AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Hva gjør dere som har høye beløp på sparekonto nå (flere hundretusen)? Bør man betale ned på boliglånet, beholde som buffer, investere i ett eller annet etterhvert? Planen var EK til hytte, men ser ut til at det blir en stund til nå. Hvis ikke mange blir nødt til å selge pga Corona snart.. Økonomien er ryddig og ingen sjanser for å miste jobben. Anonymkode: 1f35a...8f3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Har kjøp en hel del aksjer. Anonymkode: 300db...fd0 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 Aksjer og global invest! Men beholder en god buffer i tilfelle vi blir stående uten arbeid et års tid. Anonymkode: efcde...6bd
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere som har høye beløp på sparekonto nå (flere hundretusen)? Bør man betale ned på boliglånet, beholde som buffer, investere i ett eller annet etterhvert? Planen var EK til hytte, men ser ut til at det blir en stund til nå. Hvis ikke mange blir nødt til å selge pga Corona snart.. Økonomien er ryddig og ingen sjanser for å miste jobben. Anonymkode: 1f35a...8f3 Lar de stå, hvis renten blir negativ, si o,5-1 så er det vel ca minus 5000 per million per år. Noe jeg ikke anser som noe problem, hvis det er det eneste negative jeg opplever i disse corona tider. Men tenkte også å opprette akskjesparekonto og kjøpe aksjer for rundt 50. Hvilke aksjer har folket her troa på? Anonymkode: 1cfa1...a4a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #5 Skrevet 21. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Lar de stå, hvis renten blir negativ, si o,5-1 så er det vel ca minus 5000 per million per år. Noe jeg ikke anser som noe problem, hvis det er det eneste negative jeg opplever i disse corona tider. Men tenkte også å opprette akskjesparekonto og kjøpe aksjer for rundt 50. Hvilke aksjer har folket her troa på? Anonymkode: 1cfa1...a4a Vi går for noen sikre «folkeaksjer» slik som F.eks Equinor. Og endel risiko aksjer (vi klarer oss fint om vi taper pengene) innen olje og luftfart. Resten setter vi i global indeks når fallet i USA er ferdig. Vi har en del eiendom fra før, derfor kjøper vi oss ikke noe opp der. Husk at negativ rente kommer i tillegg til inflasjon og formuesskatt. Det blir faktisk en del. Men ser helt klart poenget med å ha en god buffer i disse tidene! Anonymkode: efcde...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 Jeg betalte ned endel på boliglånet denne uka. Men det skulle jeg uansett ha gjort for lenge siden (har bare ikke fått ut finger’n), så det har egentlig ikke noe med coronasituasjonen å gjøre. Har fremdeles endel igjen på sparekontoen, som jeg bare lar stå der som en buffer. Burde sikkert investert i aksjer og fond, men det virker litt skummelt når jeg ikke kan noe som helst om det. Anonymkode: 9b9a7...b1a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 Hadde investert i ting man ikke kan være foruten. Vann, elektrisitet, telekommunikasjon. Anonymkode: 6b8c8...53f 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 Globale aksjefond, men ikke før verden har kommet over toppen av korona-spredningen. Ikke invester i Norge i hvertfall. En liten sårbar økonomi som fort kan krympe mye. Mye som tyder på at det er nye tider for oljeprisen Anonymkode: 71cd5...a35
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #9 Skrevet 21. mars 2020 Investerer i bioaksjer. De kommer til å øke betydelig ettersom vaksinen blir tilgjengelig. Anonymkode: 03363...255
skrue Skrevet 21. mars 2020 #10 Skrevet 21. mars 2020 Har også kjøpt endel aksjer den siste uken. Er ingen day-trayder, skal ha disse i mange år.
jabx Skrevet 21. mars 2020 #11 Skrevet 21. mars 2020 Buffer + betale ned lån. Handle med aksjer ville jeg ikke gjort hvis jeg ikke hadde hatt erfaring med det fra før. Kan eventuelt sette penger i fond, men det er også risikabelt, selv om markedet nå er ganske langt nede og det sannsynligvis vil gå oppover igjen over tid. Sannsynligvis.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #12 Skrevet 21. mars 2020 Vi tok ut 1 mill fra fond en ukes tid før dette traff. For oppussing. Kommer til å fortsette med oppussing. Sitter i helt sikre stillinger i helsevesenet. Vi putter en del inn i fond nå av nye midler. Da vi tjener godt på overtid. Anonymkode: d3b2e...06e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #13 Skrevet 21. mars 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Lar de stå, hvis renten blir negativ, si o,5-1 så er det vel ca minus 5000 per million per år. Noe jeg ikke anser som noe problem, hvis det er det eneste negative jeg opplever i disse corona tider. Men tenkte også å opprette akskjesparekonto og kjøpe aksjer for rundt 50. Hvilke aksjer har folket her troa på? Anonymkode: 1cfa1...a4a Med en million på bok kan man få ca 24 000 i renter i året pr nå, men det endrer seg raskt. Etter skatt går man egentlig i minus allerede, og hvis det går så langt at man faktisk må begynne å betale 1% rente for å ha penger i banken så har man plutselig tapt 34 000 brutto i året. Lurer på om man får skattefradrag hvis man må betale rente til banken? Finnes det regler for dette? Og vil de som ha lån få utbetalt penger? Eller vil bankene faktisk aldri la det gå så langt. Da vil jo folk begynne å ha pengene i madrassen igjen. Synkende innskuddsrente rammer ironisk nok mange eldre ekstra hardt, akkurat som coronaviruset. De som har penger på bok og lav inntekt og er avhengige av sparepengene sine. Anonymkode: 2a3b1...0ca
petterm Skrevet 21. mars 2020 #14 Skrevet 21. mars 2020 De største investeringene for folk flest er bil og bolig. Vil det lønne seg å invitere i bolig nå, eller er det stor risiko for at boligprisene synker? Tilsvarende med bruktbil, er det en god tid for bilkjøp nå, eller risikerer man et "krakk" i bruktbilprisene?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #15 Skrevet 21. mars 2020 Nærmer meg pensjonsalder nå. Boliglånet er forlengst nedbetalt og sparepengene står i banken. Der blir de stående til jeg trenger dem. Har for kort tidshorisont til å gamble med aksjer og fond. Anonymkode: 1640e...a00
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #17 Skrevet 21. mars 2020 38 minutter siden, petterm skrev: De største investeringene for folk flest er bil og bolig. Vil det lønne seg å invitere i bolig nå, eller er det stor risiko for at boligprisene synker? Tilsvarende med bruktbil, er det en god tid for bilkjøp nå, eller risikerer man et "krakk" i bruktbilprisene? Bil er ikke en investering, det er alltid et tapsprosjekt hvis man ikke kjøper defekte kjøretøy som fikses. Anonymkode: b596d...a16 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #18 Skrevet 21. mars 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere som har høye beløp på sparekonto nå (flere hundretusen)? Bør man betale ned på boliglånet, beholde som buffer, investere i ett eller annet etterhvert? Planen var EK til hytte, men ser ut til at det blir en stund til nå. Hvis ikke mange blir nødt til å selge pga Corona snart.. Økonomien er ryddig og ingen sjanser for å miste jobben. Anonymkode: 1f35a...8f3 Aktier. Har tjent endel bare de siste dagene. Anonymkode: 26990...bdf
petterm Skrevet 21. mars 2020 #19 Skrevet 21. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bil er ikke en investering, det er alltid et tapsprosjekt hvis man ikke kjøper defekte kjøretøy som fikses. Anonymkode: b596d...a16 Jeg ser den, men hvis prisene synker kraftig de neste månedene blir tapet større enn om man venter litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå