Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som sliter med å bli gravid. Det er ifølge kvinners biologi best å få barn når man er 14-20. Mange venter til de er 30 år og skjønner ikke hvorfor de ikke blir gravid. Jeg bare skjønner ikke hvorfor det ikke undervises om kvinners fruktbarhet? Det er så mange kvinner som ikke vet dette. I steinalderen fikk man barn tidlig. En kvinne som nådde 30-40 år ville kanskje vert død allerede. Derfor har evolusjonen gjort at kvinner er mest fruktbare i ung alder (må jo ha tid til å oppfostre barnet). I 30 årene har man faktisk mye mindre egg igjen. Er bare litt frustrert av hele greia.

Anonymkode: 5c1fd...cda

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette? Tror du ikke de fleste kvinner er klare over at fruktbarheten går ned med alderen? De fleste kvinner som får barn etter fylte 30, gjør det jo fordi de ønsker å få ting på plass først. Det er vel ikke så rart.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kasta pillene da jeg var 22. Nå er jeg 31 og fortsatt barnløs. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg fått mitt første barn da jeg var 25-26. Det er ikke alltid det er så enkelt. 

Anonymkode: 831c2...87b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kasta pillene da jeg var 22. Nå er jeg 31 og fortsatt barnløs. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg fått mitt første barn da jeg var 25-26. Det er ikke alltid det er så enkelt. 

Anonymkode: 831c2...87b

Jeg skjønner det. Jeg har heller ikke barn. Tenker mer på de som har alt på plass i ung alder men velger å utsette fordi de ikke vet dette. Er en del som ikke er klar over det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange som sliter med å bli gravid. Det er ifølge kvinners biologi best å få barn når man er 14-20. Mange venter til de er 30 år og skjønner ikke hvorfor de ikke blir gravid. Jeg bare skjønner ikke hvorfor det ikke undervises om kvinners fruktbarhet? Det er så mange kvinner som ikke vet dette. I steinalderen fikk man barn tidlig. En kvinne som nådde 30-40 år ville kanskje vert død allerede. Derfor har evolusjonen gjort at kvinner er mest fruktbare i ung alder (må jo ha tid til å oppfostre barnet). I 30 årene har man faktisk mye mindre egg igjen. Er bare litt frustrert av hele greia.

Hvorfor er du frustrert? Plager det deg at andre venter til de har ting (jobb, utdannelse, etc.) på stell? Foreslår du at 14-åringer anbefales å droppe prevansjon for å få barn på ungdomsskolen? Eller hva vil du oppnå?

Anonymkode: 4f36e...403

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du frustrert? Plager det deg at andre venter til de har ting (jobb, utdannelse, etc.) på stell? Foreslår du at 14-åringer anbefales å droppe prevansjon for å få barn på ungdomsskolen? Eller hva vil du oppnå?

Det plager meg bare at folk ikke vet dette og utsetter av den grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan ikke det være opp til dem, da? Og ikke opp til deg? Skjønner ikke hva du har å gjøre med dem overhodet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, altså! Selv om mange venter for lenge med å få barn, er det ikke dermed sagt at man bør få barn tidligst mulig heller. Å få barn når man er tidlig i tenåra er IKKE bra biologisk/fysiologisk. De fleste jenter er ikke ferdig utvokste i kroppen så tidlig, bekkenet er smalt osv. Mange jenter som får barn så tidlig, dør eller får alvorlige skader etter fødsel. Ei jente må være minst 16-17 år for at kroppen skal være fysisk klar for å gå gravid og føde.

Den beste alderen for å få barn er tidlig i 20-åra. Legger man til økonomiske og psykologiske faktorer også, vil midten av 20-åra være den mest optimale alderen.

Anonymkode: 86b57...697

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror man må ha levd under en stein for ikke å vite at det er lurt å få barn i 20-åra og at ikke alle har lett for å bli gravide... De fleste utsetter det å få barn av økonomiske/praktiske grunner (vil bli ferdig med utdannelse, få bedre økonomi, bedre plass osv), eller rett og slett fordi de ikke har noen å få barn med. Man kan ikke bare begynne å få barn når ingenting er på plass, eller med den første og beste man ser, bare fordi det kanskje kan ta lang tid. Da hadde det blitt enda flere sosialklienter enn det allerede er ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Biologisk sett har hver kvinne (ca 98%) blitt tildelt 10 år av livet sitt hvor de kan bli gravide, disse 10 årene han være 14-24 år, 25-35 år osv, det som er at det ikke er så mange som vet dette, og venter for lenge med å prøve. De fleste har fått tildelt disse årene i 20- årene, da dette er den mest fruktbare perioden hos ca 98%.

Anonymkode: 1d005...e1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Biologisk sett har hver kvinne (ca 98%) blitt tildelt 10 år av livet sitt hvor de kan bli gravide, disse 10 årene han være 14-24 år, 25-35 år osv, det som er at det ikke er så mange som vet dette, og venter for lenge med å prøve. De fleste har fått tildelt disse årene i 20- årene, da dette er den mest fruktbare perioden hos ca 98%.

Dette bør du ha en seriøs kilde på.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det. Jeg har heller ikke barn. Tenker mer på de som har alt på plass i ung alder men velger å utsette fordi de ikke vet dette. Er en del som ikke er klar over det.

Jeg trodde jeg hadde alt på plass i 18-25 årsalderen- mann, hus, jobb. Jeg er utrolig glad for at det ikke ble et barn i det forholdet.

Nå er jeg 30, og hvem vet om jeg kan få barn eller ikke, men jeg er glad jeg stolte på magefølelsen og ventet.

Anonymkode: ad54a...2ba

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

De som får barn i slutten av 30-årene/begynnelsen av 40-årene, de kan ikke bli gravide før de er 28, de da eller? 😂 

En kvinne kan bli gravid fra hun får sin første eggløsning (gjennomsnittlig 13 år) til sin siste (gjennomsnittlig rundt 50 år). De beste årene er fra slutten av tenårene til midten av 30-årene. Dette er likt for de aller, aller fleste. Dvs. at de fleste har rundt 20 år, mange 25 eller mer, der de kan bli gravide.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal sannelig høre mye rart før øra faller av 😂

Anonymkode: cd0f2...091

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Kilde? Det er IKKE optimalt med barn fra 14. Du har et poeng med at folk venter gor lenge, men starter jo dårlig når du er så dårlig på fakta. I 30-års alder har kvinner et par hundre tusen egg igjen, så det er ikke mengde som et problemet. Og å omtale 30-årene som en epoke vitner også om mangelfull kunnskap - det er stor forskjell mellom begynnelsen på 30-årene og slutten. Steinalderen er lenge siden, Nå har evolusjonen også gjort det slik at kvinner lever til de er 80. Dvs hun kan fint være 50 og være ferdig med oppfostringen lenge før hun går i graven.

Men så til hovedpoenget ditt, som også tyder på at du ikke har fulgt med: Den største bremsen for å gå bsrn tidlig, er mannen. Hva hjelper det da å rette kampanje mot kvinner? Mener du de skal dra til Danmark når de er mellom 14 og 20?

Anonymkode: bb12c...6e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

10 år!? Da kan jeg vel bare glemme å bli gravid.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er det ikke. Dette er feilinformasjon.

Det er ikke best for kvinner å få barn så snart de får menstruasjon. Reproduksjonssystemet bruker noen år på å "kjøre seg inn". De fleste kvinner opplever at menstruasjonen er uregelmessig de første årene - noen kan få første menstruasjon én gang og så vente ett år på neste, noen har en menstruasjon som varer to uker, noen har veldig mye smerter. På samme måte er den uregelmessig når den faser ut (i 50-årene). 

Raten for spontanabort er også høy når kvinner er svært unge. I den tredje verden er denne typen fødsler svært risikofylte.

Du kan gjerne argumentere for at det er bedre å få barn når man er 25 enn 35, men å si at 14-20 er den beste alderen, er rett og slett uinformert.

Om de gjorde det i steinalderen er ikke så relevant, da mange av dem døde under fødsel. 

Anonymkode: a9a07...6ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er det ikke. Dette er feilinformasjon.

Det er ikke best for kvinner å få barn så snart de får menstruasjon. Reproduksjonssystemet bruker noen år på å "kjøre seg inn". De fleste kvinner opplever at menstruasjonen er uregelmessig de første årene - noen kan få første menstruasjon én gang og så vente ett år på neste, noen har en menstruasjon som varer to uker, noen har veldig mye smerter. På samme måte er den uregelmessig når den faser ut (i 50-årene). 

Raten for spontanabort er også høy når kvinner er svært unge. I den tredje verden er denne typen fødsler svært risikofylte.

Du kan gjerne argumentere for at det er bedre å få barn når man er 25 enn 35, men å si at 14-20 er den beste alderen, er rett og slett uinformert.

Om de gjorde det i steinalderen er ikke så relevant, da mange av dem døde under fødsel. 

Anonymkode: a9a07...6ac

https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 les

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...