AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Dette Skriver vg i dag MÅ FORVENTE AT OGSÅ YNGRE HAR BEHOV FOR RESPIRATOR VG meldte i går at elleve av corona-pasientene som var innlagt på norske intensivavdelinger tirsdag denne uken var under 50 år, og to av pasientene var under 24 år. –Det er sånn at vi hele veien har sagt at vi må forvente at yngre mennesker vil ha behov for intensivbehandling og respirator. Det er også noe vis er i en vanlig influensasesong, dessverre mister vi og noen unge mennesker av vanlig influensa, og nå står vi overfor en sykdom som er mer smittsom, sier helseminister Bent Høie (H) på den daglige pressekonferansen om coronasituasjonen. Han understreker at Helsedirektoratet har påpekt at også unge mennesker som opplever alvorlige symptomer bør oppsøke helsehjelp. –Også unge mennesker som har fått denne sykdommen, hvis de opplever at dette ikke er som en vanlig influensa, så skal de også ta kontakt med helsetjenesten. Det er ikke sånn at fordi man er ung så skal man la være, sier han. Likevel ser jeg stadig vekk at mange unge lever som før. De få gangene jeg er på utsiden av døren ser jeg stadig vekk unge mennesker sammen ute, de kjører rundt i byen som før. Og nå som treningsentrene er strengt, løper og sykler de rundt. Og ja de er flere stykk, ikke en og en. Alt er jo egentlig som før, folk holder seg ikke inne. Butikkene er fulle av folk. Jeg forstår det ikke. Dette fungerer ikke. Hvorfor er det så mange som ikke har forstått alvoret? Anonymkode: 585ad...047
Jr.Garcon Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 (endret) Det handler vel om at majoriteten av dagens unge i Norge har et ego,og en egoisme og arroganse som går herfra til månen. Da vet man som en 19 år gammel drittunge selvfølgelig bedre enn alle verdens leger og forskere. Endret 20. mars 2020 av Jr.Garcon 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, Jr.Garcon skrev: Det handler vel om at majoriteten av de unge i Norge i dag har et ego,og en egoisme og arroganse som går herfra til månen. Jeg tror også ytterst få unge i dag har opplevd noe som i det hele tatt kan ligne på utfordringer, og derfor ikke klarer å forestille seg at noe ille kan skje dem (eller samfunnet rundt dem). Det blir for fjernt for dem, selv om de leser om det og ser på TV. Det angår dem ikke (enda). Anonymkode: e9420...515 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 De som står i klynger på kjøpesentrene og sitter i grupper på uteserveringer er pensjonister. Anonymkode: fbac0...4a0 5
Jr.Garcon Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror også ytterst få unge i dag har opplevd noe som i det hele tatt kan ligne på utfordringer, og derfor ikke klarer å forestille seg at noe ille kan skje dem (eller samfunnet rundt dem). Det blir for fjernt for dem, selv om de leser om det og ser på TV. Det angår dem ikke (enda). Anonymkode: e9420...515 Enig i det. Det kombinert med fullstendig ubrukelige foreldre som aldri har lært de i en dritt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De som står i klynger på kjøpesentrene og sitter i grupper på uteserveringer er pensjonister. Anonymkode: fbac0...4a0 Det stemmer ikke her jeg bor i en middels stor by. Her er det stort sett bare unge å se i gatene. Anonymkode: 585ad...047
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 Her jeg bor ser jeg ingen unge, men mange eldre som er på vandretur. Mange som ikke ser alvorligheten i dette. Hvorfor stigmatisere? Hva får man ut av det? Anonymkode: ccde2...bb3 2
ajarRun Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 Tror noen virkelig at vi klarer dette i 12-18 måneder når vaksinen kommer? Slapp litt av.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #9 Skrevet 20. mars 2020 En viktig kommentar til dagens klikk-og-del samfunn er at mennesker over 40-50 ikke evner kjøre kildekritikk på nett. Du leste ikke artikkelen du, Ts? Du leste overskriften. Regler for oppførsel på nett: 1. les hele artikkelen før du har en mening om den 2. Google forfatter og kilder (ja, begge deler). Sjekk særlig om de faktisk er faglig kvalifiserte (og anse artikkelen som verdiløs dersom den som uttaler seg ikke har både utdanning og erfaring) om de har familiære eller lnkonomiske bindinger til det de uttaler seg negativt eller positivt til (og anse artikkelen som verdiløs om de har slike) 3. Søk opp 5-10 artikler om samme tema, i ulike kilder og fra ulike forfattere. Utfør tilsvarende kildekritikk. 4. sett deg ned i et hjørne og tenk deg godt om eller ring/kontakt en venn. Diskuter sak. 5. Gjør deg opp en mening. Spør deg selv «hvorfor mener du dette?» og krev et vettugt svar. Dersom du ikke har et vettiåugt svar: anse meningen din som verdiløs 6. still deg selv spørsmålet: bidrar jeg med negativt oppgulp nå, eller er jeg en oppegående debattant? Dersom det er oppgulp; anse innspillet ditt som verdiløst. 7. post en mening. 8. slett den dersom noen som er smartere enn deg påpeker for deg at den er idiotisk. Og be i så fall om unnskyldning for å ha brutt punkt 1-6. Gjør dette neste gang, Ts, og du slipper å fremstå som en gretten gammel tåpe som kommer med uvitende oppgulp. Anonymkode: c7c03...8d5 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #10 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor ser jeg ingen unge, men mange eldre som er på vandretur. Mange som ikke ser alvorligheten i dette. Hvorfor stigmatisere? Hva får man ut av det? Anonymkode: ccde2...bb3 Opprett en annen tråd du. Du klarer vel å lese?? Da ser du i media at mange unge driter i det, denne tråden handler om det. Vil du da starte en stigmatisering - diskrimingering- krenkekrakk kampanje med at også eldre driter i det, så lag en egen tråd om de eldre. Anonymkode: 835b4...bfc
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #11 Skrevet 20. mars 2020 Unge må få lov å ha det morsomt. Man er bare ung en gang Anonymkode: de31f...491
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #12 Skrevet 20. mars 2020 Halloo det der er faktisk ganske generaliserende! Jeg som ung merker jeg blir litt sur😕 Jeg har isolert meg helt. Har ikke gått ut siden skolen stengte. Untatt en liten tur i skogen for å få litt frisk luft. Jeg er ikke no fan av generalisering😑 Anonymkode: 73851...264 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #13 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Halloo det der er faktisk ganske generaliserende! Jeg som ung merker jeg blir litt sur😕 Jeg har isolert meg helt. Har ikke gått ut siden skolen stengte. Untatt en liten tur i skogen for å få litt frisk luft. Jeg er ikke no fan av generalisering😑 Anonymkode: 73851...264 Samme her! Er 19 år, tar dette på alvor og er hjemme. Går bare ut når jeg skal i butikken eller på tur. Har handlet en gang til en venninne som sitter i karantene. Anonymkode: 08574...145 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #14 Skrevet 20. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opprett en annen tråd du. Du klarer vel å lese?? Da ser du i media at mange unge driter i det, denne tråden handler om det. Vil du da starte en stigmatisering - diskrimingering- krenkekrakk kampanje med at også eldre driter i det, så lag en egen tråd om de eldre. Anonymkode: 835b4...bfc Pfft. Det er derfor jeg skriver mange, ikke "alle", så jeg driver ikke krenkekrakk kampanje som du gjør. Mange eldre som holder seg hjemme fordi er redde, akkurat som det er mange unge som også holder seg hjemme ford de er redde. Anonymkode: ccde2...bb3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #15 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samme her! Er 19 år, tar dette på alvor og er hjemme. Går bare ut når jeg skal i butikken eller på tur. Har handlet en gang til en venninne som sitter i karantene. Anonymkode: 08574...145 Ja ikke sant, det er kjedelig men Selfølgelig tar også unge dette alvorlig, skjønner ikke hvorfor folk klager på unge så ofte. Det skjer jo hver generasjon. Når jeg tenker meg om så tror jeg vi en dag kommer til å klage over dagens unge.😂 Anonymkode: 73851...264 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #16 Skrevet 20. mars 2020 I dag har man ikke lov til å være foreldre, alt blir styrt av staten. Kontroll iforhold til Barnevern og slikt, gjør at foreldre lar barna vokse opp uten folkeskikk i redsel for hva som skjer om man er streng og setter foten ned. Da blir det sånn. Anonymkode: 5e40d...2a4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #17 Skrevet 20. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unge må få lov å ha det morsomt. Man er bare ung en gang Anonymkode: de31f...491 Og hvis de er riktig uheldig i disse dager så er de BARE unge og opplever aldri å være noe annet. Anonymkode: db707...b28
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #18 Skrevet 20. mars 2020 Ts her vil bare påpeke at nederste avsnitt var mine ord og ikke hentet fra vg. Ser at det kan se ut til at dette kan missforståes. Ville bare klargjøre det. Dette Likevel ser jeg stadig vekk at mange unge lever som før. De få gangene jeg er på utsiden av døren ser jeg stadig vekk unge mennesker sammen ute, de kjører rundt i byen som før. Og nå som treningsentrene er strengt, løper og sykler de rundt. Og ja de er flere stykk, ikke en og en. Alt er jo egentlig som før, folk holder seg ikke inne. Butikkene er fulle av folk. Jeg forstår det ikke. Dette fungerer ikke. Hvorfor er det så mange som ikke har forstått alvoret? Anonymkode: 585ad...047
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #19 Skrevet 20. mars 2020 Jeg tar det på alvor selv, og har sittet hjemme over en uke nå. Vet om mange som holder seg hjemme, men også en del som blir mugne når jeg takker nei til å komme på jentekveld eller i bursdag. Sier at jeg er opptatt, men liker ikke at jeg føler jeg må unnskylde meg. Orker bare ikke beskyldes for å være paranoid. Anonymkode: 0f2b8...1c9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #20 Skrevet 20. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her! Er 19 år, tar dette på alvor og er hjemme. Går bare ut når jeg skal i butikken eller på tur. Har handlet en gang til en venninne som sitter i karantene. Anonymkode: 08574...145 All ære til deg og alle andre unge som tar dette på alvor. Ts Anonymkode: 585ad...047 1
Anbefalte innlegg