Gå til innhold

Forvirrende råd ang. karantene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er forkjølet. Har ikke reist, eller vært i kontakt med noen som har fått påvist viruset, såvidt jeg vet. Skal jeg holde meg hjemme eller ikke?011E2161-24A2-4C14-9C78-4586148D7479.jpeg.476208f7ad999b8ac6b89ad43c931012.jpeg

Anonymkode: 42070...eb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rådet har vært tydelig i flere dager at du skal holde deg hjemme ved symptomer som også kan skyldes forkjølelse. Men de gjør det forvirrende ved å si «hold deg hjemme» til det, og kriteriene for karantene noe annet. Aner ikke hva forskjellen går ut på, særlig siden jeg hørte de si på en av konferansene at man skulle unngå å gå på butikken ved slike symptomer.

Det blir kanskje bare ordspikkeri, de kunne like godt sagt karantene ved symptomer i stedet for hold deg hjemme, enklere å forstå da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre at dem som ikke har symptomer, men har hatt kontakt med en som er smittet eller har vært i utlandet, er i karantene.

Mens dem som har symptomer er i isolasjon.

Jeg fikk beskjed av legen om at jeg må isoleres hjemme. Har ikke vært i kontakt med en smittet som jeg vet, og ikke i utlandet, men har en kraftig (forhåpentligvis) forkjølelse.

Anonymkode: 0e56a...398

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk høre at dem som ikke har symptomer, men har hatt kontakt med en som er smittet eller har vært i utlandet, er i karantene.

Jeg fikk beskjed av legen om at jeg må isoleres hjemme. Har ikke vært i kontakt med en smittet som jeg vet, og ikke i utlandet, men har en kraftig (forhåpentligvis) forkjølelse.

Det høres jo riktig ut. Utrolig dumt at de skaper forvirring rundt begrepene, helsedirektoratet (som spørsmålene over er fra) burde jo svart det klart og tydelig at ved symptomer skal man være i isolasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Det høres jo riktig ut. Utrolig dumt at de skaper forvirring rundt begrepene, helsedirektoratet (som spørsmålene over er fra) burde jo svart det klart og tydelig at ved symptomer skal man være i isolasjon.

Ja, absolutt. Jeg var ganske forvirret da jeg skulle lese om det, men synes legen forklarte det slik det burde stå.

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er ikke riktig. Isolasjon er kun hvis du testes for eller får påvist Covid19. 

Er man forkjøla skal man holde seg hjemme til én dag uten symptomer. Det kalles ikke karantene, og varer ikke 14 dager slik karantene gjør. Karantene brukes altså om de 14 dagene, og man kan bøtelegges hvis man bryter karantene. 

Men jeg skjønner at det fremstår ulogisk. Har du symptomer på korona slipper du karantene, har du vært i Sverige (eller Stavanger for den saks skyld og bor på Hjelmeland) og er helt frisk må du i karantene... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hoster litt av og til etter forkjølelse for 3 uker siden, lite og lett... veldig usikker på om jeg kan dra på butikken og handle da for det er jo et symptom men føler jeg kan hoste 1-2 ganger i uka når jeg er helt frisk også. Synes også reglene er litt uklare 😕 har holdt meg hjemme og mannen handler. 

Anonymkode: 50e3b...41c

• Opprett ny...