Gå til innhold

Hvordan slutte å amme gutt på 13 mnd på en best mulig måte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier, så lurer jeg på hvordan jeg kan slutte å amme sønnen min på 13 mnd på en best mulig måte? Han har siden han var 3 mnd slitt med uregelmessig avføring og utrolig hard og treg mage. Vi har prøvd alt som er tenkelig for at magen hans skal bli bedre, men ingenting hjelper. Vi har vært med dette på både helsestasjonen, hos fastlegen og kiropraktor, men til ingen hjelp. Han begynte i barnehagen i Januar, og her spiser han litt fast føde men ikke nok til at man kan kalle det for fullverdige måltider. Hjemme har interessen for mat dabbet helt av selvom vi hele tiden prøver å tilby han mat (forskjellige konsistenser, smaker osv), og det samme som vi spiser. Han er veldig avhengig av puppen og vil gjerne ha den HELE tiden, noe jeg merker at begynner å bli slitsomt. Han er avhengig av puppen for å sovne og våkner flere ganger om natten for pupp. 

Håper på gode råd og innspill! Gjerne del hvis du har lignende erfaring. 

Anonymkode: e5986...650

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har vært skikkelig glad i melk og hadde sikkert aldri sluttet frivillig 😄

Eldste godtok mme, så vi brukte det under nattavvenning. 

Nr 2 hater mme,  og har aldri villet ha det. Han har villet ha melk på natta, kanskje 3-4 ganger per natt, og han er godt over ett år. Det har plaget meg lite, så har ikke stresset med det. Forrige mandag tenkte jeg det var på tide, og vi har sluttet med nattamming. Det har gått fint, selv om han fortsatt kan våkne 1-2 ganger per natt. Han som ikke brukte noe særlig smokk bruker det litt mer nå.

De to første nettene gråt han. Da tok jeg han med til stua og satt der med han (også for å ikke vekke storebror). Etter noen dager godtok han å få smokk og sove videre.

På dagtid...det er en annen historie 😉

Anonymkode: aa28c...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var fælt å si nei og nekte å gi bryst. Prøvde å gi melk og vann på flaske, men det er kosen ikkesant. 

Snakket med ammehjelpen ang et kjerringråd, men de anbefalte ikke d mtp tilknytningen. Det gikk ut på å smøre brystet med noe smaker vondt. Jeg gjorde det likevel, for jeg følte det var verre å nekte å gi noe som hun elsket når hun tydelig ikke så noen grunn til det. 

Jeg smurte med soyasaus, hun synes det smakte ekkelt. Jeg nektet henne aldri, og hun fant ut selv. Det endte med at hun holdt puppen istedet, og selvom hun gråt på kvelden i tre netter, så fikk hun nærhet og kos av meg, og ikke minst masse trøst. Det funket fint ❤️ ingen gråt på natta engsng. Hun koblet seg på, og avsluttet når det smakte ekkelt og holdt fast i meg istedet. 

Anonymkode: 6ad3c...74b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var fælt å si nei og nekte å gi bryst. Prøvde å gi melk og vann på flaske, men det er kosen ikkesant. 

Snakket med ammehjelpen ang et kjerringråd, men de anbefalte ikke d mtp tilknytningen. Det gikk ut på å smøre brystet med noe smaker vondt. Jeg gjorde det likevel, for jeg følte det var verre å nekte å gi noe som hun elsket når hun tydelig ikke så noen grunn til det. 

Jeg smurte med soyasaus, hun synes det smakte ekkelt. Jeg nektet henne aldri, og hun fant ut selv. Det endte med at hun holdt puppen istedet, og selvom hun gråt på kvelden i tre netter, så fikk hun nærhet og kos av meg, og ikke minst masse trøst. Det funket fint ❤️ ingen gråt på natta engsng. Hun koblet seg på, og avsluttet når det smakte ekkelt og holdt fast i meg istedet. 

Hun var akkurat fylt to da, så litt eldre enn din :)

AnonymBruker
Skrevet

Cold turkey

Anonymkode: 6b4b4...c39

Skrevet

Her er ‘’oppskriften’’ jeg ser stadig anbefales på ammehjelpens facebookgruppe :) 

0B7D94F4-329E-487B-8F63-33560F4EF2F4.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

På slutten var det her kun kveldsamming. Da jeg ville slutte, forberedte jeg barnet den dagen. Og da kvelden kom, ble ammetiden byttet ut med lesestund. Da satt barnet i fanget mitt på rommet, mens jeg leste. Da bevarte vi også kosestunden. 

Anonymkode: 22b3d...45c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...