AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #1 Skrevet 21. mars 2020 Er det for sent å begynne å studere medisin som 32-åring? Vil dette være negativt på noen måte? Anonymkode: 92fe5...494
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #2 Skrevet 21. mars 2020 Nei. Det er flere av oss på UiO. Er det noe spesielt du lurer på? For eksempel i forbindelse med det sosiale, få barn eller liknende? Anonymkode: 901f9...0b4 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #3 Skrevet 21. mars 2020 Nei. Hvorfor skulle det være det? Anonymkode: 82a38...75b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #4 Skrevet 21. mars 2020 Takk for svar. Lurer vel egentlig på alle disse tingene. Om det er flere "oppi årene" som studerer, om man skiller seg veldig ut. Og om det lar seg gjøre å få barn mens man studerer. Hvordan dere har gjort det i forhold til lån, jeg har en master fra før så kan ikke hvile på lånekassen hele løpet heller. Og det er UIO jeg søker også. Anonymkode: 92fe5...494 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #5 Skrevet 21. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hvorfor skulle det være det? Anonymkode: 82a38...75b Fordi man er nesten 40 når man er ferdig. Om det er negativt med en lang CV som også inneholder en helt annen retning i forhold til å få jobb. Og fordi man vokser så mye i løpet av 20-årene. Hvordan vil det være å bare studere med folk som er så mye yngre? Anonymkode: 92fe5...494 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 Lurer på det samme jeg er 34, så føler det er enda «verre»... men til gjengjeld er jeg ferdig med barn og ikke avhengig av Lånekassen osv , som kanskje er en fordel Anonymkode: bbb1d...cdf
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er flere av oss på UiO. Er det noe spesielt du lurer på? For eksempel i forbindelse med det sosiale, få barn eller liknende? Anonymkode: 901f9...0b4 Takk for svar. Lurer vel egentlig på alle disse tingene. Om det er flere "oppi årene" som studerer, om man skiller seg veldig ut. Og om det lar seg gjøre å få barn mens man studerer. Hvordan dere har gjort det i forhold til lån, jeg har en master fra før så kan ikke hvile på lånekassen hele løpet heller. Og det er UIO jeg søker også. Anonymkode: 92fe5...494 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 Vi har et stort behov for leger, så jobb er du hvertfall garantert. Jeg går på UiB, ikke medisin da - men det er flere oppe i årene her! Vil tro det er enda flere på UiO også, ettersom at det er et studie som krever høyt snitt. Anonymkode: 348cb...185 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #9 Skrevet 21. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Lurer vel egentlig på alle disse tingene. Om det er flere "oppi årene" som studerer, om man skiller seg veldig ut. Og om det lar seg gjøre å få barn mens man studerer. Hvordan dere har gjort det i forhold til lån, jeg har en master fra før så kan ikke hvile på lånekassen hele løpet heller. Og det er UIO jeg søker også. Anonymkode: 92fe5...494 Hva er det du har master i? Du har en fordel med det at du er vant med å studere da Anonymkode: bbb1d...cdf
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #10 Skrevet 21. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi man er nesten 40 når man er ferdig. Om det er negativt med en lang CV som også inneholder en helt annen retning i forhold til å få jobb. Og fordi man vokser så mye i løpet av 20-årene. Hvordan vil det være å bare studere med folk som er så mye yngre? Anonymkode: 92fe5...494 Er mange som ikke startet å studere medisin rett etter videregående. Men man bør nok være litt kontaktsøkende om man er 32 og starter å studere. Det er ikke verre enn at man ser seg litt rundt i forelesningssalen og ser etter noen som er omtrent på ens egen alder og sitter alene. Så går man bort og sier hei i pausen. Klart du kan bli venn med 19-åringer også, men det kan være greit å prøve å skaffe noen venner som er omtrent i samme livssituasjon for det er jo større sjanse for at man da har ting til felles. Anonymkode: 77d37...4c2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #11 Skrevet 21. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et stort behov for leger, så jobb er du hvertfall garantert. Jeg går på UiB, ikke medisin da - men det er flere oppe i årene her! Vil tro det er enda flere på UiO også, ettersom at det er et studie som krever høyt snitt. Anonymkode: 348cb...185 Ikke så lett å få jobb faktisk... Anonymkode: d4c7e...e9c 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #12 Skrevet 21. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du har master i? Du har en fordel med det at du er vant med å studere da Anonymkode: bbb1d...cdf Har en master i Informatikk. Og det er sant, det er kanskje en fordel. Jeg trivdes jo veldig godt som student. Anonymkode: 92fe5...494
