Gå til innhold

Hyttefolket krever å få feire påsken på hytta

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjære deg, kommunene gjør ikke dette for å være slemme. Det er som å høre på barn som begynner å trasse og hylgråte fordi de ikke får lov til å drikke salmiakken som står i skapet... 😣

Anonymkode: 4e48f...2ae

Nei, det er ikke det. Da er det bare barnet selv det går utover. Å trasse her er mye, mye verre, for det kan gå utover en hel befolkning. I denne saken må vi nesten være littegrann kommunistiske, og mindre individualister.

Endret av T-Rex
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Druid skrev:

Okay. Så man bekymrer seg ikke for smitte inn.

Alle  utestedene har stengt for sesongen, skitrekkene er stengt, og det tråkkes ikke løyper. Det representerer majoriteten av hytteeier- risiko for skader.

Poenget er at kommunene ikke har corona tilfeller eller at de er clusteret til sykehjem eller tilsvarende

Hva gjenstår da ifølge Bent Høie?

Som det har vært hele tiden. Å ikke belaste helsevesenet til steder som ikke har kapasitet.

Anonymkode: 80c1a...b7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, kommunene gjør ikke dette for å være slemme. Det er som å høre på barn som begynner å trasse og hylgråte fordi de ikke får lov til å drikke salmiakken som står i skapet... 😣

Anonymkode: 4e48f...2ae

Men kjære deg, det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig;

1. Hva gjør jeg i dette konkrete tilfellet, når risikoen for smitte og hensynet til kommunenes helsevesens kapasitet gjør det rett og ansvarlig av meg å ikke benytte meg av min egen eiendom i en liten hyttekommune

2. Hva må jeg i fremtiden som hytteeier og bidragsyter i en liten kommune som har gjort seg helt avhengig av, og gladelig tar penger av hyttefolket, for å sikre at friheten til å oppholde meg på min egen eiendom, selv i utfordrende tider, blir opprettholdt. Kommuner kan ikke tro de bare kan «loppe» hytteeiere for skatter og avgifter uten at det blir krevd noe tilbake i tilbud og infrastruktur. 

Anonymkode: 2d83e...709

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Hva gjør jeg i dette konkrete tilfellet, når risikoen for smitte og hensynet til kommunenes helsevesens kapasitet gjør det rett og ansvarlig av meg å ikke benytte meg av min egen eiendom i en liten hyttekommune

2. Hva må jeg i fremtiden som hytteeier og bidragsyter i en liten kommune som har gjort seg helt avhengig av, og gladelig tar penger av hyttefolket, for å sikre at friheten til å oppholde meg på min egen eiendom, selv i utfordrende tider, blir opprettholdt. Kommuner kan ikke tro de bare kan «loppe» hytteeiere for skatter og avgifter uten at det blir krevd noe tilbake i tilbud og infrastruktur. 

Vi opplever noe som skjer en gang hvert hundrede år. Du vil ikke oppleve dette en gang til i din levetid. Vi får bare håpe det ikke blir en krig i bakkant. Da kan det bli ille.

• Liker 1
Skrevet

Om de fraskriver seg all rett til helsehjelp i tiden de oppholder seg der må de mer enn gjerne dra på hytta for min del.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det så klart ikke disse hyttene vi snakker om :) ....

Anonymkode: 7efab...968

Nei?

Så korfor skal eg ikkje få reise på hytta? Provoserer heilt sikkert, men når vi er friske, og fleire av oss kan køyre heim på eit par timar dersom noko skulle skje, då kan eg ikkje forstå kva problemet er. 

Dessuten har vi nettopp vore i ein diskusjon om eigedomsskatt på hyttene i hyttekommunen . Der var det fokus på at hyttefolk må betale fordi vi også skal kunne bruke diverse tenester i kommunen, som helse. Det har vi aldri gjort, og det er heilt usannsynlig at vi skal belaste hyttekommunen med noko slikt. Derimot kjem hyttekommunen til å slite med manglande omsetning no. Blir garantert utfordrande for dei!

Anonymkode: 97efa...e9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere som krever å få dra på hytta i påsken; ser dere ikke på nyhetene? Ønsker dere at vi skal få samme tilstander her som i Italia? Forstår at det er kjipt å ikke få dra på hytta, men ta en titt rundt dere og se hva som skjer i verden. Det er ikke verdens undergang å ikke dra på hytten. De fleste av oss har noe annet de har lyst til å gjøre enn å sitte hjemme og bekymre oss for framtiden. Men deltar vi alle på denne dugnaden, så kanskje karantene ikke blir fullt så lang. 
Vær så snill å vis litt solidaritet! 

Anonymkode: 8f112...85c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Koser meg stort inn på hytten og åpnet nettopp en bedra flaske vin som skulle spares til en fin anledning, men nå når jeg har tatt meg 1mnd fri fra jobb og da velger å bo på hytta så passet det bra.

Ingen hytte skam her...

Anonymkode: 2438a...a95

• Liker 3
Skrevet

Hyttefolket har meldt seg ut av samfunnet. De kan klare seg selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hytteeiere får masse tilbud og infrastruktur fra hyttekommunen i normalår, renovasjon og helsetjenester for å nevne noe. Men faktum gjenstår, hyttefolk betaler mye mer skatt til hjemkommumen sin enn til hyttekommunen sin og kan dermed ikke forvente det samme tilbudet som i hjemkommunen. Med mindre hyttefolk ønsker å betale kommuneskatt til to kommuner?

Det er i overkant kravstort å forvente fullservicetilbud fra hyttekommunen i et normalår, men å forvente det i en pandemi er bare helt hinsides. 

Anonymkode: a3fd4...029

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som stadig roper om at hyttefolk betaler masse skatter og avgifter til hyttekommunen og ikke får noe igjen for det, og bruker det som argument for å være hytta i en pandemi, eller vil kreve regress av kommunen eller ikke betale skatter og avgifter framover for å straffe hyttekommunen: 

Hyttekommunene har flere utgifter enn inntekter på hyttefolk. Det foreslås i en rapport til regjeringen at hyttefolk bør betale mer for tjenester de mottar i hyttekommunen, og at hyttekommunene kanskje bør få refusjon fra bostedskommuner.

Så slutt å syt om at hyttefolk betaler mer enn de får, for det er feil. Det er feil i et normalår, og dermed i hvert fall helt hinsides å bruke som argument under en pandemi. 

"Ut fra et rent kommunaløkonomisk perspektiv indikerer anslagene i Tabell 5.1 at hyttebebyggel- sen medfører større utgifter enn inntekter for hyttekommunene. Etter vårt syn er dette i beste fall en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å kompensere hyttekommuner gjennom det statlige overføringssystemet. Generelt vil det være mer effektivt å finansiere hyttekommunenes utgifter gjennom betaling fra hytteeierne eller bostedskommunen enn gjennom overføringssystemet. I teknisk sektor er det rik anledning til å finansiere merutgifter gjennom brukerbetaling, og for pleie og omsorg kan det åpnes for at hyttekommunen kan kreve refusjon fra bostedskommunen."

https://www.regjeringen.no/contentassets/fbc2161f926e4d3ebb8e12ebfb3b213c/hytterapport.pdf 

Anonymkode: a3fd4...029

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Avlys påsken. Fjern røddagene, forby alt av påskerelaterte produkter. Forby både media og privatpersoner å nevne ordet påske. Vanlige hverdager, ikke noe å reise på hytta for. Problem løst.

Alt dette vil regjeringen ha mulighet for å befale dersom lovendringen de ønsker går igjennom.

Anonymkode: b48be...b23

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir faktisk for dumt. Jeg sitter i en hyttekommune selv og ser på hvordan bedriftene blør og fortvilelsen til disse personene som har levd og åndet for disse bedriftene. Både reiselivsbedrifter og andre sekundære bedrifter som får økt omsetning av reiselivet. Dersom denne epidemien blir langvarig, så går for det første mange reiselivsbedrifter konkurs, og andre næringer vil også slite i lang tid fremover.

Et hvert bidrag nå for å bremse epidemien, for å få den til å bli kortvarig, kan være avgjørende for om disse bedriftene vil overleve. Fordelene med at enkeltpersoner isolerer seg på egen hytte, vil ikke veie opp for den ekstrabelastningen det fører til det lokale helsesystemet, som går ut over kapasiteten til forsvarlig helsehjelp, til å kunne drive testing, isolering og for å begrense egen smitte - og dermed til å få ønsket effekt av tiltakene. 

Jeg sitter oppriktig og lurer på, hvor mange hytteeiere som har tenkt på dette? Dersom vi skulle latt ens egen rett på å være på egen hytte seire, så ville det også fått konsekvens for hytteeiere på senere tidspunkt, og ikke bare lokalsamfunnet selv.

Hva er viktigst, å være på hytten nå - eller ha et godt tilbud når du vender tilbake når alt dette er over? Hva med alle de som valgt å ha hytte i en kommune med alpinanlegg, hvor gøy blir det om alpinanleggene går konkurs og det ikke lenger er noe tilbud?

Forholdet hytteeiere - kommuner må gå begge veier. Ja, hyttekommuner nyter godt av hytteeiere men hytteeiere nyter også godt av hyttekommunen i form av tilbud og rekreasjon. Resultatet kan bli, at man som ytterste konsekvens på denne "konflikten" at man i fremtiden ikke vil ønske hytteeiere lenger, slik at man faser ut - og alt dette fordi man ikke en kort periode klarte å lytte til et lokalsamfunn sin bønn?

