AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Hva bør jeg ha? Har stort jordet å ta av, masse gårdsutstyr å bruke av, men det har ikke vært plantet noe her på noen år. Skal ha poteter, hva mer burde jeg gå for? Anonymkode: 59bea...167
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Kommer jo an på hva du spiser da. Vi har gulrot, forskjellige typer, sukkererter, grønnkål, løk, reddik, hvitløk, så har vi forskjellige urter, jordbær og helt sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta. Anonymkode: e5664...8dc
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo an på hva du spiser da. Vi har gulrot, forskjellige typer, sukkererter, grønnkål, løk, reddik, hvitløk, så har vi forskjellige urter, jordbær og helt sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta. Anonymkode: e5664...8dc Har intoleranse mot det meste på listen der 🙈 Anonymkode: 59bea...167
Rumle Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har intoleranse mot det meste på listen der 🙈 Anonymkode: 59bea...167 Men, da er det jo egentlig bare du som kan vite hva du tåle og bør dyrke? 🙂 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, Rumle skrev: Men, da er det jo egentlig bare du som kan vite hva du tåle og bør dyrke? 🙂 Prøver å utvide spekteret litt med hva jeg kan ha nytte av i lengre tider også. Er så lite oppfinnsom om dagen. Anonymkode: 59bea...167
Rumle Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Prøver å utvide spekteret litt med hva jeg kan ha nytte av i lengre tider også. Er så lite oppfinnsom om dagen. Anonymkode: 59bea...167 Forstår. Hva spiser du mest av i hverdagen da? Er kanskje lettere å komme med tips hvis du sier det 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har intoleranse mot det meste på listen der 🙈 Anonymkode: 59bea...167 😂😂😂😂 da vet du vel hva du kan spise, så da kan ikke jeg hjelpe Anonymkode: e5664...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 Du kan prøve brokkoli, pastinakk, rødbeter og alle former for salat/bladgrønnsker. Mye av det som vokser vilt (feks skavlderkål og løvetann) kan også spises, og har satt noen steder at skudd av hosta kan spises. Anonymkode: a4d0d...19e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #9 Skrevet 20. mars 2020 Jordskokk og stangselleri om du tåler det Anonymkode: eb329...99b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #10 Skrevet 20. mars 2020 Aubergine kanskje? Anonymkode: eb329...99b
Zienna Skrevet 20. mars 2020 #11 Skrevet 20. mars 2020 Ha sånt som du selv eller familien din spiser. Vær obs på at det kan være ganske mye jobb med enkelte grønnsaker. Det skal sås, tynnes og lukes. Noe kan bli ødelagt av mark, snegler og annet. Man skal både ha tid og interesse for å ta vare på en stor kjøkkenhage. Hos oss har vi nå bare jordbær og brokkoli. Har flerårig gressløk, timian og mynte blant blomstene i hagen. I år skal jeg lage en bitte liten salat- og urtehage i tillegg 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #12 Skrevet 20. mars 2020 Har du dyrket noe særlig før? Om ikke, så er mitt tips å begynne med ikke for mange ting. Det er gøy å så, men vanskelig å se for seg hvor mye planter og jobb det blir av en håndfull bittesmå frø. En 2-3-4 sorter holder i massevis - til å få følelsen for det Ville valgt 1-2 ting som kan høstes fortløpende, f.eks plukksalat og sukkererter. Og 1-2 ting som ikke høstes for til høsten, som potetene du har planlagt. Muligens en krydderurt eller to, gjerne sånt som kommer igjen, f.eks gressløk. Om du ikke har vurdert det, så ville jeg tenkt på å plante i en pallekarm eller to. Det letter arbeidet med luking og stelling veldig å ha opphøyde bed. Anonymkode: 45f61...2fc 3
absinthia Skrevet 20. mars 2020 #13 Skrevet 20. mars 2020 (endret) Har du et bra lager? Hvilken klimasone bor du i? Jeg ville satset på potet, en eller to former for kålvekst/neper, gulrot og belgvekster som kombinert grønngjødsling og kilde til mat. Dette ville jeg brukt for å ha et bra vekstskifte og fordi f.eks kålrot, noen nepesorter og gulrot er fine å lagre om du har en grei grønnsakkjeller og du f.eks kan lagre de i doble papirsekker, eller i en god binge. Potet og gulrot bør du ikke vaske først, kålrot bør vaskes og renses fint for å få god lagring. Brokkoli kan du fryse, det samme med belgvekster. Endret 20. mars 2020 av absinthia 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå