Gå til innhold

Aap + barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg går på arbeidsavklaringspenger og er gravid. Jeg lurer på hvor mye jeg vil få av nav når barnet kommer? Jeg får minstesats i dag, ca 12000 i måneden.. 

Altså hvor mye totalen blir med alle tilleggene man kan få, forsørgertillegg osv. Vet ikke så mye om de tilleggene. 

Jeg er alene med barnet... Av nysgjerrighet lurer jeg på hvor mye man får som alene forsørger vs hvor mye man får dersom man skulle få seg samboer? Takk!

Anonymkode: 14673...d28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg spør her og ikke kontakter nav er fordi jeg er tidlig i svangerskapet og ønsker ikke opplyse noen om det helt enda. :)

Anonymkode: 14673...d28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk angangsstønad og AAP som normalt. Altså ingen trekk fra det jeg allerede hadde. 

Anonymkode: a10ff...35c

AnonymBruker
Skrevet

Får utvidet barnetrygd og bidrag. Ingenting annet. 

Anonymkode: a10ff...35c

AnonymBruker
Skrevet

Du får engangsstønad (vet ikke hvor mye det er eller hvor lenge), dobbel barnetrygd, kontantstøtte i 11 måneder (7500kr pr måned i 11 måneder). Med samboer aner jeg ikke. Er du ung og energisk anbefaler jeg overgangsstønad for å studere. Bygg det opp et (økonomisk) tålelig liv.

Anonymkode: 64e2b...330

AnonymBruker
Skrevet

AAP får man vel forsåvidt bare dersom man er i aktivitet/arbeidstrening nå for tiden? 

Anonymkode: b905e...799

AnonymBruker
Skrevet

Tror det beste er å snakke med en rådgiver i nav, for jeg tror du i stedet for aap kan søke overgangsstønad for barnets første leveår. Aap er jo for de som er under arbeidsavklaring, og det er du jo ikke etter fødsel. Hvis du fortsatt er på aap når barnet blir eldre så vil du få litt økt aap pga barnetillegg, men det er ikke et stort beløp. Mulig du også kan han rett på engangsstønad. Ellers blir det vanlig barnetrygd som alle foreldre får på ca 1100kr+ei ekstra barnetrygd siden du blir enslig forsørger (mange sier dobbel barnetrygd, men det er feil. Har man to barn så får man barnetrygd for to+ei ekstra). Du har også rett på barnebidrag fra barnefar, dette kan du søke om via nav. 

Anonymkode: 5e2bc...645

AnonymBruker
Skrevet

Du får foreldrepenger fra NAV (AAP teller som opptelling til foreldrepenger). Det er positivt for det er ingen som vil kreve at du deltar på tiltak i foreldrepermisjonen eller mase om at du snart nærmer deg maks.

Du får utvidet barnetrygd som betyr at du får en ekstra barnetrygd, men dette må du huske at du må søke om selv.

Du kan få bostøtte fra Husbanken om du ligger under inntektsgrensen for din kommune og har høye boutgifter. Dette får du uansett om du har barn eller ikke, men når man er alene med barn (dvs. det er to i husholdningen) så er inntektsgrensen noe høyere enn den er for en enslig person. 

Du kan få barnebidrag eller bidragsforskudd, litt avhengig av hva faren tjener. NAV har en bidragskalkulator som du kan regne det ut på og se hva som man kan få.

Overgangsstønad så kreves det at du er i en eller annen form for aktivitet. Det har ikke vært vanlig praksis å utbetale det til de på AAP før på grunn av at det ofte er snakk om store helseproblemer og at det gjerne kreves at sykdommen er forbigående. Vet ikke hvordan det fungerer nå. Jeg prøvde å ta en titt på nettet, men fant ingen svar så er dessverre ikke så behjelpelig der. Med andre ord, så kan du ha krav på det. Det som er at det er 3 år og en MIDLERITIDIG stønad som er en støtte til å skape et bedre liv for enslige forsørgere.

Jeg er enslig mor med en sønn på 9,5 år og får minstesats på AAP. Det er ikke noe luksusliv. Barn koster MYE, veldig mye og det blir lite som blir stående igjen til deg. Når sønnen min var tre år, så hadde jeg en periode der jeg brukte joggesko med hull i på vinteren. Det var kaldt og veldig vått i perioder, men det var sånn det var fordi at jeg hadde ikke råd til å kjøpe meg nye sko. 

Anonymkode: 094a5...39e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...