Gå til innhold

Les denne artikkelen for å få litt perspektiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html

Kort sammenligning av COVID-19 og vanlig influensa for de som ikke gidder å lese artikkelen (datert 18. mars):

COVID-19: 220 000 smittede 9300 døde på verdensbasis.

Influensa i bare USA: 36 millioner, 370 000 innlagt på sykehus, 22000 døde. Gjelder denne sesongen i USA hittil i år (snaue 3 mnd).

Svineinfluensa i 09/10: 151 000 - 575 000 døde på verdensbasis (antall smittede ikke opplyst).

Moral: vær så snill å behold roen, gjør eget "forskningsarbeid" for å sette dere inn i sammenlignbare situasjoner for å beholde perspektivet. Spør dere selv om dette viruset er god nok grunn til å godta innskrenking av deres personlige rettigheter som mennesker. Foreldre med barn; tenk dere nøye om. Vil dere at deres egne barn skal vokse opp uten den samme friheten dere selv har hatt?

I 1918-20 herjet Spanskesyken, den tok ca 50 millioner liv. Gav de som levde da bort sine rettigheter? Tyve år seinere raste 2. verdenskrig og kostet ca 50-60 millioner liv. Liv som i stor grad gikk tapt i kampen mot tyrani. Skal denne virussykdommen få undergrave de rettighetene som alle disse menneskene kjempet, og døde for?

Jeg prøver ikke å skremme, jeg prøver å overbevise dere som måtte lese dette om å beholde roen, perspektivet, og ikke blindt gå med på inngripende lovforslag bare fordi dere tror det vil gi dere trygghet. Tilsidesetting av menneskerettighetene, som er ytterste konsekvens av lovforslaget, beskytter IKKE mot virus eller andre katastrofer. Det gjør det derimot mulig å herske over livene til folk med hensynsløshet.

Anonymkode: 4dccf...f71

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at man skal sammenlikne tallene for avsluttede sykdommer med en som så vidt er i startgropen, og late som det gir et godt bilde? Selv om tallene du oppgir allerede er utdaterte, 2 dager seinere?

Anonymkode: 7f170...8cb

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at man skal sammenlikne tallene for avsluttede sykdommer med en som så vidt er i startgropen, og late som det gir et godt bilde? Selv om tallene du oppgir allerede er utdaterte, 2 dager seinere?

Ja.

Formålet er ikke å danne seg fasit; formålet er perspektiv. Det utnyttes grovt at folk flest ikke har oversikt eller sammenligningsgrunnlag.

Influensasesongen er ikke over. Om du leser artikkelen og klikker deg inn på der det står mer om "flu" her: https://www.livescience.com/54509-flu-influenza.html

så ser du at 2017/18 sesongen tok 80k liv i USA, og 900k sykehusinnlagte. La oss si at sesongen varte et helt år, altså 365 dager. Da kunne avisene i USA hatt et skummelt barometer som opplyste om ca 219 døde hver bidige dag året igjennom. I løpet av Januar ville de vært oppe i ca 6800 dødsfall. Tror du ikke dette hadde skremt vettet av folk dersom de brukte samme retorikk som de bruker om Korona? De kunne sågar sagt "til tross for at vi har en vaksine DØR 219 mennesker HVER DAG" og så videre. I løpet av mars hadde barometeret vist over 20000 dødsfall. Den samme panikken kunne lett blitt konstruert med vanlig influensa! Faktum er at dødstallene i de månedene ville sett langt mer drastiske ut, siden sesongen ikke strekker seg jevnt over 365 dager, men er verst på nyåret.

Poenget er, nok en gang; perspektiv. Vi må ikke la panikk over et virus få konsekvenser for våre rettigheter som mennesker.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

så ser du at 2017/18 sesongen tok 80k liv i USA, og 900k sykehusinnlagte. La oss si at sesongen varte et helt år, altså 365 dager.

For å gi deg et perspektiv:

Når man bruker beregnede tall, slik du gjør over, får man at det er 17 000 influensa-relaterte dødsfall per sesong i Italia:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

Hvis man derimot teller personer som er registrert å ha dødd av influensa, slik man gjør med COVID-19 dødsfall, kommer man til 240 for sesongen 2019/2020, fram til januar:

https://www.thelocal.it/20200123/flu-outbreak-in-italy-half-a-million-people-struck-down-in-a-week

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å gi deg et perspektiv:

Når man bruker beregnede tall, slik du gjør over, får man at det er 17 000 influensa-relaterte dødsfall per sesong i Italia:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

Hvis man derimot teller personer som er registrert å ha dødd av influensa, slik man gjør med COVID-19 dødsfall, kommer man til 240 for sesongen 2019/2020, fram til januar:

https://www.thelocal.it/20200123/flu-outbreak-in-italy-half-a-million-people-struck-down-in-a-week

Hva er forskjellen på de som er registrert som å ha dødd av influensa? Har de blitt obdusert slik at man har stadfestet at dette var dødsårsaken, mens de 17000 bare er dødsfall hvor pasienten samtidig hadde influensa?

Jeg kan ikke se for meg at de obduserer en brøkdel av alle de som dør av Korona. Så man kan like godt kalle det Korona-relaterte dødsfall; uten obduksjon er man ikke 100% sikker på hva som fikk begeret til å renne over. Foreløpig utgjør Korona-relaterte dødsfall i Italia 1/4 av en influensasesongs offere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du forstår alvoret Ts. Hvorfor land etter land stenger grensen. Hvorfor skoler stenges, samlinger forbys, folk settes i karantene og hvorfor vi setter hele verdens økonomien på spill. Hadde ikke viruset vært farlig på sin måte, hadde det aldri skjedd. For virus er rundt oss konstant, kjente og ukjente. 

Det er ikke fordi den har en enorm høy dødsrate som er grunnen til at den er farlig. Det er fordi den smitter veldig lett, man kan gå med sykdommen over lengre tid uten å ha symptomer, men fortsatt smitte. Det er fordi vi vet ikke om folk blir immune, hvilken senskader den gir og om den vil muttere ytterligere til å bli et langt mer farlig virus. Og et enda skumlere, første runde skader den lungene, andre runde dreper den. 

Hadde ikke land på land prøvd å stoppe det, hadde vi sett langt høyere dødsfall i verden i dag. Langt flere syke og smittede, og ikke bare corona syke. 

Influensa forskes på hele tiden. Vi har vaksiner mot influensa og ikke langt unna en vaksine som er langt mer effektiv enn de vi har i dag. Sykehusene har tilpasset seg og har en kapasitet til å ta imot influensa syke. Coronaviruset er nytt. Fortsetter det slik som det gjør nå og vi på ingen måte klarer å stoppe det, vil nok vi klare å tilpasse oss dette også, men vi trenger tid. 

Enda, med så mange tiltak overfylles sykehus etter sykehus pga en enorm rask smitte, med langsom sykdomsforløp som gjør at de mest utsatte pasientene vil trenge hjelp fra dager og opptil måneder. Og hva skjer da? Jo, kvaliteten på behandling av både corona pasienter og andre syke vil gå drastisk ned. En skade eller sykdom som er lett å behandle kan fort bli livstruende. En annenting som er svært skummelt er når den treffer fattige land for fult, hvor mennesker allerede har nedsatt immunforsvar og dårlig helsevesen. 

Jeg er selv et mildt tilfelle i statistikken. For under en måned siden løpte jeg litt over en mil 2 ganger i uken og var aktiv med ballidrett. De siste dagene har jeg slitet med å gå opp noen trappetrinn. Jeg er mer andpusten av å hente noe på kjøkkenet som er noen meter fra sofaen, enn ved å løpe i en time. Jeg er mer andpusten enn min far med kolst. Det er ganske stor forskjell på kort tid og man aner ikke hva langtidsskadene på lungene kan være. 

Vi er kun i startfasen av coronaviruset. Ingen aner hvordan det blir i morgen, om en uke, om en måned eller år. Jeg vil heller innskrenke mine rettigheten en kort stund enn å finne ut hvor mange menneskeliv viruset tar og ødelegger hvis det spres fritt. Å se hva som skjedde i Italia er et godt eksempel på hvor ille det kan bli på kort tid.

Vi er ekstremt heldig som lever i såpass trygt, rikt og fritt land, og det vil vi forhåpentligvis klare å bygge opp igjen etter dette også. Litt offering for en kort periode klarer vi og kanskje vi lærer en ting eller to etter dette. 

Anonymkode: 74265...d30

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herregud.. vi er i starten av en pandemi. Denne sammenligningen GIR INGEN MENING. Det blir som å se på influensa 1. Januar, få dør da, og så konkludere med at så mange dør av influensa totalt.

Null logikk.

Anonymkode: 37346...ac5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok langt flere døde fra Kina og Nord-Korea spesielt, enn det tallene viser. 

Anonymkode: 37e83...942

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.. vi er i starten av en pandemi. Denne sammenligningen GIR INGEN MENING. Det blir som å se på influensa 1. Januar, få dør da, og så konkludere med at så mange dør av influensa totalt.

Null logikk.

Pisspreik. Jeg gav referanser til fullstendige influensasesonger, og Korona har nå vært i aksjon siden november 2019. Ikke lyv og lat som at det startet for ei uke siden. Det er tilstrekkelig sammenligningsgrunnlag til å se om denne vanvittige reaksjonen gir mening.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Erna kommer ikke til å misbruke makten sin til å sette deg i slavearbeid eller tvinge deg til noe grusomt. Hun ønsker å bli gjenvalgt og derfor vil dette gå helt bra. 

Anonymkode: 44924...327

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pisspreik. Jeg gav referanser til fullstendige influensasesonger, og Korona har nå vært i aksjon siden november 2019. Ikke lyv og lat som at det startet for ei uke siden. Det er tilstrekkelig sammenligningsgrunnlag til å se om denne vanvittige reaksjonen gir mening.

Influensasesongen har ikke vart i tre måneder. Sesongen regnes fra uke 40. Det er også merkelig å sammenlikne med tall fra USA, da mange trolig ikke tar vaksine mot sesonginfluensa pga at de må betale mye av kostnaden selv.

Anonymkode: a5eac...013

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Influensasesongen har ikke vart i tre måneder. Sesongen regnes fra uke 40. Det er også merkelig å sammenlikne med tall fra USA, da mange trolig ikke tar vaksine mot sesonginfluensa pga at de må betale mye av kostnaden selv.

Du får gjøre litt mer research på egenhånd da! Noe jeg oppfordrer alle til. Vi har i ukesvis blitt utsatt for svært ensidig rapportering om ett virus, og bare noen få sammenligninger spredt rundt i enkeltartikler. Og de som står bak dette, myndigheter med god hjelp av mediene, har oppnådd det de ville. Folk sier nå rett ut at de er villige til å godta diktaturmakt for å "beskyttes" mot dette viruset som de er overbevist om at vil drepe flere hundre tusen nordmenn hvis vi ikke godtar absolutt alt av urimelige tiltak. Da er det på tide å lese seg opp på lignende virus og andre ting folk dør av, og reflektere over hva det er som egentlig skjer. Om du ikke ønsker at folk skal gjøre dette og tenke selv så tar du virkelig for gitt den friheten vi til nå har hatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:roll: Vi har ikke nådd toppen enda. Dette viruset er mye mer smittsomt enn vanlig influensa,  så jo, det har nettopp startet. Statistikken blir noe HELT annet om noen måneder når store deler av landet er smittet. Hvorfor er logikk så vanskelig for enkelte?

• Liker 1
Skrevet

Noe av poenget her er det ukjente elementet. Influensa kjenner vi til, og har en beredskap for. Covid 19 kjenner vi ikke til, og har ikke en beredskap for. 

Det er ingen som truer med massedød ala svartedauden, men det er overbelastning av et allerede sprengt helsesystem i en ukjent situasjon som er faren her. Covid 19 smitter ekstremt hurtig, og for noen gir den veldig lavt sympomtrykk - noe som gjør at den spres lettere. (dette er med på å øke faren for utsatte grupper).

Når det kommer til lovendringen skal det stå i vedtaket at det ikke kan settes over menneskerettighetene som vi har rattifisert gjennom FN konvensjonen. Utover det er jeg forsåvidt enig i at dette er et skummelt lovforslag,og er glad for at AP nå tar til ordet for at den bare skal gjelde i 30 dager. Jeg hadde ønsket meg en samlingsregjering. 

Ikke gå i den fella av at du har lest noen artikler, og så føler du at du vet og kan så veldig mye bedre enn alle andre. Det er slik folk blir motstandere av vaksine. ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel  jeg er uenig med trådstarter om pandemien, men jeg er enig om lovforslaget.

Jeg tror ikke at regjeringen vil misbruke den, jeg ser behovet for raske løsninger, men jeg tror det kunne blitt løst på en annen måte enn et lovforslag om all makt til regjeringen.

En samlingsregjering bestående av representanter fra alle/flere partier hadde gjort det lettere for meg å godta forslaget.

Anonymkode: b47c0...7be

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjøre litt mer research på egenhånd da! Noe jeg oppfordrer alle til. Vi har i ukesvis blitt utsatt for svært ensidig rapportering om ett virus, og bare noen få sammenligninger spredt rundt i enkeltartikler. Og de som står bak dette, myndigheter med god hjelp av mediene, har oppnådd det de ville. Folk sier nå rett ut at de er villige til å godta diktaturmakt for å "beskyttes" mot dette viruset som de er overbevist om at vil drepe flere hundre tusen nordmenn hvis vi ikke godtar absolutt alt av urimelige tiltak. Da er det på tide å lese seg opp på lignende virus og andre ting folk dør av, og reflektere over hva det er som egentlig skjer. Om du ikke ønsker at folk skal gjøre dette og tenke selv så tar du virkelig for gitt den friheten vi til nå har hatt.

Eksakt hva er det myndighetene står bak? Hva er det de vil oppnå?

Mulig jeg tar feil, men du gir inntrykk av å tro at det ligger en eller annen stor konspirasjon bak koronaepidemien. Den såkalte researchen du bedriver blir i så tilfelle ganske verdiløs når du ikke gjør det uten bias.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html

Kort sammenligning av COVID-19 og vanlig influensa for de som ikke gidder å lese artikkelen (datert 18. mars):

COVID-19: 220 000 smittede 9300 døde på verdensbasis.

Influensa i bare USA: 36 millioner, 370 000 innlagt på sykehus, 22000 døde. Gjelder denne sesongen i USA hittil i år (snaue 3 mnd).

Svineinfluensa i 09/10: 151 000 - 575 000 døde på verdensbasis (antall smittede ikke opplyst).

Moral: vær så snill å behold roen, gjør eget "forskningsarbeid" for å sette dere inn i sammenlignbare situasjoner for å beholde perspektivet. Spør dere selv om dette viruset er god nok grunn til å godta innskrenking av deres personlige rettigheter som mennesker. Foreldre med barn; tenk dere nøye om. Vil dere at deres egne barn skal vokse opp uten den samme friheten dere selv har hatt?

I 1918-20 herjet Spanskesyken, den tok ca 50 millioner liv. Gav de som levde da bort sine rettigheter? Tyve år seinere raste 2. verdenskrig og kostet ca 50-60 millioner liv. Liv som i stor grad gikk tapt i kampen mot tyrani. Skal denne virussykdommen få undergrave de rettighetene som alle disse menneskene kjempet, og døde for?

Jeg prøver ikke å skremme, jeg prøver å overbevise dere som måtte lese dette om å beholde roen, perspektivet, og ikke blindt gå med på inngripende lovforslag bare fordi dere tror det vil gi dere trygghet. Tilsidesetting av menneskerettighetene, som er ytterste konsekvens av lovforslaget, beskytter IKKE mot virus eller andre katastrofer. Det gjør det derimot mulig å herske over livene til folk med hensynsløshet.

Hva med å sammenligne tall fra Kina mot tall fra Kina?

Du er klar over at de "influensatallene" kun er estimater og statistikk? En ekstrem kortversjon er at de tar forskjellen på hvor mange som dør når det er influensatid og så trekker de fra hvor mange som dør i samme periode når det ikke er influensatid, og sier at disse dødsfallene skyldes influensa. Det er litt mer avansert, men det er bare estimater og modeller med høy usikkerhet der man inkluderer alt som KAN være influensa eller relatert til det, og så ganger opp.

Vi kan se på Kina sine tall?

Influensa i Kina, siste offisielle tall, 2018: 144 døde

Coronavirus i Kina, så langt siste offisielle tall: 3255 døde.

Her håper jeg vi kan få litt perspektiv.

Er det Kina som teller feil, eller er det CDC som har for høye estimater? Sannsynligvis en mellomting, men sammenligning mellom influensa og coronaviruset er som å sammenligne epler og kameler.

De som "dør av influensa" dør stort sett ikke fordi de blir veldig syke og legges inn på sykehus, før de dør av sepsis eller multiorgansvikt.

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/how-cdc-estimates.htm

Jeg håper folk snart kan slutte å sammenligne dette med influensa og forkjølelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man setter inn så mange tiltak er jo for å bremse spredningen for at helsevesenet ikke skal bli overbelastet.
Se på hva som skjer i Italia og nå England, som ikke har gjort nok tiltak.
Det er dette man prøver å unngå for at man ikke skal måtte ta grusomme valg, som de må i Italia.
Folk vil dø av covid 19, folk vil bli smittet av covid 19, men Erna&co forsøker å ha ett noenlunde fungerende helsevesen slik at de som blir syke, også av andre ting i denne perioden, skal få den behandlingen som trengs for at de skal overleve.
Jeg sier ja til å få innskrenket mitt liv for å redde flere. 
Med de virkemidler regjeringen har nå så kan de overskjøre oss, men vi har ett demokrati der folk og andre partier, ikke ville godtatt at man ble ett diktatur. Jeg er ikke bekymret for at Erna&co skal misbruke den makten de nå har fått, jeg har troen på at våre folkevalgte gjør det de kan for å trygge velgermassen, oss folket. 
Erna er en dyktig leder i en slik situasjon vi er i nå, og det mener jeg selv om jeg aldri har stemt Høyre.

Det er helt umulig å vite hva som er riktig og galt her, vi har aldri vært i en slik situasjon som vi er nå, kun tiden vil vise. 

Anonymkode: 36815...401

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener de med tilsidesetting av menneskerettigheter?

Anonymkode: 147a8...e59

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksakt hva er det myndighetene står bak? Hva er det de vil oppnå?

Mulig jeg tar feil, men du gir inntrykk av å tro at det ligger en eller annen stor konspirasjon bak koronaepidemien. Den såkalte researchen du bedriver blir i så tilfelle ganske verdiløs når du ikke gjør det uten bias.

Du får spørre John Chr Elden og Geir Lippestad med flere hvilken konspirasjon de tror på da, ettersom de er blant de virkelige fagfolkene som roper alarm. Men du har kanskje bredere erfaring med lovverket enn dem?

Man må skille mellom Koronaviruset og den politiske prosessen som finner sted. Jada, Korona er forferdelig farlig og har kostet nesten 1% så mange liv i Norge som influensaen gjør årlig (selv med vaksine). Men hvor ligger rettferdiggjøringen av å avsette demokratiet for å kunne håndtere et slikt virus?

Bruk hodet og åpne blikket. Når man legger til rette for en slik uthuling i "krisetilstander", som regjeringen løpende sitter med retten til å definere, så legger man til rett for et groteskt maktmisbruk.

Jeg prøver egentlig ikke å overbevise de som allerede har bestemt seg for å tro blindt på denne lovens gode intensjoner, men alle de som ikke enda har satt seg inn i den oppfordrer jeg til å lese lovforslaget, lese hva de kritiske røstene i fagmiljøet sier, og reflekter over konsekvensene av å gi fra oss alle rettigheter i håp om beskyttelse.

• Liker 1
  • Opprett ny...