Gå til innhold

Hvordan kommer det til å gå med økonomien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette viruset får store konsekvenser for Norge. Det er mange ting som kommer i kjølevannet av viruset. Jeg håper det ikke krever for mange liv.( alle liv er selvfølgelig like verdifulle). Men det at så mange blir permittert og arbeidsledigheten har ikke vært så høy siden 1930 tallet.           Hva om dette varer i mye lengre tid enn vi aner. Hvordan skal folk klare seg økonomisk? 

Anonymkode: e7be2...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er alle like verdifulle? 

Du står mellom å redde lille jens på 3 år og Randveig på 98 med kreft... hvem velger du?

Anonymkode: 17def...5d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil nok komme et nytt økonomisk system, som kanskje vil ikke lengre den gamle måten økonomien fungerte på være så viktig.... :) Tror det kommer til å gå bra, jeg. Det er ingen vits i å bekymre seg og vi lever jo tross alt i et av verdens rikeste land. Når regjeringen ser at så mange blir ledige og sliter økonomisk, da må de ta grep og noe vil skje.

Det handler ikke om enkelt skjebner, men det kollektive. Det er når vi står sammen, at vi kan gjøre noe. Noen har gått i forløpet for å vise vei, men nå står en ny større gruppe på tampen til å våkne opp til det store på tre bokstaver: g u d.

G= udommelig
U=universe
D =rømmer

Anonymkode: bcaf8...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Er alle like verdifulle? 

Du står mellom å redde lille jens på 3 år og Randveig på 98 med kreft... hvem velger du?

Poenget med å spre ut smitten over tid er vel nettopp at vi skal slippe å ta slike valg.

Anonymkode: 48823...064

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alle like verdifulle? 

HI handler om økonomi.

Anonymkode: e300f...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien kommer til å gå til helvete og hele nasjoner kommer til å falle. Det er det som er planen til de som har skapt dette viruset.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette viruset får store konsekvenser for Norge. Det er mange ting som kommer i kjølevannet av viruset. Jeg håper det ikke krever for mange liv.( alle liv er selvfølgelig like verdifulle). Men det at så mange blir permittert og arbeidsledigheten har ikke vært så høy siden 1930 tallet.           Hva om dette varer i mye lengre tid enn vi aner. Hvordan skal folk klare seg økonomisk? 

Om en stund vil folk som før ha behov for bedriftene som gikk konkurs. Muligheter for flere å starte opp. Det er jo ikke slik at vi aldri igjen vil trenge frisører, sportssenter, kultur, tannlege etc. Disse har noe å gjøre når epidemien er over, men kanskje må flere starte fra bunnen. Fordel er at slik det har vært så er det levebrød til store kjeder, men ikke for mannen i gata til å drive. Etter epidemien kan flere små få muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Brannslangen skrev:

Økonomien kommer til å gå til helvete og hele nasjoner kommer til å falle. Det er det som er planen til de som har skapt dette viruset.

Har noen skapt det? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brannslangen said:

Yeah right 🙄

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har noen skapt det? Ts

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tror det ville blitt bedre om vi ikke hadde satt inn tiltak, og viruset hadde fått spredt seg fritt?

Det tror ikke jeg. Husk at det er 1.5 millioner mennesker i risikogruppene i Norge, og mange av disse er sentrale personer. Jeg vil tippe at Erna Solberg er en av dem, for eksempel. Om viruset slippes "fritt løst", vil veldig mange dø. Og mange av disse er nøkkelpersoner i samfunnet. Dette alene kan ha bortimot katastrofale konsekvenser for norsk økonomi. Så kommer i tillegg traumene de overlevende vil slite med, og kanskje også senskader av å ha gjennomgått virussykdommen. Dette øker ikke akkurat produktiviteten.

Du har også dette mer samfunnsansvaret. Vi som er halvgamle, legger jo merke til det, om samfunnet gir beng i gamle og svake. Da er vi kanskje litt mindre innstilt på å betale skatt og bidra til samfunnet videre. Det kan ha store samfunnsmessige konsekvenser.

Les litt om spanskesyken og bli klok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa ikke at jeg ville viruset skulle få spre seg fritt. Les innlegget! Jeg er selv i risikogruppen så jeg tar det ikke lett. Har jobbet i helsevesenet i en mannsalder og ingen skal få si jeg tar dette lett! Det jeg spør om er hvordan økonomien blir påvirket. Skjønner du nå?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Brannslangen skrev:

Nok en grunn til å stenge polet snart, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nok en grunn til å stenge polet snart, ser jeg.

Tullprat, sett deg inn i situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på økonomisk arbeidsledighet og tvunget arbeidsstans. Vi kan begynne igjen i mange bransjer på dagen hvis vi får lov. 

Vi får vel kuttet skattene ved å slutte å subsidiere tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bekymre seg eller spørre om hvordan det kommer til å gå med økonomien framover i disse tider bør man ikke spørre om har jeg forstått, for du blir omtrent halshugd, eller folk sier til deg at du setter prislapper på folks liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat, sett deg inn i situasjonen. 

Jeg sa det som en respons på sannsynlig sannhetsgehalt på innholdet til den jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Brannslangen said:

Er du medlem av en av disse antibarneverngruppene som tror barnevernet har skapt viruset for å drepe barna, eller er du tilhenger av en annen konspirasjonsteori hvor noen andre står bak?

Anonymkode: 48823...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ihvertfall bedre sikkerhetsnett nå en det de hadde på 1930 tallet. Eller så tror jeg at dette kan gjøre at vi kanskje får bedre støtteordninger, nå har det jo også tvunget seg frem en del digitale løsninger, mer aksept for kreative hjemmekontorløsninger, legetimer over nett, mye streaming fra kulturlivet osv som plutselig nå kan komme de som tidligere ble ekskludert fra slike ting pga sykdom til gode, hvor man heller ikke tidligere ikke hadde vilje for å tilrettelegge, slik at de kunne ta del av samfunnet -nå har det bare tatt dager så er dette plutselig tilgjengelig for kronisk syke, eldre etc som før var avskåret fra samfunnet. 

Anonymkode: 12712...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...