AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #1 Skrevet 21. mars 2020 Tenker på skoler, restauranter, kino, utelivet, treningssenterne… hvor lenge er vi i lockdown tror dere? Anonymkode: b6a69...f9e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #3 Skrevet 21. mars 2020 Til i midten av april tror jeg, vil deretter sakte men sikkert åpne mer og mer. Rundt starten av sommern er alt oppe å går som før, iallefall de bedrifter osv som ikke gikk konk. Vil fremdeles være lockdown osv for de eldste og risikogruppene inntil vaksine er oppe å går. Det ordner seg dette, men økonomisk vil vi fortsette å se ettervirkninger av dette i en god stund fremover. Bare mine tanker. Anonymkode: 87962...966 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #4 Skrevet 21. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Til i midten av april tror jeg, vil deretter sakte men sikkert åpne mer og mer. Rundt starten av sommern er alt oppe å går som før, iallefall de bedrifter osv som ikke gikk konk. Vil fremdeles være lockdown osv for de eldste og risikogruppene inntil vaksine er oppe å går. Det ordner seg dette, men økonomisk vil vi fortsette å se ettervirkninger av dette i en god stund fremover. Bare mine tanker. Anonymkode: 87962...966 Folkehelseinstituttet spår jo at toppen av koronaepidemien vil komme i mai. https://www.aftenposten.no/norge/i/3JOz5L/ny-risikorapport-koronaviruset-vil-ramme-norge-hardest-i-mai-august Virker rart at om myndighetene skal lempe på tiltakene før det. Det er jo rundt toppen tiltakene er viktigst for det er jo da sjansen for å bli smittet er størst og det er da det er da helsevesenet vil merke ressursmangelen mest. Anonymkode: b9374...e1c 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #5 Skrevet 21. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker på skoler, restauranter, kino, utelivet, treningssenterne… hvor lenge er vi i lockdown tror dere? Anonymkode: b6a69...f9e Vi er jo ikke i lockdown nå. Men landet vil ikke komme tilbake til normalen før 2022 tror jeg. Anonymkode: 1951a...0f0 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folkehelseinstituttet spår jo at toppen av koronaepidemien vil komme i mai. https://www.aftenposten.no/norge/i/3JOz5L/ny-risikorapport-koronaviruset-vil-ramme-norge-hardest-i-mai-august Virker rart at om myndighetene skal lempe på tiltakene før det. Det er jo rundt toppen tiltakene er viktigst for det er jo da sjansen for å bli smittet er størst og det er da det er da helsevesenet vil merke ressursmangelen mest. Anonymkode: b9374...e1c Enig. Selv tror jeg dette året blir kjempetøft, uansett hvilken strategi vi velger, så jeg tror ikke vi får et normalt liv igjen før neste år. Dessverre... Anonymkode: 9ddf8...48b 1
Jr.Garcon Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker på skoler, restauranter, kino, utelivet, treningssenterne… hvor lenge er vi i lockdown tror dere? Anonymkode: b6a69...f9e Hvis det innføres fult portforbud fra mandag, så håper og tror jeg at samfunnet er i gang igjen i august-september. Fortsetter vi som nå og venter to-tre-fire uker før portforbud innføres, så får en håpe at ting er tilbake til normalen i desember eller ut på nyåret, og at man har overlevd kaoset. Jeg håper veldig at jeg tar helt feil, men jeg klarer ikke å forstå hvordan ting skal stoppe når folk trener i parker, har fester, farter rundt over kommunegrenser, drar på besøk, har selskaper, handler på kjøpesenter, på grønland handler hundrevis av utlendinger grønnsaker mens de står som sild i tønne osv osv. Det er kun en ting som nytter i Norge og det er forbud - folk hører jo faen ikke, og når 3 av 10 vet best selv og fnyser av eksperter og WHO, så er det ingen annen vei enn tvang. Sånn jeg har forstått det så er jo viruset - på grunn av inkubasjonstiden - som en tsunami, og vannet her i Norge driver fortsatt å trekker seg tilbake og flodbølgene som kommer ( i flertall siden smitten fortsetter daglig ) får en nå bare inderlig håpe ikke blir like store som de Italia opplever. Jeg mener FHI opprinnelig hadde bereget at 100 skulle være smittet i Norge innen utgangen av mars..Nå er vi på ca 2000 og 100+ lagt inn på intensiv avdelingene. Det lover helt ekstremt dårlig, og jeg forstår ikke hvorfor ikke Norge bare har hørt på italia og Kina og lukket alt ned øyeblikkelig. Men jeg håper virkelig at jeg har helt feil og at jeg har misforstått hele greia. Endret 21. mars 2020 av Jr.Garcon 10
Kaisamaia Skrevet 21. mars 2020 #9 Skrevet 21. mars 2020 Aner ikke. Vet ikke hva jeg skal tro lenger. Vi holder oss hjemme selv om vi ikke er i karantene. Synes det burde bli portforbud. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #10 Skrevet 21. mars 2020 Tror ting begynner å normalisere seg i juni. Skolene åpner i august. Men ferien tas innenlands i år. Kanskje neste år og. Anonymkode: 17225...cfb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #11 Skrevet 21. mars 2020 Alt mellom noen uker og 10 år. Vi vet ikke. Anonymkode: 9042c...99e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #12 Skrevet 21. mars 2020 3 timer siden, Jr.Garcon skrev: Hvis det innføres fult portforbud fra mandag, så håper og tror jeg at samfunnet er i gang igjen i august-september. Fortsetter vi som nå og venter to-tre-fire uker før portforbud innføres, så får en håpe at ting er tilbake til normalen i desember eller ut på nyåret, og at man har overlevd kaoset. Jeg håper veldig at jeg tar helt feil, men jeg klarer ikke å forstå hvordan ting skal stoppe når folk trener i parker, har fester, farter rundt over kommunegrenser, drar på besøk, har selskaper, handler på kjøpesenter, på grønland handler hundrevis av utlendinger grønnsaker mens de står som sild i tønne osv osv. Det er kun en ting som nytter i Norge og det er forbud - folk hører jo faen ikke, og når 3 av 10 vet best selv og fnyser av eksperter og WHO, så er det ingen annen vei enn tvang. Sånn jeg har forstått det så er jo viruset - på grunn av inkubasjonstiden - som en tsunami, og vannet her i Norge driver fortsatt å trekker seg tilbake og flodbølgene som kommer ( i flertall siden smitten fortsetter daglig ) får en nå bare inderlig håpe ikke blir like store som de Italia opplever. Jeg mener FHI opprinnelig hadde bereget at 100 skulle være smittet i Norge innen utgangen av mars..Nå er vi på ca 2000 og 100+ lagt inn på intensiv avdelingene. Det lover helt ekstremt dårlig, og jeg forstår ikke hvorfor ikke Norge bare har hørt på italia og Kina og lukket alt ned øyeblikkelig. Men jeg håper virkelig at jeg har helt feil og at jeg har misforstått hele greia. Vel, tar du fra folk muligheten til å ta en luftetur/løpetur i parken (i trygg avstand fra andre) så ødelegger man folkehelsa, og med det alle muligheter for å komme tilbake til noe noensinne i vår levetid. Men Norge og den vestlige verden er sannsynligvis ferdig uansett nå, og ingen av de som er voksne nå kommer til å oppleve det som det var noensinne. Anonymkode: 9042c...99e 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #13 Skrevet 21. mars 2020 3 timer siden, Kaisamaia skrev: Aner ikke. Vet ikke hva jeg skal tro lenger. Vi holder oss hjemme selv om vi ikke er i karantene. Synes det burde bli portforbud. Kan ikke dere psykisk syke holde dere inne uten å kreve portforbud for alle? Anonymkode: 337c0...f55 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #14 Skrevet 21. mars 2020 Hvis smittetoppen kommer i August eller September betyr det jo bare at man kan åpne gradvis tidligere, det er jo denne kurven vi prater om. Vi får vel et slags svar ila uka, men 14. April er vel et bra mentalt mål. Anonymkode: 7dd78...814
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #15 Skrevet 21. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, tar du fra folk muligheten til å ta en luftetur/løpetur i parken (i trygg avstand fra andre) så ødelegger man folkehelsa, og med det alle muligheter for å komme tilbake til noe noensinne i vår levetid. Men Norge og den vestlige verden er sannsynligvis ferdig uansett nå, og ingen av de som er voksne nå kommer til å oppleve det som det var noensinne. Anonymkode: 9042c...99e Dramatisk much? 🙈. Anonymkode: afff3...e74 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #16 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis smittetoppen kommer i August eller September betyr det jo bare at man kan åpne gradvis tidligere, det er jo denne kurven vi prater om. Vi får vel et slags svar ila uka, men 14. April er vel et bra mentalt mål. Anonymkode: 7dd78...814 Hvem som sier august eller september? Har no hørt mai-juli. Anonymkode: afff3...e74
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #17 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dramatisk much? 🙈. Anonymkode: afff3...e74 Nei, dessverre. Vanligvis er sånt noe som skjer i en dårlig katastrofefilm eller scifi bok. Men nå skjer det i virkeligheten, det er ganske sykt. Anonymkode: 9042c...99e
GrønnNellik68 Skrevet 21. mars 2020 #18 Skrevet 21. mars 2020 Slik det gjøres nå vil mindre puljer bli smittet i gangene. D er planen har jeg skjønt. Slik at ikke alle blir syke samtidig og sprenger helsevesenet. Dette vil selvsagt gjøre at det vil ta lengre tid enn å stenge alle inne samtidig. Stenge alle inne er en sikker på at viruset er borte før en går ut. Det får da ikke sjansen til å spre seg. Jeg vet hva jeg ville valgt. Vi som var på tiltak hos nav sitter nå hjemme å glaner i veggen. Ja jeg kan bli kalt ur til krisehjelp i matvarehandel ... d er helt greit selv om jeg er utdannet noe annet. Heler jobbe enn å sitte hjemme på hybelen. Men jeg tror med denne strategien regjering har valgt så blir næringsliv helt rasert. Viruset er forhåpentligvis på retur i august. Da begynner jobben å bygge opp alt igjen. Restauranter, kino, alt vi hadde før dette. Jeg som arbeidsledig ser liten sjanse til jobb da konkurransen nå vil bli enorm. Lengre har jeg ikke turt å tenke.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #19 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, dessverre. Vanligvis er sånt noe som skjer i en dårlig katastrofefilm eller scifi bok. Men nå skjer det i virkeligheten, det er ganske sykt. Anonymkode: 9042c...99e Har du en spåkule? Anonymkode: d441b...2fa
GrønnNellik68 Skrevet 21. mars 2020 #20 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du en spåkule? Anonymkode: d441b...2fa Har du ikke fått med deg noe av hva som skjer rundt deg? Sitter du kanskje å trasser på den fete hytta di i Hemsedal?? 1
Anbefalte innlegg