AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 Hei. Jeg bor 450 km unna mamma, og hun har kun meg. Hun er i god form men er 67 år gammel. Jeg fikk en tlf fra henne at hun ikke har mat i huset,lengre enn til i dag, så jeg dro til mamma for å handle. Jeg traff på naboen hennes som er ung og sprek, og jeg hadde handlet på vår butikk før jeg dro, jeg hadde kjølebag så ingenting ble ødelagt. Mamma har ikke bil, og det går knapt buss, nærmeste butikk er sånn 50 min med buss. Anyway, jeg møtte naboen hennes på vei ut til bilen, etter å ha avlevert maten, spist middag og så klar ti å reise hjem. Da kom hun og gav meg huden full av kjeft, det var ikke måte på, og om ikke jeg hadde fått med meg det at det ikke var lov å reise på hytta, vel jo men dette er jo ikke en hytte da for svingene. Nei det var heller ikke lov med fritidsreiser, vel det var vel nesten for et oppdrag å regne dette sa jeg. Men hva gjør dere som møter slike? Anonymkode: 801cb...b15 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Innser at de har rett, men må man, så må man. Du kunne ikke gjort stort annet. Anonymkode: 669bb...afa 3
C8H10N4O2 Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Innser at de har rett, men må man, så må man. Du kunne ikke gjort stort annet. Anonymkode: 669bb...afa Skal man være flisespikker, så kunne strengt tatt TS forhørt seg med naboen til mor, om denne kunne være behjelpelig med å handle. Med det sagt, jeg har en viss forståelse for at TS gjorde som hun gjorde, selv om hun sånn helt egentlig burde prøvd å finne en annen løsning. 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 Tenker at den dustenaboen burde tilbudt seg å handle for din mor! Ellers så ville jeg heller ringt kommunen hennes og bedt om handlehjelp, enn at du muligens drar med deg smitte 450km til din mor i risikoalder. Anonymkode: e5a58...b94 20
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #5 Skrevet 19. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at den dustenaboen burde tilbudt seg å handle for din mor! Ellers så ville jeg heller ringt kommunen hennes og bedt om handlehjelp, enn at du muligens drar med deg smitte 450km til din mor i risikoalder. Anonymkode: e5a58...b94 Inget alternativ dessverre at hun hjelper til med handlehjelp. Kommunen tilbyr kun handlehjelp til de over 80. Jeg hadde ikke annet valg. Anonymkode: 801cb...b15 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inget alternativ dessverre at hun hjelper til med handlehjelp. Kommunen tilbyr kun handlehjelp til de over 80. Jeg hadde ikke annet valg. Anonymkode: 801cb...b15 Et innlegg på Facebook og det er garantert mange som hadde tilbydd seg å hjelpe til. Eller matbutikk på nett. E Anonymkode: 67f5c...af9 6
I Grosny Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg bor 450 km unna mamma, og hun har kun meg. Hun er i god form men er 67 år gammel. Jeg fikk en tlf fra henne at hun ikke har mat i huset,lengre enn til i dag, så jeg dro til mamma for å handle. Jeg traff på naboen hennes som er ung og sprek, og jeg hadde handlet på vår butikk før jeg dro, jeg hadde kjølebag så ingenting ble ødelagt. Mamma har ikke bil, og det går knapt buss, nærmeste butikk er sånn 50 min med buss. Anyway, jeg møtte naboen hennes på vei ut til bilen, etter å ha avlevert maten, spist middag og så klar ti å reise hjem. Da kom hun og gav meg huden full av kjeft, det var ikke måte på, og om ikke jeg hadde fått med meg det at det ikke var lov å reise på hytta, vel jo men dette er jo ikke en hytte da for svingene. Nei det var heller ikke lov med fritidsreiser, vel det var vel nesten for et oppdrag å regne dette sa jeg. Men hva gjør dere som møter slike? Anonymkode: 801cb...b15 Du spør om de kan ta over handlingen for din mor. Naboens reaksjon kom nok fordi hun var skremt, og naboen vil sikkert mye heller handle for mor enn å ha langveisfarende rekende fram og tilbake. 12
Brunello Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inget alternativ dessverre at hun hjelper til med handlehjelp. Kommunen tilbyr kun handlehjelp til de over 80. Jeg hadde ikke annet valg. Anonymkode: 801cb...b15 Dersom du har kjørt 90 mil for å handle, har turen kostet rundt kr 4 000,- .Bare for bilbruken. Din tid kommer i tillegg. Jeg tror du kunne klart å fått varene levert hjem til moren din for den summen. Eventuelt kunne mor tatt taxi. Endret 20. mars 2020 av Brunello 17
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #9 Skrevet 20. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inget alternativ dessverre at hun hjelper til med handlehjelp. Kommunen tilbyr kun handlehjelp til de over 80. Jeg hadde ikke annet valg. Anonymkode: 801cb...b15 Hvorfor kunne hun ikke handlet mener du? Kunne ikke moren din/du tatt en tlf og bedt pent om ikke hun kunne gjort dere denne tjenesten? Jeg har vanskelig for å tro at hun ville nektet på dette. Vi hjelper da hverandre i denne vanskelige tiden vi er i nå. Synes dette hørtes litt merkelig ut. Anonymkode: b27a6...652 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #10 Skrevet 20. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kunne hun ikke handlet mener du? Kunne ikke moren din/du tatt en tlf og bedt pent om ikke hun kunne gjort dere denne tjenesten? Jeg har vanskelig for å tro at hun ville nektet på dette. Vi hjelper da hverandre i denne vanskelige tiden vi er i nå. Synes dette hørtes litt merkelig ut. Anonymkode: b27a6...652 Kunne ikke falle meg inn å involvere en del godt potensielle psycho tankeløse naboer med mine sårbare familiemedlemmer. Har allerede hatt en idiot innom min gamle mormor, som ikke trodde på dette virus-tullet. Anonymkode: b8e00...338 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #11 Skrevet 20. mars 2020 Drit i naboen. Bra du hjalp mora di. Du kan prøva noke type matvareekspressen eller få mat levert på døra da. Anonymkode: a0756...d3e 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #12 Skrevet 20. mars 2020 Jeg skjønner deg godt, men på en annen måte har hun jo rett og moren din kunne ha fått hjelp på andre måter ved å legge ut et innlegg på Facebook eller lignende. Jeg synes du bare skal riste det av deg. Du gjorde det du anså som nødvendig. Anonymkode: 0ba1e...77c
milla80 Skrevet 20. mars 2020 #13 Skrevet 20. mars 2020 Sitat Da kom hun og gav meg huden full av kjeft, Fryktelig unødvendig å kjefte. Går fint an å få frem poenget sitt uten å bli sinna . Hun må være en av dem som lider av ekstrem angst disse tider. Man reagerer ofte med sinne når man er redd . Hadde bare ignorert det og ikke brukt flere kalorier på dette. Du var der for din mamma ,og ville hjelpe henne - bruk heller tida di på å tenke på det ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #14 Skrevet 20. mars 2020 Jeg hadde kjeftet henne opp for å bidra til smitterisko gjennom å ta kontakt med deg, og utsette enda flere for smitte mellom fylker. Hun burde holdt god avstand. Anonymkode: 14950...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #15 Skrevet 20. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner deg godt, men på en annen måte har hun jo rett og moren din kunne ha fått hjelp på andre måter ved å legge ut et innlegg på Facebook eller lignende. Jeg synes du bare skal riste det av deg. Du gjorde det du anså som nødvendig. Anonymkode: 0ba1e...77c Ikke alle eldre har Facebook. Denne naboen hadde jeg kjeftet tilbake på og spurt hvor i helvete dugnadsånden hennes var, når hun ikke gidder å handle for sin eldre nabo. Bitch. Anonymkode: 78f46...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #16 Skrevet 20. mars 2020 Dette handler ikke alltid bare om den praktiske biten. Jeg gjorde det samme for en i nær familie. Gikk ikke inn dog, og handlet i min by. Smitter ingen av å sitte i min egen bil. Etter at vi hadde sett hverandre og pratet litt med to meter avstand mellom oss falt det liksom en stein fra skuldrene mine. Kan leve på det i to uker minst. Hun levde og alt var som normalt liksom... Det kan ha vært veldig godt for moren din å treffe deg. Forstår deg godt. Anonymkode: 5681d...773 4
Forundret.. Skrevet 20. mars 2020 #17 Skrevet 20. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg bor 450 km unna mamma, og hun har kun meg. Hun er i god form men er 67 år gammel. Jeg fikk en tlf fra henne at hun ikke har mat i huset,lengre enn til i dag, så jeg dro til mamma for å handle. Jeg traff på naboen hennes som er ung og sprek, og jeg hadde handlet på vår butikk før jeg dro, jeg hadde kjølebag så ingenting ble ødelagt. Mamma har ikke bil, og det går knapt buss, nærmeste butikk er sånn 50 min med buss. Anyway, jeg møtte naboen hennes på vei ut til bilen, etter å ha avlevert maten, spist middag og så klar ti å reise hjem. Da kom hun og gav meg huden full av kjeft, det var ikke måte på, og om ikke jeg hadde fått med meg det at det ikke var lov å reise på hytta, vel jo men dette er jo ikke en hytte da for svingene. Nei det var heller ikke lov med fritidsreiser, vel det var vel nesten for et oppdrag å regne dette sa jeg. Men hva gjør dere som møter slike? Anonymkode: 801cb...b15 Du skulle sagt; Ja, du har helt rett. Kan du ta neste handletur for mamma da? 😊 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #18 Skrevet 20. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle eldre har Facebook. Denne naboen hadde jeg kjeftet tilbake på og spurt hvor i helvete dugnadsånden hennes var, når hun ikke gidder å handle for sin eldre nabo. Bitch. Anonymkode: 78f46...ce6 Nei men datteren har garantert. Anonymkode: 67f5c...af9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #19 Skrevet 20. mars 2020 Hvordan i alle dager får moren din handlet til vanlig, da? Hun er jo bare 67, og ikke helt hjelpesløs vel? Hun kunne handlet på samme måte som hun pleier å bruke når hun skal ha varer i hus. Du kjører vel ikke 90 mil hver uke for å handle for din mor? Dette hørtes merkelig ut. Så langt å kjøre for å handle, kunne hun tatt taxi for samme kostnad tur/retur til butikken. Anonymkode: 097af...469 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #20 Skrevet 21. mars 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i alle dager får moren din handlet til vanlig, da? Hun er jo bare 67, og ikke helt hjelpesløs vel? Hun kunne handlet på samme måte som hun pleier å bruke når hun skal ha varer i hus. Du kjører vel ikke 90 mil hver uke for å handle for din mor? Dette hørtes merkelig ut. Så langt å kjøre for å handle, kunne hun tatt taxi for samme kostnad tur/retur til butikken. Anonymkode: 097af...469 Mamma får vanligvis en til å handle for seg men hun er ikke i landet lengre, dro hjem til familien sin i utlandet før de stengte flyplassene. Det er ikke sånn at mamma bor sentralt så det er ikke like lett å stikke innom butikken. Samtidig er jo mamma ensom og hun trengte å se meg og jeg se henne. Det er en som nevner 4000 i reiseutgifter, det er ikke rett. Bilen bruker litt over en tank, og jeg bruker ca 100 kr i bom. Så totale prisen for meg å reise tur retur er ca 1100. Det er også sånn at det er en taxi men han er i karantene pga smittefare så da. Bygda hun bor i er under 500 fastboende og som sagt langt til nærmest nabo hvis man set bort fra denne damen Anonymkode: 801cb...b15
Anbefalte innlegg