Gå til innhold

Tror dere Norge kommer til å være stengt i flere mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig bekymra over hvor lenge alt skal være stengt ned. Om vi snakker om uker går det jo fint, men skrekkscenarioet er flere mnd eller år. Tror dere det er reelt? Det kommer jo til å gå utover hvert eneste menneske økonomisk. Ingen vil jo klare seg. Disse krisepakkene er jo bare noe midlertidig og hva skjer når alle er ruinert og Norge liksom skal åpne opp igjen da? Og krona er vel lav og alt blir kjempedyrt fremover? Bare ta dette som et litt teit eksempel da for det er ikke noe som bryr meg så veldig, men frisørsalonger, restauranter osv har vel ingen råd til å gå på eller slike bedrifter i den kategorien blir kanskje permanent stengt siden det ikke er livsnødvendig? 

Anonymkode: 11e58...5b9

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi må nok bygge landet opp igjen, slik vi gjorde etter 2.verdenskrig.

Anonymkode: 9c2e3...389

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke vi kommer til å være i lockdown i månedsvis, men konsekvensene av tiltakene kommer til å være langvarige og alvorlige.

Anonymkode: 88028...c25

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi må venne oss til å leve med restriksjoner og tiltak en god stund framover, om enn ikke like strengt hele tiden. Risiko for smittespredning vil være til stede lenge, fokuset vil nok være at det ikke skal spres for fort.

Samtidig må vi nok innstille oss på at mye i samfunnet endres og at vi ikke lenger vil ha den velferden vi er vant til å ha.

Anonymkode: 62712...74a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Nei, landet kommer ikke til å være stengt i måneder eller år. Det er ikke engang stengt nå så du overdramatiserer i utgangspukntet.

Jeg tror det kommer til å være stramt langt grensene lenge for å ha kontroll på smitte inn/ut, men innad i landet tror jeg mer det vil bli prøving å feiling. At man strammer inn enda mer om smittesituasjonen bare blir enda verre, prøver åpne noen funksjoner om den er blitt bedre, ser hvordan det går, strammer inne/åpner opp. Leter etter en balanse rett og slett som gir et håndterbart smittetall. Ting er jo hele tiden i endring. F.eks er det en del helsepersonell som er syke nå. Når de er friske er de immune og er en kjemperessurs. Vi må ha en ca kontrollert smittesituasjon ellers går det helt galt som i Italia. 

Folk lager veldig mye poeng av økonomi og "hjulene" må gå rundt, men et stort tap av menneskeliv gir et stort tap av ressurser og arbeidskraft. Uten folk er det ingenting igjen. Inkubasjonstiden er i snitt 5 dager og opptil 14 dager. Det vil dermed først være i neste uke og uken etter vi ser resultater av det vi gjør nå. Så må man oppsummere. Regjeringen og FHI har heller ikke gjort dette før. De må erfare ting underveis de og. Gi regjeringen og FHI litt tid, istedet for å ta sorger på forskudd. De gjør sitt beste. Man må hele tiden tenke i forhold til inkubasjonstiden. Gjør man rett eller feil, vises det hele tiden noen uker frem i tid. Innen 1-2 uker vil man f.eks kunne se forskjeller på Norge og Sverige. Mest sannsynlig vil Sverige har et betydelig høyere dødstall enn Norge innen da, fordi det man gjør i Sverige neppe er rett valg. Ikke for dette viruset. 

Anonymkode: 16049...48b

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Tipper vi alt 27 mars går inn for å løse opp.  Men nå som helsepersonell kan dra på jobb 2 dager etter de har følt seg litt syke, så vil jo antall døde øke og da blir vi vel under Ernas inngripende hånd alle som en.

Anonymkode: b7072...8c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere som tror det vil åpnes opp etter et par uker, hva baserer dere det på?

Viruset vil jo fortsatt være her, det blir ikke borte av seg selv. Smittespredningen reduseres litt nå, men i det øyeblikket det åpnes igjen vil den jo bre seg som før.

Anonymkode: c5fb9...df0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som tror det vil åpnes opp etter et par uker, hva baserer dere det på?

Viruset vil jo fortsatt være her, det blir ikke borte av seg selv. Smittespredningen reduseres litt nå, men i det øyeblikket det åpnes igjen vil den jo bre seg som før.

Anonymkode: c5fb9...df0

Tja, at vår fremtid står på spill, at barn skal ha et land de kan leve i. Smitten forsvinner ikke. Ingen tror det. Skal begrense smitten, slik den kommer sakte og over tid. Men slik de nå legger frem når helsepersonell skal testes og når de skal på jobb etter symptomfrihet – Fordi vi ikke kan vite sikkert hvem som er smittet, anbefaler vi at alle holder seg hjemme til ett døgn etter symptomfrihet-  vil vi ikke lengre spare livet til de syke og eldre. 

Anonymkode: b7072...8c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det varer til mai/juni, men blir ikke overrasket om det varer lenger heller.

Dersom folk faktisk hadde fulgt rådene til myndighetene om å holde seg hjemme, hadde det kanskje gått raskere, men vi nordmenn er notorisk dårlige til å følge regler og påbud... Ingen på butikken gidder å holde en meter avstand til andre f.eks, ikke de som går på tur i skogen heller, for ikke å snakke om hyttefolket og de som bryter karantener ... Så det tar nok lenger tid dette her, enn det hadde trengt.

Anonymkode: 4af59...33c

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tipper det varer til mai/juni, men blir ikke overrasket om det varer lenger heller.

Anonymkode: 4af59...33c

Hvis det skal gå så fort må dødstallene bli svært høye siden ikke vi vil ha nok respiratorer.

Anonymkode: 47710...a7a

• Liker 3
Skrevet

Ja, håper det.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skikkelig bekymra over hvor lenge alt skal være stengt ned. Om vi snakker om uker går det jo fint, men skrekkscenarioet er flere mnd eller år. Tror dere det er reelt? Det kommer jo til å gå utover hvert eneste menneske økonomisk. Ingen vil jo klare seg. Disse krisepakkene er jo bare noe midlertidig og hva skjer når alle er ruinert og Norge liksom skal åpne opp igjen da? Og krona er vel lav og alt blir kjempedyrt fremover? Bare ta dette som et litt teit eksempel da for det er ikke noe som bryr meg så veldig, men frisørsalonger, restauranter osv har vel ingen råd til å gå på eller slike bedrifter i den kategorien blir kanskje permanent stengt siden det ikke er livsnødvendig? 

Anonymkode: 11e58...5b9

Hvor lang tid det vil ta er usikkert, men på et eller annet tidspunkt kommer det en vaksine som uansett vil sette en stopper for isolasjonen.

Anonymkode: ac8fc...b10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, landet kommer ikke til å være stengt i måneder eller år. Det er ikke engang stengt nå så du overdramatiserer i utgangspukntet.

Jeg tror det kommer til å være stramt langt grensene lenge for å ha kontroll på smitte inn/ut, men innad i landet tror jeg mer det vil bli prøving å feiling. At man strammer inn enda mer om smittesituasjonen bare blir enda verre, prøver åpne noen funksjoner om den er blitt bedre, ser hvordan det går, strammer inne/åpner opp. Leter etter en balanse rett og slett som gir et håndterbart smittetall. Ting er jo hele tiden i endring. F.eks er det en del helsepersonell som er syke nå. Når de er friske er de immune og er en kjemperessurs. Vi må ha en ca kontrollert smittesituasjon ellers går det helt galt som i Italia. 

Folk lager veldig mye poeng av økonomi og "hjulene" må gå rundt, men et stort tap av menneskeliv gir et stort tap av ressurser og arbeidskraft. Uten folk er det ingenting igjen. Inkubasjonstiden er i snitt 5 dager og opptil 14 dager. Det vil dermed først være i neste uke og uken etter vi ser resultater av det vi gjør nå. Så må man oppsummere. Regjeringen og FHI har heller ikke gjort dette før. De må erfare ting underveis de og. Gi regjeringen og FHI litt tid, istedet for å ta sorger på forskudd. De gjør sitt beste. Man må hele tiden tenke i forhold til inkubasjonstiden. Gjør man rett eller feil, vises det hele tiden noen uker frem i tid. Innen 1-2 uker vil man f.eks kunne se forskjeller på Norge og Sverige. Mest sannsynlig vil Sverige har et betydelig høyere dødstall enn Norge innen da, fordi det man gjør i Sverige neppe er rett valg. Ikke for dette viruset. 

Ikke immunitet i første omgang. Minst to or deretter snakker vi om kanskje - ikke sikkert.

Anonymkode: 8b8da...bfe

Skrevet

Jeg tror dette stort sett kommer til å være den nye normalen frem til en vaksine er på plass. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det snakkes om immunitet og ressurser. 

Pr i dag er det ikke skrevet et eneste ord om oppnådd immunitet eller at man har oppdaget antistoffer i en blodprøve fra en tidligere smittet. Mtp at dette har eksistert i Kina siden før jul, er det grunn til å være svært, svært bekymret.

Anonymkode: 16b90...a80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke immunitet i første omgang. Minst to or deretter snakker vi om kanskje - ikke sikkert.

Anonymkode: 8b8da...bfe

Hva mener du? Jeg forstod det som at man blir immun men at man ikke vet hvor varig imuniteten er fordi korona er forkjølesesvirus. Har jeg misforstått noe?

Skrevet

Jeg tror de kommer til å løsne på tiltakene når det virkelig kommer frem hvor mye dette vil koste! 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Rucula skrev:

Jeg tror de kommer til å løsne på tiltakene når det virkelig kommer frem hvor mye dette vil koste! 

Folkehelsa går foran økonomi, dream on. Vi følger nok resten av Europa skal du se. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Strengt tatt vet vi ikke om folk blir immune etter førstegangsmitte. Dette er bare antagelser fra deg. Dessuten så sprer dette viruset seg i luften uten at smittebærer trenger å være i nærheten. Du bør lese deg opp litt. Åpner de skoler og arbeidsplasser igjen nå, så sprer smitten seg enkelt på nytt.

Også har jeg ikke engang nevnt om muligheten for at viruset kan mutere seg til det verre. Det er en mulighet.

Endret av Sidabmao
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper dette vil ta rundt 6 måneder.

Personling ELSKER jeg det. Er så utrolig digg å sitte hjemme hele dagen. Håper det varer og varer og varer og varer. Virkelig storkoser meg for tiden.

Anonymkode: ff8c1...0db

• Liker 6
  • Opprett ny...