AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #121 Skrevet 20. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, som jeg skrev så skal jeg ikke det. Men kan jeg få lov til å bli litt lei meg for det uten å måtte få drittsekk-svar som dette? Anonymkode: 69b29...7df Hvorfor er det drittsekk-svar? Du vil ikke identifisere deg med hytteiere med tesla og stor hytte. Det er synd på dem også som har svære fine hytter som må stå ubrukt. De er nok like triste for at påsken ikke ble som ønsket. Vi har alle et savn etter å treffe nære og kjære, jeg har aldri sagt noe annet. Forstår at du savner dem. Anonymkode: b887a...d03 2
Gjest DislayName Skrevet 20. mars 2020 #122 Skrevet 20. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Men dersom en hytteperson ringer og trenger hjelp FØR en fra Trysil så vil denne hyttepersonen få hjelp først. Lokalbefolkningen vil ikke bli prioritert, de med mest behov for hjelp blir, samme om det er lokalbefolkning eller en ego på hytta Anonymkode: dffd8...c72 Ja, sannsynligvis. Og dermed overbelaster de et lite hjelpeapparatet dor de vanlige beboerne
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #123 Skrevet 20. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler alle som eier hytte om å stoppe betaling av avgifter til kommunen de har hytten sin i i veldig lang tid. På den måten blir disse kommunene ruinert. Så får vi se om de har råd til å behandle sine faste beboere nå og i framtiden. Ingen nåde! Rett skal være rett! Forresten, jeg eier ikke hytte! Anonymkode: 2ee99...83a Ærlig talt,hold opp! Anonymkode: f3fcb...c75 10
Vera Skrevet 20. mars 2020 #124 Skrevet 20. mars 2020 Ja, den aller største krisen globalt akkurat nå, er om man får bruke hytten eller ei til påske. Definitivt. Skjønner ikke at folk er overrasket over holdningene. Det er ikke lenge siden nordmenn klaget over lik i badevannet på hytta i «syden». 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #125 Skrevet 20. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det drittsekk-svar? Du vil ikke identifisere deg med hytteiere med tesla og stor hytte. Det er synd på dem også som har svære fine hytter som må stå ubrukt. De er nok like triste for at påsken ikke ble som ønsket. Vi har alle et savn etter å treffe nære og kjære, jeg har aldri sagt noe annet. Forstår at du savner dem. Anonymkode: b887a...d03 Prøv å lese det en gang til, hvis du ikke ser at det var et drittsekk-svar. Anonymkode: 69b29...7df
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #126 Skrevet 20. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis alle hytteeierne slutter å betale avgiftene sine til kommunen hytta befinner seg i, hvor tror du kommunen kan hente pengene sine fra? Jeg håper disse kommunene blir ruinerte i lang tid! Anonymkode: 2ee99...83a Genialt! La kommunene bli fattige og all infrastruktur forfalle, sånn at verdien av hytteeiendommene går rett i dass! 3
Callisto83 Skrevet 20. mars 2020 #127 Skrevet 20. mars 2020 Kan ikke hyttefolket få underskrive en disclaimer? "Jeg velger å være isolert på hytta med min familie, og er dermed fullt klar over at hvis vi skulle trenge akutt medisinsk hjelp i denne perioden, så vil vi bli prioritert sist. Den prioriteten har fastboende."💀 Foreventer man i det hele tatt hjelp når man trosser slike retningslinjer under en epidemi? 3
Druid Skrevet 20. mars 2020 #128 Skrevet 20. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg foreslår at du leser deg opp på hva lokalsykehus gjør før du uttaler deg. Ellers synes jeg det er skammelig hvor mye støy enkelte hyttefolk lager nå. Tror dere dette er tiden for å krangle og argumentere? Anonymkode: f3fcb...c75 Selvfølgelig er dette tidspunktet for å argumentere! Det pålegges en dugnad, vi gir myndighetene ekstreme maktmidler, dette har konsekvenser for liv og død for enkelte, da må det være rom for å sette spørsmål rundt beslutninger. Spesielt når det avdekkes at ikke alle beslutninger til nå er like gjennomtenkt. Det er ikke slik at politikerene er en form for Guder som kanaliserer den endelig sannhet. Det er ett større problem nå at folk gjentar beviselige feile påstander og argumenter som myndigheten har fremsatt. Og det blir absolutt ikke bedre av at en del av dere har en servil innstilling til myndighetene. Det finnes ingen fasit mellom lokalsykehus og sentrale sykehus; det er stor forskjell mellom det jeg har i nabolaget og det som er ved fjellhytta mi, men det er fortsatt slik at belastningen på hovedsykehuset er så stort nå at folk dør av andre årsaker, men på grunn av belastningen av corona og samtidig er ikke lokalsykehuset omdisponert til noe det ville vært mye mer egnet for, nemlig corona smittede. 2
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #129 Skrevet 20. mars 2020 (endret) 17 minutter siden, Callisto83 said: Kan ikke hyttefolket få underskrive en disclaimer? "Jeg velger å være isolert på hytta med min familie, og er dermed fullt klar over at hvis vi skulle trenge akutt medisinsk hjelp i denne perioden, så vil vi bli prioritert sist. Den prioriteten har fastboende."💀 Foreventer man i det hele tatt hjelp når man trosser slike retningslinjer under en epidemi? Folk tror aldri at noe skjer dem selv, før det skjer. Og når du ligger der og ikke får puste, klarer du ikke å kjøre de 2-4 timene til din hjemkommune, så da trenger du hjelp. Siden mennesker flest er medmenneskelig anlagt, vil de forsøke å hjelpe deg, dersom de kan. Så blir det lokale hjelpeapparatet satt ut av koronasmitte, og den lokale beredskapen forsvinner fullstendig. Endret 20. mars 2020 av T-Rex 7
Skogkatten Skrevet 20. mars 2020 #130 Skrevet 20. mars 2020 Men kjære hyttefolk i trassalderen, dere er ikke de eneste som må ofre noe i disse dager. Hvorfor er det så mye verre å gi opp hyttelivet sammenlignet med andre ting som ikke blir noe av? For min egen del skulle jeg gjerne reist hjem til foreldrene mine i påsken, jeg har øyeblikk hvor jeg nesten begynner å gråte når jeg tenker på at det ikke kommer til å bli noe av. Jeg hadde planer om en utenlandsreise i løpet av april, det kommer nok ikke til å skje. Et arrangement jeg gledet meg til er avlyst, restaurantmiddagen i Oslo med en venninnen jeg ikke har sett på år og dag er avlyst. Det er så kjipt som man kan få det, men det blir jo ikke bedre av at jeg oppfører meg som en treåring og hyler opp om at "ja men jeg vil, jeg skal bare." For min del må jeg treffe foreldrene mine og vennene mine på Skype, og håpe at arrangementet blir av senere og at utlandet venter på meg når dette er over. For dere trassige ungers del så kanskje dere må spise appelsin i solveggen hjemme istedet for på hytta. Deal with it. Takk og pris for hytteeiere som er ferdige med trassalderen og forstår at alle må gjøre sitt og alle må ofre noe, om det ikke hadde vært for dem kunne man nesten begynt å miste troen på menneskeheten. 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #131 Skrevet 20. mars 2020 Forstår godt at man ikke skal oppholde seg i små hyttekommuner under epidemien. Men vi har hatt innbrudd på hytta vår denne uken, og jeg er stygt redd det vil være klar bane for kriminelle fremover. Så for de som ikke har lang vei til hytta, ville jeg definitivt ha gått innom og sjekket av og til. Anonymkode: d9d4e...127 3
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #132 Skrevet 20. mars 2020 (endret) 21 minutter siden, Skogkatten said: Men kjære hyttefolk i trassalderen, dere er ikke de eneste som må ofre noe i disse dager. Hvorfor er det så mye verre å gi opp hyttelivet sammenlignet med andre ting som ikke blir noe av? Nå respekterer jeg forbudet mot å være på hytta, men en av grunnene til at det er ekstra irriterende, er ikke at jeg ikke får spist appelsin i solveggen, men at det er diverse som skal gjøres, og som helst ikke bør utsettes alt for lenge. De fleste har ikke flunkende nye hytteslott, men vedlikeholdsarbeid som bør gjøres. Endret 20. mars 2020 av T-Rex 5
