Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bor ved et av Oslo`s mest populære turområder, og allerede rundt kl 08:00 møter jeg opptil 15-20 joggere på min halvtimes gåtur med hunden. Litt senere på dagen, må vi ut igjen og da møter vi ofte klynger som jogger sammen eller to og to. Jeg hører pesing, spytting og harking og aner rett og slett ikke hvor jeg skal gå lengre for og få "fred". På kvelden prøver jeg å gå så sent ut at de er ferdige med dagens jogging. Jeg er ikke smittet, men har astma. Spriter meg før og etter tur samt jeg går med hansker og ullskjerf. Holder meg 1 meter unna andre. Føler det er meget uansvarlig av disse som bare MÅ jogge nå, og siterer dagsavisen at dette er "sivil udugelighet" på høyt plan. Hva mener andre?  

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/sivil-udugelighet-1.1685461

Endret av Butternut
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler ikke at min jogging er sivil ulydighet, men bor heller ikke i storby og det har jeg valgt bevisst. Føler ikke at det er jogginga mi som er problemet her jeg bor, men heller at folk tar opp hele gangfeltene når de stopper opp for å prate og ikke evner å gå til siden sånn at man ikke greier å ha avstand til de om man ikke skal løpe langt uti veien. Det hadde jo vært akkurat samme problem om jeg gikk eller jogget 🤷‍♀️

Anonymkode: a28c3...509

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nå gjelder det å utforske gjengrodde stier, det finnes masse andre steder å gå tur enn rundt Sognsvann, langs Akerselva eller rundt Østensjøvannet. 

Alle bør komme seg ut, trene eller gå turer. Hvis alle tar hensyn så går det bra. 

Endret av kvinneguide
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er også et problem rundt her jeg bor. Folk går i kø langs veiene for å "lufte seg", gjerne 2 og 2 sammen. i trimløypene er det ikke mer en 10 sekunder mellom hvert menneske man treffer på som springer eller går runder. Dette er faktisk ikke helsemessig forsvarlig eller lovlig. Tydelig folk ser på hjemmekontor eller isolering som ferie... Vi får se nå til uken hva konsekvensene av dette blir fra statlig hold. gratulerer spreke sosiale Norge...

Anonymkode: 96fca...42c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også et problem rundt her jeg bor. Folk går i kø langs veiene for å "lufte seg", gjerne 2 og 2 sammen. i trimløypene er det ikke mer en 10 sekunder mellom hvert menneske man treffer på som springer eller går runder. Dette er faktisk ikke helsemessig forsvarlig eller lovlig. Tydelig folk ser på hjemmekontor eller isolering som ferie... Vi får se nå til uken hva konsekvensene av dette blir fra statlig hold. gratulerer spreke sosiale Norge...

Og hvordan treffer du på dem? 

Anonymkode: 3895b...f7f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss som går 2 sammen, er ektefeller/samboere.

Anonymkode: 5a74c...f1a

• Liker 5
Skrevet

Hva med å søke opp noen nye områder å jogge? Ta en sti inn i en skog i nærheten om det fins? Det kan jo umulig være fult av joggere overalt.. Og i tillegg så kanskje du oppdager noen nye fine områder å bruke senere også! 😀

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Butternut skrev:

Jeg bor ved et av Oslo`s mest populære turområder, og allerede rundt kl 08:00 møter jeg opptil 15-20 joggere på min halvtimes gåtur med hunden. Litt senere på dagen, må vi ut igjen og da møter vi ofte klynger som jogger sammen eller to og to. Jeg hører pesing, spytting og harking og aner rett og slett ikke hvor jeg skal gå lengre for og få "fred". På kvelden prøver jeg å gå så sent ut at de er ferdige med dagens jogging. Jeg er ikke smittet, men har astma. Spriter meg før og etter tur samt jeg går med hansker og ullskjerf. Holder meg 1 meter unna andre. Føler det er meget uansvarlig av disse som bare MÅ jogge nå, og siterer dagsavisen at dette er "sivil udugelighet" på høyt plan. Hva mener andre?  

Hvorfor skal du få lov til å gå tur med hunden din flere ganger om dagen, mens joggere må holde seg hjemme? Hvorfor driver ikke du med "sivil udugelighet", hva nå enn det er

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper hver dag. Sannsynligheten for at jeg skal behøve sykehusplass om jeg får viruset er helt forsvinnende liten. Så satser jeg på at risikogruppene holder seg unna de mest populære turstiene.

Når det gjelder butikker og andre møteplasser er jeg selvfølgelig ytterst forsiktig, da jeg vet at det er mange i risikogruppene som må innom her. 

Anonymkode: 918d8...7a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Butternut skrev:

Jeg mener han som har skrevet innlegget bør ta en titt i speilet. Han skriver at «han måtte ut en tur» og valgte da å gå langs en av byens mest populære strekninger. Hvorfor mener han at joggerne der er verre enn han selv? Han er jo der og potensielt sprer smitte i like stor grad! Nå kjente jeg at jeg ble irritert. For en tulling.

Anonymkode: 9abb0...47f

• Liker 9
Skrevet

Sivil udugelighet 🤣🤣

De er ute å jogger, du er ute å lufter hund.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Verre med de som sitter på kafé eller på uteservering med en pils, synes jeg.

Jogging er ikke verre enn noe annet så lenge man viser hensyn.

Anonymkode: d6ca4...ff5

• Liker 4
Skrevet

Jeg må en tur til byen for å kjøpe en del til PCen, og tror jammen jeg skal ta bilder av eventuelle invaderende joggere på veien. Møtte på masse av dem sist jeg måtte ut, og hva nære ved å svinge armen rett i solar plexus på enkelte av dem. Makan til hensynsløse idioter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Okapi skrev:

Jeg må en tur til byen for å kjøpe en del til PCen, og tror jammen jeg skal ta bilder av eventuelle invaderende joggere på veien. Møtte på masse av dem sist jeg måtte ut, og hva nære ved å svinge armen rett i solar plexus på enkelte av dem. Makan til hensynsløse idioter.

Vil jo si det å beholde fysisk og mental helse er betydelig viktigere aktivitet enn en del til en PC. 

I alle fall mot et virus som helt tydelig angriper lungene, der de med dårlig lungekapasitet er dårligst stilt. 

• Liker 4
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil jo si det å beholde fysisk og mental helse er betydelig viktigere aktivitet enn en del til en PC. 

I alle fall mot et virus som helt tydelig angriper lungene, der de med dårlig lungekapasitet er dårligst stilt. 

Du kan ta situps hjemme, eller løpe på veier som ikke brukes til og fra nødvendige ærend. Du MÅ ikke trene midt i Storgata.

Jeg kan heller ikke si at jeg dropper hjemmekontoret i dag fordi hensyn til joggere skal prioriteres over fungerende utstyr.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at det skal være et problem at folk jogger, men ok at folk går på tur.. De som jogger blir jo "fortere ferdig" med strekningen de løper enn de som dasser avgårde på tur. Jeg jogger ikke selv, men ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 29fa3...6ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at det skal være et problem at folk jogger, men ok at folk går på tur.. De som jogger blir jo "fortere ferdig" med strekningen de løper enn de som dasser avgårde på tur. Jeg jogger ikke selv, men ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 29fa3...6ec

Fordi joggerne passerer en hel masse mennesker, tett på, mens de puster og peser og spruter svette og spytt. Når man går tur holder man samme tempo som de andre turgåerne, og kan lett holde et par meters avstand.

Anonymkode: a90ae...d2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Okapi skrev:

Du kan ta situps hjemme, eller løpe på veier som ikke brukes til og fra nødvendige ærend. Du MÅ ikke trene midt i Storgata.

Jeg kan heller ikke si at jeg dropper hjemmekontoret i dag fordi hensyn til joggere skal prioriteres over fungerende utstyr.

Jeg gjør ikke det. Jeg trener kl 9 hver morgen. Så ikke en eneste person i dag. 

Utstyr til hjemmekontor kjøpte jeg på nett i det dette traff, og hentet på posten en grytidlig morgen. 

Situps har forresten null-niks effekt på lungekapasitet, så det er langt fra det jeg ønsker å prioritere i disse dager. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjør ikke det. Jeg trener kl 9 hver morgen. Så ikke en eneste person i dag. 

Utstyr til hjemmekontor kjøpte jeg på nett i det dette traff, og hentet på posten en grytidlig morgen. 

Situps har forresten null-niks effekt på lungekapasitet, så det er langt fra det jeg ønsker å prioritere i disse dager. 

Så fint for deg da, da er det ikke deg vi reagerer på. Kanskje du kan overtale dine medjoggere til å ta hensyn også.

Jeg kunne sikkert bestilt over nett, men det tar meg et kvarter å gå bort til butikken. Mener du oppriktig jeg skulle latt det gå 1-2 dager uten arbeid, for å gi plass til joggere i hovedgatene?

Kommentaren om lungekapasitet er forøvrig hinsides absurd.

• Liker 3
Skrevet

Joggere sprer mye mer dråper fra pusten og de jeg har møtt på tar ingen hensyn når de passerer folk. Man må ikke jogge for å få mosjonert, og man må definitivt ikke jogge der det er folk. 

• Liker 2
  • Opprett ny...