Chickenwings85 Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 (endret) Hei. Barnet vårt ble 1år i des og har derfor ikke rett på barnehageplass før i august. Jeg har tatt en del ulønnet og akkurat nå er mannen min i pappapermisjon frem til 15.april. Planen etter det var at svigermor skulle passe. Pga korona så har dette snudd seg på hodet, som med alt annet. Svigermor kan ikke lenger være nær andre personer da hun er i risikogruppa (har kun igjen 1 lunge etter kreft for noen år siden. Mannen min er ny i jobben og det krever at han får jobbet nå når permisjonen er ferdig mtp å slippe å muligens må permiteres. Jeg jobber turnus- dag/kveld og er såkalt helsepersonell hvor jeg jobber på en døgnåpen institusjon for barnevernsbarn. hva gjør vi? Har jeg rett på omsorgspermisjon? Selvom vi ikke har rett på barnehage før i aug? Er det full lønn eller redusert? Ønsker alle svar jeg kan få. jobber i kommunen, vet ikke om det har noe å si. Sjefen er overarbeidet nå, så får ikke snakket ordentlig med henne heller. Hvordan gå frem? Endret 20. mars 2020 av Chickenwings85
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #2 Skrevet 21. mars 2020 Tror mannen din må til pers, hjelper ikke at han er ny i jobben så sant han ikke har særskilt viktig arbeid han også (som du). Anonymkode: 0e65f...d1f 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #3 Skrevet 21. mars 2020 Alle jobber jo rare tider nå, mannen din kan jobbe når du ikke jobber etc. Jeg er alenemor (faren er død), til et barn. Hjemmekontor, hjemmeundervisning etc. Skal jeg ha en jobb etter alt dette må jeg bare få dette til. Alle må være fleksible og løsningsorienterte nå, sånn er det jo bare 😀 Anonymkode: 0e65f...d1f 2
Gjest Albbas Skrevet 21. mars 2020 #4 Skrevet 21. mars 2020 Dere har rett på omsorgspermisjon, men som nevnt over er det nok mannen din som må ta det. Du kan vel beordres til å jobbe?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #5 Skrevet 21. mars 2020 Ja, du har rett på omsorgspermisjon. Om far er i permisjon, men er syk og du er i jobb, har du også rett på omsorgspermisjon. Det er ingen krav om at barnet må ha barnehageplass. Barnepassers sykdom gjelder også, og i disse dager går Korona som årsak for bruk av omsorgspenger. https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Anonymkode: 42baa...ab7
Chickenwings85 Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror mannen din må til pers, hjelper ikke at han er ny i jobben så sant han ikke har særskilt viktig arbeid han også (som du). Anonymkode: 0e65f...d1f 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle jobber jo rare tider nå, mannen din kan jobbe når du ikke jobber etc. Jeg er alenemor (faren er død), til et barn. Hjemmekontor, hjemmeundervisning etc. Skal jeg ha en jobb etter alt dette må jeg bare få dette til. Alle må være fleksible og løsningsorienterte nå, sånn er det jo bare 😀 Anonymkode: 0e65f...d1f 39 minutter siden, Albbas skrev: Dere har rett på omsorgspermisjon, men som nevnt over er det nok mannen din som må ta det. Du kan vel beordres til å jobbe? 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du har rett på omsorgspermisjon. Om far er i permisjon, men er syk og du er i jobb, har du også rett på omsorgspermisjon. Det er ingen krav om at barnet må ha barnehageplass. Barnepassers sykdom gjelder også, og i disse dager går Korona som årsak for bruk av omsorgspenger. https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Anonymkode: 42baa...ab7 Takk for svar folkens! Vet vi må være løsningsorienterte i denne absurde situasjonen. Når det er snakk om omsorgspenger så er det kun snakk om de vaktene jeg har dagvakt, ikke kveld og helgejobbing. Hvem er det som bestemmer egentlig, er det sjefen? hadde det ikke vært for at han står i fare for å bli permittert, så hadde det vært noe annet. Han er sist ansatt på arbeidsplassen der hvor han er og han har fått beskjed om at de kommer til å beholde de som har størst kapasitet/mest ressurser... sjefen min vet jo at vi var bekymret for hvordan få det til å gå rundt (lenge før koronatidene), mtp pass. Har snakket med henne om avspasering og ferie for lenge siden. Nå er selvsagt situasjonen annerledes...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 Når det kun er snakk om at det blir ett problem de dagene du har dagvakt så hadde jeg tatt det opp med sjefen. Sakt at du ikke har mughet til å jobbe dagvakter en periode. Da kan dere evt avtale at du går full natt eller tar ut gradert omsorgspermisjon (ulønnet). Om sjefen din trenger personal vil h*n mest samsynlig tilby nattevakter dersom det er mulig. Sikker ikke så kjekt for deg men s\det er en periode hvor det er unntakstilstand- og nattevaker gir mer penger. Om det ikke klarer tilrettelegges for endret arbeidsrutine for deg så få dere dele på å bli hjemme de dagene de kræsjer i forhold til dagjobbing for deg og mannen. Evt ta ut omsorgsdager, ferie eller lign. Bare til info så har man krav på inntill 12 måneder med full omsorgspermisjon uten lønn. Gradert omsorgspermisjon må avtales med arbeidsplassen. Omsorgsdager (sykt barn/barnepasser) kan benyttes etter 4 uker på jobb (ved oppstart i nytt arbeidsforhold eller etter ulønnet permisjon) Anonymkode: b584e...8e0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 26 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Takk for svar folkens! Vet vi må være løsningsorienterte i denne absurde situasjonen. Når det er snakk om omsorgspenger så er det kun snakk om de vaktene jeg har dagvakt, ikke kveld og helgejobbing. Hvem er det som bestemmer egentlig, er det sjefen? hadde det ikke vært for at han står i fare for å bli permittert, så hadde det vært noe annet. Han er sist ansatt på arbeidsplassen der hvor han er og han har fått beskjed om at de kommer til å beholde de som har størst kapasitet/mest ressurser... sjefen min vet jo at vi var bekymret for hvordan få det til å gå rundt (lenge før koronatidene), mtp pass. Har snakket med henne om avspasering og ferie for lenge siden. Nå er selvsagt situasjonen annerledes... Det er regulert av Nav, og er ikke opp til arbeidsgiver om de vil gi deg det. Du må ikke søke om dette, kun informere arbeidsgiver slik som ved bruk av egenmelding. Omsorgspenger/omsorgsdager og omsorgspermisjon er for øvrig forskjellige ting. Det jeg referer til er såkalte "sykt barn-dager", og de er doblet for 2020 og hver forelder har inntil 20 dager hver å bruke. De kan brukes med Korona som "årsak". Anonymkode: 42baa...ab7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå