Gå til innhold

Hvis man ikke kan bli immun fra korona..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er vi «lost» om vi ikke blir immune? Er da eneste mulighet full isolering med bare tilgang på mat og medisiner. Og hvis man blir smittet flere ganger kan man da bli mer syk de neste gangene? Og hva isåfall er årsaken til at man ikke blir immun i et slikt scenario? 

Anonymkode: d4620...dc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke kan bli immun kan man heller ikke bli frisk. Frisk = immun.

Anonymkode: 65aac...e87

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: cb49b...a95

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vi «lost» om vi ikke blir immune? Er da eneste mulighet full isolering med bare tilgang på mat og medisiner. Og hvis man blir smittet flere ganger kan man da bli mer syk de neste gangene? Og hva isåfall er årsaken til at man ikke blir immun i et slikt scenario? 

Anonymkode: d4620...dc4

Det meste tyder på at vi blir immune, men hvor lenge det varer er ikke godt å si. Andre coronavirus gir kort varighet, mens SARS-CoV som "kanskje" er det mest naturlige å sammenligne med typisk gir nok antistoffer i 2-3 år. Problemet er at man etter dette fort kan få negative effekter av det lille man har av immunitet. Når vaksine kommer må vi forberede oss på å ta flere doser i alle fall, kanskje i lang tid.

Vi er fortsatt ganske langt unna at viruset muterer nok til at det ikke blir kryssimmunitet. De tilfellene hvor folk har blitt smittet igjen tror jeg skyldes at de ikke ble helt friske første gang, og ikke ny infeksjon.

Edit:

Det kan hende at noen ikke utvikler nok antistoffer etter en mild infeksjon, og da kan de havne i kategorien som ikke har nok antistoffer. Hvis det samme gjelder her som ved SARS vil en liten mengde antistoffer trolig være verre enn ingen.

Endret av likestilling
  • Liker 2
Skrevet

Det er ekstremt usannsynlig at vi ikke blir immune overfor Covid-19 når vi har hatt viruset, og det vil garantert være mulig å lage en vaksine.

Nå er det sånn at immunitet ikke er 100%. Så for de fleste sykdommer vil en ørliten prosentandel ikke bli helt immune. Husk at med en vanlig influensavaksine har du bare 60-70% sikkerhet mot å bli influensasyk. Det fine er at når mange nok er immune, vil de som ikke er det, automatisk bli beskyttet, fordi det er mindre smitte rundt omkring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man ikke kan bli immun kan man heller ikke bli frisk. Frisk = immun.

Anonymkode: 65aac...e87

Man får stoffer som gjør at man blir mer eller mindre kvitt viruset, men det er ikke gitt at de er effektive særlig lenge.

Anonymkode: 3318b...252

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at det er så vanskelig å svare på det, er at virus muterer hyppig. Når et virus har mutert, kjenner ikke kroppens immunforsvar igjen viruset fra forrige runde, og har ikke noe forsvar mot det. Da blir man syk på nytt. Det er derfor vi så ofte blir forkjølet, om og om igjen, selv om vi har vært det før. Forkjølelsesviruset finnes i så mange utgaver at vi kan ikke bli immune mot dem alle, det er for mange varianter.

Når og hvis coronaviruset muterer, kan de som har hatt det tidligere, også bli syke igjen. Vi vet ikke ennå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er ekstremt usannsynlig at vi ikke blir immune overfor Covid-19 når vi har hatt viruset, og det vil garantert være mulig å lage en vaksine.

Nå er det sånn at immunitet ikke er 100%. Så for de fleste sykdommer vil en ørliten prosentandel ikke bli helt immune. Husk at med en vanlig influensavaksine har du bare 60-70% sikkerhet mot å bli influensasyk. Det fine er at når mange nok er immune, vil de som ikke er det, automatisk bli beskyttet, fordi det er mindre smitte rundt omkring.

Men dette er ikke en influensa. Helt andre kriterier gjelder.

Anonymkode: d59d8...14b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million said:

Grunnen til at det er så vanskelig å svare på det, er at virus muterer hyppig.

Corona-viruset muterer svært lite sammenliknet med f.eks. influensa, men på den andre siden bruker det triks for å hemme immunsystemet.

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette er ikke en influensa. Helt andre kriterier gjelder.

Jeg er fullstendig klar over at Covid-19 er et koronavirus, altså beslektet med forkjølelsesvirus, og ikke influensa.

Men kan du liste opp smittsomme sykdommer man ikke blir immun overfor (om enn ikke livsvarig), dersom man får dem? Det er godt mulig det finnes, altså, men jeg kommer ikke på noen i farta.

Jeg er forøvrig ikke medisiner.

Edit: Vi har jo HIV, men det blir man ikke frisk av heller - som jo later til å være tilfellet for Covid-19.

