AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Som det står i emnetittelen. Mener å ha lest noe om falske negative resultater i starten når man først får symptomer. Da er det kanskje lurt å ikke ta test med en gang symptomene kommer, men vente et par døgn? Hva med når symptomene kanskje er i ferd med å gi seg? Vil man teste positivt så lenge man fortsatt har noe symptomer, eller kan symptomene henge i litt etter at testen begynner å gi negativt svar? Eller motsatt? De tester jo folk for å "friskmelde" dem etter å ha vært syke også, så på et tidspunkt må jo testen gå fra positiv til negativ. (Snakker selvfølgelig om de gruppene som FHI nevner på siden sin om "prioriterte indikasjoner for testing av covid-19") Anonymkode: b3a66...bd7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Jeg fikk beskjed at det ikke er lurt å teste for tidlig. De sa til meg at jeg kunne ta kontakt etter noen dager hvis jeg ikke var blitt bedre eller jeg fikk sterkere symptomer. Når man nesten er frisk igjen vil jeg anta at at det ikke er så lett å få gode utslag siden det er så lite igjen av levende virus i kroppen. Anonymkode: ec648...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 Ser forresten at FHI skriver: "Prøven bør tas så tidlig som mulig i sykdomsforløpet, og ved opprettholdt sterk klinisk mistanke kan det være aktuelt å gjenta prøvetaking gjennom sykdomsforløpet." https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testing-og-diagnostikk-for-nytt-koronavirus-coronavirus/ Da er det altså bare å hive seg rundt og be om å bli testet hvis man får symptomer og er i de nevnte gruppene? Anonymkode: b3a66...bd7
Djungelvrål Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 Man vil ikke få testet seg uansett om man ikke har symptomer, så det er en uaktuell problemstilling. Virus vil selvsagt gi mest utslag når det har formert seg i kroppen en stund.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 Jeg er helsepersonell og FHI anbefaler at jeg testes. Jeg ringte til legevakten på dag 2 og 3, men de mente jeg hadde for svake symptomer og at det var for tidlig å teste da. Jeg skal ringe de igjen i morgen. Da har jeg hatt pustebesvær i 5 dager. Anonymkode: ec648...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed at det ikke er lurt å teste for tidlig. De sa til meg at jeg kunne ta kontakt etter noen dager hvis jeg ikke var blitt bedre eller jeg fikk sterkere symptomer. Når man nesten er frisk igjen vil jeg anta at at det ikke er så lett å få gode utslag siden det er så lite igjen av levende virus i kroppen. Anonymkode: ec648...7b5 Det er det jeg mener å ha hørt også, men FHI skriver altså noe annet 😏 Går ut fra at testen oftest vil være positiv dersom man tester seg når symptomene står på som verst, men mange beskriver jo at symptomene går opp og ned fra dag til dag eller at de jevnt over kun har milde symptomer, så da er det jo litt vanskelig å finne "toppen". Virus lever forresten ikke, de er jo avhengig av å komme seg inn i en levende celle 1 minutt siden, Apocalypte skrev: Man vil ikke få testet seg uansett om man ikke har symptomer, så det er en uaktuell problemstilling. Virus vil selvsagt gi mest utslag når det har formert seg i kroppen en stund. Nei, og det var vel heller ikke en aktuell problemstilling i trådens hovedinnlegg..... Anonymkode: b3a66...bd7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsepersonell og FHI anbefaler at jeg testes. Jeg ringte til legevakten på dag 2 og 3, men de mente jeg hadde for svake symptomer og at det var for tidlig å teste da. Jeg skal ringe de igjen i morgen. Da har jeg hatt pustebesvær i 5 dager. Anonymkode: ec648...7b5 Stemmer, jeg har også to kollegaer som måtte mase på test og det tok flere fager før de fikk testet. De har mangel på test.kits og tester bare de de må teste. Man får IKKE automatisk test selv om man jobber innen helse! Anonymkode: 945df...b2d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsepersonell og FHI anbefaler at jeg testes. Jeg ringte til legevakten på dag 2 og 3, men de mente jeg hadde for svake symptomer og at det var for tidlig å teste da. Jeg skal ringe de igjen i morgen. Da har jeg hatt pustebesvær i 5 dager. Anonymkode: ec648...7b5 OK, godt å vite! Har du andre symptomer også? Hvor ille er pustebesværet? Har også snakket med helsepersonell som har blitt nektet testing. Enkelte med ganske kraftige symptomer - de har fått lang sykemelding i stedet... Anonymkode: b3a66...bd7
Anbefalte innlegg