Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette handler om åndelig omsorg for pasienten: Hvordan kan jeg undersøke om pasienten er i en organisert gruppe eller trosfellesskap?

Ville satt pris på om en sykepleier kan svare på dette☺️.

Anonymkode: 42964...a25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør pasienten! Men hvorfor skal du ha noe med det å gjøre? Bru deg heller om den sosialebiten. 

Anonymkode: c48b4...439

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ikke rundt og spør alle, bare når det passer seg sånn, spesielt om pasienten skal dø snart og er inneforstått med det. Jeg kan spørre om de vil snakke om døden, og noen vil ikke det og da snakker vi ikke om det. Om de vil snakke om det spør jeg om de tror på noe og hva de evt tror på og litt sånn. Er de religiøs tilbyr jeg gjerne å kontakte sykehusprest. 

Anonymkode: 1d45b...0b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg tror at her på forumet så er det ikke lov å svare på spørsmål som sykepleier eller annet helsepersonell. Det er fordi at du ikke har noe mulighet til å vite om den som svarer faktisk er helsepersonell i virkeligheten.

Anonymkode: 18374...6d3

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan du undersøker det? - Du spør.

Anonymkode: 6180e...8bd

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør pasienten! Men hvorfor skal du ha noe med det å gjøre? Bru deg heller om den sosialebiten. 

Anonymkode: c48b4...439

For pasienter som er aktive i et trossamfunn eller som har religion som en stor del av hverdagen er dette faktisk ekstremt viktig for dem, særlig i møte med sykdom. Åndelig omsorg er en viktig del av sykepleie, og handler ikke nødvendigvis om religion heller. 

TS: spør pasienten vel? Man kan ikke gjette seg frem til slikt. 

Anonymkode: de8a1...664

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke rundt og spør alle, bare når det passer seg sånn, spesielt om pasienten skal dø snart og er inneforstått med det. Jeg kan spørre om de vil snakke om døden, og noen vil ikke det og da snakker vi ikke om det. Om de vil snakke om det spør jeg om de tror på noe og hva de evt tror på og litt sånn. Er de religiøs tilbyr jeg gjerne å kontakte sykehusprest. 

Ts her.

Nå misforsto du innlegget mitt. Jeg mente hvor skal man sjekke om pasienten er medlem i et trossamfunn uten å spørre pasienten.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Nå misforsto du innlegget mitt. Jeg mente hvor skal man sjekke om pasienten er medlem i et trossamfunn uten å spørre pasienten.

Det er vel ikke mulig. Hvorfor i all verden skal du måtte det?

Anonymkode: de8a1...664

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bare nei.

Anonymkode: 54431...2d1

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg tror at her på forumet så er det ikke lov å svare på spørsmål som sykepleier eller annet helsepersonell. Det er fordi at du ikke har noe mulighet til å vite om den som svarer faktisk er helsepersonell i virkeligheten.

Anonymkode: 18374...6d3

Det gjelder vel helserelaterte spørsmål.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Informasjon om tro og livssyn er sensitive personopplysninger. Følgelig er det ingen sted man kan sjekke det.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Det har du naturligvis ikke tilgang til å sjekke og det er ikke noen grunn for at du skal måtte ha den infoen heller. 

Skrevet

Jeg forstår det sånn at Ts muligens skal skrive oppgave el noe, og at hen ikke kan spørre pasient om dette fordi vedkommende er for syk eller dement. 
Da spør du nærmeste pårørende, ikke noen annen måte å finne det ut på.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sensitiv informasjon- det har du ikke tilgang til.

Anonymkode: 557da...d8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...