Gå til innhold

Merker ingenting av Ritalin lenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er forferdelig vanskelig å vite hva som skyldes medisinen og hva som skyldes været og meg selv. 

Jeg har ikke så mye bedre konsentrasjon men er mer rolig. Kan ikke lenger besøke sykehuset oga korona har legen sagt så vi må ta samtaler på telefon. 

Jeg har sagt til legen hvordan ting er. Jeg startet på 20 og går på 30 nå. 

de vil bare øke dosen.

Er det mulig å spørre om å få prøve en annen medisin? Dette vil hjelpe å kunne sammenligne for jeg vil jo ha best mulig resutltat

Anonymkode: 2cc05...b52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår så godt at det er forvirrende å få tak i hva medisinen gjør. 
Du står på veldig lav dose, har du nettopp begynt?
Jeg går privat så at blir veldig mye anderledes for meg enn for de som utredes offentlig. 
Foreslår at du rusler inn her .  
Mange som har spurt akkurat det du har spurt om og du kan sitte og lese en stund. Spør selv og få svar av en fantastisk gjeng. 

Anonymkode: 4cffb...8b4

AnonymBruker
Skrevet

Er 30 lavt? Hva er høyest dose da? Men legen virker mest på holde meg på Ritalin. Hun vil bare øke. Jeg spurte om Aduvanz men hun sa jeg skulle prøve med Ritalin. Jwg vil ikke spørre om andre medisiner fordi jeg er redd for at de skal mistenke at jeg ruser meg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår så godt at det er forvirrende å få tak i hva medisinen gjør. 
Du står på veldig lav dose, har du nettopp begynt?
Jeg går privat så at blir veldig mye anderledes for meg enn for de som utredes offentlig. 
Foreslår at du rusler inn her .  
Mange som har spurt akkurat det du har spurt om og du kan sitte og lese en stund. Spør selv og få svar av en fantastisk gjeng. 

Begynte for litt over 3 uker siden. 2 uker med 20 og 2 med 30. Er på 30 nå

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 30 lavt? Hva er høyest dose da? Men legen virker mest på holde meg på Ritalin. Hun vil bare øke. Jeg spurte om Aduvanz men hun sa jeg skulle prøve med Ritalin. Jwg vil ikke spørre om andre medisiner fordi jeg er redd for at de skal mistenke at jeg ruser meg

Jeg kan ikke svare deg på hva som er lavt for deg. Jeg er ikke legen din.

Dette sier Felleskatalogen:

ADHD hos voksne: Kapsler: Dosen tas 1 gang daglig om morgenen. Tid for inntak kan tilpasses etter behov. Behandling bør starte med lave doser og øke med 20 mg ukentlig. Anbefalt startdose for pasienter som ikke tidligere har brukt metylfenidat er 20 mg daglig. Maks. daglig dose er 80 mg. Pasienter som gjennomgår behandling fra barn til voksen kan fortsette med samme dose, men bytte til kapsler dersom de har blitt behandlet med tabletter, se tabell ovenfor.

Legen din øker pittelitt mer forsiktig enn hva FK anbefaler, det kan være gode grunner til det. 

ALLE må ta seg en runde med Ritalin. Tenk på utredningen som en hypotese og medisinering som eksperiment for å bevise hypotesen. Ritalin er den majoriteten vil virke på og så lenge du har hatt effekt så er det riktig å forsiktig la kropp og hjerne bli vant til den. 
Du merker at du er mer rolig, men konsentrasjonen er ikke så snasen. Vel.  prøv å bare roe, legge merke til både indre og ytre endringer i små og store ting. Hvis du er som meg, en som har hatt hyperfokus, kan du ha mistet dette, du vil få et bredere fokus, evne til å fokusere på ting du ikke finner hyperinteressant. 
Du er ikke bare en reaksjon på medisiner. Du er et menneske med personlighet, vaner, rutiner, likes and dislikes. Medisineringen og å "finne seg selv" med den tar tid. 
Jeg selv gikk på Ritalin 6mnd før jeg gikk over til Aduvanze. Noen ganger savner jeg Ritalin. Den har noen fordeler Aduvanze ikke har for meg, men Aduvanze har en lengre liste fordeler så for nå er det den. 
Dosering er også så forskjellig fra menneske til menneske. Jeg anbefaler på det sterkeste at du joiner en gjeng andre som har ADHD. 

