AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 Jeg er i en situasjon med mann med en tennåring på snart 15 og to små barn. Den største er en rastløs sjel og det å holde seg hjemme er nok dessverre ikke optimalt for så mange på hans alder. Nå i dag har jeg fått rede på at han beveger seg en god del utendørs med venner. Og for å være ærlig. Jeg ønsker ham ikke hit på samvær nå. Vi andre i familien gjør vårt for å overholde hva samfunnet og dugnaden som samfunnet forventer av oss. Vi er på hjemmekontor med barnehagebarn, som gir en dårligere leveranse på tjenester. 14-åringen driter i det, dessverre har ikke mor vært veldig hard her. Jeg mener vi må droppe samvær. Jeg har også mine foreldre som bor i 2. etasje hos oss som er i risikosonen. Mor mener at vi skal gjennomføre samvær som ordinært og at vi bare må godta at tenåringen har sine meninger. Far ønsker ikke bråk. Så han mener sønnen skal komme hit i morgen. Jeg har sagt at det er uaktuelt og bedt samboer finne alternative måter for samvær. Enn så lenge har han ingen gode løsninger. Er det noen andre som har gode forslag her? Anonymkode: 8ff14...719 3
minister-mio Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Er han i karantene eller hvorfor skulle han ikke få komme hjem etter å ha vært ute? Eller er det er stor folkemengde han er sammen med ute? 15
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 Om dine foreldre bor med dere og er i risikogruppen, må du bare forklare dette. Har du grunn til å tro han er smittet? Anonymkode: d67d9...130 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 Foreldra dine får holde seg til andre etasje også får guttungen komme hjem til far. Jeg har vært ute 2 ganger de siste tre ukene. Og er så forkjølet som man kan bli. De andre hjemme som ikke har hjemmekontor er friske og raske. Så du har ingen garanti uansett kjære deg. Ikke lag storm i et vannglass. Gutten bør alltid være velkommen hos sin egen far! Anonymkode: 07399...7e2 29
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #5 Skrevet 20. mars 2020 Om du absolutt ikke vil ha gutten hos deg, så kan jo du og barna dine bo i 2. etasjen hos dine foreldre i mellomtiden. I alle fall om dere ikke har reell grunn til mistenke at barnet er smittet. Og jeg regner med at du og mannen din går i butikken for å handle i disse tider, så det er jo også sjanse for at dere drar med dere smitte. Anonymkode: c9104...c2f 15
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #6 Skrevet 20. mars 2020 Pga foreldrene i andre etasje hadde jeg forsøkt å fått utsatt samværet. Har ingen tips til deg. Hjelper ikke å bo i andre etasje. Om stesønn er smittet blir far også smittet. Det er uansett uklokt da en av dere kan være smittet uten å vite det Om far har samvær en annen plass må han bli der i 14 dager for å være sikker på å ikke ta med smitte hjem. Anonymkode: aa8f4...089 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #7 Skrevet 20. mars 2020 De fleste kommer til å bli smittet, det er de som er i risikogruppa som burde isoleres til dette er over, og det kan ta mange måneder! Stesønnen din burde få lov til å komme på besøk til faren sin, og dere burde alle holde dere unna foreldrene dine. Poenget med at vi holder oss hjemme nå er ikke for å stoppe smitten helt, men for å begrense og få kontroll slik at ikke for mange mennesker blir syk på en gang, og vi ikke har ressurser til å behandle alle som trenger det. Anonymkode: ea335...a75 4
Gjest Albbas Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 Mannen din har fortsatt et ansvar som forelder og kan ikke bare droppe det fordi det er mest beleilig for dere og dere bare vil ha "gode samfunnsborgere" i hus. Han er fortsatt far og må selvfølgelig stille opp som vanlig!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #9 Skrevet 20. mars 2020 Alle kommer til å korona uansett, tror du virus bare fordufter? Det forsvinner aldri, det muterer, det kan enten bli sterkere eller svakere Anonymkode: 01be6...eba
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #10 Skrevet 20. mars 2020 Hos naboen min, en mor med to ungdomsskolebarn, flyttet eksmannen inn på gjesterommet i går og skal bli til søndag. Hun skal holde seg mest mulig unna, hun håper på fint vær og hagearbeid.. Eksen har ny familie, med små barn og kreftsyk svigerfar i huset, og der fant de ut at det beste (spesielt for ny kones frykt for smitte) er at far har samvær hjemme der barna bor mesteparten av tiden. Anonymkode: 641c6...103 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #11 Skrevet 20. mars 2020 Ville du nektet ditt 14-årige barn å komme hjem, TS? Har du i det hele tatt prøvd å se dette fra mannen din sin side? Anonymkode: 30375...a52 17
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #12 Skrevet 20. mars 2020 Jeg sitter på andre siden, med en barnefar som er skeptisk til å få sin sønn på besøk. Min sønn er helt frisk, han er fornuftig og oppegående og vasker hender og tar hensyn til smittefaren når han er ute. Men far sender altså melding og er skeptisk til å ha han der. Hvorfor? Jeg aner rett og slett ikke. Jeg har lyst å spørre - hva med meg da? Du er redd for å smittes fra din friske sønn, men har ingen motforestillinger for at jeg skal ha han boende 90% av tiden hos meg? Folk er blitt så navlebeskuende i denne situasjonen. Er gutten frisk, så er han det. Tenk hvordan han vil føle det å bli avvist pga det hysteriet som nå foregår. Det er lite motiverende for videre forsiktighet å nærmest si "Du er mer smittefarlig enn meg og mine barn. Holde deg unna". Anonymkode: 9fe78...0d1 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #13 Skrevet 20. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kommer til å korona uansett, tror du virus bare fordufter? Det forsvinner aldri, det muterer, det kan enten bli sterkere eller svakere Anonymkode: 01be6...eba Alle kommer ikke til å få korona, men mange, sannsynligvis over halvparten. Det jeg antar vi jobber for nå er: - begrense antall som smittes samtidig - færrest mulig i risikogrupper blir smittet Unngår noen å bli smittet og holder seg friske ut mai vil nok sannsynligheten for at de smittes i det hele tatt minke veldig. To-tre mnd er relativt sett kort tid selv om det kan føles som en evighet. Man bør i denne tiden gjøre sitt beste for å skjerme risikogruppen. Korona synes å være supersmittsomt. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sitter på andre siden, med en barnefar som er skeptisk til å få sin sønn på besøk. Min sønn er helt frisk, han er fornuftig og oppegående og vasker hender og tar hensyn til smittefaren når han er ute. Men far sender altså melding og er skeptisk til å ha han der. Hvorfor? Jeg aner rett og slett ikke. Jeg har lyst å spørre - hva med meg da? Du er redd for å smittes fra din friske sønn, men har ingen motforestillinger for at jeg skal ha han boende 90% av tiden hos meg? Folk er blitt så navlebeskuende i denne situasjonen. Er gutten frisk, så er han det. Tenk hvordan han vil føle det å bli avvist pga det hysteriet som nå foregår. Det er lite motiverende for videre forsiktighet å nærmest si "Du er mer smittefarlig enn meg og mine barn. Holde deg unna". Anonymkode: 9fe78...0d1 Det at din mann er en dust rettferdiggjør ikke å potensielt utsette Ts sine foreldre for smitte. (Kanskje han har underliggende helseproblemer du ikke vet om? ) Håper myndighetene jobber med en plan som gjør at skoler og bhg åpner igjen samtidig som vi kan skjerme de vi vet er i risiko for alvorlig forløp. Kanskje dele husholdninger og gi tilbud om hotell for den delen av husholdningen som ikke er i risikogruppen, og som skal jobbe og gå på skolen (og utsette seg for smitte) Og tilbud om hotell(annet) for helsearbeidere som har barn og som jobber med utsatte grupper. Anonymkode: aa8f4...089 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #14 Skrevet 20. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kommer ikke til å få korona, men mange, sannsynligvis over halvparten. Det jeg antar vi jobber for nå er: - begrense antall som smittes samtidig - færrest mulig i risikogrupper blir smittet Unngår noen å bli smittet og holder seg friske ut mai vil nok sannsynligheten for at de smittes i det hele tatt minke veldig. To-tre mnd er relativt sett kort tid selv om det kan føles som en evighet. Man bør i denne tiden gjøre sitt beste for å skjerme risikogruppen. Korona synes å være supersmittsomt. Det at din mann er en dust rettferdiggjør ikke å potensielt utsette Ts sine foreldre for smitte. (Kanskje han har underliggende helseproblemer du ikke vet om? ) Håper myndighetene jobber med en plan som gjør at skoler og bhg åpner igjen samtidig som vi kan skjerme de vi vet er i risiko for alvorlig forløp. Kanskje dele husholdninger og gi tilbud om hotell for den delen av husholdningen som ikke er i risikogruppen, og som skal jobbe og gå på skolen (og utsette seg for smitte) Og tilbud om hotell(annet) for helsearbeidere som har barn og som jobber med utsatte grupper. Anonymkode: aa8f4...089 Virus forsvinner ikke! svineinfluensa finnes enda sars finnes enda ebola finnes Enda influensa er ett virus, det muterer hvert år, derfor er det en ny vaksine hvert år Anonymkode: 01be6...eba
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #15 Skrevet 20. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virus forsvinner ikke! svineinfluensa finnes enda sars finnes enda ebola finnes Enda influensa er ett virus, det muterer hvert år, derfor er det en ny vaksine hvert år Anonymkode: 01be6...eba Jeg sa ikke at det forsvant, men da dette er ett nytt virus og ingen har immunitet er smittepresset svært høyt nå. Selv om viruset ikke forsvinner vil smittepresset avta etter en stund når flere har gjennomgått sykdommen. Da vil risikoen for å bli smittet også avta. Hadde det ikke blitt innført tiltak hadde antall smittede økt eksponentielt i den fasen viruset nå er i. Mitt gjett er at antall smittede vil øke mot helgen og ut neste uke når vi ser effekten av smitten i slutten av forrige uke. Anonymkode: aa8f4...089
Gjest Albbas Skrevet 20. mars 2020 #16 Skrevet 20. mars 2020 Ts har foreldre som bor i andre etasje, tydeligvis i egen boenhet (ellers hadde vel ikke ts formulert seg sånn). Det er ikke slik at barn kan utvises fra alle flermannsboliger der det bor eldre folk bare fordi de er i risikogruppe. Det er viktigere at far tar ansvar for sine barn, enn at ts opprettholder nær kontakt med egne foreldre, så at foreldrene bor i samme bygg er ikke relevant her.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #17 Skrevet 20. mars 2020 Dette er hysteri. Selvfølgelig må han få komme til dere! Her er både min mann og jeg på jobb hver dag med andre mennesker, og skulle ikke ungene hans få kommet hit på samværsuker da mener du? Anonymkode: 73081...0ca 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #18 Skrevet 20. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hos naboen min, en mor med to ungdomsskolebarn, flyttet eksmannen inn på gjesterommet i går og skal bli til søndag. Hun skal holde seg mest mulig unna, hun håper på fint vær og hagearbeid.. Eksen har ny familie, med små barn og kreftsyk svigerfar i huset, og der fant de ut at det beste (spesielt for ny kones frykt for smitte) er at far har samvær hjemme der barna bor mesteparten av tiden. Anonymkode: 641c6...103 😱 Anonymkode: 73081...0ca
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 TS her. Samværet ble utsatt på grunn av at stebarn skulle være i lag med noen venner og slektninger på samme alder. det er litt avstand mellom oss geografisk. Så nå er det kommende helg som er greia. Problemet er at stebarn er mye ute med venner, og ikke noen begrenset krets på 1-2 stykk. Det er langt flere enn det. Mine foreldre i 2. etasje er avhengig av hjelp fra både meg og hjemmesykepleie. De er som jeg skrev i startinnlegg i risikosonen, pappa med KOLS, mor med dårlig hjerte. Vi tar alle forhåndsregler og er veldig forsiktig. Hvorfor skal vi da tillate at noen som ikke overholder dette skal komme inn i huset bare fordi han er en del av familien? Så det er helt greit mener alle her at tenåringen kan potensielt bringe inn dødelig sykdom til mine foreldre fordi han ikke gidder å ta seg bryet å følge hva styresmaktene har sagt? Anonymkode: 8ff14...719 5
ItchyBitchySpider Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Samværet ble utsatt på grunn av at stebarn skulle være i lag med noen venner og slektninger på samme alder. det er litt avstand mellom oss geografisk. Så nå er det kommende helg som er greia. Problemet er at stebarn er mye ute med venner, og ikke noen begrenset krets på 1-2 stykk. Det er langt flere enn det. Mine foreldre i 2. etasje er avhengig av hjelp fra både meg og hjemmesykepleie. De er som jeg skrev i startinnlegg i risikosonen, pappa med KOLS, mor med dårlig hjerte. Vi tar alle forhåndsregler og er veldig forsiktig. Hvorfor skal vi da tillate at noen som ikke overholder dette skal komme inn i huset bare fordi han er en del av familien? Så det er helt greit mener alle her at tenåringen kan potensielt bringe inn dødelig sykdom til mine foreldre fordi han ikke gidder å ta seg bryet å følge hva styresmaktene har sagt? Anonymkode: 8ff14...719 Fordi det er din manns barn. Han har rett til å se sin far. Du kan for øvrig også bringe inn dødelig sykdom hvis noen hoster på deg i butikken. 5
Anbefalte innlegg