Gå til innhold

Universal basic income

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i Norge kan det ta opp til to måneder før NAV utbetaler penger til borgere som har skattet. Dersom du er økonomisk svak og ikke tjener særlig mye har du ikke rett på noe som helst av dagpenger. Dersom du er student har du ikke rett på noe som helst av dagpenger. Dersom du er internasjonal student har du ikke rett på noe som helst av dagpenger og heller ikke Lånekassen.

I styggelandet USA vurderer de å gi alle 1000-2000 amerikanske dollar hver. Skal de virkelig vise seg å ivareta borgernes finansielle sikkerhet bedre enn her, sosialdemokratiet Norge? Skal alle disse gruppene la være å betale husleie, flytte ut på gaten, reise hjem til landet sitt? 

Dette er en fullstendig skam. Du kan ikke innføre tilstander som ligner andre verdenskrig og deretter etterlate alle de svakeste! Fy faen jeg koker. Skammelig. Ekle løgnere. 

Anonymkode: e5655...172

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pengene der borte skal være inn på 1-2 uker. Enhver person med to hjerneceller vil forstå at du ikke kan løse dette gjennom NAV. Er politikerne våres helt lobotomert? 

Anonymkode: e5655...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav sliter jo med utbetalingene, leste jeg. Så hvordan skal Norge klare å dele ut penger til hver og enkelt, når de ikke klarer å sende ut penger, slik det er nå? 

Anonymkode: 035be...120

AnonymBruker
Skrevet

Man kan virkelig ikke sammenligne en utbetaling på 1000-2000 dollar i måneden som kriseutbetaling med tilgang til helsevesen, gratis utdanning, lånekasse, barnhager, sfo, dagpengeordning, pensjoner osv. I USA skal inntekten, som for store grupper for øvrig er svært lav, dekke mye mer. Man må ha helseforsikring, man må betale for egen utdanning og man må i mye større grad ordne med egne pensjoner og eget sikkerhetsnett. 

Samtidig må man generelt sett være litt fornuftig med velferdsordninger. Jeg kan være enig i at det kanskje bør lempes på litt når det gjelder dagpenger siden så mange norske studenter jobber i stor grad, kanskje en form for delvis rettigheter til dagpenger. Jeg kan ikke se at Norge skulle tatt mer ansvar for internasjonale studenter, man kan faktisk ikke gi alle som studerer her tilgang til lånekassen/dagpengeordningen. Faktisk nyter mange internasjonale studenter faktisk svært godt av at det ikke er skolepenger for offentlige utdanningsinstitusjoner. Mange har derfor et mye større gode her enn hva de fleste norske får tilgang til i mange land. 

Anonymkode: 7e2a3...3ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I USA skal inntekten, som for store grupper for øvrig er svært lav, dekke mye mer. Man må ha helseforsikring, man må betale for egen utdanning og man må i mye større grad ordne med egne pensjoner og eget sikkerhetsnett. 

De fleste får helsetjenestene dekket gjennom offentlige ordninger som medicare og medicaid, kun høyere utdanning må man betale for, men lavinntekt får det subsidiert og de har offentlige pensjoner, dagpenger, uføretrygd som Norge og andre sosialistiske land.

Anonymkode: f657b...8eb

• Opprett ny...