AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #21 Skrevet 20. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har like stor rett til å være ute som deg. Svigerforeldrene mener det ikke spiller noen rolle, dør de så dør de. Anonymkode: ec600...322 Ja, jeg driter også i om de dør, men de kan vel for helsikes respektere fellesskapet og ikke spre smitte til alle oss andre?? Hele kluet for det store flertallet er å begrense smitte, da må ALLE bidra. Jeg synes en god del eldre er usmakelig selvopptatte. Anonymkode: bcd8e...04b 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #22 Skrevet 20. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for mange av dem ikke vet bedre, og henger ikke med i svingene. Svigerforeldrene mine sitter i karantene for de har vært på utenlandstur. De har til nå brydd seg fint lite om karantenereglene. Men her om dagene fikk jeg vite at "Det kunne vist også være farlig for gamle mennesker, så nå skulle de være mer forsiktig." Anonymkode: fb351...788 Så de bryr ikkeseg om å smitte andre? Empatisk 🤣 Anonymkode: a7658...305 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #23 Skrevet 20. mars 2020 Mine foreldre er i begynnelsen av 70-årene, men de kjeder seg sånn etter fem minutter hjemme så de må hele tiden ut i butikken. De MÅ jo kjøpe melk, de MÅ kjøpe bananer eller gud vet hva annet de ikke klarer å leve uten i noen dager. Og når de har surret rundt i butikker og kjøpesentre lenge nok drar de på besøk til venner og naboer. Men de holder jo én meters avstand til alle, må vite. Å, bli så irritert på dem. De er begge to i risikogruppen bl.a. pga. hjertesykdom, men de skjønner virkelig ikke alvoret. Når jeg prøver å forklare for dem at jeg er redd for dem og at jeg ikke vil miste dem enda ler de av meg og sier at jeg er hysterisk. Selv etter at de sa på Dagsrevyen her om dagen at de som er eldre enn 60 år vil bli nedprioritert når presset på sykehusene øker, skjønte de ikke alvoret. Dette er virkelig dessertgenerasjonen det er snakk om her, de har bare opplevd velstand og å få og få, staten ordner alltid opp. Anonymkode: b9881...b81 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #24 Skrevet 20. mars 2020 20 minutter siden, T-Rex skrev: Det er helt feil. Dere sitter og får hverdagen snudd på hodet for DERE SELV. Alternativet ville blitt verre. Det ville bare tatt litt lenger tid. Jeg mener det, helt ærlig, men all min eventuelle visdom. Hvorfor skal eldre være fritatt i å delta på denne fellesdugnaden? Anonymkode: bcd8e...04b 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #25 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mine foreldre er i begynnelsen av 70-årene, men de kjeder seg sånn etter fem minutter hjemme så de må hele tiden ut i butikken. De MÅ jo kjøpe melk, de MÅ kjøpe bananer eller gud vet hva annet de ikke klarer å leve uten i noen dager. Og når de har surret rundt i butikker og kjøpesentre lenge nok drar de på besøk til venner og naboer. Men de holder jo én meters avstand til alle, må vite. Å, bli så irritert på dem. De er begge to i risikogruppen bl.a. pga. hjertesykdom, men de skjønner virkelig ikke alvoret. Når jeg prøver å forklare for dem at jeg er redd for dem og at jeg ikke vil miste dem enda ler de av meg og sier at jeg er hysterisk. Selv etter at de sa på Dagsrevyen her om dagen at de som er eldre enn 60 år vil bli nedprioritert når presset på sykehusene øker, skjønte de ikke alvoret. Dette er virkelig dessertgenerasjonen det er snakk om her, de har bare opplevd velstand og å få og få, staten ordner alltid opp. Anonymkode: b9881...b81 Har sikkert blodtype 0 begge to. Anonymkode: afb3b...84b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #26 Skrevet 20. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Har sikkert blodtype 0 begge to. Anonymkode: afb3b...84b Da har du det også. Anonymkode: afb3b...84b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #27 Skrevet 20. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du det også. Anonymkode: afb3b...84b Jeg er sannsynligvis smittet, er hvertfall syk med passende symptomer etter å ha hatt kontakt med en som har fått påvist smitte. Så tror ikke de blodtypegreiene stemmer 100%. Anonymkode: b9881...b81 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #28 Skrevet 20. mars 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så de bryr ikkeseg om å smitte andre? Empatisk 🤣 Anonymkode: a7658...305 Det kan du gjerne si, men det er desverre ikke mangelen på empati, de mangler normal intelligens. De forstår ikke det med smitte (Vi har vært igjennom det tusen ganger før siden de alltid sprer omgangssyke til samtlige i slekten). De sier "enten får man det, eller så får man det ikke". Tiltak mot noe er meningsløst, i følge dem. Igjen, dette handler om at de har null kunnskap om smitte osv. Når det gjelder koronavirus, så trodde de det var kun små barn så fikk det 🙄 Jeg tipper det er mange eldre som har lite i topplokket som mine svigerforeldre. De har et minimum med skolegang og kan knappest å lese en bok (Men jeg sier ikke alle er slik!) Anonymkode: fb351...788 7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #29 Skrevet 20. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har sikkert blodtype 0 begge to. Anonymkode: afb3b...84b Hva er det for noe? Jeg har ikke fått med meg blodtypegreiene. Vet hva blodtyper er selvsagt, men skjønte ikke sammenhengen. Anonymkode: 86c35...a56
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #30 Skrevet 20. mars 2020 Ikke skjær alle eldre over en kam. Kjenner en nittiåring, oppegående sådan. Han sammenligner situasjonen vi har nå med krigen, og retter seg etter myndighetenes anbefalinger. De han får med seg, vel og merke. Han syns faktisk myndighetene skulle innført enda strengere regime. Selv om han har drevet egen bedrift, mener han regjeringen er altfor opptatt av økonomiske konsekvenser.... Tror faktisk de yngre eldre som ikke har opplevd kriser i livet er mer troende til ikke å ta det alvorlig. Må huske at mange eldre er enslige, og at de ikke greier å organisere gruppechat på snap sånn som fjortisene. Så det sosiale behovet de har blir vanskelig å dekke slik som vi yngre har mulighet til. Noen får ikke alt med seg. Noen tenker at dette er bare nok et virus i rekken av de utallige epidemiene de har opplevd i livet. Kanskje husker de en tid da det å dø av smittsom sykdom, selv i ung alder, var noe som måtte påregnes.. Anonymkode: 6f66b...896 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #31 Skrevet 20. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er det for noe? Jeg har ikke fått med meg blodtypegreiene. Vet hva blodtyper er selvsagt, men skjønte ikke sammenhengen. Anonymkode: 86c35...a56 De som har blodtype 0 har visstnok mye mindre sjanse for å bli syke av korona. Anonymkode: afb3b...84b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #32 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke skjær alle eldre over en kam. Kjenner en nittiåring, oppegående sådan. Han sammenligner situasjonen vi har nå med krigen, og retter seg etter myndighetenes anbefalinger. De han får med seg, vel og merke. Han syns faktisk myndighetene skulle innført enda strengere regime. Selv om han har drevet egen bedrift, mener han regjeringen er altfor opptatt av økonomiske konsekvenser.... Tror faktisk de yngre eldre som ikke har opplevd kriser i livet er mer troende til ikke å ta det alvorlig. Må huske at mange eldre er enslige, og at de ikke greier å organisere gruppechat på snap sånn som fjortisene. Så det sosiale behovet de har blir vanskelig å dekke slik som vi yngre har mulighet til. Noen får ikke alt med seg. Noen tenker at dette er bare nok et virus i rekken av de utallige epidemiene de har opplevd i livet. Kanskje husker de en tid da det å dø av smittsom sykdom, selv i ung alder, var noe som måtte påregnes.. Anonymkode: 6f66b...896 Nettopp! Anonymkode: 59450...196
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #33 Skrevet 20. mars 2020 Både svigermor på 83 og foreldrene mine på 70 og 78 tar dette veldig alvorlig. De er ikke utenfor døren. De er alle tre veldig oppegående og følger med på nyhetene døgnet rundt. Anonymkode: 64b6a...89f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #34 Skrevet 20. mars 2020 Det er jo stort sett de eldre som vil bli sterkest rammet av dette, og det er stort sett eldre som vil dø av det. They know. Anonymkode: 1cad5...870
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #35 Skrevet 20. mars 2020 Jeg har ikke lagt merke til eldre mennesker i grupper, eller sett noen stor andel eldre folk ute. De fleste jeg ser er middelaldrende, unge og barn, og de fleste folk oppfører seg etter retningslinjene. Jeg bor i Oslo. Anonymkode: 6e0ba...03b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #36 Skrevet 20. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan du gjerne si, men det er desverre ikke mangelen på empati, de mangler normal intelligens. De forstår ikke det med smitte (Vi har vært igjennom det tusen ganger før siden de alltid sprer omgangssyke til samtlige i slekten). De sier "enten får man det, eller så får man det ikke". Tiltak mot noe er meningsløst, i følge dem. Igjen, dette handler om at de har null kunnskap om smitte osv. Når det gjelder koronavirus, så trodde de det var kun små barn så fikk det 🙄 Jeg tipper det er mange eldre som har lite i topplokket som mine svigerforeldre. De har et minimum med skolegang og kan knappest å lese en bok (Men jeg sier ikke alle er slik!) Anonymkode: fb351...788 Nei, jeg forstår det, synes bare det er merkelig at "alle andre" får så innmari kjeft, mens de eldre er liksom fritatt alt mulig selv om det i bunn og grunn er de vi gjør dette for. Anonymkode: a7658...305
Humas Skrevet 22. mars 2020 #37 Skrevet 22. mars 2020 Av antallet eldre i befolkningen er d nok et forholdsvis fåtall i store klynger. Hvis barn og barnebarn holder seg unna dem, så resulterer ikke d i noen eksplosiv økning av smittede totalt. 1
Fremhevede innlegg