AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Jeg er såpass heldig at jeg har foreldre som kan hjelpe meg å nedbetale gammel studielån. Ettersom jeg fortsatt er student og alenemor oppi denne usikre Corona-krisen så ser jeg meg nødt til å søke til å søke om studielån og stipend(fristen for å søke blir utvidet ifølge lånekassen). Men er det altså noen her som vet om det går ann å betale ned på gammel studielån samtidig som man mottar stipend og lån? Noen som har erfaring med det her? Anonymkode: d04e8...208
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Hvorfor vil du betale ned studielånet? Særlig nå som renten er rekordlav.. Ren idioti Anonymkode: 51d72...ca6 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du betale ned studielånet? Særlig nå som renten er rekordlav.. Ren idioti Anonymkode: 51d72...ca6 Fordi jeg ikke ønsker å ha kjempestor gjeld når jeg er ferdigutdanna og da er det rett og rimelig å nedbetale noe ihvertfall frem til da. Anonymkode: d04e8...208
ajarRun Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er såpass heldig at jeg har foreldre som kan hjelpe meg å nedbetale gammel studielån. Ettersom jeg fortsatt er student og alenemor oppi denne usikre Corona-krisen så ser jeg meg nødt til å søke til å søke om studielån og stipend(fristen for å søke blir utvidet ifølge lånekassen). Men er det altså noen her som vet om det går ann å betale ned på gammel studielån samtidig som man mottar stipend og lån? Noen som har erfaring med det her? Anonymkode: d04e8...208 Ja, men det er idiotisk å betale det ned før du må. Du betaler ingen renter mens du studerer, så du taper penger på å betale ned med en gang. Putter du dem på konto og betaler når du er ferdig får du beholde rentene. I tillegg er studielån forsikret mot død, uførhet og arbeidsledighet. Hvis du blir ufør slipper du å betale. Det er også det enkleste lånet å utsette. Hvis du skal kjøpe bolig vil det lønne seg å ikke ha betalt ned studielånet. Hvis du noen sinne trenger et lån vil det lønne seg å ikke ha betalt det ned. Se for deg: Du har 150 000 i studielån, får 150 000 for å betale det ned. Betaler det ned i dag. I morgen blir du ufør. Da har du 0 kroner og null lån. Hadde du ikke betalt hadde du hatt 0 lån og 150 000. Det er lettere å få boliglån med 150 000 i EK og 150 000 i studielån enn med 0 i EK og 0 i lån. 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 Som han skrev over; bruk pengene som egenkapital. Bedre å ha 150 000 i studielån (som egenkapital) enn 150 000 ekstra i boliglån. For lån ''må'' du ha uansett. Studielånet har ofte lavere rente og mange fordeler som utsettelser, rentefradrag og sletting av gjeld. La pengene stå på BSU, få 5000 kr ekstra i året + rentene. Sparer du 25k hvert år på BSU i 5 år f.eks får du 25 000 kr gratis + rentene (noen tusen til). (gikk ut i fra du ikke eier bolig) Anonymkode: c4606...123 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 For å svare på spørsmålet:ja, regningene fortsetter å komme selv om man mottar studielån. Man må spesifikt be om utsettelse for å ikke få dem, så det går helt fint. Anonymkode: cec0d...4f4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å svare på spørsmålet:ja, regningene fortsetter å komme selv om man mottar studielån. Man må spesifikt be om utsettelse for å ikke få dem, så det går helt fint. Anonymkode: cec0d...4f4 Det der stemmer jo ikke. Hvorfor skriver du det hvis du ikke vet om det er sant engang? Anonymkode: f6ac5...6c0 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 Når du mottar støtte fra Lånekassen trenger du ikke å betale ned lån (altså i perioden du mottar støtte). Så vil foreldrene din hjelpe deg med penger kan du bruke dem på noe annet, som f.eks bolig. Eller rett og slett la være å ta opp mer lån (kun stipend) fra Lånekassen og heller leve på pengene du får fra mor og far. Lån du tar opp vil jo rente seg. Anonymkode: ade26...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 #9 Skrevet 22. mars 2020 På 21.3.2020 den 9.17, AnonymBruker skrev: For å svare på spørsmålet:ja, regningene fortsetter å komme selv om man mottar studielån. Man må spesifikt be om utsettelse for å ikke få dem, så det går helt fint. Anonymkode: cec0d...4f4 Nei regningene kommer ikke når man mottar penger fra lånekassen... Anonymkode: 9279c...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 For å svare på spørsmålet: Ja, Lånekassen registrerer det så lenge du legger til ditt kidnr (som står på Min side hos Lånekassen.). Du kan betale så mye du vil og når du vil mens du er student. Anonymkode: c5344...4a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå