at du har 4 steder hvor du skal øke, så det blir to forran og to bak Anonymkode: 5ab01...aca Takk for svar 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 22. mars 2020 #4 Del Skrevet 22. mars 2020 Her ser du økningen; den skal være to foran og to bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. mars 2020 #5 Del Skrevet 23. mars 2020 Du skal ikke tenke foran og bak i starten, du strikker frem og tilbake på pinnen helt til økningene er ferdig (11 ganger med de 4 pinnene som beskrevet for deg? Jeg har 12 i S). Dette gjøres for å danne Vhalsen fremfor rundhals. Om du mente at du skal øke på vrangsiden (?) så skal du ikke det. Pinne 1= rett med 8 økninger Pinne 2: vrang uten økning Pinne 3: rett m 10 økninger Pinne 4: vrang uten økning Dette gjentas X antall ganger utfra oppgitt størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spettmeisen Skrevet 23. mars 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 23. mars 2020 @Fnuggolina takk for godt svar. Var litt utolmodig i helga så har allerede begynt, men ser jeg har gjort en feil. Har glemt den 10 økongen på pinne 3 og jeg er på den nest siste gjentagelse. Må jeg rakke opp og begynne helt på nytt tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. mars 2020 #7 Del Skrevet 23. mars 2020 (endret) 59 minutter siden, spettmeisen skrev: @Fnuggolina takk for godt svar. Var litt utolmodig i helga så har allerede begynt, men ser jeg har gjort en feil. Har glemt den 10 økongen på pinne 3 og jeg er på den nest siste gjentagelse. Må jeg rakke opp og begynne helt på nytt tro? Jeg gjorde akkurat samme feil selv nå med min, og jeg har strikket 2 fra før Når jeg kom til slutten så bare.......hvorfor mangler det så mange masker.......*fader* Jeg var for slapp til å lese ordentlig, og tenkte at alle økepinner var like. Du må rekke opp hele ja, ellers blir passformen helt koko. Jeg har rekket opp gensere flere ganger og nærmest grått av sinne avogtil, men så leste jeg at hjernen kun får trim av strikking når man må rette opp feilene sine Så jess - rekk opp hele greia og start på nytt. Ellers blir den veldig rar. Det er litt lettere om man lager noen huskeregler - vrangsiden skal aldri økes. Den «pynter» bare på økeraden så det blir mer sømløst. Og raglan (i denne oppskriften) = først bak, så foran. (Pinnen altså). Eller tenk høyre/venstre om det er lettere. På pinne 3 er økning ved første og siste maske omvendt; først foran, så bak. Ellers helt likt pinne 1. Du kan eks gule ut 3 tallet når du planlegger økninger (jeg skriver ned 1,2,3,4 på forhånd, og markerer 3 så jeg husker at den er annerledes - så stryker jeg ut hver pinne jeg er ferdig med og skriver antall «sett» jeg har ferdigstilt en annen plass på arket). Ett annet tips er å forsøke å strikke litt strammere i en seksjon rett før og rett etter du strikket stykket sammen - jeg har lett fått litt sånn «huller» fordi jeg har strikket litt løst der hvor Vhalsen stopper opp og går over på kun rettstrikk. Om du synes den blir veldig stor i livet/under brystene så fikk jeg tips av ei om å ta inn 1-2 masker i hver side (når du har samlet hele stykket sammen og bare strikker rettmasker på rundpinnen), da ble den bittelitt mer innsvingt (den er ganske stor i passformen). Jeg har ikke testet det selv nå, strikker helle 1 størrelse mindre enn jeg vanligvis bruker på Petiteknit sine oppskrifter da jeg strikker litt løst (ligger somregel 1 maske over oppgitt strikkefastheten). Endret 23. mars 2020 av Fnuggolina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå