AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Lurer myndighetene oss? Flere jeg kjenner jobber i helsevesenet. Mange har vært i kontakt med (f.eks familie eller partner) en som er/har vært syk. Symptomer som feber, sår hals, hoste, slappe, tungpustet. Men de blir ikke testet med mindre den/de personene de har vært i kontakt med får påvist korona! Dvs. at det er UMULIG å vite om flere i helsevesenet går rundt og er smittebærere. De kan jo ta med seg smitten inn på sykehus, sykehjem, i hjemmetjenesten osv. I tillegg kan de jo utsette kollegaer for smitte!!! Det er jo totalt katastrofe! Da blir det jo mangel på helsepersonell. Jeg lurer faktisk på om myndighetene har bestemt det slik fordi at ellers ville MANGE flere i helsevesenet måtte vært i karantene fordi de har vært i kontakt med noen som har korona eller f.eks tester positivt selv uten å ha symptomer. Ja, man trenger alle i helsevesenet nå, men skal de virkelig utgjøre en så stor risiko får andre pasienter, kollegaer, familie og seg selv? Til og med ikke alle som jobber i helsevesenet blir testet. En jeg kjenner fikk beskjed om at det bare var en forkjølelse og hun kunne derfor komme tilbake på jobb 2 dager etter. Men det meldes jo om personer som har veldig svake symptomer og ikke en gang har forstått at de hadde korona før de ble testet. Hva synes dere om dette? Anonymkode: 85ac1...573 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Skal de teste alle hver dag da? Eller alle en dag slik at kun de er i karantene? Veldig vanskelig å gjennomføre. Anonymkode: 2a8b4...62b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 Sannsynligvis er det de ansatte som har smittet de eldre som har fått påvist (og døds) av viruset på eldresenter/omsorgshjem. Helt skammelig Anonymkode: 33c48...f8a 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal de teste alle hver dag da? Eller alle en dag slik at kun de er i karantene? Veldig vanskelig å gjennomføre. Anonymkode: 2a8b4...62b Nei. Er ikke det jeg mener. Men tenk om de som jobber i helsevesenet drar med seg smitte fra noen hjemmefra og smitter kollegaer og pasienter som er i risikogruppen? Synes det er rart de ikke prioriteres til å testes siden de bor med en potensiell "stor smittespreder". Anonymkode: 85ac1...573 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis er det de ansatte som har smittet de eldre som har fått påvist (og døds) av viruset på eldresenter/omsorgshjem. Helt skammelig Anonymkode: 33c48...f8a Ja, nettopp. Og det er jo også de som må bære på angsten for å smitte andre. Mange er nok redde fordi de har syke familiemedlemmer og vet det øker risikoen betraktelig for å dra med seg noe videre. Tenk også skammen noen vil få om det blir påvist smitte der de jobber også finner de ut at en ansatt har dratt det med seg. Også blir det medieoppslag og noen kommer garantert til å beskylde helsepersonell for å dra med seg smitte i stedet for å nekte å komme på jobb / kreve testing. Det sa hvert fall en venninne av meg. Anonymkode: 85ac1...573
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei. Er ikke det jeg mener. Men tenk om de som jobber i helsevesenet drar med seg smitte fra noen hjemmefra og smitter kollegaer og pasienter som er i risikogruppen? Synes det er rart de ikke prioriteres til å testes siden de bor med en potensiell "stor smittespreder". Anonymkode: 85ac1...573 De prioriteres, men vi har nå kapasitet til å teste noen tusen per dag, mens vi har 500 000 helsefaglig utdannede per denne https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/hesospers halvtilfeldige kilden jeg fant. Ser du problemet? Anonymkode: e13c0...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: De prioriteres, men vi har nå kapasitet til å teste noen tusen per dag, mens vi har 500 000 helsefaglig utdannede per denne https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/hesospers halvtilfeldige kilden jeg fant. Ser du problemet? Anonymkode: e13c0...b0b Retter meg selv, vi har 500 000 i helse- og omsorgssektoren. Poenget er det samme. Anonymkode: e13c0...b0b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 Det er internasjonal mangel på tester. Bare sjekk utenlandske medier på hvordan det testes i andre land. Mye av produksjonen av testmateriell og reagenser ligger i Kina eller Italia. Anonymkode: 70162...b53 1
Nerine_ Skrevet 20. mars 2020 #9 Skrevet 20. mars 2020 Man kan risikere at testen blir negativ hvis det er for tidlig i forløpet, så det vil vel gi falsk trygghet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #10 Skrevet 20. mars 2020 Har man luftveissymptomer skal man være isolert. Så da er jo det løst. Og det er jo ikke sånn at de ikke har lyst til å teste. De mangler utstyr. Samtidig testes det rekordmange, så de tester ikke akkurat få. Norge er det landet med fjerde høyeste testaktivitet. Anonymkode: 83b7f...9e1 2
Tarmegenbolle Skrevet 20. mars 2020 #11 Skrevet 20. mars 2020 Helsepersonell blir og skal bli testet om de har symptomer.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #12 Skrevet 20. mars 2020 Kjenner på det ja. Jobber i hjemmetjenesten psykisk helse. Vi har både rengjøring, bytte på senger osv. Er ofte inne i over en time hos brukere. Så lenge vi var nok ansatte skulle alle tjenester gå som før. Anonymkode: 4c229...865
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #13 Skrevet 20. mars 2020 Leser om så utrolig mange helsepersonell som sier de har syk familie og skal gå på jobb. Og de blir ikke testet. Og utrolig mange med hoste, feber, hodepine og tung pust som ikke skal testes.. Så hvordan myndighetene kan legge fram offisielle tall forstår jeg ikke. De stemmer jo ikke når ingen blir testet. Anonymkode: 1b474...831 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #14 Skrevet 20. mars 2020 Så greit nok at det er umulig og ressurskrevende å teste alle. Men ikke operer med de lave tallene da!! Anonymkode: 1b474...831
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #15 Skrevet 20. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Leser om så utrolig mange helsepersonell som sier de har syk familie og skal gå på jobb. Og de blir ikke testet. Og utrolig mange med hoste, feber, hodepine og tung pust som ikke skal testes.. Så hvordan myndighetene kan legge fram offisielle tall forstår jeg ikke. De stemmer jo ikke når ingen blir testet. Anonymkode: 1b474...831 Ingen blir testet? De tester rekordmange. Her om dagen testet de 10 000 nesten på ett døgn, og da hadde de testet rundt 20 000 totalt før det, helt siden de startet å teste. Anonymkode: 83b7f...9e1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #16 Skrevet 20. mars 2020 Dette er jo den måten man kan spre smitte til de eldre og syke, mens man offentlig går ut med t vi nå er i karantene for å beskytte akkurat den delen. Dette blir så gjennomskuelig og feil. Anonymkode: 02f83...206
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #17 Skrevet 20. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen blir testet? De tester rekordmange. Her om dagen testet de 10 000 nesten på ett døgn, og da hadde de testet rundt 20 000 totalt før det, helt siden de startet å teste. Anonymkode: 83b7f...9e1 Videre presiseres det nå at helsepersonell med milde symptomer kan se an symptomene i to døgn før de testes. FHi vil prioritere de som har akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller kortpustethet og som samtidig: Har behov for innleggelse. Er pasient eller bor i en helseinstitusjon. Er ansatt i helsetjenesten med pasientnært arbeid. (Denne gruppa kan vurderes for testing også ved mildere akutte luftveissymptomer som har vart over 2 døgn). Er over 65 år og har underliggende, kronisk sykdom (som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk). Har vært i nærkontakt med en person som har bekreftet koronavirussykdom (covid-19). (Denne gruppen kan om nødvendig nedprioriteres ved mangel på kapasitet). Anonymkode: 02f83...206
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #18 Skrevet 20. mars 2020 De tester ikke alle for å få høyest mulig dødsprosent. Når man bare tester de som ligger på sykehus så får man en unaturlig høy dødsprosent, det er det de vil ha. Anonymkode: 50658...095
Tarmegenbolle Skrevet 20. mars 2020 #19 Skrevet 20. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leser om så utrolig mange helsepersonell som sier de har syk familie og skal gå på jobb. Og de blir ikke testet. Og utrolig mange med hoste, feber, hodepine og tung pust som ikke skal testes.. Så hvordan myndighetene kan legge fram offisielle tall forstår jeg ikke. De stemmer jo ikke når ingen blir testet. Anonymkode: 1b474...831 Det er viktig å forstå at dette kun er tall på bekreftede tilfeller, ikke reelle tall. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #20 Skrevet 20. mars 2020 Ja vi blir lurt ang antall smittede. Nå skal de heller ikke teste hlsepersonell, og helsepersonell som er snufsete og hoster litt i dag ( som forøvrig kan være eneste symptomer de får) kan dra på jobb mandag hvis de ikke snufser lørdag og søndag. Vi vil få økning i antall døde, fordi helsepersonell sprer dette til de svake. Men vi vil jo da bare få dødstall på de som er eldre og syke, de uten underliggende sykdom, som ikke blir alvorlig syke vet vi ikke noe ol. Ergo blir dødstaller i prosent heltfeil. Anonymkode: 02f83...206 1
Anbefalte innlegg