Edit2: De som driver og lager en vaksine, har nok ganske god peiling på det de holder på med. Covid-19 er nokså nært beslektet med SARS- og MERS-virus, og flere legemiddelfirmaer mener at de er nær en vaksine. Noe som betyr at immunitet finnes. Selvsagt om ikke legemiddelfirmaene juger for å booste aksjeverdien. Men det ville nok blitt raskt avslørt. Det er tross alt ganske mange som forsker på lignende virus.

Endret av T-Rex
Skrevet (endret)
12 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg er fullstendig klar over at Covid-19 er et koronavirus, altså beslektet med forkjølelsesvirus, og ikke influensa.

Men kan du liste opp smittsomme sykdommer man ikke blir immun overfor (om enn ikke livsvarig), dersom man får dem? Det er godt mulig det finnes, altså, men jeg kommer ikke på noen i farta.

Edit: Vi har jo HIV, men det blir man ikke frisk av heller - som jo later til å være tilfellet for Covid-19.

Edit2: De som driver og lager en vaksine, har nok ganske god peiling på det de holder på med. Covid-19 er nokså nært beslektet med SARS- og MERS-virus, og flere legemiddelfirmaer mener at de er nær en vaksine. Noe som betyr at immunitet finnes. Selvsagt om ikke legemiddelfirmaene juger for å booste aksjeverdien. Men det ville nok blitt raskt avslørt. Det er tross alt ganske mange som forsker på lignende virus.

Dengue

HIV

Edit til edit2:

Ja, de vet hva de driver med, men de klarte aldri å lage vaksine for SARS eller MERS...

Jeg er spent på de kliniske testene av vaksinene her...

Endret av likestilling
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, T-Rex said:

Det er mange viruser som kan bli liggende latent i kroppen og blusse opp igjen seinere. https://en.wikipedia.org/wiki/Virus_latency

Noen forkjølelser forårsakes av andre Corona-viruser som man mister immunitet mot etter ca 10 år, og man kan deretter bli smittet igjen. Disse coronavirusene har derfor ikke forsvunnet, de går på rundgang.

Skrevet
9 minutter siden, likestilling said:

Dengue

HIV

Edit til edit2:

Ja, de vet hva de driver med, men de klarte aldri å lage vaksine for SARS eller MERS...

Jeg er spent på de kliniske testene av vaksinene her...

Siden Covid-19 har så store konsekvenser allerede, tror jeg ressursene som settes inn på en vaksine, er i en annen størrelsesorden enn tidligere. Men vi må jo bare håpe at det lykkes - jeg tror det vil det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, T-Rex skrev:

De som hadde MERS og SARS-sykdom sist dette var, ble de immune av seg selv?

Jeg vet ikke, altså det er derfor jeg spør.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, T-Rex skrev:

Ikke samme som svarte over, men noroviruset har man ingen langvarig immunitet mot. 

Anonymkode: 56223...e18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spoiler
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Siden Covid-19 har så store konsekvenser allerede, tror jeg ressursene som settes inn på en vaksine, er i en annen størrelsesorden enn tidligere. Men vi må jo bare håpe at det lykkes - jeg tror det vil det.

Klart man prøver å finne en vaksine, men risikoen er stor for at dette ikke vil finnes, samtidig som ingen blir helt friske av denne infeksjonen men vil fortsette å skille ut noe virus for alltid. Dette er nok en permanent situasjon.

Anonymkode: c293f...07a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange viruser som kan bli liggende latent i kroppen og blusse opp igjen seinere. https://en.wikipedia.org/wiki/Virus_latency

Noen forkjølelser forårsakes av andre Corona-viruser som man mister immunitet mot etter ca 10 år, og man kan deretter bli smittet igjen. Disse coronavirusene har derfor ikke forsvunnet, de går på rundgang.

Dette er selvsagt en mulighet. Men forkjølelsesvirus, som er koronavirus, arter seg ikke sånn, altså at det ligger latent, så det går an å håpe på at Covid-19 oppfører seg likedan. Ikke all immunitet er livsvarig, så det kan tenkes at en eventuell vaksine må gjentas med jevne mellomrom. Og så kan jo viruset mutere såpass langt unna det opprinnelige, så en ny vaksine må lages for det.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
  Vis skjult innhold

Klart man prøver å finne en vaksine, men risikoen er stor for at dette ikke vil finnes, samtidig som ingen blir helt friske av denne infeksjonen men vil fortsette å skille ut noe virus for alltid. Dette er nok en permanent situasjon.

Anonymkode: c293f...07a

Jo, dette var jo velbegrunnet.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Det er håp, men også utfordringer, de samme som vi så ved SARS og MERS...

Du kan lese litt om vaksinene som ble laget der :) De klarte å lage vaksiner på gamlemåten, det var ikke der det stoppet...

Det beste hadde vært en mRNA-vaksine, men dessverre har jeg hørt flere som er litt skeptiske der.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6178114/

• Opprett ny...