Gå til innhold

Dr Fedon Lindberg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg tror ikke det er bra å utelukke karbohydrater i så str grad som han gjør. Hjernen trenger karbohydrater. Dessuten synes jeg maten ser lite lekker ut. Kylling uten ris eller pommes frites, men med salat og bønner. Jeg sier nei takk !

Fettet som gjør at vi legger på oss er karbohydrater som gjøres om til fett .... altså fette er lagringsmedium for overskudd av karbohydrater. Når kroppen forbrenner med karbohydrat enn den får inn ...begynner den å gjøre om fettet til brensel... karbohydrater. ...ergo lite karbohydreter inn ... tvinger kroppen til å ta fra lageret.

Slik forsto nå i alle fall jeg energiomsetning i zoofysiologi....

men jeg er ikke lege, ernæringsekspert eller biolog

Skrevet
Noe av grunnen her tror jeg har med at man bygger muskler ved å følge disse diettene - og det er fett som forsvinner - ikke muskler som ved f.eks. Grete Roede, Libra og andre kaloritellende og fettfattige dietter.

.

Synes dette er litt merkelig å hevde, da poenger med GR er å spise sunt og normalt, og slettes ikke dynge seg i karbohydrater, ei heller fjerne alt fett. Bevegelse vektlegges også nettopp fordi det ikke er ønskelig å miste muskler.

Vil forøvrig legge til at jeg kjenner en dame i 60-årene er så nøye på Linbergmat at hun nå er undervektig og legen har anbefalt henne å gå opp. Betyr det at Lindberg er feil? Nei, men at noen alltid skal overdrive, uansett hvilken metode de benytter seg av.

Gjest Anonymous
Skrevet

Melk, det er faktisk utallige Grete Roede- og Libra-kurs som gjør at jeg og flere andre med meg nå har blitt allergiske mot karbohydrater. Det er ene og alene jojo-slankingen sin skyld. Det sies så fint at Grete Roede har slanket bort så og så mange kilo (eller tonn) her til lands. Det som ikke nevnes er at store deler av disse kiloene er fra de samme menneskene som må gå kurs etter kurs - på grunn av at de etter endt kurs legger på seg mye mer enn de tok av. Det gjelder ikke alle - men svært, svært mange. Dersom en tilfører for lite kalorier og proteiner har eksperter regnet ut at ca 25% av vekttapet er muskler. Synes ikke GR er sundt i det hele tatt, nøtter er f.eks. bannlyst - fet fisk er det strenge restriksjoner på ... dette er noen av det sunneste mennesker kan spise. Brød derimot skal man spise til hvert måltid ... hvor er det sunne med et slikt kosthold?

Når det gjelder undervektige og lavkarbo-dietter så er det forklart i denne artikkelen:

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5196

Gjest Leola
Skrevet

Det var jeg som skrev innlegget over - hadde glemt å logge meg på :wink:

Gjest Laundrette
Skrevet
Jeg har gått på kurs i Eat International og lærte der at slike dietter har god virkning på de som er undervektige også - de vil legge på seg ved å følge Eat- / Atkins-dietter. En annen interessant ting jeg fikk vite på kurset er at ved slike dietter så trekker huden seg sammen ved vektnedgang - man slipper masse løs hud som man får ved å gå ned i vekt på andre måter. Noe av grunnen her tror jeg har med at man bygger muskler ved å følge disse diettene - og det er fett som forsvinner - ikke muskler som ved f.eks. Grete Roede, Libra og andre kaloritellende og fettfattige dietter.

Her i hjemmet spiser vi etter Eat-konseptet. Jeg følger det slavisk - det gjør ikke de andre - men i hovedsak så spiser mann og barn det samme som meg.  

Skal se om jeg kan finne informasjon som bekrefter det jeg sier.

At huden trekker seg sammen ved bruk av slike dietter, har jeg aldri hørt før, og det vil jeg gjerne ha en logisk forklaring på, jeg synes det høres veldig usannsynlig ut. Går man mye og relativt raskt ned i vekt er vel løs hud uunngåelig? (og den forklaringen med at det er fordi man bygger muskler er helt idiotisk).

Gjest Laundrette
Skrevet

Eat er forresten den mest tullete av disse diettene (lindberg er sunt). Atkins-kosthold, som man så blander med blodtypediett? Det er en fin måte å få et ensidig (og dermed usunt) kosthold på.

Enda flere som vil tjene penger på å kopiere andre kostfilosofier. :roll:

Gjest Leola
Skrevet

Laundrette - du kan kanskje fortelle hva som er så galt med disse diettene - går utifra at du vet det når du er så klar i uttalelsene dine. Hva er det som er så usunt og tullete med Atkins/Eat/Blodtype-diettene ?

Mitt daglige kosthold består for det meste av rent kjøtt, egg, nøtter, oljer og masse grønnsaker ... jeg spiser mye mer grønnsaker nå enn jeg gjorde før. Imidlertid har jeg redusert mengden av frukt - for å lette søtbehovet mitt som var ekstremt tidligere. Kombinert med krom-tabletter er søtbehovet mitt så og si borte. Lavkarbo er et vidt begrep, det betyr ikke å ikke spise karbohydrater - det betyr at man skal holde dem på et akseptabelt nivå.

Det er ingen tvil om at lavkarbo er sunt. Det er

folkets oppfatning av hva lavkarbo er som er usunn.

Gjest Leola
Skrevet

Laundrette skrev:

At huden trekker seg sammen ved bruk av slike dietter, har jeg aldri hørt før, og det vil jeg gjerne ha en logisk forklaring på, jeg synes det høres veldig usannsynlig ut. Går man mye og relativt raskt ned i vekt er vel løs hud uunngåelig? (og den forklaringen med at det er fordi man bygger muskler er helt idiotisk).

Som sagt så vet jeg ikke hvordan dette henger sammen, glemte å spør kurslederen min. Men selv har jeg gått ned over 20 kilo og har ikke et gram løs hud - tvert imot så har jeg mye finere kropp nå enn noensinne. At endel av det skyldes økt muskelmasse er jeg sikker på - økte muskler er en kombinasjon av maten jeg spiser og at jeg sykler til og fra jobb hver dag.

Skrevet
Melk, det er faktisk utallige Grete Roede- og Libra-kurs som gjør at jeg og flere andre med meg nå har blitt allergiske mot karbohydrater. Det er ene og alene jojo-slankingen sin skyld.

GR har da aldri sagt ta man kan fortsette som før etter endt kurs? De kursene jeg har gått på har lagt vekt på at dette er en endring for livet, gamle synder fører ikke noe bra med seg. De sier heller ikke at man skal spise brød til hvert måltid.

Gjest Leola
Skrevet

Nei, Grete Roede har sikkert aldri sagt at folk skal spise som før etter endt kurs. Allikevel skjer det med de fleste når de er ferdige - nettopp fordi man lever på så lite energi at mange nærmest blir desperate. Når man i tillegg hele tiden får tilført sukker og hvetemel så gjør det ikke saken enklere - det er en kjensgjerning at i lettprodukter blir mye av fettet erstattet med sukker - og da jeg gikk på GR så ble vi hele tiden anbefalt å bruke lett-produkter.

Nå kjøper jeg aldri lett-produkter lenger, heller aldri hvetemel, her i huset bruker vi ekte fløte og ekte rømme - vi bruker ekte majones og drikker aldri lett-brus, spiser ikke magre oster ... Skal jeg lage pizza, så bruker jeg speltmel. Vi har byttet ut chips med nøtter og byttet ut lettmargarin med meierismør - allikevel så har jeg gått ned over 20 kilo.

Grete Roede funker sikkert for noen - men jeg tror det er svært få, faktisk. For de av oss som har fått ødelagt stoffskifte og forbrenning av jojo-slanking så finnes det bare en løsning - et lavkarbo kosthold hvor man aldri er sulten men spiser seg mett og god på sunn mat til hvert måltid. Jeg trenger ikke veie maten - man kjenner når man er mett. Har hatt dette kostholdet i 3 år og til og med legen min som var skeptisk til slike dietter har måttet vike på sine holdninger.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg aldri har vært så mett og spist så mye og jevnlig som på GR. Så dette med desperate pga lite energi skjønner jeg ikke hva du mener.

Det er heller ikke meningen at man skal veie maten resten av sitt liv, men det vet du sikkert.

Flott at du har funnet noe som funker for deg. Men jeg tror du ogå burde være åpen for at andre ting kan funke for andre. Om jeg skulle fjernet alt hvetemel, ris, pasta, poteter osv slik du beskriver at du hovedsaklig har gjort, skal jeg love deg at jeg hadde blitt desperat og gått raskt opp i vekt igjen. Nettopp fordi det i lengden ikke hadde fungert for meg.

Gjest Leola
Skrevet

Det jeg mener, Melk, er at energi-inntaket ved Grete Roede-kurs er ganske lite for aktive mennesker. Jeg sykler til og fra jobb hver dag, og det hadde jeg ikke krefter til da jeg gikk på GR-kurs. Men her er det også forskjell på folk - noen har ingen problemer med GR-kurs, mens andre igjen synes det er for lite mat og litt feil fokus på mat-type. Da tenker jeg spesielt på matvarer med stort fettinnhold som nesten er bannlyst ifl. GR, selvom det er snakk om livsviktig og sundt fett som f.eks. i fet fisk, nøtter, avokado, oljer, ol.

Men det viktigste er at folk finner det som passer for dem :wink:

Gjest synseren
Skrevet

Tror moralen må være at det finnes noe å ta med seg fra alle slankeopplegg. Gjelder å finne ut hva som passer deg. :wink:

Gjest Laundrette
Skrevet
Laundrette - du kan kanskje fortelle hva som er så galt med disse diettene - går utifra at du vet det når du er så klar i uttalelsene dine. Hva er det som er så usunt og tullete med Atkins/Eat/Blodtype-diettene ?

Mitt daglige kosthold består for det meste av rent kjøtt, egg, nøtter, oljer og masse grønnsaker ... jeg spiser mye mer grønnsaker nå enn jeg gjorde før. Imidlertid har jeg redusert mengden av frukt - for å lette søtbehovet mitt som var ekstremt tidligere. Kombinert med krom-tabletter er søtbehovet mitt så og si borte. Lavkarbo er et vidt begrep, det betyr ikke å ikke spise karbohydrater - det betyr at man skal holde dem på et akseptabelt nivå.

Det er ingen tvil om at lavkarbo er sunt. Det er

folkets oppfatning av hva lavkarbo er som er usunn.

Har enda ikke hørt et eneste holdbart vitenskapelig argument for blodtypedietten. Og å blande den med lavkarbomat gjør som nevnt at kostholdet blir alt for ensidig, siden så mange matvarer blir utelukket.

Lavkarbo kan være mye. Litt mindre karbohydrater i kosten enn det de fleste spiser er ok, men Atkins etc går alt for langt. Hjernen vår trenger karbohydrater!

Poenget er ikke veldig lite karbo, men å spise rett karbo. Lindberg er sunt.

Gjest Leola
Skrevet

Unnskyld meg - hva er usunt med å kutte ut hvitt mel, sukker, poteter, pasta og ris? Jeg tror jeg spiser mer grønnsaker enn de fleste mennesker gjør, i tillegg spiser jeg mye mer sundt fett enn de fleste andre - hjernen og kroppen vår trenger faktisk fett for å fungere som den skal og bør.

Blodtypedietten har jeg faktisk også tro på - men som innehaver av blodtype A lar det seg ikke så lett kombinere med lavkarbo-dietter - så jeg velger lavkarbo framfor blodtype. Men har gått på kurs med en som har blodtype O og han har hatt en fantastisk utvikling og gikk faktisk ned flere buksestørrelsere i løpet av kursperioden på 8 uker. Så jeg har veldig stor tro på blodtypedietten - etter å ha lest masse om den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...