Druid Skrevet 20. mars 2020 #133 Skrevet 20. mars 2020 2 minutter siden, T-Rex skrev: Folk tror aldri at noe skjer dem selv, før det skjer. Og når du ligger der og ikke får puste, klarer du ikke å kjøre de 2-4 timene til din hjemkommune, så da trenger du hjelp. Og siden mennesker flest er medmenneskelig anlagt, vil de forsøke å hjelpe deg, dersom de kan. Så blir det lokale hjelpeapparatet satt ut av koronasmitte, og den lokale beredskapen forsvinner fullstendig. Vel, ett sånt scenario spiller begge veier. De fleste klusterene i hytte kommuner så langt har handlet om lokalbefolkning, og hvis de ikke klarer sikre beredskapen mot smitte, så er det irrelevant om det er en hytte boer eller en lokal som trigger det. For de fleste som ikke klarer ordne opp selv, vil dette havne som ett personlig problem, siden det som regel vil være noe som krever luftambulanse, og de tar ikke med korona smittede. og det går ikke ambulanse til en del hytter. 6 minutter siden, Skogkatten skrev: Men kjære hyttefolk i trassalderen, dere er ikke de eneste som må ofre noe i disse dager. Hvorfor er det så mye verre å gi opp hyttelivet sammenlignet med andre ting som ikke blir noe av? For min egen del skulle jeg gjerne reist hjem til foreldrene mine i påsken, jeg har øyeblikk hvor jeg nesten begynner å gråte når jeg tenker på at det ikke kommer til å bli noe av. Jeg hadde planer om en utenlandsreise i løpet av april, det kommer nok ikke til å skje. Et arrangement jeg gledet meg til er avlyst, restaurantmiddagen i Oslo med en venninnen jeg ikke har sett på år og dag er avlyst. Det er så kjipt som man kan få det, men det blir jo ikke bedre av at jeg oppfører meg som en treåring og hyler opp om at "ja men jeg vil, jeg skal bare." For min del må jeg treffe foreldrene mine og vennene mine på Skype, og håpe at arrangementet blir av senere og at utlandet venter på meg når dette er over. For dere trassige ungers del så kanskje dere må spise appelsin i solveggen hjemme istedet for på hytta. Deal with it. Takk og pris for hytteeiere som er ferdige med trassalderen og forstår at alle må gjøre sitt og alle må ofre noe, om det ikke hadde vært for dem kunne man nesten begynt å miste troen på menneskeheten. Vi ofrer det og. Men her er grunnene gode. Det er ikke spørsmål om det er risikobegrensning. I diskusjonen om hytte, er det ett bredt sett med argumenter som skal vektes mot hverandre og det er ikke noe fasitsvar på hva som er best. 1
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #134 Skrevet 20. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår godt at man ikke skal oppholde seg i små hyttekommuner under epidemien. Men vi har hatt innbrudd på hytta vår denne uken, og jeg er stygt redd det vil være klar bane for kriminelle fremover. Så for de som ikke har lang vei til hytta, ville jeg definitivt ha gått innom og sjekket av og til. Anonymkode: d9d4e...127 Hvis hytta ligger sånn til at den kan være utsatt for innbrudd, går det sikkert an å alliere seg med noen fastboende, som kan se til den av og til. 3
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #135 Skrevet 20. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, Druid said: Vel, ett sånt scenario spiller begge veier. De fleste klusterene i hytte kommuner så langt har handlet om lokalbefolkning, og hvis de ikke klarer sikre beredskapen mot smitte, så er det irrelevant om det er en hytte boer eller en lokal som trigger det. Dette er riktig, dersom det allerede finnes smitte i kommunen. Men noen steder gjør det ikke det, og da er det en fordel jo lenger man kan klare å holde smitten unna. Når smitten så faktisk kommer, for det vil den nok gjøre, er det forhåpentligvis på et tidspunkt hvor de større sykehusene, som har avanserte intensivplasser, ikke er overbelastet. Endret 20. mars 2020 av T-Rex 3
Druid Skrevet 20. mars 2020 #136 Skrevet 20. mars 2020 7 minutter siden, T-Rex skrev: Dette er riktig, dersom det allerede finnes smitte i kommunen. Men noen steder gjør det ikke det, og da er det en fordel jo lenger man kan klare å holde smitten unna. Når smitten så faktisk kommer, for det vil den nok gjøre, er det forhåpentligvis på et tidspunkt hvor de større sykehusene, som har avanserte intensivplasser, ikke er overbelastet. Med denne sykdommen, kan vi ikke overlate behandlingen til de store sykehusene, her må man utnytte kapasiteten ned på lokale sykehus. DA får vi heller laste teknisk utstyr fra hovedsykehusene på varebiler og distribuere det ut. Så får man heller sende vanlige pasienter til hovedsykehusene. 2
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #137 Skrevet 20. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, Druid said: Med denne sykdommen, kan vi ikke overlate behandlingen til de store sykehusene, her må man utnytte kapasiteten ned på lokale sykehus. DA får vi heller laste teknisk utstyr fra hovedsykehusene på varebiler og distribuere det ut. Så får man heller sende vanlige pasienter til hovedsykehusene. Ikke enig. Vi må prøve å begrense smitten geografisk, så godt det lar seg gjøre. Edit: Blir det helkrise på de store bysykehusene, på grunn av manglende personell, kan det være en mulighet å bruke helsepersonell fra uberørte distrikter som "innbyttere". Endret 20. mars 2020 av T-Rex 2
Vera Skrevet 20. mars 2020 #138 Skrevet 20. mars 2020 43 minutter siden, Druid skrev: Selvfølgelig er dette tidspunktet for å argumentere! Det pålegges en dugnad, vi gir myndighetene ekstreme maktmidler, dette har konsekvenser for liv og død for enkelte, da må det være rom for å sette spørsmål rundt beslutninger. Spesielt når det avdekkes at ikke alle beslutninger til nå er like gjennomtenkt. Det er ikke slik at politikerene er en form for Guder som kanaliserer den endelig sannhet. Det er ett større problem nå at folk gjentar beviselige feile påstander og argumenter som myndigheten har fremsatt. Og det blir absolutt ikke bedre av at en del av dere har en servil innstilling til myndighetene. Det finnes ingen fasit mellom lokalsykehus og sentrale sykehus; det er stor forskjell mellom det jeg har i nabolaget og det som er ved fjellhytta mi, men det er fortsatt slik at belastningen på hovedsykehuset er så stort nå at folk dør av andre årsaker, men på grunn av belastningen av corona og samtidig er ikke lokalsykehuset omdisponert til noe det ville vært mye mer egnet for, nemlig corona smittede. Den største bekymringen for kommunene akkurat nå er vel innføring av ny smitte til kommunebefolkningen, og det er ikke vanskelig å forstå. Dernest er fremkommelighet til hyttene som ligger vanskelig til, om det skulle oppstå alvorlig sykdom med behov for ambulanse/legehelikopter. Jeg skjønner ikke problematikken helt ærlig..vi er blitt rådet til å holde oss hjemme mest mulig. Det er råd som for de aller fleste er mulig å overholde. Det er umusikalsk i krisetider å fronte bagatellmessige problemer - folk kjemper for livet på sykehuset, unge og gamle, og vi på utsiden er bekymret for om vi kan få bruke hytten eller ikke i påskeferien? Umusikalsk. 5
Druid Skrevet 20. mars 2020 #139 Skrevet 20. mars 2020 3 minutter siden, T-Rex skrev: Ikke enig. Vi må prøve å begrense smitten geografisk, så godt det lar seg gjøre. Ja, hvilket betyr at man ikke bør sende folk langt av gårde for å bli lagt inn på ett sykehus som nå blir nødt til å bremse ned deler av produksjonen for å sikre en begrenset produksjon med forhøyet smittevernberedskap, når man har lokal kapasitet som enkelt kan få nødvendig kapasitet for å gjøre den typen oppgave, og som uansett ikke har de avanserte kapasitetene det store sykehuset har. Det finnes ingen behandling, de behandlingene som blir gjennomført ved kritiske situasjoner er basert på. teknologi alle sykehus har. Det er ingen grunn til å flytte på dem unødvendig. 1
T-Rex Skrevet 20. mars 2020 #140 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, Druid said: Ja, hvilket betyr at man ikke bør sende folk langt av gårde for å bli lagt inn på ett sykehus som nå blir nødt til å bremse ned deler av produksjonen for å sikre en begrenset produksjon med forhøyet smittevernberedskap, når man har lokal kapasitet som enkelt kan få nødvendig kapasitet for å gjøre den typen oppgave, og som uansett ikke har de avanserte kapasitetene det store sykehuset har. Det finnes ingen behandling, de behandlingene som blir gjennomført ved kritiske situasjoner er basert på. teknologi alle sykehus har. Det er ingen grunn til å flytte på dem unødvendig. Du er smart nok til å skjønne hva jeg mener, så jeg går ikke videre på dette. 1
Anbefalte innlegg