Gå til innhold

Er det flaut å fortelle at man har corona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det at man er syk noe man deler i sosiale medier, eller holder man det for seg selv? Synes det er bemerkelsesverdig få som går ut med det i sosiale medier.

Anonymkode: 75e43...60e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvor man ble smittet 😏

Anonymkode: b622a...087

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold det for deg selv.

Anonymkode: ddf9b...8b9

Skrevet

Hvis man åpenlyst har menget seg med større folkegrupper vil jeg si at ja det er flaut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert maange som har kontaktet aviser, men de kan ikke skrive om alle, og vi trenger ikke å høre om hver enkeltes personlige erfaring heller

Anonymkode: dd4dc...280

• Liker 1
Gjest mia10
Skrevet (endret)

Det er mindre flaut enn å publisere at man har influensa, det er mer smittsomt og veldig mange må regne med å få det. Er jo ikke klamydia vi snakker om.. Noen av mine facebook venner oppdaterer hver gang de hoster en host eller om de har "feber" på 37,8, det er flauere enn å bli smittet av dette viruset 😊

Endret av mia10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsepersonell og bor i en liten/middels by. Vi har noen få bekreftet smittede, jeg aner ikke hvem det er, men jeg går ut fra at det snakkes veldig mye blant folk om de som har corona - i alle fall frem til det har blitt "vanlig" å være bekreftet smittet. Kanskje litt mindre snakk ettersom folk helst skal holde seg hjemme 😅 Men jeg tror likevel jeg ville prøvd å unngå at andre enn familie og arbeidskolleger fikk vite det, særlig ettersom jeg er helsepersonell.

Anonymkode: af337...7ad

Skrevet

Hold det for deg selv. Hvorfor skal man kunngjøre absolutt alt i sosiale medier? Jeg hadde svineinfluensa i 2009 og de eneste som fikk vite det var sjefen min, foreldrene mine og de nærmeste vennene mine, jeg holdt kjeft om det på Facebook. 

Skrevet

Tja virker meir som det er litt «inn». Game of Thrones brunosten har viruset. Det ble blåst opp.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Apocalypte skrev:

Hvis man åpenlyst har menget seg med større folkegrupper vil jeg si at ja det er flaut. 

Jeg ble syk etter å ha menget meg åpenlyst med større grupper av folk. Jeg tok buss, gikk i butikken, var på jobb m.m. Ble smitta første uken i mars (muligens faktisk helt i slutten av februar). Er ikke flau over det, den gangen var det ikke noe særlig snakk om at folk som ikke hadde vært i utlandet kunne bli smitta. 

Anonymkode: ca772...a3d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke akkurat postet det på sosiale medier, men sagt ifra til de nærmeste. Ikke flaut i det hele tatt.

Anonymkode: 9455d...80a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig dømmer ikke folk som er smittet, det kan skje alle. Men jeg hadde vært forsiktig med å legge det ut offentlig. Vet aldri hvordan folk reagerer. 
Fortell det til familie, venner og de du har vært rundt. Hold det med det. 
Ingen grunn til å dele alt med allmennheten 🤷‍♀️

Anonymkode: 6d134...220

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt flau hvis jeg fikk det, fordi jeg er redd folk skal tro jeg er en av de som ikke har brydd meg, og dermed spredd smitte uten å prøve å unngå det.

Egentlig vasker jeg hendene som en gal, går bare på matbutikken, og bare når jeg må.

Jobber mandag til fredag, så må på jobb, men oppfører meg som om jeg allerede er smittet. Hvis jeg må hoste eller kremte gjør jeg det tett i albuekroken, samtidig som jeg snur meg unna andre i rommet. Må jeg nyse bruker jeg papir, også vasker jeg meg på hendene etterpå. Bruker hansker til vanlig på jobb, noe som gjør at jeg unngår å ta meg i ansiktet o.l., så slipper iallefall å tenke på det. Unngår å spise mat jeg må spise med hendene når jeg er på jobb. Ellers vasker jeg meg på hendene regelmessig på jobben også, spesielt hvis jeg må ta på noe andre har tatt på først. Bruker også innimellom antibac. Holder god avstand fra andre, med mindre jeg ikke kan, som når folk stiller seg til i døråpninger og begynner å snakke med andre. (Kjempelurt, forresten. Takk. Veldig fint at de ikke tar hintene når jeg står der og venter på å komme forbi heller. Takk takk takk.)

Men dette vet jo ikke de rundt meg. De kan jo tro at jeg er en lat, egoistisk slask. Så tror dermed jeg bare hadde fortalt det til de nærmeste, og eventuelt de jeg tror jeg kan ha smittet. Hadde ikke lagt ut om det i sosiale medier. Kanskje i ettertid hadde jeg klart å snakke om det med andre bekjente. Da kunne det jo blitt en god diskusjon om hvor lett det smittet, og hva vi kunne ha gjort annerledes. Men ikke hvis jeg får det nå.

Anonymkode: 370c1...0de

AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle kommer til å bli smittet på et tidspunkt, det er jo hele poenget. Så ser ikke hva som er flaut med det. 

Kanskje litt pinlig å være en av skituristene som fikk det først. Hvertfall når man ser bilder fra afterskien. Og jeg vet med sikkerhet at jeg aldri skal på afterski😂

Anonymkode: f1eb7...b20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei hvorfor skulle det være flaut? 

Men! Jeg jobber i helsevesenet, og jeg kjenner på en enorm angst og redsel for at jeg skal bli smittet og smitte i eldre og syke på sykehjemmet jeg jobber på. Jeg har satt meg selv i hjemmekarantene når jeg ikke er på jobb, handler kun på nett i disse tider for å prøve så godt jeg kan å unngå å bli smittet. Men jeg er fortsatt veldig redd for å en dag våkne med symptomer på corona viruset. I disse tider er jeg på jobb så og si hver eneste dag, noen dager doble vakter. Så om jeg våkner med symptomer en dag så har jeg nok vært på jobb dagen før. 

Jeg hadde ikke blitt flau da om jeg hadde fått påvist corona viruset, jeg hadde følt en enorm skyldfølelse og redsel for pasientene jeg jobber med.

Anonymkode: e81b2...a13

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Klamydia og corona, like flaut.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig vanskelig å vite om det er korona, influensa, forkjølelse eller pollenallergi. Jeg har trolig korona, og jeg ble smittet på jobb av en kunde. Synes ikke det er flaut, men det er heller ikke noe jeg føler for å publisere på nett. 

Anonymkode: f8106...928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nevner aldri et ord om helse på sosiale medier, rett og slett fordi det blir liggende der "til evig tid". La oss si at man har hatt en viss sykdom og blitt frisk, men så går det noen år og det viser seg at mange som hadde sykdommen får senvirkninger. Da er det ikke greit at dette ligger fritt tilgjengelig for alle fremtidige arbeidsgivere, forsikringsselskaper og hvermansen å se at du var en av dem med sykdommen..

Det er også noe jeg tenker at mange bør ta hensyn til når de skriver om barnas sykdom, svangerskapsproblemer og annet som kan være relevant for barnets helse. Barnet er kanskje lite og under omsorg nå, men skal også bli selvstendig og voksen i en fremtid der vi ikke vet hva slik informasjon kan brukes til.

Anonymkode: 96b71...311

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke synes det var noe flaut, men det er ikke noe jeg hadde delt på facebook. Deler aldri noe der jeg så hadde vært merkelig å begynne nå. Men hadde ikke vært noe problem for meg å fortalt det til venner og kjente hvis det kom opp...

• Opprett ny...