Det er jo typisk for en med ADHD å være utålmodig 😉

Meld deg inn, finnes mange andre grupper også sikkert, jeg liker meg der inne. Der vil du få flere svar og kunne lese mange andres spm og svar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

20-30mg er ikke særlig mye. Du må være tålmodig. Øke og kjenne etter hva som passer for deg. Du får kanskje ingen aha opplevelse på straksen men vil merke noe over tid. Jeg fikk ingen " nå er alt annerledes opplevelse", de første som merket endring var folk rundt. 

Anonymkode: 8067c...3b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare deg på hva som er lavt for deg. Jeg er ikke legen din.

Dette sier Felleskatalogen:

ADHD hos voksne: Kapsler: Dosen tas 1 gang daglig om morgenen. Tid for inntak kan tilpasses etter behov. Behandling bør starte med lave doser og øke med 20 mg ukentlig. Anbefalt startdose for pasienter som ikke tidligere har brukt metylfenidat er 20 mg daglig. Maks. daglig dose er 80 mg. Pasienter som gjennomgår behandling fra barn til voksen kan fortsette med samme dose, men bytte til kapsler dersom de har blitt behandlet med tabletter, se tabell ovenfor.

Legen din øker pittelitt mer forsiktig enn hva FK anbefaler, det kan være gode grunner til det. 

ALLE må ta seg en runde med Ritalin. Tenk på utredningen som en hypotese og medisinering som eksperiment for å bevise hypotesen. Ritalin er den majoriteten vil virke på og så lenge du har hatt effekt så er det riktig å forsiktig la kropp og hjerne bli vant til den. 
Du merker at du er mer rolig, men konsentrasjonen er ikke så snasen. Vel.  prøv å bare roe, legge merke til både indre og ytre endringer i små og store ting. Hvis du er som meg, en som har hatt hyperfokus, kan du ha mistet dette, du vil få et bredere fokus, evne til å fokusere på ting du ikke finner hyperinteressant. 
Du er ikke bare en reaksjon på medisiner. Du er et menneske med personlighet, vaner, rutiner, likes and dislikes. Medisineringen og å "finne seg selv" med den tar tid. 
Jeg selv gikk på Ritalin 6mnd før jeg gikk over til Aduvanze. Noen ganger savner jeg Ritalin. Den har noen fordeler Aduvanze ikke har for meg, men Aduvanze har en lengre liste fordeler så for nå er det den. 
Dosering er også så forskjellig fra menneske til menneske. Jeg anbefaler på det sterkeste at du joiner en gjeng andre som har ADHD. 

Det er jo typisk for en med ADHD å være utålmodig 😉

Meld deg inn, finnes mange andre grupper også sikkert, jeg liker meg der inne. Der vil du få flere svar og kunne lese mange andres spm og svar. 

hva er bedre med Aduvanz?

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20-30mg er ikke særlig mye. Du må være tålmodig. Øke og kjenne etter hva som passer for deg. Du får kanskje ingen aha opplevelse på straksen men vil merke noe over tid. Jeg fikk ingen " nå er alt annerledes opplevelse", de første som merket endring var folk rundt. 

Anonymkode: 8067c...3b1

folk rundt har kommentert at jeg er mer tilstede, men dette var min 2.uke på 20 MG. Det var det jeg startet med. Så fikk jeg ny lege etter 11 dager. Jeg hadde 11 kapsler. Men så ble legen sykemeldt og jeg fikk ikke timen. Jeg sa likevel at jeg var tom for medisin, en annen lege skrev ut medisin, den samme dosen for det jeg egentlig skulle den timen var å øke eller skifte. 
Legen økte med 10mg bare og jeg merket ingen forskjell. 
Legen avlyste siste timen min pga koronasktuasjonen og tok praten på telefon. Jeg sa at det er vanskelig å vurdere hva som er medisin og ikke. Jeg er veldig værsyk så er det tungt ute blir jeg fort sliten og sur, men dette er ikke så ille som det har vært. Første dagen på Ritalin merket jeg noe, jeg begynte å rydde veldig. Tankekjøret ble borte men nå er ikke lenger energien på topp. Jeg blir jo også påvirket av situasjonen. Ingenting å dra til, vi er usikre på fremtiden alle sammen. Men dette har jeg gått med i mange år så jeg er litt rustet kan man si. Jeg hadde det ikke godt på skolen, ikke barneskolen, ungdomsskole eller videregående. Annerledes enn de andre. Ble mobbet og alltid kom det nye mobbere. Ikke mobbing av verste sort da, men for meg har inntrykkn alltid vært sterkere enn hos de fleste .

Men jeg lærer fremdeles ikke så lett. Er bare roligere i tankene 

AnonymBruker
Skrevet

Sitat

hva er bedre med Aduvanz?

For det første varer Aduanze lengre så den er ikke så pes som Ritalin ble etterhvert.
Ritalin gir ganske så umiddelbar virkning så den er litt mer "rakett i rumpen". Jeg ble veldig fysisk aktiv av Ritalin og jeg trengte det den første tiden.
Den stoppet også hodekjør av sinne som jeg hadde mye av. Litt opprydding i livet mitt var en jobb jeg måtte gjøre med meg selv og andre for at det skulle vekk og da var det godt å ha Ritalin som slo til så straks når jeg begynte å kjefte og ha samtaler i hodet mitt. 

Aduvanze føles mye roligere. Det tar litt lengre tid før den virker men den bruker jeg på å ordne meg på morningen uansett, jeg bruker nesten en time så. Den føles "smooth". På Ritalin kunne jeg kunne til tider føle meg litt aggressiv, utålmodig, *snap snap snap* "Kom igjen da verden!!!" Ritalin går også bort like kjapt som den starter opp for meg så jeg kunne få noen emosjonelle nedturer hvis jeg glemte å ta neste i tide. Jeg er ikke så flink med "i tide", men det har også bedret seg betraktelig. En venninne som ofte kommer og henter meg fikk kognitiv dissonans første gangen jeg sto ute og ventet på henne. Hun så jo meg men, å stå ute, klar og vente var ikke meg. 😂

Sitat

for meg har inntrykkn alltid vært sterkere enn hos de fleste .

Jeg er også en som har sterkere inntrykk av det meste enn andre, fra lyd, lys og stoff mot huden til følelser, gode som vonde. Det vil du finne er tilfelle for endel med ADHD. Jeg er av en såpass "sterk type" at jeg sorterer dette under HSP, personlighetstypen jeg er, ikke kun noe tilknyttet ADHD.

Sitat

Men jeg lærer fremdeles ikke så lett. Er bare roligere i tankene 

Ritalin er ingen mirakelkur. Ta for eksempel evnen til beslutninger, det er påvist at denne er dårligere enn hos de uten ADHD. 

Hvordan virker ADHD-medisin på voksne?

Disse har da laget en studie som påviser dette men med mindre marginer enn tenkt. Sett i et bredere perspektiv, i studier som har fulgt mennesker med ADHD over lengre tid sier han dette;

– Vi kan ikke ut fra denne studien konkludere med at medisinen ikke har noen virkning på voksne med ADHD. Forskning som har fulgt pasienter over litt lengre tid, har tydelig vist at metylfenidat har veldig gunstige effekter i reduksjonen av symptomer.

Du er et psykososialt biologisk individ. Ritalin henvender seg kun mot det biologiske. Det tar tid før det biologiske får rett, balansert og maks effekt av medisinen. Du er enda på lav dose, du skal opp, sakte men sikkert og så skal alle deler av din hjerne som har blitt påvirket av din ADHD justere seg til ny hverdag der oppe i tillegg. 

Du blir sakte men sikkert klar over ting du gjør bedre, anderledes, hjernen begynner å "akseptere" sin nye tilstand, slipper gamle "overlevelses-mønstre" du har lagt til deg. Tilbakemelding fra de rundt meg var veldig viktig, men det meste måtte jeg selv oppdage. Mye var interne prosesser som fikk eksterne resultat.  

Jeg husker den første tabletten jeg tok. Jeg sto i en tid av sånt press og stress at jeg følte når som helst skulle "poppe", som om jeg var en frossen boks med brus. I det jeg svelget den første Ritalinen min så føltes det som om isen smeltet og presset slapp. Det var en helt overveldende opplevelse. Den får jeg aldri føle igjen. 

Jeg tror du har det samme. Den første intense følelsen av Ritalinen har gått over, og det skal den, det er hjernen som blir normalisert og du har varig endring. At du ikke er i mål enda er helt klart, men det vet du. Du er i opptrapping. Dette kan ta tid. Jeg tror du misforstår dette med at den ikke virker. 

Om du lærer lettere, vel, det vet du ikke enda vel? Det tar litt mer enn 3 uker å vite om kunnskap sitter og brukes rett? Uansett så er det ikke en medisin for å lære lettere, den er for å balansere hjernen din til evne til jevn konsentrasjon og læring over tid. 

Tenk på den som annen medisin. Prøvd smertestillende på resept? De første du tar sender deg jo ned i en kosestol selv om du sitter på en krakk, så tar de bare smertene og du må, om det er en sykdom som har svekket kroppen, jobbe deg opp igjen. 
Antibiotika. Første dag, ingenting, 2-3 dag, full effekt, 4 dag føler du deg frisk men brettet er ikke tomt og du har fått beskjed av legen om at det du føler er ikke det som er medisinsk riktig, du må ta resten for å bli helt frisk. 

Finn en notisblokk og skriv ned små og store ting du merker forskjell på, både handlinger, tanker og følelser. Vi glemmer så lett en liten ting, som at vi klarte å huske 3 ting på rad, Skru av kaffetrakteren, ta med avisen på tur og låse døra, hey, sleng på en ting til, huske at du gjorde alle 3. 

Det er også andre ting som du skal oppdage. Jeg fant ut at min klønethet ble redusert med medisiner. Nå går det på langt nær så mange glass i gølvet her som det gjorde før. Angsten min er på god vei ned, men det tar tid for hjernen å slutte å produsere kortisol og få ro i overaktive baner i hjernen. 

Det har vært mange mange `Oi! 😁` opplevelser her, men spredt nå over ett år, små og store. 

Sitat

Jeg sa at det er vanskelig å vurdere hva som er medisin og ikke. 

Oh yeah! Jeg var veldig fokusert på dette i lang tid, hva er meg, hva er ADHD, hva er jeg på meds, hva var jeg av? Stresset med det, letet etter svar i andres opplevelser, men det jeg har funnet ut er at dette er et meget personlig tålmodighetsprosjekt. Her er det bare å ta tid, medisin, informasjon, kommunikasjon, observasjon og refleksjon med seg rundt over alt.  

Jeg er veldig lei meg for at du skulle måtte oppleve mobbing 🤬. Det ble forsøkt på meg på barneskolen men fungerte dårlig for mobberen. Jeg gikk som oftest bare og satte meg et annet sted med en bok. Ved eskalering ble jeg sint og det var aldri særlig lurt å gjøre meg sinna, noensinne. Hun som var mobberen satte dog spor, jeg har ikke glemt alle hennes påfunn for å få meg til å føle meg dårlig, en dag møtes vi og da skal jeg fortelle henne hvem hun var for meg på skolen og for evig vil være. 
Det er ikke det glansbildet hun selv har skapt og legger inn på FB, men det er en fin ny ting jeg har. Selvkontroll. FB er ikke arenaen for å ta henne. Selvkontroll er en fantastisk evne, jeg elsker å ha fått den på plass. 

Mitt store problem var et kaostisk liv uten faste holdepunkter slik mange andre har. Jobb-barn-familie - rinse and repeat.
I tillegg har jeg ikke kunnet vært til time hos min psykiater siden sommeren i fjor. Vi har hatt 3 telefonsamtaler. 
Det begynner allikevel å komme seg på plass et bilde av medisinens mange virkninger samt hva som bare er slik jeg er. 

Jeg fant ADHD Norge på Soundcloud med intervjuer av flere kjente personer. Noe å sette på mens du vasker eller sitter i solveggen. Her er ihvertfall været på topp, nyt å være litt i fred en stund, det kan gjøre bare bra at du ikke har så masse inntrykk rundt deg nå i startfasen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skrev at du ikke turte ta opp medisiner fordi du ikke 

På 21.3.2020 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Jwg vil ikke spørre om andre medisiner fordi jeg er redd for at de skal mistenke at jeg ruser meg

Du skal ikke være redd for dette. Dette er medisin for deg. Sentralstimulerende gjør andre ting for din hjerne enn de uten ADHD. At du fikk ryddet de første dagene på Ritalin er helt vanlig men har ingenting å gjøre med at du ble amf-ruset men mer med overskudd og plass i hodet til å få orden på sakene. Ritalin tilfører dopamin, som vi har underskudd av, til hjernen. Det gir lyst og overskudd til å leve, det oppleves for meg som om jeg blir mer "samlet", ikke overveldet av for mange tanker og for mange prosjekter. 
Jeg har begynt et oppryddingsprosjekt i mitt liv som ikke er av fysisk karakter. En av mine "overlevelsesstrategier" har vært å ha stålkontroll på ting. Jeg vet hvor hver eneste lille knappenål i huset mitt er. 
Jeg rydder opp i psyke/adferd og økonomi. Ikke fordi jeg er ruset men fordi jeg nå har mentalt evne og overskudd til dette. 

Du er mer i faresonen for å ruse deg uten medisin. 
Kom rusen i forkjøpet sats mot ADHD

The Truth About ADHD and Addiction

Det er salg av medisinen til de som ikke har ADHD som er sterkt uønsket, jfr. trenden med dette som "smartdop". 

De jeg kjenner til som har glemt at de tok tabletten sin og så tatt en til, meg inkludert, opplever bare negative bivirkninger. Jeg svetter som et helsike og er ikke lengre "samlet". 

Jobb med å legge fra deg den tanken. Du MÅ snakke om medisinen din. Det vil løse seg opp etterhvert. Jeg har selvmedisinert med andre ting og sleit med dette i begynnelsen, men god psykiater sa til meg at her snakker vi om medisin, ikke heroin. 😂  Da slappet jeg av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Er forferdelig vanskelig å vite hva som skyldes medisinen og hva som skyldes været og meg selv. 

Jeg har ikke så mye bedre konsentrasjon men er mer rolig. Kan ikke lenger besøke sykehuset oga korona har legen sagt så vi må ta samtaler på telefon. 

Jeg har sagt til legen hvordan ting er. Jeg startet på 20 og går på 30 nå. 

de vil bare øke dosen.

Er det mulig å spørre om å få prøve en annen medisin? Dette vil hjelpe å kunne sammenligne for jeg vil jo ha best mulig resutltat

Ja, kjente ingenting av ritalinen etterhvert, den gikk ut etter en halvtime. Var den som skulle vare i 8 timer. Når jeg sa jeg hadde slutta pga det fikk jeg beskjed om at da hadde jeg nok ikke ADHD, og fikk ikke byttet medisin. Så nå er jeg uten.

Anonymkode: 59a77...376

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...