Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies at det ikke er lov å sykemelde ved sorg, da dette ikke er sykdom. Og det praktiseres veldig ulikt fra lege til lege. En venninne måtte krangle seg til 14-dagers sykemelding da moren døde, mens en annen venninne går sykemeldt på 5. året etter at samboeren hennes døde. Hvorfor er det sånn? Sier seg vel selv at man trenger litt tid og ikke orker å jobbe når noen nære dør, samtidig er man neppe til særlig nytte på jobb den første tiden, når man sørger, minnes den døde og generelt har hodet andre steder.

Anonymkode: 8e04d...437

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke være sykmeldt lengre enn ett år.

Anonymkode: 4473f...e9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke være sykmeldt lengre enn ett år.

Anonymkode: 4473f...e9c

Det kan man, men kaller det bare noe annet enn sykemelding. Vedkommende jobber halvt

AnonymBruker
Skrevet

Man har rett på sykemelding ved sorg, hvis det for eksempel medfører depresjon for deg. Man kan kun være sykemeldt ett år. Venninnen din som er sykemeldt på 5 året, må du ha misforstått. Hun har gått over til andre ordninger som AAP, ufør eller har sakt opp deler av stillingsprosenten sin.

Anonymkode: 053d9...4e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man, men kaller det bare noe annet enn sykemelding. Vedkommende jobber halvt

Nei, man kan bare gå sykmeldt i ett år. Etter det går man på arbeidsavklaringspenger, det er nå max 3 år...

Anonymkode: 06bbe...b8e

Skrevet

Etter et år så får man ikke lenger sykepenger og sykemelding er overflødig. Det man kan få er arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. 

Kravet for å få sykepenger er at man er arbeidsufør i perioden man er sykemeldt. Sorg i seg selv gjør deg ikke arbeidsufør, nen virkningen sorgen har på deg kan gjøre deg det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man har rett på sykemelding ved sorg, hvis det for eksempel medfører depresjon for deg. Man kan kun være sykemeldt ett år. Venninnen din som er sykemeldt på 5 året, må du ha misforstått. Hun har gått over til andre ordninger som AAP, ufør eller har sakt opp deler av stillingsprosenten sin.

Anonymkode: 053d9...4e4

Det stemmer, hun har aap, tror jeg, men har fortsatt avtale om å komme tilbake i full stilling  hos arbeidsgiver når hun klarer. Derfor er hun i praksis fortsatt sykemeldt.

Poenget mitt var dog ikke å lage en sak på henne, men på det at leger praktiserer dette med sykemelding veldig ulikt. Ille når man føler man må krangle seg til å få gyldig fravær for sorg.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det mulig å bruke egenmelding i 16 dager. Bruk da vel dette nå!

Anonymkode: 54e4d...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var sykemeldt rundt 6 mnd da faren til yngste døde. Vi var ikke sammen, men ble jo en sinnsyk omveltning for meg og gutten siden han hadde bodd fast hos far. Var sykemeldt så lenge mest pga gutten så han skulle ha støtte når han trengte det, skulle komme i orden på nytt bosted og skole etterhvert + at han ble redd hvis jeg var lenge borte fra han. 

Anonymkode: a5834...863

AnonymBruker
Skrevet

Meg over her.. Glemte og si at legen sa ikke noe på det. Han mente det var nødvendig for gutten at jeg var til stede, samme sa arbeidsgiveren min, hun var fantastisk i det hele

Anonymkode: a5834...863

AnonymBruker
Skrevet

Sorg i seg selv medfører ikke rett til sykepenger (du kan være sykemeldt, altså ha gyldig fravær, men da uten sykepenger). Men, hvordan du har det kan gi rett til sykepenger, eks om du ikke fungerer i hverdagen/på jobb ol. 

Når det gjelder venninnen din så er det nok andre ting bak som hun ikke forteller. Hun har nok fått en depresjonsdiagnose el.

Anonymkode: cd99f...cef

Gjest Kvinne487
Skrevet (endret)

Jeg ble sykemeldt da forloveden min døde for 1 år siden. Diagnose var psykisk ubalanse i krisereaksjon. Var sykemeldt fra slutten av mars til slutten av juli. Jobbet halvt fra juni. 
Var ikke spørsmål om jeg ble sykemeldt, men hvor lenge. Fikk sovetabletter de første ukene uten å spørre. 
For meg hjalp det å være på jobb. Å ikke sitte hjemme å tenke og gråte. 

Nå husker jeg så å si ingenting fra de første ukene etter han døde, så å jobbe hadde ikke fungert i set hele tatt...

Endret av Kvinne487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...