Nå er det tiden for å vise solidaritet og ikke drive å tenke på egen frihet og faktisk retter. Jeg ser den samme problemstillingen med alle som nå er sinte og fortvilte for at de ikke får igjen de 400 kr for en konsert som må bli avlyst. Selv om det er surt å betale for noe  man ikke får - så se det fra arrangørens side - de har lagt ned mange arbeidstimer i noe som ikke lenger blir, betalt artister med mer - og risikerer å gå konkurs når man i tillegg skal drive og betale tilbake konsertbilletter til enkeltpersoner. Dersom man tåler å ikke få tilbake 400 kr som allerede har betalt for, så la det ligge og hjelp bedrifter til å kunne gjennomføre igjen ved senere tidspunkt.

Endret av missmcbeal
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avlys påsken. Fjern røddagene, forby alt av påskerelaterte produkter. Forby både media og privatpersoner å nevne ordet påske. Vanlige hverdager, ikke noe å reise på hytta for. Problem løst.

Alt dette vil regjeringen ha mulighet for å befale dersom lovendringen de ønsker går igjennom.

Anonymkode: b48be...b23

Dette er selvfølgelig et lite tiltak, dog slett ikke tilstrekkelig. Straffereaksjon for å nevne året "påske" er kanskje unødig, men røddagene bør fjernes. Butikkene bør kreves stengt og Internett bør legges ned, derfor er påskerelaterte produkter irrelevante.

Anonymkode: c034d...c08

AnonymBruker
Skrevet
På 20.3.2020 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Minner om at alle hytter ikke ligger i fjellet, alle hytter har ikke nabohytter, alle hytter ligger ikke i utmark. Noen hytter er godt egnet for opphold i denne situasjonen. Bedre enn hjemme, for veldig mange.

Anonymkode: 0596d...6ee

Er nok ikke bare det det handler om. Handler om at du som hytteeier ikke skal ta opp kapasiteten på sykehuset i hyttekommunen hvis du skulle bli syk på hytta. Den kapasiteten skal gå til de som bor i området, ikke flere hundre eller tusen hyttefolk. Du vet ikke om du blir syk, plutselig ligger du rett ut etter ett par dager på hytta og du er for syk til å reise hjem. Så må hyttekommunen bruke ressursene sine på deg, når du egentlig skulle holdt deg hjemme og få hjelp i din egen kommune. Kan hende hyttefolket blir smittet før de drar på hytta, og så slår sykdommen ut på hytta

Anonymkode: 190d5...b99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det for mange er kjipt å ikke kunne dra på hytta i påska, det forstår jeg virkelig. For mange er dette årets høydepunkt. MEN jeg synes det er helt utrolig at det faktisk må et forbud til for at folk skal la være å dra dit. Det å eventuelt dra med seg smitte til en annen kommune kan være farlig, og totalbelastningen for helsevesenet kan fort bli for stor dersom folketallet dobler seg. Jeg tror absolutt at det er mange som lett kan kjøre hjem og som uten problemer kunne vært på hytta i påska, men jeg mener regelen må være slik den er for å ha hensikt. Alt for mange vil finne smutthull til å komme seg på hytta hvis det ikke er slik, og dessverre for mange er det nå alle eller ingen. Forbudet må bare være sånn det er nå, uten nyanser og skjønn. Det går faktisk ikke at alle som ønsker det kan være på hytta, selv med en grei grunn f.eks at man (tror) kommer seg hjem, fordi da må alle andre også få lov. Og da ser man at det ender slik det allerede har gjort enkelte steder - at enkelte som reiser på hytta drar med seg smitte, går på butikken, «skal bare» og ender opp med å ringe legevakt/Røde Kors. 

Kjipt for mange, og kjipt for alle andre som mister sine ferieturer, men det er bare å lytte til myndighetene og stole på dem i denne saken. 

Anonymkode: 00a6c...166

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norske leger i hyttekommuner er ikke enig med hans svenske duden der. 

Anonymkode: 54f73...982

Jaha, hvilke leger er det som ikke er enige i dette da? Kan du nevne noen eksempler?

Før du tar deg bryet: Det er ikke faren for coronasmitte fra hytteturister som man mener utgjør en stor risiko, men evt. belastning på helsevesenet i vertskommunen.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/20/2020 at 3:02 PM, AnonymBruker said:

Forstår godt at man ikke skal oppholde seg i små hyttekommuner under epidemien. Men vi har hatt innbrudd på hytta vår denne uken, og jeg er stygt redd det vil være klar bane for kriminelle fremover. Så for de som ikke har lang vei til hytta, ville jeg definitivt ha gått innom og sjekket av og til.

Anonymkode: d9d4e...127

Innbrudd kan du får når som helst hvis ikke du bor der 24/7. Dårlig argument. 

Anonymkode: b2891...f40

• Opprett ny...