Gå til innhold

Starthjelp på Kumulusbluse


spettmeisen

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen her kan hjelpe meg med å forstå starten på oppskrift til kumulusbluse fra Petitknitt. På første pinne skal jeg i alt gjenta økinger 4 ganger, vil det si at det også skal økes på bakstykket (de 26 maskenen, str xs)? 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

siden du skal strikke raglan betyr det at du har 4 steder hvor du skal øke, så det blir to forran og to bak :) 

Anonymkode: 5ab01...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

siden du skal strikke raglan betyr det at du har 4 steder hvor du skal øke, så det blir to forran og to bak :) 

Anonymkode: 5ab01...aca

Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Du skal ikke tenke foran og bak i starten, du strikker frem og tilbake på pinnen helt til økningene er ferdig (11 ganger med de 4 pinnene som beskrevet for deg? Jeg har 12 i S). 

Dette gjøres for å danne Vhalsen fremfor rundhals.

Om du mente at du skal øke på vrangsiden (?) så skal du ikke det.

Pinne 1= rett med 8 økninger

Pinne 2: vrang uten økning 

Pinne 3: rett m 10 økninger

Pinne 4: vrang uten økning

Dette gjentas X antall ganger utfra oppgitt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fnuggolina takk for godt svar. Var litt utolmodig i helga så har allerede begynt, men ser jeg har gjort en feil. Har glemt den 10 økongen på pinne 3 og jeg er på den nest siste gjentagelse. Må jeg rakke opp og begynne helt på nytt tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina
59 minutter siden, spettmeisen skrev:

@Fnuggolina takk for godt svar. Var litt utolmodig i helga så har allerede begynt, men ser jeg har gjort en feil. Har glemt den 10 økongen på pinne 3 og jeg er på den nest siste gjentagelse. Må jeg rakke opp og begynne helt på nytt tro? 

Jeg gjorde akkurat samme feil selv nå med min, og jeg har strikket 2 fra før :ler: Når jeg kom til slutten så bare.......hvorfor mangler det så mange masker.......*fader* Jeg var for slapp til å lese ordentlig, og tenkte at alle økepinner var like. 

Du må rekke opp hele ja, ellers blir passformen helt koko. 

Jeg har rekket opp gensere flere ganger og nærmest grått av sinne avogtil, men så leste jeg at hjernen kun får trim av strikking når man må rette opp feilene sine :P

Så jess - rekk opp hele greia og start på nytt. Ellers blir den veldig rar. 

Det er litt lettere om man lager noen huskeregler - vrangsiden skal aldri økes. Den «pynter» bare på økeraden så det blir mer sømløst. 

Og raglan (i denne oppskriften) = først bak, så foran. (Pinnen altså). Eller tenk høyre/venstre om det er lettere.

På pinne 3 er økning ved første og siste maske omvendt; først foran, så bak. Ellers helt likt pinne 1.

Du kan eks gule ut 3 tallet når du planlegger økninger (jeg skriver ned 1,2,3,4 på forhånd, og markerer 3 så jeg husker at den er annerledes - så stryker jeg ut hver pinne jeg er ferdig med og skriver antall «sett» jeg har ferdigstilt en annen plass på arket).

Ett annet tips er å forsøke å strikke litt strammere i en seksjon rett før og rett etter du strikket stykket sammen - jeg har lett fått litt sånn «huller» fordi jeg har strikket litt løst der hvor Vhalsen stopper opp og går over på kun rettstrikk.

Om du synes den blir veldig stor i livet/under brystene så fikk jeg tips av ei om å ta inn 1-2 masker i hver side (når du har samlet hele stykket sammen og bare strikker rettmasker på rundpinnen), da ble den bittelitt mer innsvingt (den er ganske stor i passformen). Jeg har ikke testet det selv nå, strikker helle 1 størrelse mindre enn jeg vanligvis bruker på Petiteknit sine oppskrifter da jeg strikker litt løst (ligger somregel 1 maske over oppgitt strikkefastheten). 

 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...