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #13 Skrevet 21. mars 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så lett å få jobb faktisk... Anonymkode: d4c7e...e9c Kan du utdype dette? Drømmen min er å bli allmennlege. Anonymkode: 92fe5...494 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #14 Skrevet 21. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er mange som ikke startet å studere medisin rett etter videregående. Men man bør nok være litt kontaktsøkende om man er 32 og starter å studere. Det er ikke verre enn at man ser seg litt rundt i forelesningssalen og ser etter noen som er omtrent på ens egen alder og sitter alene. Så går man bort og sier hei i pausen. Klart du kan bli venn med 19-åringer også, men det kan være greit å prøve å skaffe noen venner som er omtrent i samme livssituasjon for det er jo større sjanse for at man da har ting til felles. Anonymkode: 77d37...4c2 Ja, det er sant. Jeg hadde jo også "eldre" venner som 19-åring så hvorfor ikke. Og jeg har jo ikke det samme behovet for å høre til en gruppe eller sosial gjeng så jeg vil sikkert være en super student å jobbe sammen med for de som satser like seriøst. Anonymkode: 92fe5...494
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #15 Skrevet 21. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har et stort behov for leger, så jobb er du hvertfall garantert. Jeg går på UiB, ikke medisin da - men det er flere oppe i årene her! Vil tro det er enda flere på UiO også, ettersom at det er et studie som krever høyt snitt. Anonymkode: 348cb...185 ❤️ Anonymkode: 92fe5...494 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #16 Skrevet 21. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lurer på det samme jeg er 34, så føler det er enda «verre»... men til gjengjeld er jeg ferdig med barn og ikke avhengig av Lånekassen osv , som kanskje er en fordel Anonymkode: bbb1d...cdf Ikke så masse "verre" Og du har jo endel på plass som du sier. Anonymkode: 92fe5...494
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #17 Skrevet 21. mars 2020 50% av kvoten i Samordnaopptak er for studenter som ikke har førstegangsvitnemål. Og over 25% av studentene i Norge er 30 år gamle. Tror du skal slite hardt med å finne mange som er 19 år gamle på studiet ditt. Folk i 20-årene, ja, men 19 eller 20 skal du slite hardt med pga at opptaktskravene på førstegangsvitnemål er enda et lite hakk verre enn ellers. Du må ha nærmest et perfekt liv som tenåring for å kunne "bange" på med nesten 6-ere i alt i tillegg til alle realfagene som må være på plass. Vil tro at en del som begynner er 23 eller 24 år gamle - da har de makset ut alderspoengene. Opptakssystemet i Norge favoriserer de eldre studentene uansett, så det "lønner seg" litt å vente. Du er 32, og Lånekassen har nå innført høyere lånegrense for studenter som er 30 år eller eldre. Noe som igjen vil stimulere kanskje flere til å vente med studiene til de nærmer seg 30. Ironisk nok er det først da man kan begynne å studere litt mer i fred og ro ifølge de nye reglene som skal gjelde fra august. Anonymkode: 57fc9...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #18 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 50% av kvoten i Samordnaopptak er for studenter som ikke har førstegangsvitnemål. Og over 25% av studentene i Norge er 30 år gamle. Tror du skal slite hardt med å finne mange som er 19 år gamle på studiet ditt. Folk i 20-årene, ja, men 19 eller 20 skal du slite hardt med pga at opptaktskravene på førstegangsvitnemål er enda et lite hakk verre enn ellers. Du må ha nærmest et perfekt liv som tenåring for å kunne "bange" på med nesten 6-ere i alt i tillegg til alle realfagene som må være på plass. Vil tro at en del som begynner er 23 eller 24 år gamle - da har de makset ut alderspoengene. Opptakssystemet i Norge favoriserer de eldre studentene uansett, så det "lønner seg" litt å vente. Du er 32, og Lånekassen har nå innført høyere lånegrense for studenter som er 30 år eller eldre. Noe som igjen vil stimulere kanskje flere til å vente med studiene til de nærmer seg 30. Ironisk nok er det først da man kan begynne å studere litt mer i fred og ro ifølge de nye reglene som skal gjelde fra august. Anonymkode: 57fc9...7b4 Tusen takk for informativt svar. Dette høres bra ut. Anonymkode: 92fe5...494
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #19 Skrevet 21. mars 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du utdype dette? Drømmen min er å bli allmennlege. Anonymkode: 92fe5...494 Lett å få jobb som feks allmennlege ute i distriktene. Større konkurranse om å få fast jobb mer sentralt. Hovedutfordringen er å få en lis1-stilling. Det er veldig få slike stillinger, og stor konkurranse om å få disse. Samtidig må denne delen av turnusen gjennomføres før man kan gå videre med lis2. Dette skaper en slags flaskehals når det gjelder å komme seg videre i karrieren. Anonymkode: 2f38a...ace 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #20 Skrevet 21. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et stort behov for leger, så jobb er du hvertfall garantert. Jeg går på UiB, ikke medisin da - men det er flere oppe i årene her! Vil tro det er enda flere på UiO også, ettersom at det er et studie som krever høyt snitt. Anonymkode: 348cb...185 Det er verdt å tenke på at det er vanskelig å få LIS1-stilling. Særlig hvis man ikke er flyttbar pga barn/familie og kun kan søke i Oslo. Anonymkode: f15c3...63a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå