Gjest Sliten Skrevet 15. juni 2005 #1 Skrevet 15. juni 2005 Har en 4 ukers baby som har "lakenskrekk". Han kjemper i mot alt han kan for å sovne - særlig når vi skal ta nattstellet - Han skal helst sitte på armen og gynges i søvn. (tror dette var noe han ble vent til på sykehuset av barnepleierne) Vi kan holde på 1 time eller mer før han endelig sovner og da går det bare en time og litt før han våkner igjen og skal ha mat.... Jeg er desperat etter tips på hvordan vi kan få en slutt på dette marerittet hver eneste kveld/natt. Vi har prøvd å la han gråte seg i søvn - funker ikke
Gjest Madam Felle Skrevet 15. juni 2005 #2 Skrevet 15. juni 2005 tenk nå litt på at den lille har faktisk lagt inni magen din, og er vant med varmen fra deg. + å høre hjerteslag, som igjen beroliger barnet. Å få skikkelige leggerutiner på en fire uker gammel baby, er nok en drømmesituasjon, som jeg igjen tror få klarer. Hva om du prøver å legge hånden din ned i kurven/sengen, sånn at han kjenner litt hudkontakt. Det er også veldig viktig å pakke bayen inn i noe trangt, for en løs dyne kan bli for stort og utrygt.
Gjest .. Skrevet 15. juni 2005 #3 Skrevet 15. juni 2005 Har han vondt i magen? Jeg måtte slutte med alle melkeprodukter i kosten min, smør, melk osv.osv. Babyen hadde melkeallergi! Han sov bare små minutter i fanget om gangen. Mareritt! Hørtes for tidlig ut å la han gråte seg i søvn når han bare er 4 uker. Føler med deg!
mari Skrevet 15. juni 2005 #4 Skrevet 15. juni 2005 tror nok det letteste er å la han sovne inntil deg, han er jo bare 4 uker ennå. Tror ikke så små har godt av å gråte seg til søvn, det er noe man begynner med når de er 6 mnd. eller noe. Føler veldig med deg, det er ikke morsomt når man blir holdt våken! Kanskje babyen kan sove i senga deres om natten, da får barnet lett tilgang til pupp og dere får sove bedre! Og det er ikke farlig for barnet å sove i deres seng.
Letti Skrevet 15. juni 2005 #5 Skrevet 15. juni 2005 Med tre barn i huset, kan jeg ikke huske at vi har hatt leggerutiner i så tidlig alder. Våre barn har fått sovne på magen vår og på fanget til bestemor osvosv. Og så blir de lagt i sengen. Vår yngste har ikke ligget i senga vår på nesten 8-9 mnd. Jeg tror at den lille merker at du "stresser" litt med og få til leggerutiner og da oppnår du det motsatte. Hvis du er sliten av dette alt nå, skal jeg love deg at du vil oppleve verre ting. Les det Madam Felle skrev, varmen, hjerteslag, det er dette som roer barnet. Spesielt lukten fra deg og far. Det og la han skrike seg i søvn i en alder av fire uker syns jeg hørtes ille ut. Min sønn på nå et år har gjort det, men ikke så tidlig. Ønsker deg lykke til, men tror at jo mer du stresser med det, jo mindre oppnår du!
Gjest Sliten Skrevet 15. juni 2005 #6 Skrevet 15. juni 2005 Jeg ammer ikke - mistet melken etter to uker så han får kun mme Vi har prøvd å ha han i senga, på magen, inntil meg, inntil far og det funker noen ganger. Helsesøster sa at han ikke skulle sovne hos oss, men legges i sin egen seng for "å bli vant til den" Vet at det hørtes brutalt ut at han skulle gråte seg i søvn, men vi snakker om 10 minutter max før vi tar han opp. Ok, at jeg er sliten nå og jeg vet at jeg sikkert blir mer sliten av ting og tang, men var vel ute etter andres erfaring med dette.
Gjest .. Skrevet 15. juni 2005 #7 Skrevet 15. juni 2005 Åh, det er helt forferdelig det du gjennomgår nå. Inneholder ikke mme kumelk? Mine barn fikk det på sjukehuset uten å spørre meg og gjett om jeg ble irritert når jeg etterpå fikk vite at de var allergiske...men jeg ammet selv. Jeg vil trøste deg med (etter 3 slike unger) at ingenting blir verre enn dette. Du går kun bedre tider i møte! Alle våre 3 holdt på i 1 år, til tider hele netter. Vi sov i stua på skift i månedsvis. Helt grusomt. MEN DET GÅR OVER!! Jeg for min del har ikke særlig gode minner fra babytida..men du så fint vi har det nå! LYKKE TIL!!!
Gjest *gjest* Skrevet 15. juni 2005 #8 Skrevet 15. juni 2005 Har du prøvd den bamsen som gir fra seg fosterlyder? Den skal visst funke veldig bra, funka kjempebra på babyen til venninda mi. Han roet seg med en gang.
amarq Skrevet 15. juni 2005 #9 Skrevet 15. juni 2005 Noen barn liker godt å bli pakket inn i teppe sånn som på sykehuset. Jeg tok en transportbag med den minste å satte i senga hennes. Den likte hun godt. Da hun hadde vokst ut av den la vi henne i senga og det gikk fint. Den eldste jenta vår hadde kolikk. Det var samme styret som du her beskriver, bare at hun sovna ikke før tre tida på natta. Hun hylte å skreik og vi holdt på å tørne. Da var hun skutt og sov til titiden neste morgen. Da hun var 3 mnd prøvde vi å legge henne i senga klokka 11, det gikk, hun skrek selvfølgelig en god stund før hun roet seg. Så fikk vi det til klokka ni. Men det ble en del skriking før hun roet seg i en lang periode. Det finnes en lettere fordøyelig MME på apoteket (NAN hypoalergic eller noe sånt), det finnes også en helt uten kumelkprotein, husker ikke hva den heter. Vi prøvde aldri å bytte MME. Sånne problemer gjør hverdagen litt slitsom. Jeg husker jeg gikk og talte måneder frm til 3 mnd,seks mnd osv. Fordi de fleste sa at kolikk brukte å gå over da. Jeg fikk ikke koset meg så mye med mammmarollen. Det virker så uoverkommelig. Jeg håper problemet ordner seg snart
Gjest Sliten Skrevet 15. juni 2005 #10 Skrevet 15. juni 2005 Takk for oppmuntringene! Vet at det ikke skal være en dans på roser (ikke hele tiden ) å bli foreldre., men som dere sier ting blir bare bedre etterhvert. Tror ikke han reagerer på mme, for det går lettere om dagen å få han til å sove. Han sovner som regel med slumpen av flaska og kan da sove alt fra 1 time til 2 så da er det vel ikke NAN'en som er problemet?
Jens Skrevet 15. juni 2005 #11 Skrevet 15. juni 2005 Hei Min sønn er 5 uker , og vi har allerede kveldsrutiner på ham!!Det viktigste er att sengen hans(i vårt tilfelle er bærebaggen)er trygg. Vi har bruker ett brukt putetrekk fra meg eller min mann, som lukter oss, og brukt det som laken i sengen hans. Han har også en bamse han sutter på og gnir ansiktet mot, som jeg tror han føler seg trygg med. Vi bruker også å gi ham smokk når han skal sove. Vi gjør det samme hver kveld med ham. Kl 2000 steller vi ham, og tar på ham pysj. Så får han mat, og så blir han lagt i sin trygge seng med lukt av oss, og bamsen og smokken. Han blir lagt på eget rom, og nå kan jeg faktisk bare legge ham i sengen, så små sutrer han litt før han sovner. Så, jeg tror absolutt man kan lage rutiner for så små også! Men, kanskje mannen din skal prøve å legge han?Når jeg legger han, sutrer han masse, men når mannen min legger han, sovner han nesten med en gang.
Varja Skrevet 15. juni 2005 #12 Skrevet 15. juni 2005 Jeg ammer ikke - mistet melken etter to uker så han får kun mme Vi har prøvd å ha han i senga, på magen, inntil meg, inntil far og det funker noen ganger. Helsesøster sa at han ikke skulle sovne hos oss, men legges i sin egen seng for "å bli vant til den" Vet at det hørtes brutalt ut at han skulle gråte seg i søvn, men vi snakker om 10 minutter max før vi tar han opp. Ok, at jeg er sliten nå og jeg vet at jeg sikkert blir mer sliten av ting og tang, men var vel ute etter andres erfaring med dette. Uffameg, ikke hør på sånne dumme råd! Babyen er jo altfor liten til å innarbeide leggerutiner ennå! Bare følg hjertet ditt, la babyen sove i din seng (bare pass på at det ikke er fare for å falle ut), byss hvis det trengs. Ikke la en liten babye ligge og gråte! Sove i sin egen seng kommer seinere! Pappaer eller besteforeldre bør også trå til og bysse av og til så du får hvilt selv.
Litt Lost Skrevet 15. juni 2005 #13 Skrevet 15. juni 2005 Vår jente måte bæres i søvn. Husker ikke hvor lenge vi gjorde dette. Til hun var rundt tre mnd kanskje? Da la vi henne i sengen og hadde noen kvelder hvor hun skulle bli vant med å sovne selv, tok henne opp hvert 10 min. 3 kvelder så var det gjort. Men før den tid bar pappan veldig mye på henne, vi ville ikke la henne skrike seg i søvn tidligere enn det vi gjorde. Og en annen ting. De første ukene sov hun veldig lite. Vi skjønte ingenting. Da hun var 5 uker tok vi en økt en helg. En hel dag brukte vi! Hun sovnet på armen, la henne fra oss og hun våknet, sånn gikk hele dagen. Neste dag gikk halve dagen på samme vis. Helt til pappan tilfeldigvis la henne fra seg på magen. Hun sov som en sten. Vi valgte da å la henne sove på magen, stolte på at det var det hun trengte for å få den søvnen hun trengte. Og jeg kunne ikke sitte timer i strekk på sofaen hver dag med hun på magen min slik jeg hadde gjort i to uker... Man skal ikke la babyer sove på magen, vel min datter trengte det. Og hun fortsatte med det til hun var over ett år. Nå sover hun alle veier. Babyer har ulike behov. Og vi som foreldre må bare dekke de behovene, uansett hvor slitne vi blir. Og er man sliten er det lov å be om hjelp og råd. Men ikke lytt til alle råd, ditt barn har sine egne behov.
Dagoberta Skrevet 15. juni 2005 #14 Skrevet 15. juni 2005 Det vil være mye lettere å innføre leggerutiner om ett halvt til ett år, foreløpig legger babyen merke til lite annet enn mamma og pappa, mat og andre sånne viktige ting, og har liten evne til å lære Jeg lot babyen sove i min seng (hun sovnet ved puppen, så flyttet vi henne opp, så hun lå med hodet like langt opp i senga som jeg og eks-sambo, for å være sikker på at hun ikke fikk dyne over ansiktet). Fungerte utmerket, og jeg tror det føltes veldig trygt og godt for poden Da hun var 14-15 mnd, begynte jeg å la henne sove i sprinkelseng, de første 4-5 dagene måtte jeg inn til henne og legge henne ned og legge på dyne annethvert minutt i opptil en time, for hun var ganske sint, men nå legger hun seg blid som en sol hver dag etter tannpuss og nattakos
Iskvinnen Skrevet 15. juni 2005 #15 Skrevet 15. juni 2005 Jeg tror først og fremst at det er enormt stor forskjell på barn. Noen er det lett å innarbeide rutiner på, noen sover hele natta fra de kommer hjem mens andre ikke sover skikkelig før de er flere måneder. Jeg har hatt to forskjellige gutter. Førstemann hadde kolikk, så han skrek i tre måneder i strekk. Da dette gav seg var det bare å legge han så sov han hele natta. Andre mann er nå sju måneder, og vi har prøvd ut det som er av søvnteorier. Først nå sovner han av seg selv om kvelden, men våkner fremdeles to ganger i løpet av natta. Det synes jeg er greit, for han sovner som regel ganske kjapt etter litt pupp. Når det er sagt er det nok en del ting vi foreldre kan gjøre for å legge til rette for barns søvn: -Gode og faste rutiner tror jeg ikke skader å begynne med fra starten. -Gjøre forskjell på natt å dag med lys og lyd. -Ikke ta dem opp med en gang, gi dem en mulighet til å roe seg selv. (10 minutter kanskje) - Ikke stresse for mye, barna merker det - Gode rutiner også om dagen. Jeg mener også at han er alt for liten til å gråte seg i søvn. Vi brukte ferbers metode da han var rundt seks måneder, det har fungert kjempebra hos oss, og selv om det var litt grusomt de første kveldene gikk det bra etter et par kvelder sovnet han raskt selv. Når du føler at han er stor nok til å eventuelt prøve dette, er det veldig viktig at du er bestemt å ikke gir etter, det gjør bare vondt verre.
Letti Skrevet 15. juni 2005 #16 Skrevet 15. juni 2005 Skjønner at du er sliten og tro meg, det går over. Sluttet selv og amme da mini var rundt fem seks uker og den perioden var kjempeslitsom. Så lenge du er nøye på at tillegget blir lagd riktig, så ikke vær så kjempenøye på at det er kun så og så mange måltid i døgnet. Vi holdt på og slite oss ut på at han bare skulle ha mat hver fjerde time. Vi lot etterhvert han styre det selv og da sov han bedre både på dagen og natten. Lag sengen så lun som mulig, så skal du se det ordner seg. Og la andre ta over så du får sove og hvile. Det trenger du.
Iskvinnen Skrevet 16. juni 2005 #17 Skrevet 16. juni 2005 Hver fjerde time???? Det er da ingenting. Sønnen vår har først nå de ti siste dagene sovet mer en fire timer i strekk om natta. Før ville han ikke sove, eller så våknet han annenhver time. Han er sju måneder i dag.
Letti Skrevet 16. juni 2005 #18 Skrevet 16. juni 2005 Hver fjerde time???? Det er da ingenting. Sønnen vår har først nå de ti siste dagene sovet mer en fire timer i strekk om natta. Før ville han ikke sove' date=' eller så våknet han annenhver time. Han er sju måneder i dag.[/quote'] Her forklarte jeg meg dårlig... I følge skjemaet for hva de skal ha av døgndose, så skulle vår sønn ha mat hver fjerde time og helsesøster ga oss klar beskjed om at oftere enn det måtte vi ikke gi. De kan lett bli fetere med tillegg..... Det fungerte ikke hos oss. Da vi ga han mat etter når han var sulten, uansett om det var fått to timer eller seks, så fikk vi ett helt annet barn.
Gjest Sliten Skrevet 17. juni 2005 #19 Skrevet 17. juni 2005 Ville bare komme med en glad melding - i natt har vi hatt en "stille" natt. Lillegutt og jeg var alene i går kveld og da det ble tid for legging fikk han tørr bleie, pysj og flaske på sengekanten min. Etterpå bysset jeg han i søvn og la han i sin egen kurv - og det ble stille! :-) og kl. var bare 22.15. Dette tok 45 minutter . Da far kom hjem sov vi begge to og lillegutt våknet kl. 01.30 for ny mating. Jeg fulgte også Jens sitt råd om å legge noe som luktet mamma i kurven hans - mulig det gjorde susen!
Gjest mamma 2 Skrevet 17. juni 2005 #20 Skrevet 17. juni 2005 Barnet ditt er ikke gamle kroppen. Følg ditt eget tempo og hjerte, ikke stress med leggetider. Prøv heller å stå opp tidlig til du er i rute. Barnet trenger ofte mer mat om kvelden. jeg har en sønn som skulle ha mat hver annen time. det var bare sånn.. men ikke vits å stresse fordi andre sa ditt og datt. Sov når du kan og la faren ta bleieskiftene f.eksda blir dere iallefall like slitne.Ett barn som våkner etter en time er ofte litt sulten eller tørst. Og de kan også være slitne slik at de ikke greier å sove. Helsestasjonene kommer ofte med generelle råd som kan bli helt horrible å følge for mange, så stol på deg selv! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå