prøveråblforfatter Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Hei! Skriver for tiden en bok, eller, jeg prøver å skrive en bok. Da spesifikt barnebok. Jeg har lest og forhørt meg om hva lengde på den burde være. Men jeg ville høre her med dere også, går ut ifra at det er mange flotte mammaer her som kanskje har et annet syn på det. Det er en faktabok, så ingen prinsesser og regnbuer. Barn sin konsentrasjon er under opplæring og derfor vil jeg ikke at den skal bli lang og tung. Hva tenker dere? Setter utrolig stor pris på alle svar.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Jeg aner ikke, men jeg tror du burde opplyse om hvilken alder du har som målgruppe også. Er det bare rene fakta eller er det en historie som også gir fakta? Anonymkode: 6117d...403 4
prøveråblforfatter Skrevet 20. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2020 Målgruppen er barneskolebarn, fra 6-12 år ish. Vil si det er en form for biografi.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 Er det en bok du ønsker å gi ut fordi det er noe du føler mangler i andre bøker eller en bok du ønsker å tjene penger på? Faktabøker og biografier myntet på alderen 6-12 år selger dessverre dårlig, med mindre de handler om dinosaurer, verdensrommet, kjente og populære fotballspillere eller youtubere. hilsen bokhandler. Anonymkode: b5330...813 2
minister-mio Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 Det kommer veldig an på alderen på målgruppa. 2-åringer leser andre bøker enn 10-åringer. Er det bøker for eldre barn som kan deles opp å leses over tid?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 Mine barn i den alderen, likte veldig godt faktabøker -men tror illustrasjonene/foto/bilder var viktigere en for mye tekst. Anonymkode: 48e4d...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 Du må virkelig være nøye med korrekturen, for du har flere feil og dårlig språkføring bare i dette kortet innlegget. Det er noe som skjemmer mange faktabøker. Har du ikke en redaktør som kan veilede deg angående lengde? Det avhenger helt av hvordan boka er lagt opp, ingen her kan si at det skal være «så-og-så-lange kapitler med så-og-så lange avsnitt». Men forlaget kan. Illustrasjoner og samspillet mellom illustrasjonene og teksten er viktig. Hvis det bare er ett tema (eks. Gorillaen), gjør det kort. Er det fengende og mange tema (Jungelens fascinerende dyr) kan den godt være mye, mye lengre. Bibliotekatene vet alt om dette. Ta deg en runde på diverse filialer og se hva de mener blir lest og satt pris på. Anonymkode: e65d9...2ba 1
Sensi Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 1 time siden, prøveråblforfatter skrev: Målgruppen er barneskolebarn, fra 6-12 år ish. Vil si det er en form for biografi. Det skal handle om en bestemt person? Eller noen personer og en hendelse/historie? Stor forskjell på 6 og 12 åringer. Leseferdighetene er det også stor forskjell på. Men du kan kanskje lage en bok for 10 åringer som også lavere og høyere aldersgrupper kan like? Uansett: Gode illustrasjoner som passer til teksten, litt større skrift enn vanlig. Og... skal du skrive barnebøker tenker jeg det er lurt å sette seg inn i utviklingsteori hos barn. For eksempel Erikson og Erikson og Piaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå