pussikatt Skrevet 15. juni 2005 #1 Skrevet 15. juni 2005 Er så glad for i dag gikk jeg på vekta og den viste at jeg har gått ned 30 kilo ved å følge Dr Lindbergs metode. :-) har fremdeles ca 20 kilo til jeg skal ned, men nå er jeg kommet så godt igang at de siste 20 skal nok og forsvinne. Den er fantastisk og jeg må bare anbefale den på det sterkeste. Spesielt til dere/oss som har insulinresistens og Psos. Vil gjerne høre om noen andre har erfaringer fra Dr Lindbergs diett og ikke minst vært på klinikken og gjennomført alle de fire fasene. Hvordan erfaringer andre folk har med eurodiett og kosthold i balanse osv? Om vekta er lett å stabilisere etterpå. Osv :-)
MorningStar Skrevet 15. juni 2005 #2 Skrevet 15. juni 2005 Har hørt at med en gang du slutter med den dietten vil vekten gå opp igjen.
Areola Skrevet 15. juni 2005 #3 Skrevet 15. juni 2005 Dette er ikke en diett - det er en livstilsforandring. Hvis du går tilbake til å drikke brus,sjokolade, pasta og masse hvetemel - såklart fyker du opp i vekt!
Gjest Leola Skrevet 15. juni 2005 #4 Skrevet 15. juni 2005 Stemmer som Areola sier - det er snakk om endring i livsstil og ikke noen diett. Jeg for min del har ikke spist lyst brød på flere år - sukker, pasta, ris og poteter finnes heller ikke i mitt daglige kosthold. Det er faktisk flere og flere mennesker som ikke tåler så masse karbohydrater som vi vanligvis putter i oss ...
MorningStar Skrevet 15. juni 2005 #5 Skrevet 15. juni 2005 Nå kan jeg ikke forstå hvorfor ris kan være fetende. Hele asia har spist ris siden mange tusen år og asiatere er ikke særlig feite er de? Det fins flere typer karbohydrater. Tunge karbohydrater er best. Det er forskjell på karbohydratene i ris og i brus. Det typiske kostholdet til asiatere består som regel av karbohydrater og stivelse fra ris og grønnsaker og litt protein og fett av kjøtt og fisk. Og det er på bygda. Ikke de som bor i storbyer som velter i seg "vestlig kost"/livsstil.
Gjest Leola Skrevet 15. juni 2005 #6 Skrevet 15. juni 2005 Du kan selvsagt spise ris - men bør velge ris som er minst mulig bearbeidet. Jasminris, f.eks. er veldig bearbeidet - ris har høyere GI jo mer klebrig den er. De asiaterne som er så sunne tror jeg neppe har det kostholdet vi har her i vesten. Vi også kunne spist store mengder ris hvis vi hadde holdt oss til deres kosthold - problemet er at vi spiser kina-mat i tillegg til chips, pølser, sjokolade, is, brus, osv ... Det er den store forskjellen.
Marissa Skrevet 15. juni 2005 #7 Skrevet 15. juni 2005 Med alt fettet Lindbergs diett inneholder hadde ikke jeg turt å gå på den. Tenk hvordan innsiden av blodårene dine vil se ut om noen år!! og så er ikke akkurat Fedon noen tynn mann heller. Men jeg er glad på dine veiene for at du har gått ned, det er kjemeflott!
Gjest Leola Skrevet 15. juni 2005 #8 Skrevet 15. juni 2005 Tror du blander litt hummer og kanari her - Dr. Lindbergs mat inneholder ikke mye fett. Du tenker anagelig på Dr. Atkins dietten ? Jo, Atkins inneholder mye fett - men alle blodprøver som tas av folk som går på dietten viser at dine påstander ikke holder mål. Fettet man spiser når man følger Atkins-dietten legger seg ikke på innsiden av årene.
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2005 #9 Skrevet 15. juni 2005 Så fint! Lykke til med de resterende kiloene. Jeg hører at folk snakker om at kiloene kommer på hvis man forandrer på kostholdet etter flere måneder med Dr Lindberg. Det stemte ikke for svigerforeldrene mine. De gikk ned henholdsvis 5 og 12 kilo. Og nå, 2 år senere og med vanlig kosthold, så er er kiloene fortsatt borte
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2005 #10 Skrevet 16. juni 2005 Jeg tror ikke det er bra å utelukke karbohydrater i så str grad som han gjør. Hjernen trenger karbohydrater. Dessuten synes jeg maten ser lite lekker ut. Kylling uten ris eller pommes frites, men med salat og bønner. Jeg sier nei takk !
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2005 #11 Skrevet 16. juni 2005 Jeg tror ikke det er bra å utelukke karbohydrater i så str grad som han gjør. Hjernen trenger karbohydrater. Dessuten synes jeg maten ser lite lekker ut. Kylling uten ris eller pommes frites' date=' men med salat og bønner. Jeg sier nei takk ![/quote'] Lindberg utelukker vel ikke karbohydrater (tenker du på Atkins?), men satser heller på langsomme karbohydrater framfor raske karbohydrater, noe som faktisk er sunt for alle.
Gjest synseren Skrevet 16. juni 2005 #12 Skrevet 16. juni 2005 Kylling uten ris eller pommes frites' date=' men med salat og bønner. Jeg sier nei takk ![/quote'] Ikke gjør narr av middagen jeg skal ha idag :fy:
pussikatt Skrevet 16. juni 2005 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2005 Med alt fettet Lindbergs diett inneholder hadde ikke jeg turt å gå på den. Tenk hvordan innsiden av blodårene dine vil se ut om noen år!! og så er ikke akkurat Fedon noen tynn mann heller. Men jeg er glad på dine veiene for at du har gått ned' date=' det er kjemeflott![/quote'] kostholdet hans innholder lite fett da. Det fettet som anbefales er flerumettet og vil være positivt for kolestrolet og insulinproduksjonen som er årsak til min overvekt. Det er ikke i hovedsak fettet i maten som er årsak til min overvekt det er heller nedsatt insulinfølsomhet/insulinresidens som fører til at man tåler dårlig enkelte karbohydrater som ris, hvetemel, pasta, poteter og sukker. Fedon Lindberg kost passer ikke for alle, det er for oss som sliter med insulinresistens og overvekt. Det beste av alt det funker for meg og jeg har prøvd det meste. Spesielt når man betaler for god oppfølging. :-)
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2005 #14 Skrevet 17. juni 2005 Fedon Lindberg kost passer ikke for alle, det er for oss som sliter med insulinresistens og overvekt. Det beste av alt det funker for meg og jeg har prøvd det meste. Spesielt når man betaler for god oppfølging. :-) Først vil jeg bare gratulere deg med vektnedgang og livsstilsomlegging. Stå på! Så ville jeg bare si at et kosthold som det som anbefales av Fedon Lindberg faktisk er sunt for de aller fleste. For undervektige vil vekta stabilisere seg på et sunt nivå, overvektige vil gå ned i vekt, mens normalvektige vil beholde vekta. En blodsukkerkarusell av den typen høyglykemiske matvarer forårsaker, er ikke sunt for noen, men kanskje enda mer skadelige for den som sliter med insulinresistens.
MorningStar Skrevet 17. juni 2005 #15 Skrevet 17. juni 2005 Først vil jeg bare gratulere deg med vektnedgang og livsstilsomlegging. Stå på! Så ville jeg bare si at et kosthold som det som anbefales av Fedon Lindberg faktisk er sunt for de aller fleste. For undervektige vil vekta stabilisere seg på et sunt nivå, overvektige vil gå ned i vekt, mens normalvektige vil beholde vekta. En blodsukkerkarusell av den typen høyglykemiske matvarer forårsaker, er ikke sunt for noen, men kanskje enda mer skadelige for den som sliter med insulinresistens. Det med undervektige, overvektige og normalvektige...hvor er logikken?
Gjest Nin@ Skrevet 17. juni 2005 #16 Skrevet 17. juni 2005 Jeg er også insulinresitent og har PCO. Har hatt god nytte av å legge om kostholdet og kutte ut raske karbohydrater og legge inn mer proteinholdig mat. 20 kilo forsvant også. Men som andre her sier, det er ikke noen diett, men en livsstilsendring. Etter en stund føler man heller ikke at man forsaker noe som helst! Nå har ikke jeg fulgt noen ferdig lagt opp diett da, kun fulgt sunn fornuft og brukt mine kunnskaper om kosthold. Det er så utrolig mye man kan spise som er bra for kroppen at det er ikke noe tap å holde seg unna stivelsesholdig mat (savner ikke iskrem engang!). Gratulerer til pussikatt, og lykke til videre!
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2005 #17 Skrevet 17. juni 2005 Det er ikke mitt argument, det er Fedon Lindbergs argument. Jeg har litt problemer med å kjøpe endel av argumentene, men siden jeg ikke er ekspert på ernæring og hormoner, klarer jeg ikke å gå i dybden. For eksempel argumentet om at raske karbohydrater setter seg rundt livet. Det virker ikke helt logisk for meg, siden det er slik at fettfordelingen vår for det meste er genetisk betinget. Samtidig ser man jo at flere og flere unge jenter har begynt å lagre fett rundt midjen (mens det typisk kvinnelige fettfordelingsmønstret er å lagre fett på rumpe/hofter): Den som kommer med en god forklaring, skal få en premie, for dette har jeg lurt på en stund
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2005 #18 Skrevet 17. juni 2005 Nei, jeg skal ikke det. Det høres bare litt sånn trist ut uten ris og pommes frites.he he , men du kan jo dynke salaten i deilig dressing da , da snakker vi mat her
Gjest Leola Skrevet 17. juni 2005 #19 Skrevet 17. juni 2005 Jeg har gått på kurs i Eat International og lærte der at slike dietter har god virkning på de som er undervektige også - de vil legge på seg ved å følge Eat- / Atkins-dietter. En annen interessant ting jeg fikk vite på kurset er at ved slike dietter så trekker huden seg sammen ved vektnedgang - man slipper masse løs hud som man får ved å gå ned i vekt på andre måter. Noe av grunnen her tror jeg har med at man bygger muskler ved å følge disse diettene - og det er fett som forsvinner - ikke muskler som ved f.eks. Grete Roede, Libra og andre kaloritellende og fettfattige dietter. Her i hjemmet spiser vi etter Eat-konseptet. Jeg følger det slavisk - det gjør ikke de andre - men i hovedsak så spiser mann og barn det samme som meg. Skal se om jeg kan finne informasjon som bekrefter det jeg sier.
Brunhilde Skrevet 17. juni 2005 #20 Skrevet 17. juni 2005 Jeg tror det er en fin sammenblanding av begreper ute og går her. Syns dere skal lese litt her så får dere en fin forklaring på de forskjellige begrepene og livsstilene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå