Gå til innhold

Er det lov med biltur (langtur)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på fem som (i likhet med mange andre) kjeder seg litt for tiden. Å besøke noen er utelukket, så jeg lurte på om det er greit å ta bilen og dra på langtur? F.eks Oslo-Kristiansand t/r? Uten overnattinger og restauranter osv. Vi har tenkt å stoppe litt underveis og gå litt tur i fjæra. 

Det må da være innafor?

Anonymkode: 5522d...c2f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det tror jeg da skal gå bra. Vi har reist to tre timer unna. 

Anonymkode: e1784...5ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på fem som (i likhet med mange andre) kjeder seg litt for tiden. Å besøke noen er utelukket, så jeg lurte på om det er greit å ta bilen og dra på langtur? F.eks Oslo-Kristiansand t/r? Uten overnattinger og restauranter osv. Vi har tenkt å stoppe litt underveis og gå litt tur i fjæra. 

Det må da være innafor?

Det kommer litt an på, ville ha sjekket nyhetene om fylkene og stedene imellom har karantenetid. Man har mange steder ikke mulighet til å reise mellom fylker i disse dager. 

Anonymkode: 29860...2fd

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være innafor?

Det burde ikke være lovlig å bevege seg utendørs, og det burde aldri tillates med flere personer i felles rom. En slik biltur er derfor en vanvittig tanke.

Anonymkode: 61fa5...2fa

• Liker 2
Skrevet

Det går helt fint. Lag en flott nistepakke og kos dere.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke karantene eller er syke er det vel lov å kjøre seg en tur.

Anonymkode: e63dd...f55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde ikke være lovlig å bevege seg utendørs, og det burde aldri tillates med flere personer i felles rom. En slik biltur er derfor en vanvittig tanke.

Nå var det en familie som skulle på tur som oppholder seg sammen allikevel og man kan fint bevege seg utendørs bare ta de hensynene som er anbefalt. 

Anonymkode: 6ac47...612

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sunt å være ute, så lenge man unngår kontakt

Anonymkode: e1d08...b50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare fint å være ute. Jeg har lagt fra meg å besøke andre kommuner da vi ble oppfordret på sms og mail fra kommunen om å holde oss i egen kommune.. og av nysgjerrighet: skal dere da ha med alle måltider samt gå på do ute hver gang? For det er også en av grunnene til at jeg holder meg her.. vil ikke stoppe på "nye" bensinstasjoner eller butikker og potensielt spre smitte. Handler så sjeldent jeg bare kan, men bortsett fra det er vi kun hjemme og i stille områder av skogen.

Anonymkode: eaedc...034

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker at barnefamilier skal sitte på hvert ditt rom? fristende tanke altså, men jeg tror ikke toåringen hadde overlevd mange dager på eget rom alene🤣

Anonymkode: d4ad5...139

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sunt å være ute, så lenge man unngår kontakt

Anonymkode: e1d08...b50

Det er ikke sunt å la en familie på 5 oppholde seg i felles rom (bil). Selv opphold i hjemmet må reguleres slik at to aldri får tillatelse til å være i samme rom,. Dette krever omfattende kontrolltiltak. Dersom utendørs opphold blir lovlig, er det vanskelig å unngå at to kommer tilstrekkelig nær hverandre til å kunne spre smitte. Dette må derfor forbys.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker at barnefamilier skal sitte på hvert ditt rom? fristende tanke altså, men jeg tror ikke toåringen hadde overlevd mange dager på eget rom alene🤣

Barna må finne seg i å være alene på rom. Hvis de dør, må foreldrene stilles til ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Høres fint ut, men her har vi også fått sms fra kommunen med oppfordring om å holde oss i egen kommune, så jeg hadde nok ikke gjort det av den grunn. Har ikke dere fått samme beskjed?

Anonymkode: 62bf2...e1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barna må finne seg i å være alene på rom. Hvis de dør, må foreldrene stilles til ansvar.

«Hvis»? Jeg skal love deg at to åringen min dør av å være stengt alene på et rom, så da tar jeg heller skansen på å smitte henne med Corona...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

«Hvis»? Jeg skal love deg at to åringen min dør av å være stengt alene på et rom, så da tar jeg heller skansen på å smitte henne med Corona...

I så fall må du arresteres av politi eller forsvaret for ikke å ha overholdt reglene, som knapt kan bli strenge nok.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall må du arresteres av politi eller forsvaret for ikke å ha overholdt reglene, som knapt kan bli strenge nok.

Fin fritidsaktiviter du har i disse tider..

Anonymkode: aa95b...97d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nicathv skrev:

Her er Helsedirektoratets anbefaling:

"Det er viktig at vi alle kun gjennomfører helt nødvendige reiser, også innenlands."

https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon

Så biltur til stranda i en annen kommune er utelukket?

Anonymkode: f7931...b88

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så biltur til stranda i en annen kommune er utelukket?

Nei, det er ikke utelukket. Men det er ikke anbefalt.

Bare tenk gjennom alle stedene dere kan spre smitte eller bli smittet selv. Hvis dere holder dere unna andre folk, ikke bruker toaletter på bensinstasjoner eller rasteplasser, og ikke rører noe som andre mennesker kan komme til å røre, så har dere ikke økt risikoen og da ser jeg ikke noe problem med det.

Hvis det er så langt å kjøre at dere kommer til å bruke offentlige/bensinstasjon-toaletter eller stopper på en butikk, så har dere unødvendig økt risikoen for smitte og verken jeg eller helsemyndighetene vil anbefale det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Nicathv skrev:

Nei, det er ikke utelukket. Men det er ikke anbefalt.

Bare tenk gjennom alle stedene dere kan spre smitte eller bli smittet selv. Hvis dere holder dere unna andre folk, ikke bruker toaletter på bensinstasjoner eller rasteplasser, og ikke rører noe som andre mennesker kan komme til å røre, så har dere ikke økt risikoen og da ser jeg ikke noe problem med det.

Hvis det er så langt å kjøre at dere kommer til å bruke offentlige/bensinstasjon-toaletter eller stopper på en butikk, så har dere unødvendig økt risikoen for smitte og verken jeg eller helsemyndighetene vil anbefale det.

Jeg er 100 prosent enig 👏🏻

• Liker 1
  • Opprett ny...